Ted Brandsen
Ted Brandsen | Foto: Altin Kaftira

Een viering van dans, muziek en levenslust

14 september 2023

Ted Brandsen over The Chairman Dances

The Chairman Dances van choreograaf en artistiek directeur Ted Brandsen zou eigenlijk een jaar geleden al in première gaan, als onderdeel van de geplande seizoensopener Celebrate. Maar het liep anders: de oorlog in Oekraïne brak uit en Brandsen besloot dat een feestelijk programma niet meer passend was, evenmin als het vreugdevolle werk dat hij met The Chairman Dances voor ogen had. Daarom werd de titel van het programma veranderd van Celebrate naar Shadows en maakte The Chairman Dances plaats voor Kurt Jooss’ De Groene Tafel. Brandsen: “Die vreselijke oorlog is nu helaas nog steeds gaande. Maar juist daarom is het belangrijk om stil te staan bij de kracht van de mensen die zelfs in de moeilijkste omstandigheden hoop vinden en hun leven voortzetten. Je kunt The Chairman Dances zien als een viering van die kracht en levenslust, en van de vreugde die dans en muziek ons daarbij kunnen brengen. Ik hoop het publiek iets van dat gevoel mee te geven.”

Foxtrot for Orchestra

Voor The Chairman Dances nam Brandsen het gelijknamige muziekstuk van de Amerikaanse componist John Adams als uitgangspunt. De compositie werd oorspronkelijk gecreëerd voor Adams' opera Nixon in China, maar is inmiddels door veel choreografen als opzichzelfstaand muziekstuk gebruikt. Brandsen: “Het is ook echt dansmuziek. De ondertitel is niet voor niets ‘Foxtrot for Orchestra’; een verwijzing naar ballroomdans.” Deze knipoog naar de ballroomdans laat Brandsen op zijn beurt terugkomen in zijn choreografie, een ensemblestuk waaruit zich af en toe individuen losmaken. “Alsof ze, net als bij ballroom, even in de spotlight dansen, en de rest ruimte voor hen maakt.”

 

Enorme vaart

Het opzwepende karakter van Adams’ compositie wordt zowel gereflecteerd in de choreografie als in het kostuum- en lichtontwerp. “De muziek is heel inspirerend. Ik heb er in 1998 al een keer een choreografie op gemaakt, destijds als gelegenheidsstuk voor West Australian Ballet. De compositie spreekt me nog steeds erg aan, onder andere door de enorme vaart die erin zit. Die zwierigheid zie je ook terug in de kostuums van François-Noël Cherpin, die al sinds 1990 de kostuums voor al mijn balletten ontwerpt, en in het kleurrijke lichtontwerp van Wijnand van der Horst.”

Tekst: Rosalie Overing

  • Four Temperaments is van 16 t/m 30 september 2023 te zien bij Het Nationale Ballet