Andi Krijgsman
1. Hoe en wanneer ben je bij NO&B in dienst gekomen (beschrijving scholing / loopbaan)?
Na mijn middelbare Vrije School werd ik in 1997 bij de theaters waar ik graag wilde werken te jong en onervaren bevonden. Maar bij HAL4, een ‘vlakkevloertheater’ in Rotterdam, werd ik aangenomen. HAL4 had een heel divers programma, van evenementen en filmsets tot concerten en toneelvoorstellingen. Ik werkte er met veel plezier, totdat de Rotterdamse Schouwburg mij in 2000 uitnodigde om eens te komen praten. Twee weken na het gesprek was ik er aangenomen als Specialist Licht.
In 2006 kwam er een vacature voor eerste belichter vrij bij het Ro Theater, net als NO&B een groot theatergezelschap dat zijn producties zelf maakt. Ik vond mezelf eigenlijk nog te weinig ervaren voor de functie, maar Bram de Ronde, die daar toen zakelijk leider was, nam me aan. Ik specialiseerde mij hier tot eerste belichter en werkte er met onder anderen de acteurs Jack Wouterse, Arjan Ederveen en Alex Klaassen.
In 2016 fuseerde het Ro Theater met de Rotterdamse Schouwburg tot Theater Rotterdam, en zo werd ik weer herenigd met mijn oud-collega’s. Maar met de fusie ging ook artistieke roer om: grote voorstellingen werden kleiner en tijdens de coronapandemie verdwenen ook de familievoorstellingen van het toneel. Het grootse theater waar ik zo van hield, was er niet meer. Ondertussen was ik naast mijn belichterswerk al een tijdje bezig met beleid en planningen maken, dus toen de vacature hoofd Belichting bij NO&B voorbijkwam, dacht ik: “Ja! Dit is wat ik zoek!” Gelukkig was die gedachte wederzijds en vanaf 1 september 2021 ben ik hoofd Belichting van NO&B. Aan uitdaging en groots- en meeslependheid hier tot nu toe geen gebrek!
2. Wat maakt je ambacht/functie zo bijzonder binnen NO&B en wat maakt het voor jouzelf zo speciaal?
Ik kan enorm genieten van licht, de lichtrichtingen. Van licht dat een decor laat leven, het plaatje afmaakt, de voorstelling ondersteunt. En met de afmetingen van het toneel en de decors en de technische mogelijkheden in NO&B is het hier een walhalla voor mij.
3. Wat is je favoriete productie gezien vanuit jouw ambacht/functie? Welke speciale herinneringen heb je hieraan?
Ik werk hier natuurlijk nog niet zo lang, en ik moet toegeven dat ik een beginnende operabezoeker ben. Dus de keuze is beperkt, maar voor dit seizoen en vanuit mijn vakgebied zou ik dan zeggen: Anna Bolena. Je zag het licht niet, maar je ‘voelde’ het temeer. En als het niet opvalt, dan doe je het goed!
Laatste update: 04-10-2022.