Speeldata

april 2020

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Grote zaal

Duur

4:00, 2 pauzes

Tickets

n.v.t.

Die Frau ohne Schatten

'Die Zauberflöte volgens Richard Strauss

Die Frau ohne Schatten is te zien in seizoen 2024-2025 als nieuwe productie met Marc Albrecht als muzikaal leider en met Katie Mitchell voor de regie. Kijk hier voor meer informatie.

Met Die Frau ohne Schatten droomden Richard Strauss en Hugo von Hofmannsthal ervan de wereld een nieuwe Zauberflöte te schenken. Net als Mozart en Schikaneder wilden zij de werkelijkheid tonen in een symbolische vorm.

'Die Zauberflöte volgens Richard Strauss

Met Die Frau ohne Schatten droomden Richard Strauss en Hugo von Hofmannsthal ervan de wereld een nieuwe Zauberflöte te schenken. Net als Mozart en Schikaneder wilden zij de werkelijkheid tonen in een symbolische vorm.

Het verhaal

Het verhaal van Die Frau ohne Schatten oftewel de vrouw zonder schaduw – wat wil zeggen: zonder het vermogen kinderen te krijgen – is vol symboliek. Ze is keizerin en afkomstig uit een geestenwereld. Om volledig mens te worden heeft zij een schaduw nodig, anders is haar echtgenoot gedoemd om te verstenen. Wanneer haar de kans wordt geboden om de schaduw van een arme vrouw te kopen, toont ze haar noblesse door dat te weigeren. Haar houding wordt ruimschoots beloond.

 

De makers

De cirkel rond voor Marc Albrecht
Voor dirigent Marc Albrecht heeft Die Frau ohne Schatten een bijzondere betekenis: zijn grote succes met dit werk in de productie uit 2008 leidde tot zijn aanstelling als chef van De Nationale Opera en het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest. Het wordt ook zijn afscheid als chef-dirigent, waarmee de cirkel mooi rond is.

Als keizerin horen we de indrukwekkende sopraan Elza van den Heever. De Oostenrijkse bariton Josef Wagner debuteert in de rol van Barak.

Katie Mitchell
Katie Mitchell staat bekend als een geëngageerd toneel- en operaregisseur. Zij heeft een fijne antenne voor maatschappelijke misstanden en seksisme, zoals onlangs nog te zien was in haar enscenering van Jenůfa. Wat doet Mitchell met de symbolistische opera Die Frau ohne Schatten waarin de rol van vrouwen lijkt te worden gereduceerd tot die van broedmachines? Eerdere DNO-producties: Orest, Written on Skin, Trauernacht, Lessons in Love and Violence en Jenůfa.