De Nationale Opera presenteert

Rodelinda GEORG FRIEDRICH HÄNDEL (1685-1759)

strijd om macht en trouw

Tijdsduur 3:40 incl. pauze

Pauzes 1

Van Händel

Taal Italiaans

Boventitels Nederlands en Engels

Waarom was juist Händels opera Rodelinda - de enige barokopera van dit seizoen - zo geliefd bij het publiek? Het verhaal spreekt tot de verbeelding. We leven mee met Rodelinda die voor een enorm dilemma staat. Trouw of macht? Haar aria’s zijn doordrenkt van rouw, smartelijk verlangen en vreugde. “Een rollercoaster van gevoelens", aldus regisseur Claus Guth.

© Monika Rittershaus
© Monika Rittershaus; Teatro Real

Het verhaal Rodelinda

Rodelinda en haar zoontje Flavio zijn alleen achtergebleven nadat hun echtgenoot en vader, koning Bertarido, van de troon is gestoten door Grimoaldo. Iedereen denkt dat Bertarido is gestorven in deze machtsstrijd. Grimoaldo wil dat Rodelinda zijn vrouw wordt, maar zij wil trouw blijven aan haar doodgewaande man. Rodelinda stemt in met het huwelijk onder één voorwaarde: dat Grimoaldo haar zoon eigenhandig vermoordt om te bewijzen dat hij een echte tiran is. Ze verwacht stiekem dat Grimoaldo deze daad niet kan voltrekken en hoopt het huwelijk met dit wrede verzoek uit te stellen. Intussen blijkt Bertarido toch nog in leven en de intriges stapelen zich op. Verwarring, moord, vergeving en hereniging volgen.
 

Flavio

Rodelinda's zoon Flavio speelt een belangrijke rol in deze enscenering. Door zijn ogen kijken we naar de gebeurtenissen, waardoor de opera een meer psychologische gelaagdheid krijgt en je de extreme situaties voelt die de personages in Rodelinda doormaken. Flavio's maskers en tekeningen vormen een vlucht uit de werkelijkheid en roepen een spookachtige atmosfeer op. 

Set - No escape

In deze beklemmende enscenering van Rodelinda  speelt de familietragedie zich af in een enorm huis, een zwarte doos met witte trappen op verschillende niveaus. Ontsnappen uit deze gesloten ruimte is niet mogelijk, waardoor de machtsspelletjes en intriges nog heviger aankomen. 

Succesvol team 

De vooraanstaande dirigent en violist Riccardo Minasi debuteert bij DNO. De Italiaan Minasi is sinds 2017 chef van het Mozarteum Orchester Salzburg. In Rodelinda leidt hij Concerto Köln, een van de topensembles voor barokmuziek.

Claus Guth regisseerde in Amsterdam zeer goed ontvangen producties van Un ballo in maschera, Jephtha en Don Giovanni. Een deel van zijn succes ligt in de combinatie van enerzijds een zorgvuldige analyse van vorm en inhoud ter voorbereiding, anderzijds een sterke intuïtie voor wat goed werkt in het theater.

Topcast

Prominent in de barokmuziek zijn de zangers, die konden schitteren met vocale versieringen in het slotdeel vanhun aria’s. De barok was het tijdperk van de eerste internationale supersterren. De Nationale Opera heeft een lange traditie in Händel en barokopera’s en heeft speciaal voor Rodelinda een absolute topcast samengesteld gespecialiseerd in late barok. Sopraan Lucy Crowe zingt de titelrol, waarmee ze bij De Nationale Opera debuteert. De rollen van Bertarido en Unulfo werden in Händels tijd gezongen door castraten, die veel aanzien genoten. Nu worden deze rollen ingevuld door countertenoren. Met Bejun Mehta in de rol van Bertarido en Lawrence Zazzo als Unulfo haalt DNO voor Rodelinda twee vooraanstaande countertenoren in huis.

 

 

 

Podcast: Rodelinda

door Hein van Eekert  m.m.v. Rosemary Joshua en Nitchka Wefers Bettink

Achtergrond - barokopera

Ensceneringen van Händels opera’s zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het repertoire. Rodelinda was een van Händels grootste triomfen, gecreëerd in dezelfde tijd als Giulio Cesare en Tamerlano, ook hoogtepunten in zijn oeuvre. Hij schreef ze in opdracht van de Royal Academy of Music, waarvan hij destijds artistiek leider was. Rodelinda is dit seizoen de enige barokopera.

Coproductie: Teatro Real, Madrid, Gran Teatre del Liceu, Barcelona, Opéra National de Lyon en Oper Frankfurt

 

 

Claus Guth

REGISSEUR

CLAUS GUTH studeerde in München. De regisseur beleefde in 1999 zijn internationale doorbraak met de wereldpremière van Luciano Berio’s Cronaca del Luogo (Salzburger Festspiele) en keerde daarna terug met Iphigénie en Tauride, Zaide en een Mozart/Da Ponteserie.

 

Rodelinda
'Dramma per musica' in 3 bedrijven
Libretto
Nicola Francesco Haym
Wereldpremière
13 februari 1725
King’s Theatre Londen

 

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding
Riccardo Minasi
Regie
Claus Guth
Decor en kostuums
Christian Schmidt
Licht
Joachim Klein
Video
Andi A. Müller
Choreografie
Ramses Sigl
Dramaturgie
Konrad Kuhn
Orkest
Concerto Köln
Rodelinda
Lucy Crowe
Bertarido
Bejun Mehta
Grimoaldo
Bernard Richter
Eduige
Katarina Bradić
Unulfo
Lawrence Zazzo
Garibaldo
Luca Tittoto
Flavio
Fabián Augusto Gómez

HET BAROKORKEST

Händels muziek vraagt om een speciaal orkest, met specifieke historische instrumenten waarvoor de componist zijn muziek schreef. Hiervoor komt het gespecialiseerde barokorkest Concerto Köln naar De Nationale Opera, onder leiding van dirigent, violist en barokspecialist Riccardo Minasi.

Concerto Köln
Concerto Köln, opgericht in 1985, is een internationaal vooraanstaand orkest op het gebied van de historische uitvoeringspraktijk. Het orkest is geworteld in het Keulense muziekleven en maakt grote internationale tournees. Met regelmaat herontdekt Concerto Köln muziek van vergeten componisten. Het orkest werkte recent samen met o.m. Ivor Bolton, Kent Nagano en Andrea Marcon. In hun jarenlange samenwerking met dirigent René Jacobs heeft het orkest prijswinnende cd-opnames gemaakt. Eerder begeleidde het orkest bij DNO Samson, Ercole amante, Deidamia, Ariodante en Jephtha. In 2019 speelt het orkest Rodelinda.

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. De inleidingen zijn ook vooraf of nadien thuis te beluisteren op deze website.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven garderobes
 

FOYERAVOND

Stap in de wereld van de makers. Op deze avonden, in de Odeonzaal van Nationale Opera & Ballet, kunt u in informele setting met een drankje genieten van een aria of duet, een pas de deux of een klein ensemble, een interview met een zanger of een choreograaf. Per productie wordt een gevarieerd programma gepresenteerd, gekoppeld aan een actueel thema.

ma 9 december Rodelinda

Aanvang: 20.30 uur
Locatie: Odeonzaal
Duur: 60 minuten
Prijs: € 10, € 7,50 (studenten, CJP, Stadspas), gratis voor Geefkringleden van De Nationale Opera en Het Nationale Ballet en Patronen van Nationale Opera & Ballet.

    do 27 okt Claus Guth - Don Giovanni - NRC**** (mei 2016)

    De regie van Claus Guth is slim, duister en perfectionistisch in timing en uitwerking van de personenregie. (…) Aan actuele vondsten geen gebrek. (…) - Mischa Spel, NRC ****

    do 27 okt Claus Guth - Don Giovanni - Het Parool (mei 2016)

    'Guth heef guts' - Het Parool over Don Giovanni (2016)

    di 29 jan Claus Guth - Don Giovanni - de Volkskrant (mei 2016)

    “Claus Guth, de Duitse regisseur die nooit verlegen zit om een gedurfde aanpak […].”