Sophie de Lint
Sophie de Lint is sinds september 2018 directeur van De Nationale Opera (DNO). Onlangs werd het gezelschap geëerd met verschillende prestigieuze prijzen: ‘Beste Operagezelschap 2023’ en ‘Beste Wereldpremière’ voor Manfred Trojahns Eurydice – Die Liebenden, blind (2022) door de jury van de OPER! AWARDS. DNO heeft ook drie prijzen ontvangen van de British International Opera Awards: ‘Beste Wereldpremière’ voor Alexander Raskatovs Animal Farm (2023), ‘Beste Digitale Opera’ voor Michel van der Aa’s Upload (2022) en een prijs voor de inspanningen van het gezelschap op het gebied van duurzaamheid.
Sophie de Lint werd geboren in Rotterdam en groeide Franstalig op in Genève. Ze studeerde viool aan het Conservatoire de Musique de Genève en behaalde een graad in Business Administration aan de Webster University in Genève. Ook volgde zij de Executive Master in Arts Administration aan de Universiteit van Zürich.
Haar brede professionele carrière omvat zowel artistieke als zakelijke verantwoordelijkheden voor verschillende operahuizen en impresariaten. Van 1994 tot 2001 werkte Sophie de Lint in het Grand Théâtre de Genève, eerst als persoonlijk assistent van algemeen directeur Renée Auphan en later als artistiek coördinator. Vervolgens deed zij ruime ervaring op als regieassistent bij verschillende operahuizen en festivals, waaronder de Bayreuther Festspiele, New National Theatre Tokyo en Festspielhaus Baden-Baden. Van 2002 tot 2006 was zij artist manager voor Laurent Delage Artists Management in Wenen, waar ze zich specialiseerde in het ontdekken en ontwikkelen van jonge operazangers, dirigenten en regisseurs. Van 2006 tot 2009 zette zij deze activiteiten voort voor Artists Management Zürich, tot haar aanstelling als artistiek directeur bij Opernhaus Zürich, onder leiding van Andreas Homoki als algemeen directeur. Tijdens haar ambtstermijn in Zürich werd het huis bekroond met de prijs voor 'Operagezelschap van het Jaar' bij de International Opera Awards 2014.
Sophie de Lint is een frequent jurylid bij internationale zangcompetities, zoals de Gesangswettbewerb Neue Stimmen, de World Opera Competition Operalia, de Queen Sonja International Music Competition en de International Queen Elisabeth Competition for Voice. Daarnaast is ze jurylid voor de Fedora-Generali Prize for Opera en de International Conducting Competition in Rotterdam. Zij geeft lezingen aan de Universiteit van Zürich in het programma Executive Master in Arts Administration. Ze was lid van het bestuur van Opera Europa, de organisatie voor professionele operagezelschappen en operafestivals in heel Europa, van 2017 tot juli 2022.