Rachel Beaujean
Rachel Beaujean (Helmond, 1959) is al sinds 1977 verbonden aan Het Nationale Ballet. Na haar opleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag werd ze als danseres aangenomen bij het gezelschap. In 1981 werd ze bevorderd tot tweede soliste. Na precies twintig jaar nam ze afscheid van het danspodium met het voor haar en Clint Farha gemaakte Sarcasmen van Hans van Manen. Aansluitend werd ze tot balletmeester van Het Nationale Ballet benoemd. In 2003 werd ze hoofd van de artistieke staf en sinds 2017 is Beaujean adjunct-artistiek directeur van het gezelschap. In datzelfde jaar werd ze, bij de viering van haar veertigjarig jubileum, benoemd tot Officier In de Orde van Oranje-Nassau.
Als danseres maakte Beaujean vooral naam met haar vertolkingen van balletten van Hans van Manen, ze was gedurende vele jaren zijn voornaamste muze. Ook was ze veelvuldig te zien in werken van Rudi van Dantzig, Toer van Schayk en George Balanchine en danste ze opvallende rollen in choreografieën van onder anderen William Forsythe, Martha Graham en Edouard Lock. In het klassieke repertoire onderscheidde ze zich met haar vertolkingen van onder meer de rol van Myrtha in Giselle en die van de Seringenfee in The Sleeping Beauty.
In de afgelopen jaren maakte Beaujean diverse bewerkingen van belangrijke negentiende-eeuwse producties voor Het Nationale Ballet. Zo creëerde ze een eigen versie van Les Sylphides, een hernieuwde interpretatie van Giselle (samen met Ricardo Bustamante) en een sprankelende nieuwe productie van Paquita. In 2022 creëerde Beaujean een geheel nieuwe versie van Raymonda, een meesterwerk van Marius Petipa.
Voor haar verdiensten als danseres werd Beaujean in 1993 onderscheiden met de Gouden Theaterdansprijs van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties en in 1995 met de Prijs van Verdienste van Dansersfonds ‘79. Beaujean was voorheen bestuurslid van de Nederlandse Dansdagen, Stichting Hans van Manen en Stichting Toer van Schayk. Als assistent van Van Manen coördineert en organiseert ze tegenwoordig alle instuderingen van Van Manens choreografieën bij internationale gezelschappen en een deel daarvan neemt ze ook zelf voor haar rekening.
- 2017: Officier in de Orde van Oranje-Nassau
- 1995: Prijs van Verdienste van Stichting Dansersfonds ’79
- 1993: Gouden Theaterdansprijs VSCD