Naar homepage

Hans van Manen-tijdlijn

Hans van Manen heeft in totaal (inclusief zijn televisieballetten) meer dan 150 choreografieën op zijn naam staan. Zijn werk wordt wereldwijd door meer dan 100 dansgezelschappen uitgevoerd. Deze tijdlijn geeft een overzicht van zijn leven en zijn belangrijkste werken. Voor een compleet overzicht van al zijn choreografieën klik hier.

Repetto van het Ballet van de Nederlandse Opera

1950-1959

1950

Marianne Hilarides en Jaap Flier
Marianne Hilarides en Jaap Flier | Privéarchief
Juni 1950

Damstad Festival

In juni 1950 wordt op de Dam het Damstad Festival gehouden, ter gelegenheid van het vijfhonderdjarig bestaan van de Kalverstraat. Van Manen wordt er door Herman Michels heen gestuurd om de kap en grime van zangers en acteurs te verzorgen. Ook het in 1948 opgerichte Ballet Recital, onder leiding van Sonia Gaskell, treedt er op.

Marianne Hilarides en Jaap Flier Marianne Hilarides en Jaap Flier Open afbeelding in een nieuw tabblad

Marianne Hilarides en Jaap Flier | Privéarchief

Marianne Hilarides en Jaap Flier
Juni 1950

Damstad Festival

In juni 1950 wordt op de Dam het Damstad Festival gehouden, ter gelegenheid van het vijfhonderdjarig bestaan van de Kalverstraat. Van Manen wordt er door Herman Michels heen gestuurd om de kap en grime van zangers en acteurs te verzorgen. Ook het in 1948 opgerichte Ballet Recital, onder leiding van Sonia Gaskell, treedt er op. In de twee balletten die het gezelschap uitvoert, ziet Van Manen onder anderen zijn vroegere schoolgenootje Carla Lipp, en ook Louki van Oven en Maria Huisman, twee danseressen die hij eerder al in de Stadsschouwburg heeft ontmoet. Van Manen is op slag betoverd, vooral door het optreden van de zeer getalenteerde Jaap Flier, die met Marianne Boedijn (later bekend als Hilarides) een duet danst.

Eerste balletfoto Hans van Manen
Eerste balletfoto Hans van Manen | Privéarchief

Sonia Gaskell

Jaap Flier is op zijn beurt onder de indruk van de vele pirouetten die de achttienjarige Van Manen na het optreden van Ballet Recital op de Dam draait en regelt voor hem een introductie bij Sonia Gaskell. Van Manen heeft op dat moment nog nauwelijks enige ballettechniek, maar toch geeft Gaskell hem toestemming om haar lessen voor professionele dansers te volgen in haar studio aan de Zomerdijkstraat 26 in de Amsterdamse Rivierenbuurt.

Eerste balletfoto Hans van Manen
Sonia Gaskell

Sonia Gaskell

Jaap Flier is op zijn beurt onder de indruk van de vele pirouetten die de achttienjarige Van Manen na het optreden van Ballet Recital op de Dam draait en regelt voor hem een introductie bij Sonia Gaskell. Van Manen heeft op dat moment nog nauwelijks enige ballettechniek, maar toch geeft Gaskell hem toestemming om haar lessen voor professionele dansers te volgen in haar studio aan de Zomerdijkstraat 26 in de Amsterdamse Rivierenbuurt. Waarschijnlijk deels vanwege een gebrek aan jongens, maar ongetwijfeld ook omdat ze een talent bij hem herkent. Van Manen volgt vanaf dat moment niet alleen de lessen, maar blijft vaak tot 's avonds laat in Gaskells studio om de repetities van Ballet Recital gade te slaan. Hij moet daarom zijn baan bij Herman Michels opzeggen, maar deze is zo genereus om hem toe te staan voortaan nog maar één avond per week voor hem te werken met volledig behoud van zijn salaris.

1951

Jaap Flier en Hans van Manen
Jaap Flier en Hans van Manen | Privéarchief

Eerste podiumervaring bij Ballet Recital

Na een paar maanden geeft Gaskell Van Manen kleine rollen in producties van Ballet Recital, eerst een aantal mimerollen, daarna ook enkele dansrollen. Zelf zegt hij later over die beginperiode: “Ik was geen beeldschone danser maar wel een goede. Ik kon heel goed draaien; dat heb je of dat heb je niet en bij de meeste dansers zit dat er van nature niet in.” 

Jaap Flier en Hans van Manen Jaap Flier en Hans van Manen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Jaap Flier en Hans van Manen | Privéarchief

Jaap Flier en Hans van Manen

Eerste podiumervaring bij Ballet Recital

Na een paar maanden geeft Gaskell Van Manen kleine rollen in producties van Ballet Recital, eerst een aantal mimerollen, daarna ook enkele dansrollen. Zelf zegt hij later over die beginperiode: “Ik was geen beeldschone danser maar wel een goede. Ik kon heel goed draaien; dat heb je of dat heb je niet en bij de meeste dansers zit dat er van nature niet in.” Lang duurt de samenwerking met Gaskell echter niet: in de zomer van 1951 wordt Van Manen door haar op het matje geroepen, officieel vanwege zijn niet-serieuze houding en gebrek aan talent, maar in werkelijkheid waarschijnlijk vanwege zijn affaire met Jaap Flier, een van Gaskells favorieten, die zij - ook op romantisch vlak - aan danseres Marianne Hilarides hoopt te koppelen. De discussie loopt hoog op, waarna Van Manen besluit te vertrekken en nooit meer terug te keren in de studio aan de Zomerdijkstraat.

De ontgoochelden van het Ballet van de Nederlandse Opera
De ontgoochelden van het Ballet van de Nederlandse Opera | Privéarchief

Overstap naar Ballet van de Nederlandse Opera

Na een auditie wordt Van Manen in het najaar van 1951, op negentienjarige leeftijd, aangenomen bij het Ballet van de Nederlandse Opera. Het gezelschap staat op dat moment nog onder leiding van de Nederlandse Darja Collin, maar kort daarop wordt zij vervangen door de uit Frankrijk afkomstige Françoise Adret.

De ontgoochelden van het Ballet van de Nederlandse Opera De ontgoochelden van het Ballet van de Nederlandse Opera Open afbeelding in een nieuw tabblad

De ontgoochelden van het Ballet van de Nederlandse Opera | Privéarchief

De ontgoochelden van het Ballet van de Nederlandse Opera

Overstap naar Ballet van de Nederlandse Opera

Na een auditie wordt Van Manen in het najaar van 1951, op negentienjarige leeftijd, aangenomen bij het Ballet van de Nederlandse Opera. Het gezelschap staat op dat moment nog onder leiding van de Nederlandse Darja Collin, maar kort daarop wordt zij vervangen door de uit Frankrijk afkomstige Françoise Adret. 

Adret betrekt Van Manen al snel bij de instudering van het Walpurgisnachtballet uit de opera Faust, geeft hem alle kansen om zich als danser verder te ontwikkelen, en blijkt met haar kennis en lef een belangrijke inspirator en leermeester voor hem te zijn. "Ze gaf nooit interpretaties van wat je moest voelen (..) Het was nooit iemand die een psychologische achtergrond gaf van wat je deed. Dat heb ik van haar geleerd."

1952

Swingen met Carla Lipp
Swingen met Carla Lipp | Privéarchief

Swingmaatje

In 1952 wordt ook de twee jaar jongere Carla Lipp - die net als Van Manen op de Prinsenschool zat - bij het Ballet van de Nederlandse Opera aangenomen en vanaf dat moment groeit er een hechte vriendschapsband tussen de twee. Bijna dagelijks gaan ze na de avondrepetities samen uit dansen en Lipp is dan ook jarenlang Van Manens belangrijkste 'swingmaatje'. Van Manen: "We vonden het heerlijk om met elkaar te dansen, op jazz, mambo’s en het hele verdere Zuid-Amerikaanse repertoire, en we konden dat ook búítengewoon goed.”

In Monte Carlo met Carla Lipp In Monte Carlo met Carla Lipp Open afbeelding in een nieuw tabblad

In Monte Carlo met Carla Lipp | Archief Het Nationale Ballet

Swingen met Carla Lipp
In Monte Carlo met Carla Lipp

Swingmaatje

In 1952 wordt ook de twee jaar jongere Carla Lipp - die net als Van Manen op de Prinsenschool zat - bij het Ballet van de Nederlandse Opera aangenomen en vanaf dat moment groeit er een hechte vriendschapsband tussen de twee. Bijna dagelijks gaan ze na de avondrepetities samen uit dansen en Lipp is dan ook jarenlang Van Manens belangrijkste 'swingmaatje'. Van Manen: "We vonden het heerlijk om met elkaar te dansen, op jazz, mambo’s en het hele verdere Zuid-Amerikaanse repertoire, en we konden dat ook búítengewoon goed.”

George Balanchine (rechts) in Amsterdam
George Balanchine (rechts) in Amsterdam | Foto: Maria Austria

Balanchine, Robbins en Graham

Begin jaren vijftig maakt Van Manen voor het eerst kennis met het werk van George Balanchine, wiens New York City Ballet in 1952 en 1955 optreedt in het Holland Festival. Het is liefde op het eerste gezicht. "Ik wist onmiddellijk: dít is andere koek! Wat mij het meest trof was dat alles zo duidelijk was (..) alles klopte gewoon als een bus. Tijdens die ene voorstelling heb ik meteen voor eeuwig begrepen dat hier een grote meester aan het werk was."

George Balanchine (rechts) in Amsterdam George Balanchine (rechts) in Amsterdam Open afbeelding in een nieuw tabblad

George Balanchine (rechts) in Amsterdam | Foto: Maria Austria

George Balanchine (rechts) in Amsterdam

Balanchine, Robbins en Graham

Begin jaren vijftig maakt Van Manen voor het eerst kennis met het werk van George Balanchine, wiens New York City Ballet in 1952 en 1955 optreedt in het Holland Festival. Het is liefde op het eerste gezicht. "Ik wist onmiddellijk: dít is andere koek! Wat mij het meest trof was dat alles zo duidelijk was (..) alles klopte gewoon als een bus. Tijdens die ene voorstelling heb ik meteen voor eeuwig begrepen dat hier een grote meester aan het werk was." Later zou Van Manen dan ook regelmatig verklaren dat Balanchine in de repetitiestudio altijd over zijn schouder meekijkt. “Omdat hij mij is voorgegaan in het in elk aspect van een ballet zo helder mogelijk zijn."

Naast diverse Balanchine-balletten ziet Van Manen in de jaren vijftig ook werken van twee andere belangrijke boegbeelden van de Amerikaanse dans: Jerome Robbins en Martha Graham. Het zijn invloeden die hij gretig absorbeert, en elementen uit hun werk zullen in de jaren daarna ook - op heel eigen wijze - hun weg vinden in Van Manens choreografische taal. 

1953

Benno Premsela
Benno Premsela | Foto: Jean Paul Vroom

Benno Premsela

In 1953 wordt Van Manen lid van het zojuist opgerichte COC, de belangenvereniging voor homoseksuelen. Hij ontmoet er onder meer vormgever, binnenhuisarchitect én voorvechter van homorechten Benno Premsela, die niet alleen een goede vriend wordt, maar ook een belangrijke mentor en artistiek klankbord. Premsela ontwerpt in de jaren vijftig ook de decors en kostuums voor twee Van Manen-balletten. 

1954

Repetto van het Ballet van de Nederlandse Opera
Repetto van het Ballet van de Nederlandse Opera | Foto: Particam Pictures

Buitenlands succes

In 1954 beleeft Van Manen zijn eerste buitenlandse succes als danser. Tijdens een tournee van het Ballet van de Nederlandse Opera soleert hij in Françoise Adrets Terrain Vague in onder meer het Franse Aix-les-Bains en in Monte Carlo.

Repetto van het Ballet van de Nederlandse Opera Repetto van het Ballet van de Nederlandse Opera Open afbeelding in een nieuw tabblad

Repetto van het Ballet van de Nederlandse Opera | Foto: Particam Pictures

Hans van Manen en Carla Lipp Hans van Manen en Carla Lipp Open afbeelding in een nieuw tabblad

Hans van Manen en Carla Lipp | Archief Het Nationale Ballet

Repetto van het Ballet van de Nederlandse Opera
Hans van Manen en Carla Lipp

Buitenlands succes

In 1954 beleeft Van Manen zijn eerste buitenlandse succes als danser. Tijdens een tournee van het Ballet van de Nederlandse Opera soleert hij in Françoise Adrets Terrain Vague in onder meer het Franse Aix-les-Bains en in Monte Carlo.

1955

1 augustus 1955

Eerste choreografie voor Revue Ramses Shaffy

Van Manen assisteert Adret regelmatig bij het choreograferen, en dat blijft ook buiten de balletstudio's niet onopgemerkt. In 1955 krijgt hij de opdracht om de dansen te maken voor een muziektheaterprogramma van de jonge acteur en zanger Ramses Shaffy. Dat resulteert in Van Manens eerste choreografie Olé, Olé, la Margarita, die op 1 augustus 1955 in de Doelenzaal aan de Kloveniersburgwal in première gaat en wordt gedanst door hemzelf en Carla Lipp. 

1956

Swing
Swing, Hans' tweede choreografie (Scapino Ballet) | Foto: Maria Austria

Tweede choreografie voor Scapino Ballet

In 1956 maakt Van Manen zijn tweede choreografie: voor het programma Gedanste portretten van het Scapino Ballet creëert hij voor vier dansers het zesde en laatste deel, Swing, handelend over eigentijdse dansvormen als bebop en rock-'n-roll. Het zesluik wordt door de pers een mislukking geacht maar volgens Van Manens (eerste) biograaf Eva van Schaik bevat het door Van Manen gemaakte deel - op het drie minuten durende Monotony van Stan Kenton - "alleen al vanwege de titel de kiemkracht tot zo vele latere Van Manen-balletten".

1957

Feestgericht
Feestgericht (Ballet van de Nederlandse Opera) | Foto: Ger J. van Leeuwen
19 december 1957

Staatsprijs voor Choreografie voor Feestgericht

Al voor zijn derde - en eerste grootschalige - ballet, Feestgericht, ontvangt Van Manen de Nederlandse Staatsprijs voor Choreografie. Hij is dan 25 jaar. Het Amsterdams Fonds voor de Kunst geeft Van Manen opdracht voor dit nieuwe werk voor het Ballet van de Nederlandse Opera, waarna Van Manen Luctor Ponse vraagt om de muziek te componeren en Dick Elffers om de decors en kostuums te ontwerpen.

Feestgericht Feestgericht Open afbeelding in een nieuw tabblad

Feestgericht (Ballet van de Nederlandse Opera) | Foto: Ger J. van Leeuwen

Feestgericht
19 december 1957

Staatsprijs voor Choreografie voor Feestgericht

Al voor zijn derde - en eerste grootschalige - ballet, Feestgericht, ontvangt Van Manen de Nederlandse Staatsprijs voor Choreografie. Hij is dan 25 jaar. Het Amsterdams Fonds voor de Kunst geeft Van Manen opdracht voor dit nieuwe werk voor het Ballet van de Nederlandse Opera, waarna Van Manen Luctor Ponse vraagt om de muziek te componeren en Dick Elffers om de decors en kostuums te ontwerpen. 

Feestgericht is in feite het enige verhalende ballet in Van Manens oeuvre, handelend over een volksfeest dat - als gevolg van de strijd om een meisje - ontaardt in een volksgericht, waarbij het meisje gedwongen wordt zichzelf dood te dansen. Bij de première op 19 december 1957 wordt de choreografie onthaald op een staande ovatie en ook de critici zijn vrijwel zonder uitzondering lovend. Zo schrijft NRC: "Zijn massascènes zijn goed geregisseerd, zijn sfeerschilderingen zijn scherp en gevoelig getroffen", en Het Parool noemt Van Manen "een regisseur van dansdrama die de toneelruimte aandurft en weet te bespelen met grondpatronen en ensembles; die de handeling van het verhaal beeldend weet te realiseren". 

1958

Tijdens een televisieuitzending, met Marianne Hilarides
Tijdens een televisieuitzending, met Marianne Hilarides | Privéarchief

Van Manens carrière neemt een vlucht

Vanaf 1958 neemt Van Manens choreografische carrière een vlucht. Hoewel de toekomst van het Ballet van de Nederlandse Opera inmiddels zeer onzeker is (vooral als gevolg van onvrede over het beleid van Adret en haar zakelijk adviseur en echtgenoot), creëert Van Manen dit jaar nog twee choreografieën voor het gezelschap: Pastorale d'été - Intermezzo en Mouvements Symphoniques. Daarnaast maakt hij in 1958 een kort dansnummer voor de voorstelling Dreamgirl van de Nederlandse Comedie en creëert hij zijn eerste drie choreografieën voor televisie.

Tijdens een televisieuitzending, met Marianne Hilarides Tijdens een televisieuitzending, met Marianne Hilarides Open afbeelding in een nieuw tabblad

Tijdens een televisieuitzending, met Marianne Hilarides | Privéarchief

Tijdens een televisieuitzending, met Marianne Hilarides Tijdens een televisieuitzending, met Marianne Hilarides Open afbeelding in een nieuw tabblad

Tijdens een televisieuitzending, met Marianne Hilarides | Privéarchief

Tijdens een televisieuitzending, met Marianne Hilarides
Tijdens een televisieuitzending, met Marianne Hilarides

Van Manens carrière neemt een vlucht

Vanaf 1958 neemt Van Manens choreografische carrière een vlucht. Hoewel de toekomst van het Ballet van de Nederlandse Opera inmiddels zeer onzeker is (vooral als gevolg van onvrede over het beleid van Adret en haar zakelijk adviseur en echtgenoot), creëert Van Manen dit jaar nog twee choreografieën voor het gezelschap: Pastorale d'été - Intermezzo en Mouvements Symphoniques. Daarnaast maakt hij in 1958 een kort dansnummer voor de voorstelling Dreamgirl van de Nederlandse Comedie en creëert hij zijn eerste drie choreografieën voor televisie. 

Tussen regisseur Joes Odufré (werkzaam voor de VPRO en fanatiek strijdend voor meer dans op televisie) en Van Manen ontstaat een nauwe samenwerking, met als gevolg dat Van Manen tot medio jaren zestig tientallen keren op televisie verschijnt. Eerst alleen als danser en choreograaf, later ook als 'duider' van en vertellend over dans en choreografie. Daardoor speelt hij een cruciale rol in de acceptatie van dans en ballet in het voorheen dansarme en behoudende Nederland, en andersom geeft de televisie een flinke boost aan Van Manens bekendheid. 

1959

Wim Sonneveld en Hans van Manen
Wim Sonneveld en Hans van Manen | Privéarchief

Wim Sonneveld

Het Ballet van de Nederlandse Opera mag blijven bestaan, maar wel in zeer afgeslankte vorm en artistiek leider Françoise Adret wordt ontslagen (in 1961 wordt de groep alsnog opgeheven). Adret vertrekt naar het gezelschap van Roland Petit in Parijs. Ook Van Manen - niet blij met alle veranderingen bij het gezelschap - besluit dat het tijd wordt om op te stappen. Hoewel zich dan al een sterk "ik móét naar het buitenland"-gevoel bij hem genesteld heeft, werkt hij begin 1959 eerst nog enkele maanden mee aan een nieuw cabaretprogramma van Wim Sonneveld, Rimram, samen met onder anderen Conny Stuart en Joop Doderer.

Wim Sonneveld en Hans van Manen Wim Sonneveld en Hans van Manen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Wim Sonneveld en Hans van Manen | Privéarchief

Wim Sonneveld en Hans van Manen

Wim Sonneveld

Het Ballet van de Nederlandse Opera mag blijven bestaan, maar wel in zeer afgeslankte vorm en artistiek leider Françoise Adret wordt ontslagen (in 1961 wordt de groep alsnog opgeheven). Adret vertrekt naar het gezelschap van Roland Petit in Parijs. Ook Van Manen - niet blij met alle veranderingen bij het gezelschap - besluit dat het tijd wordt om op te stappen. Hoewel zich dan al een sterk "ik móét naar het buitenland"-gevoel bij hem genesteld heeft, werkt hij begin 1959 eerst nog enkele maanden mee aan een nieuw cabaretprogramma van Wim Sonneveld, Rimram, samen met onder anderen Conny Stuart en Joop Doderer. 

Als vervanger van een zieke Albert Mol is Van Manen in het programma niet alleen als danser te zien, maar zingt en acteert hij ook. Hoewel Rimram maar gering succes heeft, zal Van Manen later regelmatig zeggen hoeveel hij van Sonneveld geleerd heeft, vooral qua begrip van dramatische logica en de samenhang in een scène. "Dat je als acteur de brand eerst moet zien, en dan past wijst en 'brand' roept." 

Hans van Manen, Zizi Jeanmaire, Gérard Lemaître
Hans van Manen, Zizi Jeanmaire, Gérard Lemaître | Foto: Agence de Presse Bernard
Maart 1959

Roland Petits Les Ballets de Paris

Begin maart 1959 doet Van Manen auditie bij Les Ballets de Paris van de gevierde Franse choreograaf Roland Petit, waar Françoise Adret op dat moment als balletmeester werkt. Hij moet het opnemen tegen 130 andere dansers en wordt in eerst instantie niet aangenomen. Enkele weken later wordt hij echter alsnog gebeld met het verzoek om vanaf medio juni mee te dansen in Cyrano de Bergerac, een groots opgezet balletspektakel dat Petit samen met modeontwerper Yves Saint Laurent heeft ontwikkeld.

Hans van Manen, Zizi Jeanmaire, Gérard Lemaître Hans van Manen, Zizi Jeanmaire, Gérard Lemaître Open afbeelding in een nieuw tabblad

Hans van Manen, Zizi Jeanmaire, Gérard Lemaître | Foto: Agence de Presse Bernard

Hans van Manen, Zizi Jeanmaire, Gérard Lemaître
Maart 1959

Roland Petits Les Ballets de Paris

Begin maart 1959 doet Van Manen auditie bij Les Ballets de Paris van de gevierde Franse choreograaf Roland Petit, waar Françoise Adret op dat moment als balletmeester werkt. Hij moet het opnemen tegen 130 andere dansers en wordt in eerst instantie niet aangenomen. Enkele weken later wordt hij echter alsnog gebeld met het verzoek om vanaf medio juni mee te dansen in Cyrano de Bergerac, een groots opgezet balletspektakel dat Petit samen met modeontwerper Yves Saint Laurent heeft ontwikkeld. Van Manen zal na zijn debuut bij de groep ongeveer een jaar bij Les Ballets de Paris blijven, waar hij optreedt met grote sterren als de flamboyante Zizi Jeanmaire en Hollywood-ster Cyd Charisse en waar hij ook zijn eerste grote liefde en latere muze Gérard Lemaître leert kennen. 

Nederlands Dans  Theater, 1959
Het hele tableau bij de oprichting van Nederlands Dans Theater, 1959 | Archief Nederlands Dans Theater

Oprichting Nederlands Dans Theater

Kort voor zijn vertrek naar Parijs wordt Van Manen gebeld door Carel Birnie, de voormalig zakelijk leider van Gaskells in 1954 opgerichte Nederlands Ballet. Samen met zestien rebellerende dansers van dit gezelschap én balletmeester Benjamin Harkarvy werkt Birnie - op dat moment nog in het diepste geheim - aan de vorming van een nieuw dansgezelschap: het Nederlands Dans Theater. Birnie vraagt Van Manen of hij zijn choreografieën Feestgericht en Pastorale d'éte - Intermezzo bij het gezelschap wil instuderen, en Van Manen is zo slim om, voordat hij akkoord gaat, als voorwaarde te stellen dat hij dan ook een nieuw werk voor de 'rebellengroep' wil maken.

Nederlands Dans Theater, 1959 Nederlands Dans Theater, 1959 Open afbeelding in een nieuw tabblad

Het hele tableau bij de oprichting van Nederlands Dans Theater, 1959 | Archief Nederlands Dans Theater

Nederlands Dans Theater, 1959

Oprichting Nederlands Dans Theater

Kort voor zijn vertrek naar Parijs wordt Van Manen gebeld door Carel Birnie, de voormalig zakelijk leider van Gaskells in 1954 opgerichte Nederlands Ballet. Samen met zestien rebellerende dansers van dit gezelschap én balletmeester Benjamin Harkarvy werkt Birnie - op dat moment nog in het diepste geheim - aan de vorming van een nieuw dansgezelschap: het Nederlands Dans Theater. Birnie vraagt Van Manen of hij zijn choreografieën Feestgericht en Pastorale d'éte - Intermezzo bij het gezelschap wil instuderen, en Van Manen is zo slim om, voordat hij akkoord gaat, als voorwaarde te stellen dat hij dan ook een nieuw werk voor de 'rebellengroep' wil maken. 

In krap een maand tijd studeert Van Manen beide bestaande werken in de avonduren in (want overdag werken de dansers nog bij Gaskell) en creëert hij voor Jaap Flier en Marianne Hilarides (op dat moment de belangrijkste dansers van de groep) De maan in de trapeze. Ook moet hij, voor hij naar Parijs afreist, voor het AVRO-programma Divertissement voor zes nog drie korte televisieballetten maken. Het programma krijgt veel aandacht in de kranten, vooral de door Van Manen gechoreografeerde Mambo wordt lovend besproken.

De maan in de trapeze
De maan in de trapeze | Foto: Maria Austria
5 september 1959

De maan in de trapeze

Feestgericht en het nieuwe De maan in de trapeze zijn beide onderdeel van het allereerste programma van Nederlands Dans Theater, waarvan de première op 5 september 1959 plaatsvindt in de Kursaal van het Belgische Oostende. De maan in de trapeze handelt over een ballerina die langs een touwladder uit de theaternok afdaalt en beneden een peinzende 'pierrot' aantreft. De ballerina troost hem en hij weet haar zelfs een kus te ontlokken, maar als een luchtgeest of maangodin verdwijnt zij - wederom via de touwladder - even snel als ze gekomen is.

De maan in de trapeze De maan in de trapeze Open afbeelding in een nieuw tabblad

De maan in de trapeze | Foto: Maria Austria

De maan in de trapeze
5 september 1959

De maan in de trapeze

Feestgericht en het nieuwe De maan in de trapeze zijn beide onderdeel van het allereerste programma van Nederlands Dans Theater, waarvan de première op 5 september 1959 plaatsvindt in de Kursaal van het Belgische Oostende. De maan in de trapeze handelt over een ballerina die langs een touwladder uit de theaternok afdaalt en beneden een peinzende 'pierrot' aantreft. De ballerina troost hem en hij weet haar zelfs een kus te ontlokken, maar als een luchtgeest of maangodin verdwijnt zij - wederom via de touwladder - even snel als ze gekomen is. 

Carel Birnie heeft de première van het programma bewust in België gepland, omdat hij verwacht dat de Belgische recensenten een stuk objectiever zullen zijn dan de Nederlandse scribenten, van wie de meesten zeer op Gaskells hand zijn. Van Manen zelf kan de première in Oostende overigens niet bijwonen, wegens verplichtingen in Parijs. Maar hij is wel aanwezig bij de Nederlandse première op 8 september in Utrecht, die door de Nederlandse kranten inderdaad met de nodige reserves wordt ontvangen. Het Vrije Volk schrijft over (het later alom geprezen) De maan in de trapeze heel zuinigjes: "Deze choreografie toont in elk geval belangstelling voor de zuiver vaktechnische mogelijkheden."

Jaar
1950