Programma's Hans van Manen Festival
Tijdens het Hans van Manen Festival worden vier unieke programma's met negentien baanbrekende werken uitgevoerd door diverse dansgezelschappen en -ensembles. Op deze pagina vindt u een overzicht van alle programma's en meer informatie over de choreografieën.
Bekijk direct:
- Programma I (was te zien op 8, 10 en 11 juni)
- Programma II (was te zien op 15, 16, 17 en 19 juni)
- Programma III (was te zien op 22, 23, 24 en 26 juni)
- Programma IV (te zien op 28 en 29 juni)
Hans van Manen Festival
In 2007 was het Hans van Manen Festival dat Het Nationale Ballet ter gelegenheid van Van Manens vijfenzeventigste verjaardag organiseerde hét hoogtepunt van het theaterseizoen. Komende zomer wordt Van Manen negentig, en opnieuw verzamelt de internationale danswereld zich om een eerbetoon te brengen aan de grootmeester van het Nederlandse ballet.
Programma I (was te zien tot en met 11 juni)
Metaforen, Sarcasmen, Frank Bridge Variations, Grosse Fuge (Het Nationale Ballet)
-
Woensdag 8 juni om 20.15 uur
-
Vrijdag 10 juni om 20.15 uur
-
Zaterdag 11 juni om 20.15 uur
Metaforen
Spiegeling en symmetrie
Metaforen (1965) is van de meer dan 150 choreografieën van Hans van Manen het oudste werk dat nog steeds wordt uitgevoerd. Kernelementen in het ballet voor twaalf dansers zijn spiegeling, symmetrie en – wat al snel zou uitgroeien tot een van Van Manens handelsmerken – een geraffineerd lijnenspel.
Sarcasmen
Ironisch spel van aantrekken en afstoten
Sarcasmen is een van Hans van Manens beroemdste en meest gedanste ‘balletten voor twee’. In de choreografie proberen de twee dansers enerzijds de schijn op te houden dat ze absoluut niet in elkaar geïnteresseerd zijn, terwijl anderzijds alles wat ze doen gericht is op de ander.
Frank Bridge Variations
Eenheid in contrasten
Frank Bridge Variations is het eerste werk dat Hans van Manen voor Het Nationale Ballet maakte nadat hij in januari 2005 bij het gezelschap terugkeerde als vaste choreograaf, een functie die hij al eerder – van 1973 tot 1987 – bekleedde.
Grosse Fuge
Onderkoeld, speels of met ingehouden agressie
Meteen na de première in 1971 werd Hans van Manens Grosse Fuge bestempeld als ‘meest belangwekkende Europese choreografie van het decennium’. Hoewel het werk dus inmiddels ruim vijftig jaar oud is, lijkt het tijdloos te zijn: tot op de dag van vandaag is het, wereldwijd, Van Manens meest uitgevoerde creatie.
Programma II (was te zien tot en met 19 juni)
Polish Pieces (Introdans), Trois gnossiennes (Het Nationale Ballet), Situation (Nederlands Dans Theater 1), Two Pieces for HET (Het Nationale Ballet), Two Gold Variations (Het Nationale Ballet)
-
Woensdag 15 juni om 20.15 uur
-
Donderdag 16 juni om 20.15 uur
-
Vrijdag 17 juni om 20.15 uur
-
Zondag 19 juni om 14.00 uur
Polish Pieces
Kleurrijk lijnenspel
Polish Pieces is zonder twijfel een van Hans van Manens meest bruisende en kleurrijke choreografieën. Op de krachtige, stuwende muziek van Henryk Mikolaj Górecki laat Van Manen twaalf dansers in felgekleurde lycra’s het toneel bestormen in een fantastisch helder lijnenspel.
Trois gnossiennes
Voorlopige wapenstilstand
Trois gnossiennes, op de gelijknamige muziek van Erik Satie, was oorspronkelijk het laatste deel van Hans van Manens Five Short Stories (1982). Later maakte de choreografie – net als Sarcasmen – deel uit van het programma Pianovariaties. In deze cyclus van vijf werken houdt Van Manen zich, zoals altijd, bezig met de (vaak conflictrijke) verhoudingen tussen mensen, en vooral die tussen mannen en vrouwen.
Situation
Tot elkaar veroordeeld
Waar het leeuwendeel van Van Manens balletten op wonderschone muziek is gezet, koos de choreograaf voor zijn ongewoon expressionistische Situation met opzet voor irritatie opwekkende geluiden – geweersalvo’s, straaljagergeraas, muggengezoem – “omdat het hele ballet over agressie en geweld gaat”.
Two Pieces for HET
Van de vijfde naar de tweede versnelling
Two Pieces for HET is een van de topstukken uit Hans van Manens veelgeprezen reeks ‘balletten voor twee’. Oorspronkelijk vormden de beide ‘pieces’ het tweede en derde deel van Three Pieces for HET, de choreografie waarmee Van Manen in 1997 na tien jaar een succesvolle comeback bij Het Nationale Ballet maakte. Tegenwoordig wordt het ballet veelal zonder het eerste deel, een ensemblechoreografie, uitgevoerd.
Two Gold Variations
Een dialoog die steeds heftiger wordt
Two Gold Variations (1999) is een van de werken die Hans van Manen oorspronkelijk voor Nederlands Dans Theater maakte en die later door Het Nationale Ballet op het repertoire werden genomen. Inspiratiebron voor het ballet waren twee delen uit Jacob ter Veldhuis’ compositie Goldrush Concerto. “Muziek die swingt als de pest, met ongelooflijk woest ritmische delen en een opeenvolging qua instrumentatie die buitengewoon interessant en inspirerend is.”
Programma III
Adagio Hammerklavier (Het Nationale Ballet), Simple Things (Nederlands Dans Theater 2), Dances with Piano (Ballett am Rhein), Symphonieën der Nederlanden (Het Nationale Ballet), 5 Tango’s (Het Nationale Ballet)
-
Woensdag 22 juni om 20.15 uur
-
Donderdag 23 juni om 20.15 uur
-
Vrijdag 24 juni om 20.15 uur
-
Zondag 26 juni om 14.00 uur
Adagio Hammerklavier
Een ode aan de vertraging
Adagio Hammerklavier (1973) markeert de periode waarin Hans van Manen steeds vaker gebruik ging maken van de academische spitzentechniek en in deze ‘tijdloze klassieker van de twintigste-eeuwse danskunst’ deed hij dat op een voor hem uitzonderlijk lyrische wijze.
Simple Things
Volmaakte samenhang van muziek en dans
Hans van Manen maakte het dynamische en wonderbaarlijk vanzelfsprekend ogende kwartet Simple Things in 2001 voor de jonge dansers van NDT 2. Het ballet begint met een virtuoos, speels en uitdagend jongensduet op een opzwepende Scarlatti-sonate, bewerkt voor twee accordeons. Daarna voegen de meisjes zich bij de jongens en wordt de sfeer eleganter, serieuzer.
Dances with Piano
Choreografisch vuurwerk
Voor het programma Dutch Doubles creëerde Hans van Manen in 2014 Dances with Harp, in nauwe samenwerking met harpist Remy van Kesteren. De vier muziekstukken, door Van Kesteren speciaal voor de gelegenheid bewerkt en gearrangeerd, selecteerden de twee in nauw overleg.
Symphonieën der Nederlanden
Eén grote climax
Hans van Manen maakte Symphonieën der Nederlanden in 1987 voor de openingsmanifestatie van Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa. Het leek hem daarom goed om muziek van een Nederlandse componist te gebruiken. “Zo kwam ik uit bij Andriessen. De titel alleen al was natuurlijk prima, en ik was meteen helemaal gék op die muziek. Lekker jazzy en swingend, stuwend en opwindend.”
5 Tango’s
Ongekende precisie en ritmiek
Hans van Manen studeerde in de jaren zeventig in het toenmalige West-Berlijn zijn ballet Adagio Hammerklavier in, toen hij tijdens een diner bij danscriticus Klaus Geitel voor het eerst muziek van Astor Piazzolla hoorde. Het was liefde op het eerste gezicht. Van Manen moest en zou er een ballet op maken!
Programma IV
Four Schumann Pieces (Wiener Staatsballett), In the Future (Junior Company), Variations for two couples (Het Nationale Ballet), Solo (Stuttgarter Ballett), Concertante (Het Nationale Ballet)
-
Dinsdag 28 juni om 20.15 uur
-
Woensdag 29 juni om 20.15 uur
Four Schumann Pieces
De man in het middelpunt
Toen het Britse Royal Ballet Hans van Manen in 1975 vroeg om een nieuw werk voor het gezelschap te maken, had de choreograaf voor de hoofdrol meteen sterdanser Anthony Dowell in gedachten. Want niet ‘die eeuwige ballerina’, maar juist de ‘ballerino’ moest in dit nieuwe ballet centraal staan.
In the Future
Subliem spel van kleuren en lichamen
In 1986 creëerde Hans van Manen voor het Scapino Ballet In the Future, een dynamisch, swingend en verrassend werk dat sinds 2018 ook op het repertoire van de Junior Company staat. De kostuums van Keso Dekker – van voren groen, van achteren rood – spelen een belangrijke rol in het ballet.
Variations for two couples
‘Het is beslist geen wedstrijd’
Hans van Manen had al een Benois de la Danse Lifetime Achievement Award op zijn naam staan, toen hij in 2013 in het Moskouse Bolsjoi Theater werd onderscheiden met de ‘Benois’ voor beste choreografie voor zijn Variations for two couples.
Solo
Wervelende dansestafette
Een meesterwerk in zeven minuten – dat is Solo van Hans van Manen. Van Manen creëerde de choreografie in 1997 voor drie dansers van NDT 2, de juniorengroep van het Nederlands Dans Theater. Voor drie dansers omdat, zo verklaarde de choreograaf destijds, Bachs Vioolpartita vanwege haar moordende tempo niet door één mens te dansen is.
Concertante
Er broeit iets, er borrelt iets
Waar die éne uitdagende en inspirerende compositie soms onvindbaar is, liep Hans van Manen voor Concertante bijna als vanzelf tegen Frank Martins Petite symphonie concertante aan. Hij werd getroffen door de geweldige variëteit in de muziek, het dwingende karakter dat bepaalde keuzes onvermijdelijk maakt én het continu doorgevoerde ritme.