Luc Joosten
In de opera werkt hij sinds 1993 als vrije productiedramaturg o.a. voor de Vlaamse Opera (Antwerpen/Gent), De Munt (Brussel), KlangBogen / Theater an der Wien en Neue Oper Wien. Zijn werk als dramaturg bracht hem ook naar De Nationale Opera en de operahuizen van Essen, Leipzig, Göteborg, Kopenhagen, Hamburg en ENO London. Naast een jarenlange samenwerking met Guy Joosten, werkte hij ook met regisseurs als Peter Konwitschny, Michael Thalheimer, Tatjana Gürbaca, Luk Perceval, David Hermann, David Bösch, Jan Fabre, Daniel Kramer, Mariame Clement, Kornel Mundruczo, Andriy Zholdak en met theatercollectief FC BERGMAN. Van 2010 tot 2018 was Joosten hoofddramaturg bij Opera Vlaanderen. Hierna werd hij hoofddramaturg bij De Nationale Opera. Daarnaast is Joosten gastdocent aan de Universität Mozarteum van Salzburg, waar hij dramaturgie van het muziektheater doceert.
Luc Joosten was docent Poëtica aan het Conservatorium Gent en Dramaturgie aan de Academie voor Schone Kunsten Antwerpen. Hij doceerde aan het Conservatorium Antwerpen Filosofie van de Kunst, Culturele Stromingen en Muziek en Literatuur. Aan de Hogeschool Zuyd in Maastricht gaf hij dramaturgie en theatergeschiedenis (afdeling theatervormgeving). Hij was gastprofessor Dramaturgie van het Muziektheater aan de Operastudio Vlaanderen en aan de befaamde Universiteit Mozarteum Salzburg.
Luc Joosten publiceert regelmatig over opera en cultuur en geeft lezingen over opera zowel in een brede als professionele context. Een aantal van de producties waarvan hij productiedramaturg was, werden gelauwerd, o.m. La Juive (Regie: Peter Konwitschny) met de Duitse theaterprijs Faust 2016 en Infinite Now (Chaya Czernowin; regie: Luk Perceval) als Creatie van het Jaar 2017 voor Opernwelt. De creatie Les Bienveillantes (Hèctor Parra / Händl Klaus / Calixto Bieito) werd genomineerd voor de Fedora-Generali-prijs 2018.