Wouter Freulich
Team Opera of Team Ballet?
“Als voorzitter houd ik van allebei mijn kinderen evenveel.”
Wat was je eerste voorstelling?
“Ik was met een vriend in Wenen en we wilden graag eens naar een opera. ‘Waar kan je dat nu beter doen dan daar?’ dachten we. Helaas was het toch een minder groot succes dan gedacht. Na allereerst een overpriced kaartje te hebben gekocht voor ergens bovenin naast de volgspots, viel ik tijdens de eerste akte in slaap, kwam ik de tweede akte niet meer binnen omdat ik te laat terug was van de wc, en viel ik vervolgens tijdens de derde akte weer in slaap. Kortom, geen allerbeste eerste ervaring. Daarom adviseer ik ook iedereen om de eerste keer voor een goede ‘instap-opera’ te gaan.”
Hoe ben je bij My Muse & Me terechtgekomen?
“Ik zag op YouTube zoveel mooie producties, dus ik wist: er is meer dan wat ik in Wenen heb gezien. Vervolgens ben ik een aantal keren naar Nationale Opera & Ballet gegaan waar ik echt prachtige producties heb gezien. Zoveel kunstvormen bij elkaar, en zelf in-house gemaakt, ik was meteen verkocht! Tijdens een avond dat ik er was, zag ik een groep jongeren borrelen op de entresol. Nietsvermoedend ben ik daar tussen gaan staan en raakte ik aan de praat met iemand uit het bestuur van My Muse & Me. Vervolgens ben ik lid geworden, vaker op borrels geweest en kenbaar gemaakt dat ik graag onderdeel zou willen worden van het bestuur.”
Als je zou mogen kiezen: zingen in het Koor van De Nationale Opera of dansen bij Het Nationale Ballet, wat zou het zijn?
“Vrienden zullen waarschijnlijk zeggen: ‘Hij gaat in het koor zingen!’ Maar naarmate ik meer verschillende balletvoorstellingen zie, groeit mijn bewondering voor deze kunstvorm. Van een technische adagio razendsnel overschakelen naar een dynamisch ensemblestuk, wisselend in moderne en klassieke vorm, dat doe je niet zomaar. Dan moet je zowel fysiek als mentaal heel snel, scherp en goed zijn. Het is echt topsport!”
Wat maakt Nationale Opera & Ballet bijzonder voor jou en volgens jou?
“Het is niet gewoon een theater maar een heel productiehuis. Als je achter de schermen kijkt hoeveel vakspecialisten dag in dag uit met verschillende aspecten van een productie bezig zijn, is echt fantastisch. Schoenmakerij, ververij, hoedenatelier, heren/dames atelier, decoratelier, timmerafdeling, rekwisieten, logistiek en inkoop, belichting, constructie, audio, toneeltechniek, opslag etc... En dan is er nog geen aria gezongen, noot gespeeld, pas gedanst, regie ingestudeerd, poster ontworpen of drankje ingeschonken.”