Speeldata

2-29 september 2024

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Grote zaal

Duur

2:35, incl. 1 pauze

Tickets

n.v.t.

Vrouw met masker en make-up

Obsessieve vaderliefde

Kun je te ver gaan in het beschermen van je kind voor de gevaren van de wereld? Verdi’s Rigoletto vertelt het verhaal van een vader die zijn dochter opsluit in een poging haar te beschermen voor zijn verdorven werkgever, de grensoverschrijdende womaniser Hertog van Mantua. Tevergeefs, zo blijkt wanneer zijn dochter uiteindelijk tóch verliefd, verleid en ontvoerd wordt.

Obsessieve vaderliefde

Met het toneelstuk Le roi s’amuse van Victor Hugo (1832), dat na één uitvoering verboden werd, koos de geëngageerde operacomponist Giuseppe Verdi opnieuw een scherp en actueel onderwerp als stof voor een opera. Verdi toont ons een verdorven omgeving, waarin grensoverschrijdend gedrag eerder regel dan uitzondering is.

Rigoletto’s psyche centraal

In zijn lezing plaatst Damiano Michieletto, die bij De Nationale Opera eerder Rossini’s Il viaggio a Reims (2015) en Raskatovs Animal Farm (2023) regisseerde, de nerveuze, gebroken figuur van Rigoletto centraal. Het gekwelde personage verblijft in een psychiatrische kliniek en herbeleeft de gebeurtenissen van de opera in de vorm van flashbacks. Bij de Amsterdamse première in 2017 maakte Michieletto’s lezing al diepe indruk op publiek en pers. Sindsdien herzag de regisseur zijn productie op enkele cruciale punten voor uitvoeringen in Venetië. Deze herziene en aangescherpte versie zal nu worden uitgevoerd bij De Nationale Opera.

De muzikale leiding over het Nederlands Philharmonisch is in handen van Antonino Fogliani. Hij heeft een cast van indrukwekkende zangers tot zijn beschikking. De imponerende bariton Roman Burdenko keert terug naar Amsterdam als Verdi’s gekwelde titelpersonage. Tenor René Barbera, geprezen om zijn doordringende klank, vertolkt de rol van de foute Hertog en de snel rijzende sopraan Aigul Khismatullina maakt haar huisdebuut als Gilda.

Voorstellings­informatie

Opera in drie bedrijven

Gezongen in het Italiaans

Libretto  Francesco Maria Piave

Muzikale leiding  Antonino Fogliani 
(2, 5, 8, 10, 13, 24 en 29 sep),
Marco Alibrando (18 en 20 sep)
Regie  Damiano Michieletto
Decor  Paolo Fantin
Kostuums  Auguste Cavalca
Video  Roland Horvath

Il Duca di Mantova  René Barbera
Rigoletto  Roman Burdenko
Gilda  Aigul Khismatullina
Sparafucile   Alexander Köpeczi
Maddalena  Maya Gour
Giovanna  Eva Kroon
Il Conte di Monterone  Frederik Bergman
Marullo  Martin Mkhize
Borsa  Salvador Villanueva*
Il Conte di Ceprano  Joe Chalmers*
La Contessadi Ceprano  Martina Myskohlid* 
Paggio della Duchessa  Daria Brusova*
Usciere di corte  Peter Arink

* De Nationale Opera Studio

Nederlands Philharmonisch

Koor van De Nationale Opera
Instudering Koor  Edward Ananian­-Cooper

Online programmaboek

Naast het gedrukte programmaboek bieden wij ook online programma-informatie aan bij deze voorstelling. In het online programmaboek krijg je een kijkje achter de schermen door middel van verdiepende verhalen, artikelen en interviews met de makers en cast.

Trailer - Rigoletto

Still uit de trailer van Rigoletto
in de media (2024)
Recensies

Roman Burdenko is vanaf het begin fantastisch als getormenteerde Rigoletto. Zijn stem dondert waar nodig en is in de duetten met zijn dochter ongemeen zalvend en ontroerend. De zaal ontploft aan het eind voor hem. [...] Michieletto bouwt een beklemmende voorstelling op die alleen maar gigantisch fout kan aflopen. Het slotbeeld is van een huiveringwekkende schoonheid. 

3 september

[...] eveneens een succes: sublieme muziek, uitstekende cast en orkest, overtuigende regie. 

3 september

[Over het koor] Ze klonken prachtig in verschillende lastig stukken. [...] Kippenvel gegarandeerd. 

3 september
Scènebeeld Rigoletto in yellow
Scènebeelden Rigoletto - DNO 2024 | Foto's: Bart Grietens
Rigoletto
mannen in wit met maskers
Kindertekening op de achtergrond
Rigoletto
drama rondom het bed
Rigoletto

Podcast

Rigoletto's 'Bella figlia dell'amore'

Rigoletto's 'Bella figlia dell'amore'
Lorenzo Viotti en Nederlands Philharmonisch Orkest

Nederlands Philharmonisch

Sinds de oprichting in 1985 zijn het Nederlands Philharmonisch en het Nederlands Kamerorkest de primaire orkestpartners van De Nationale Opera. De twee orkesten, met het Concertgebouw in Amsterdam als vaste hoofdpodium, worden gerekend tot de beste opera-orkesten ter wereld.

Foto: Melle Meivogel

Nederlands Philharmonisch

Het Nederlands Philharmonisch legt zich onder leiding van chef-dirigent Lorenzo Viotti toe op het grote symfonische repertoire, terwijl het Nederlands Kamerorkest, geleid door meesterviolist Gordan Nikolić, met 25 tot 45 musici een kleiner en intiemer orkest is. Beide orkesten presenteren hun eigen programma’s en werken daarnaast regelmatig samen met internationaal gerenommeerde gastdirigenten en -solisten alsook met een nieuwe generatie topmusici. Op talloze podia brengen ze via muziek mensen samen en zorgen zo voor de mooiste muzikale ervaring voor zowel klassieke fijnproevers als nieuwe luisteraars. Met hun gastvrije thuiszaal, de NedPhO-Koepel in de Indische buurt in Amsterdam-Oost, staan de orkesten midden in de samenleving. In seizoen 2024 – 2025 speelt het Nederlands Philharmonisch de opera’s Rigoletto, Peter Grimes, Die Fledermaus en Die Frau ohne Schatten.

orkest.nl

in de media (2017)
Recensies

Een beklemmende Rigoletto van krankzinnige schoonheid. (mei 2017)

9 mei

Bij De Nationale Opera brengt de jonge Italiaanse regisseur Damiano Michieletto Verdi’s revolutionaire opera Rigoletto als flashback in het gekkenhuis. De productie is overtuigend en intelligent, [...]. (mei 2017)

9 mei

Michieletto koos voor een vaker beproefd regieconcept. Hij liet Rigoletto vanuit een krankzinnigengesticht de dramatische geschiedenis van zijn dochter herbeleven. (mei 2017)

9 mei

[Michieletto's] theatertaal is vaak behoorlijk ongrijpbaar en neigt soms overdadig naar het bizarre en surrealistische. Maar – en dat moet je hem nageven – hij weet zo’n oude klassieker wel opnieuw uit te vinden. (mei 2017)

9 mei

Partners De Nationale Opera Studio