Roland Gaedtgens
Na zijn militaire dienst in 1984, startte Roland met een studie bedrijfseconomie. Van daaruit heeft hij tevens een NIMA-A en NIMA-B opleiding afgerond. Toch belandde hij al snel als pianist in een band die artiesten zoals Jeroen van de Boom, Karin Bloemen, Guus Meeuwis, Berget Lewis en destijds zelfs ook Koningin Beatrix met haar zussen tijdens de bruiloft van Prins Maurits and Marilene muzikaal zou begeleiden. In diezelfde periode startte hij ook met het werken in een geluidsstudio en ontwikkelde hij zich als componist, producent en tekstschrijver van muziek voor televisie en online commercials. Zo ontstond er al snel een samenwerking met met Freshbeat Studio in Amsterdam en EMI-records. Door zijn samenwerking met laatstgenoemde waren zijn soundtracks al snel te horen in Amerikaanse televisieprogramma’s.
In de commerciële muziekscene heeft hij onder meer geschreven voor vele grote merken als Fanta, Coca-Cola, Samsung, MTV, ING, Grolsch, Halfords, McDonalds, Oil of Olay en RTL. Daarnaast heeft hij muziek, demo’s en teksten geschreven, geproduceerd en/of gearrangeerd voor onder meer Glennis Grace, Wolter Kroes en Gordon.
Vanuit die verschillende rollen: van componist tot tekstschrijver en van producer tot arrangeur en sound engineer werd hij vervolgens door het conservatorium InHolland gevraagd om een nieuw lesprogramma te ontwikkelen met het oog op de opkomst van muziek maken door middel van de computer en software synthesizers. Vanuit deze gedachte werd vervolgens de opleiding tot E-Musician ontwikkeld. Vervolgens verbond Roland zich vier jaar lang aan de opleiding als hoofdvakdocent in Geluid bij Beeld.
Na deze vier jaar besloot hij echter zijn passie voor fotografie te volgen en startte hij zijn studie aan de Fotovakschool van Amsterdam. Al tijdens deze studie kreeg hij de kans om in Milaan te werken en vanuit daar ging alles vervolgens snel. Hij kwam als fotograaf te werken voor merken als McDonalds, HEMA en Unilever. Voor Albert Heijn fotografeerde hij alles voor hun magazine ‘Allerhande’. Ook ontwikkelde hij meer dan 300 films voor de bekende supermarktketen, waardoor hij als snel zijn eigen filmstudio Liquid Cake Film Producties oprichtte, waarbinnen hij zowel fotografie als filmproducties faciliteert. Inmiddels werkt hij al meer dan 15 jaar in dit vak als regisseur en cameraman en heeft hij onder meer gewerkt voor Tommy Hilfiger, Rituals, Samsung, Heineken, Deliveroo, Philips, Adidas, VolkerWessels en NS en Karl Lagerfeld.
In 2023 kwam de documentaire Benjamin Feliksdal, The Life Story of a Dutch Dance Master uit. Deze documentaire creëerde hij samen met danser en choreograaf Robin van Zutphen. De documentaire is al diverse malen in de prijzen gevallen op verschillende filmfestivals, waaronder in Toronto, Los Angeles, Barcelona, Athene en New York. Daarnaast stond de documentaire in de finale tijdens de Cannes Film Awards 2024 en de London Director Awards.
Laatste update: 21-08-2024