Geluidsontwerp
Roel Snellebrand is geluidsontwerper. Lees hieronder zijn antwoorden op een paar vragen over zijn werk in deze opera.
1. Wat doet een geluidsontwerper?
Een geluidsontwerper bedenkt en maakt geluiden die worden gebruikt in films, theaterstukken en af en toe ook in een opera. Vaak zijn de geluiden heel belangrijk om een bepaalde sfeer te maken. Denk maar aan een spannende film, als je er geen geluid of muziek bij hoort dan is die lang niet zo spannend.
2. Wat heb je gestudeerd om dit te kunnen?
Helemaal niks! Ik heb het allemaal zelf geleerd gewoon door te proberen en lang te oefenen. Ik heb wel muziekwetenschappen gestudeerd maar dat heeft niks met mijn beroep te maken.
3. Hoe werk je?
Samen met de componist van de muziek bekijk ik op welke plekken het leuk zou zijn om bepaalde geluiden te laten horen. Dan ga ik daarover nadenken en op zoek naar geluiden. Voor deze opera heb ik soms opnames van echte lichaamsgeluiden gebruikt en soms heb ik zelf dingen gemaakt met speciale programma’s op de computer.
4. Hoe was het om aan deze opera mee te doen?
Ik vond het heel leuk om voor deze opera de geluiden te bedenken omdat ze zo belangrijk zijn in dit verhaal. En het is natuurlijk altijd leuk om een harde scheet te laten horen in de zaal.
5. Wat vind je zelf het mooist gelukte geluid in deze opera?
Ik vind zelf het geluid van het brein het mooist omdat niemand eigenlijk kan weten hoe een brein klinkt. Ik mocht dat dus helemaal zelf bedenken, en als ik het geluid nu hoor dan doet het me echt aan een brein denken.
Hieronder hoor je een aantal voorbeelden van geluiden die Roel heeft ontwikkeld. De orgaangeluiden zijn door Roel zelf bedacht, een combinatie dus van echte lichaamsgeluiden en Roels eigen ideeën over hoe het van binnen klinkt.