Voelen wat je zingt

Voelen wat je zingt

23 januari 2020

Tekst: Roos Bruinsma



In gesprek met Frederik Bergman, bas-bariton bij De Nationale Opera Studio en Jacob Epstein in de nieuwe opera Ritratto

De leden van De Nationale Opera Studio zijn de afgelopen maanden al volop te zien geweest bij onder meer lunchconcerten, recitals en educatieve projecten. Tijdens het OFF staan ze in Internationaal Theater Amsterdam met Ritratto, een gloednieuwe opera van componist Willem Jeths. Als ik Frederik spreek, zijn de repetities voor deze productie in volle gang.

Een verhaal vertellen

Tijdens het voorbereiden van operastukken, is Frederik voortdurend op zoek naar manieren om een verhaal nòg beter op het publiek over te laten komen. Hoe maak je een scène zo spannend of interessant mogelijk? “Al sinds mijn tiende ben ik hiermee bezig en ik word steeds beter. Ook hier krijg ik weer nieuw gereedschap aangereikt om op het podium echt een verhaal te vertellen.” Een verhaal vertel je niet alleen met je stem, maar ook met je lichaam. “Ik heb veel gewerkt aan het uitdrukken van emoties met je hele lichaam. Net zoals dat je als vanzelf verschillend beweegt als je verdrietig of blij bent, moet je dat ook doen als je een opera zingt. En dat moet je niet imiteren, want daar prikt het publiek doorheen, maar écht opwekken. Natuurlijk hoef je niet keihard te gaan huilen – je moet immers ook nog heel moeilijke muziek zingen, maar je kunt wel proberen de emotie echt even te voelen.”

Intensieve coaching

De jonge artiesten hebben een vol rooster. “Vaak realiseer ik me hoe bijzonder het is dat ik hier elke dag mag zijn. Juíst als ik een keer moe ben of als het heel druk is. Dat probeer ik ook uit te stralen naar mijn collega’s.” Frederik wordt intensief gecoacht. “Ik ben momenteel tijdens mijn coachings veel bezig met het zoeken naar de juiste fysieke spanning in mijn lichaam wanneer ik zing. Soms is je fysieke spanning te hoog en zit het vast in je borst of schouders. Ik probeer om mijn kracht te halen vanuit lagere positief in mijn lichaam. Bijvoorbeeld je buik, flanken of middenrif. We noemen dit onze steun of support. Als je dit goed weet toe te passen, komt je stem meer gedragen over.” Dat hangt samen met een goede ademhaling: “Als die in mijn buik zit, is de hele stroom van de lijnen beter en soepeler.”

Ritratto

Kort geleden hebben de Opera Studioleden een eerste repetitie voor Ritratto gehad onder toeziend oog van Willem Jeths, de componist van het stuk. “Dat was echt speciaal. Het is pas een paar maanden geleden afgerond en wij gaan het als eerst uitvoeren. De kostuums worden nogal heftig; we krijgen hele grote hoofdstukken op en ik heb een soort wetsuit aan met een harnas. Je gaat je ogen uitkijken. Ik denk dat het nog een uitdaging wordt me daarin op het podium te bewegen.” In Ritratto mag Frederik de rol van de Amerikaanse beeldhouwer Jacob Epstein vertolken. Hij kijkt er ontzettend naar uit met de andere leden van de Opera Studio op het toneel te staan. “De afgelopen maanden zijn we echt een groep geworden. We vertrouwen elkaar en doen veel dingen samen: we eten samen, gaan naar voorstellingen en hebben ook af en toe een spelletjesavond. De werksfeer is daardoor heel goed.”