Naar homepage

Hans van Manen-tijdlijn

Hans van Manen heeft in totaal (inclusief zijn televisieballetten) meer dan 150 choreografieën op zijn naam staan. Zijn werk wordt wereldwijd door meer dan 100 dansgezelschappen uitgevoerd. Deze tijdlijn geeft een overzicht van zijn leven en zijn belangrijkste werken. Voor een compleet overzicht van al zijn choreografieën klik hier.

Hans van Manen beschermheer Nationale Balletacademie

2010-2019

2010

Succes in HongKong
Hans van Manen in Hongkong | Privéarchief

Succes in Hongkong

In maart 2010 maakt ook het balletpubliek in Hongkong kennis met het werk van Van Manen. Op uitnodiging van het Hong Kong Arts Festival danst Het Nationale Ballet een Van Manen-programma in zowel het Grand Theatre als in de Sha Tin Town Hall, bestaande uit Adagio Hammerklavier, Concertante, Sarcasmen, Trois gnossiennes en Live. Alle voorstellingen zijn uitverkocht.

'Woorden schieten tekort'
Igone de Jongh en Juanjo Arqués in Without Words | Foto: Angela Sterling

'Woorden schieten tekort'

In oktober 2010 voegt Het Nationale Ballet een nieuw meesterwerk van Van Manen aan het repertoire toe: Without Words, op de Goethe-lieder van de Oostenrijkse componist Hugo Wolf (zonder de bijbehorende gedichten van Goethe). Het ballet wordt tijdens deze eerste serie voorstellingen live op piano begeleid door pianist, componist en dirigent Reinbert de Leeuw.

Kijk hier naar de prachtige documentaire van Henk van Dijk waarin hij het creatieproces van Without Words heeft vastgelegd.

'Woorden schieten tekort' 'Woorden schieten tekort' Open afbeelding in een nieuw tabblad

Igone de Jongh en Juanjo Arqués in Without Words | Foto: Angela Sterling

'Woorden schieten tekort'

'Woorden schieten tekort'

In oktober 2010 voegt Het Nationale Ballet een nieuw meesterwerk van Van Manen aan het repertoire toe: Without Words, op de Goethe-lieder van de Oostenrijkse componist Hugo Wolf (zonder de bijbehorende gedichten van Goethe). Het ballet wordt tijdens deze eerste serie voorstellingen live op piano begeleid door pianist, componist en dirigent Reinbert de Leeuw. De pers is unaniem lovend. "Woorden schieten tekort (..) Hans van Manen liet niet óp de muziek dansen, maar voegt er iets wezenlijks aan toe", schrijft  De Telegraaf. En het Noordhollands Dagblad oordeelt: "Hans van Manen blijft verbazen, de 78-jarige choreograaf is er weer in geslaagd een werk te creëren dat ontroert en aangrijpt."

Kijk  hier naar de prachtige documentaire van Henk van Dijk waarin hij het creatieproces van Without Words heeft vastgelegd.

2011

'One of the very best'
Grosse Fuge (2011) | Foto: Angela Sterling

'One of the very best'

Na een Nederlandse tournee van Hans van Manen - Meester van de dans presenteert Het Nationale Ballet in mei 2011 hetzelfde programma (Adagio Hammerklavier, Solo, Grosse Fuge en Concertante) in het Sadler's Wells Theatre in Londen. "In a world crying out for even below-mediocre ballet choreographers, the Dutch old master Hans van Manen is an extraordinarily well-kept secret (..) He is one of the very best, as a long-overdue exhibition of his ballets at Sadler’s Wells this week shows (...) we need to see much more of him here", aldus TheArtsDesk.

2012

Variations for Two Couples
Variations for Two Couples met Igone de Jongh en Jozef Varga | Foto: Angela Sterling

Variations for Two Couples

Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan brengt Het Nationale Ballet in februari 2012 het dubbelprogramma Present/s uit, met maar liefst negen nieuwe creaties van internationaal succesvolle choreografen. Een van de, zo niet hét hoogtepunt van het dubbelprogramma is Van Manens Variations for Two Couples. Hij liet zich voor dit werk inspireren door twee koppels met ieder een eigen specialiteit: het eerste lyrisch en vooral schitterend in adagiowerk, het tweede vlammend virtuoos. “Maar het wordt beslist geen wedstrijd”, benadrukt Van Manen aan de vooravond van de première, “daar houd ik hélemáál niet van. Het gaat me om de persoonlijkheden van de dansers, die wil ik belichten. Al draai ik de rollen soms ook om: dan laat ik de lyrische dansers virtuoos zijn, en probeer ik de virtuozen zo mooi ‘naar binnen’ te laten dansen.”

Variations for Two Couples Variations for Two Couples Open afbeelding in een nieuw tabblad

Variations for Two Couples met Igone de Jongh en Jozef Varga | Foto: Angela Sterling

Variations for Two Couples

Variations for Two Couples

Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan brengt Het Nationale Ballet in februari 2012 het dubbelprogramma Present/s uit, met maar liefst negen nieuwe creaties van internationaal succesvolle choreografen. Een van de, zo niet hét hoogtepunt van het dubbelprogramma is Van Manens Variations for Two Couples. Hij liet zich voor dit werk inspireren door twee koppels met ieder een eigen specialiteit: het eerste lyrisch en vooral schitterend in adagiowerk, het tweede vlammend virtuoos. “Maar het wordt beslist geen wedstrijd”, benadrukt Van Manen aan de vooravond van de première, “daar houd ik hélemáál niet van. Het gaat me om de persoonlijkheden van de dansers, die wil ik belichten. Al draai ik de rollen soms ook om: dan laat ik de lyrische dansers virtuoos zijn, en probeer ik de virtuozen zo mooi ‘naar binnen’ te laten dansen.”

De meeste critici zijn - opnieuw - diep onder de indruk. Zo schrijft Mirjam van der Linden in de Volkskrant: "Het is toch fascinerend om te ervaren hoe uitzonderlijk dit krachtige, aardse mensbeeld van Van Manen is, met mannen en vrouwen die zich oprecht met elkaar kunnen meten". En Laura Capelle oordeelt in de Britse Financial Times: "With a few white lines for the set and dark unitards for the dancers, Variations is a sober, pared-down ballet, and yet its witty musicality needs nothing more. Van Manen will be 80 this year, but his younger counterparts still have much to learn from his brand of neoclassicism."

80ste verjaardag Hans van Manen
Foto: Angela Sterling
4 juli 2012

'De schoonheid van een heel precies uitgesneden sleutelgat'

Op 4 juli 2012 wordt met een galavoorstelling de 80ste verjaardag (op 11 juli) van Hans van Manen gevierd. Het programma omvat een groot aantal werken van zijn hand, waaronder zijn meest recente creatie: Variations for Two Couples. In het programmaboek van de galavoorstelling zijn 80 citaten van en over de grootmeester opgenomen. 

Een kleine selectie:

80ste verjaardag Hans van Manen
4 juli 2012

'De schoonheid van een heel precies uitgesneden sleutelgat'

Op 4 juli 2012 wordt met een galavoorstelling de 80ste verjaardag (op 11 juli) van Hans van Manen gevierd. Het programma omvat een groot aantal werken van zijn hand, waaronder zijn meest recente creatie: Variations for Two Couples. In het programmaboek van de galavoorstelling zijn 80 citaten van en over de grootmeester opgenomen. 

Een kleine selectie:

  • "Ik zou in de Nederlandse schilderkunst en de poëzie noch in het theater noch in de muziek, iemand kunnen noemen die – zoals in de dans – op zo’n eenzame hoogte staat als Hans van Manen" - Gerrit Komrij
     
  • "Alle balletten van Van Manen zijn erotisch, omdat ze nooit over schuld gaan. Ze hebben de schoonheid van een heel precies uitgesneden sleutelgat" - Gerardjan Rijnders
     
  • "Wat ik van Hans geleerd heb is dat choreografie ook gewoon een vak is: je begint bij A en je werkt net zo lang door tot je bij Z bent. Het is geen goddelijke inspiratie die je komt aanwaaien" - Ted Brandsen
     
  • "Eigenlijk is Hans heel bijgelovig. Bij een première heeft hij altijd dertien munten in zijn zak. Van elke trap die hij loopt, telt hij de treden" - Rachel Beaujean
     
  • "Hans van Manen is de meest aardige, behulpzame, kritische, grappige, ondeugende, briljante, enthousiaste, merkwaardige, trouwe, sexy, ironische, respectvolle, getalenteerde, kundige, onvoorspelbare vriend en collega die iedereen wel zou willen hebben" - William Forsythe
     
  • "Er gaat geen dag voorbij waarop ik niet aan Van Manen of zijn kunst denk (..) Hij en zijn werk zijn geïntegreerd in mijn bestaan, net zoals Bach in het leven van iedere serieus werkende musicus voortleeft" - Martin Schläpfer

2013

inhuldiging Koning Willem-Alexander
Foto: ANP / Bas Czerwinski
30 april 2013

Trois gnossiennes bij inhuldiging Koning Willem-Alexander

Tijdens de Koningsvaart op en rond het IJ in Amsterdam ter gelegenheid van de inhuldiging van Koning Willem-Alexander - op 30 april 2013 - dansen eerste solisten van Het Nationale Ballet Igone de Jongh en Casey Herd Trois gnossiennes, een van Van Manens meest uitgevoerde 'balletten voor twee'. 

Oscar van de dans
Foto: Erwin Olaf

Oscar van de dans

In mei 2013 ontvangt Van Manen de Prix Benois de la Danse voor 'beste choreograaf' voor zijn in 2012 gecreëerde Variations for Two Couples. Hij ontvangt de onderscheiding tijdens het prijzengala in het Bolsjoj Theater in Moskou, waar het ballet ook wordt uitgevoerd. De Benois de la Danse is de belangrijkste internationale dansprijs en wordt dan ook wel aangeduid als de 'Oscar of Dance'. 

Beschermheer van de Nationale Balletacademie
Hans van Manen met leerlingen van Nationale Balletacademie (2013) | Foto: Archief Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten

Beschermheer van de Nationale Balletacademie

Aan het slot van seizoen 2012-2013 wordt Van Manen tijdens de eindejaarsvoorstelling van de Nationale Balletacademie benoemd tot beschermheer van het aan Het Nationale Ballet gelieerde opleidingsinstituut. Ter gelegenheid hiervan dansen studenten van de academie Van Manens Trois gnossiennes. Ted Brandsen, artistiek directeur van Het Nationale Ballet, is gelijktijdig met Van Manens benoeming aangesteld als artistiek adviseur van de academie. 

2014

Dances with Harp

Laatste premièrewerk voor Het Nationale Ballet

In april en mei 2014 presenteert Het Nationale Ballet de eerste editie van Dutch Doubles, waarin bekende choreografen de samenwerking aangaan met kunstenaars uit andere disciplines. Van Manen, op dat moment 81, laat voor zijn bijdrage zijn oog vallen op de dan 24-jarige harpist Remy van Kesteren, resulterend in Dances with Harp. Want, zegt Van Manen: "Ik heb nu eenmaal een leuke neus voor leuke mensen. Ik hoorde hem zo'n anderhalf jaar geleden spelen tijdens een huiskamerconcert en vond dat hij als een coureur achter de harp zat: de kracht waarmee hij speelde, de veelheid aan klankkleuren. Het was net of ik op het circuit van Zandvoort was en de meest prachtige Ferrari’s voorbij zag komen.” 

Dances with Harp | Foto: Angela Sterling
Dances with Harp

Laatste premièrewerk voor Het Nationale Ballet

In april en mei 2014 presenteert Het Nationale Ballet de eerste editie van Dutch Doubles, waarin bekende choreografen de samenwerking aangaan met kunstenaars uit andere disciplines. Van Manen, op dat moment 81, laat voor zijn bijdrage zijn oog vallen op de dan 24-jarige harpist Remy van Kesteren, resulterend in Dances with Harp. Want, zegt Van Manen: "Ik heb nu eenmaal een leuke neus voor leuke mensen. Ik hoorde hem zo'n anderhalf jaar geleden spelen tijdens een huiskamerconcert en vond dat hij als een coureur achter de harp zat: de kracht waarmee hij speelde, de veelheid aan klankkleuren. Het was net of ik op het circuit van Zandvoort was en de meest prachtige Ferrari’s voorbij zag komen.” 

Volkskrant-recensent Annette Embrechts schrijft over de nieuwe choreografie: "Ze schelen bijna zestig jaar, maar wat zijn ze intensief en gedurfd met elkaar opgetrokken: choreograaf van Manen en harpvirtuoos Remy van Kesteren brengen Dances with Harp als een spannende trektocht van drie dansparen langs van kleur en klank verschietende harpcomposities (..) Van Kesteren bespeelt, bewandelt en bestormt zijn harp op zo'n tegendraadse manier dat je voortdurend nieuwe vergezichten hoort met onverwachte ritmen, stops en swing. Van Manen laat zijn paren daar ademloos alert op reageren (..) Het partnerwerk ademt in alles de strakke lijnvoering, de erotische swing en de brutale blikrichting uit zijn bekende oeuvre."

Dances with Harp blijkt achteraf het laatste ballet te zijn dat Van Manen in Nederland creëert. Een half jaar later maakt hij nog Alltag voor het Duitse Ballett am Rhein en in 2019 maakt hij voor hetzelfde gezelschap Dances with Piano, een zowel in de uitvoering van de muziek als qua choreografie aangepaste versie van Dances with Harp. 

Roem in Rusland
Diana Vishneva en Hans van Manen tijdens een repetitie van Live | Foto: Sasha Gouliaev

Roem in Rusland

Tijdens het Dance Open Festival in Sint-Petersburg presenteert Het Nationale Ballet eind april 2014  het Van Manen-programma Master of Movement. Twee maanden later neemt het beroemde Marijinski Ballet uit Sint-Petersburg, op initiatief van artistiek directeur Yuri Fateyev, vier werken van Van Manen op het repertoire: Adagio Hammerklavier, 5 Tango’s, Solo en Variations for Two Couples. Fateyev zegt "zeer trots en vereerd te zijn" dat zijn gezelschap voor het eerst Van Manens werk mag dansen (al dansten Marijinski-ballerina's Ulyana Lopatkina en Ilya Kuznetsov eerder al - buiten het gezelschap om - Van Manens Trois gnossiennes) en spreekt van "een historisch moment voor het ballet in Rusland". De Britse Financial Times schrijft: "The Dutch choreographer's austere aesthetic strikes a chord with the Mariinsky Ballet (..) the company would do well to devote more resources to it."

Roem in Rusland Roem in Rusland Open afbeelding in een nieuw tabblad

Diana Vishneva en Hans van Manen tijdens een repetitie van Live  | Foto: Sasha Gouliaev

Roem in Rusland

Roem in Rusland

Tijdens het Dance Open Festival in Sint-Petersburg presenteert Het Nationale Ballet eind april 2014  het Van Manen-programma Master of Movement. Twee maanden later neemt het beroemde Marijinski Ballet uit Sint-Petersburg, op initiatief van artistiek directeur Yuri Fateyev, vier werken van Van Manen op het repertoire: Adagio Hammerklavier, 5 Tango’s, Solo en Variations for Two Couples. Fateyev zegt "zeer trots en vereerd te zijn" dat zijn gezelschap voor het eerst Van Manens werk mag dansen (al dansten Marijinski-ballerina's Ulyana Lopatkina en Ilya Kuznetsov eerder al - buiten het gezelschap om - Van Manens Trois gnossiennes) en spreekt van "een historisch moment voor het ballet in Rusland". De Britse Financial Times schrijft: "The Dutch choreographer's austere aesthetic strikes a chord with the Mariinsky Ballet (..) the company would do well to devote more resources to it."

Rusland blijkt Van Manen in de hierna volgende jaren dan ook enthousiast te omarmen (tot aan de invasie in Oekraïne). Naast het Marijinski Ballet neemt ook het Bolsjoj Ballet diverse van zijn choreografieën op het repertoire en verder ontstaat er een nauwe samenwerking met de Russische balletster Diana Vishneva, die onder meer zijn iconische videoballet Live aan haar repertoire toevoegt. Over de samenwerking met Van Manen zegt zij: "Hans gaat te werk als een filmregisseur. Hij let op álle nuances, in de dans, maar ook in het camerawerk, in de muziek. Hoewel zijn werk wereldwijd gedanst wordt, vind ik dat hij toch onderschat wordt. Hij is een van de grootste choreografen van deze tijd, elk balletgezelschap zou naar samenwerking met hem moeten streven. Zelf ben ik blij dat ik juist in deze fase van mijn carrière twee van zijn balletten heb mogen vertolken. Nu ik er de benodigde ervaring en volwassenheid voor heb.”

Alltag: 'a prècis of the artist’s life'
Marlúcia do Amaral en Martin Schläpfer in Alltag | Foto: Gert Weigelt

Alltag: 'a prècis of the artist’s life'

In oktober 2014 gaat Van Manens laatste geheel nieuwe creatie in première: Alltag, gemaakt voor drie jonge dansers van het Duitse Ballett am Rhein en de toenmalige artistiek directeur Martin Schläpfer, die hiermee voor het eerst sinds lange tijd weer zelf als danser op het podium staat. Over het besluit om samen dit avontuur aan te gaan en dus toch nog één werk aan zijn repertoire toe te voegen, zei Van Manen kort na de première: "Hij wou wel en ik wou wel, en zo heb ik toch nog weer een choreografie voor hem gemaakt." Schläpfer zegt over Alltag: "Mijn rol in het ballet is die van choreograaf: ik dans, ik onderzoek, ik probeer bewegingen uit, ik stop, zit op een stoel na te denken. Stiekem denk ik dat het ballet eigenlijk over hemzelf gaat. Maar ik weet niet of ik dat mag zeggen. Hans háát interpretatie."

Alltag: 'a prècis of the artist’s life' Alltag: 'a prècis of the artist’s life' Open afbeelding in een nieuw tabblad

Marlúcia do Amaral en Martin Schläpfer in Alltag | Foto: Gert Weigelt

Alltag: 'a prècis of the artist’s life'

Alltag: 'a prècis of the artist’s life'

In oktober 2014 gaat Van Manens laatste geheel nieuwe creatie in première: Alltag, gemaakt voor drie jonge dansers van het Duitse Ballett am Rhein en de toenmalige artistiek directeur Martin Schläpfer, die hiermee voor het eerst sinds lange tijd weer zelf als danser op het podium staat. Over het besluit om samen dit avontuur aan te gaan en dus toch nog één werk aan zijn repertoire toe te voegen, zei Van Manen kort na de première: "Hij wou wel en ik wou wel, en zo heb ik toch nog weer een choreografie voor hem gemaakt." Schläpfer zegt over Alltag: "Mijn rol in het ballet is die van choreograaf: ik dans, ik onderzoek, ik probeer bewegingen uit, ik stop, zit op een stoel na te denken. Stiekem denk ik dat het ballet eigenlijk over hemzelf gaat. Maar ik weet niet of ik dat mag zeggen. Hans háát interpretatie."

Ter gelegenheid van de 85ste verjaardag van Van Manen voeren Schläpfer en zijn dansers de choreografie in 2017 ook eenmalig uit in Nationale Opera & Ballet. SeeingDance schrijft bij die gelegenheid: "Alltag has a biographical flavour expressed in the qualities fundamental to Van Manen’s choreography, personal and interior but fully professional. Schläpfer is shown tussling with inner thoughts as well as operating in his professional life and working with his dancers. The language of the movements is never obscure but speaks directly to the audience; at times convoluted, at times meditative and at other times outgoing and positive; a prècis of the artist’s life."

2015

Met Mea Venema, die gedurende vele jaren Van Manens choreografieën in het buitenland instudeerde
Met Mea Venema, die gedurende vele jaren Van Manens choreografieën in het buitenland instudeerde | Foto: Antoinette Mooy

Akademie van Kunsten

In mei 2015 treedt Van Manen toe tot de prestigieuze Akademie van Kunsten. Hij en choreograaf Conny Janssen, die gelijktijdig met hem wordt benoemd, zijn de eerste vertegenwoordigers uit het dansveld binnen de in 2014 opgerichte organisatie. Deze heeft tot doel 'de stem te vertolken van de kunsten in de Nederlandse samenleving (inclusief de politiek) en de interactie tussen de kunsten onderling, de kunst en de maatschappij en tussen wetenschap en kunst te bevorderen'. Inmiddels telt de Akademie van Kunsten meer vertegenwoordigers uit het dansveld: naast Van Manen en Janssen ook choreografen Krisztina de Châtel, Alida Dors, Guy Weizman en Roni Haver, en danseres Igone de Jongh.

2016

Wederom een prijs geweigerd

In juni 2016 besteden de Nederlandse kranten veel aandacht aan het feit dat Van Manen, dan 83, een onderscheiding weigert die hem namens de Turkse staat wordt aangeboden. De Turkse Staatsopera en Ballet wilde hem een maand later, tijdens het internationaal balletfestival van Istanbul, belonen met de eretitel ‘Choreograaf van de Eeuw’. Recente ontwikkelingen op het gebied van persvrijheid en mensenrechten in het land hebben Van Manen echter doen besluiten daar niet op in te gaan. "Zolang in Turkije kranten monddood worden gemaakt en journalisten die hun beroep uitoefenen in de gevangenis terechtkomen, kan ik deze prijs niet accepteren", zo laat Van Manen de Turken weten. De arrestatie van de Turks-Nederlandse columnist Ebru Umar in april 2016 weegt daarbij voor hem zwaar. "Het ballet wordt gefinancierd door de Turkse staat. Ik kan die prijs daar niet los van zien.” 

De toekenning van de prijs komt overigens als een verrassing voor de choreograaf. "Ik ben nooit in Turkije geweest.” Wel danste de Turkse Staatsopera en Ballet eerder zijn choreografie 5 Tango’s. Mehmet Balkan, chef-choreograaf van het gezelschap, laat weten bedroefd te zijn over de weigering van Van Manen, maar er wel begrip voor te hebben. "Hans heeft zijn standpunt toegelicht. We hopen in de toekomst nog op andere manieren met hem te werken. Zijn bijdrage aan de dans is van onschatbare waarde."

Grand Prix à la Carrière
Foto: Bibi Neuray
31 juli 2016

Grand Prix à la Carrière

Een maand later, op 31 juli 2016, ontvangt Van Manen in het Franse Cannes de Grand Prix à la Carrière vanwege zijn 'uitzonderlijk belangwekkende carrière'. Uit het juryrapport: "Zijn omvangrijke en gevarieerde oeuvre heeft de afgelopen decennia een vergaande invloed gehad op de ontwikkeling van het moderne ballet in Europa."

2017

Hoera voor Hans
Première HOERA VOOR HANS, Hans van Manen met Roel Voorintholt, artistiek directeur van Introdans | Foto: Hans Gerritsen

Hoera voor Hans

Al begin 2017 staat het (inmiddels opgeheven) jeugdensemble van Introdans stil bij Van Manens 85ste verjaardag (op 11 juli van dat jaar), met een hommageprogramma met de geweldige titel:  HOERA VOOR HANS. Het programma bestaat uit drie toppers uit het Van Manen-repertoire van het Arnhemse gezelschap: Squares, In and Out en Black Cake, waaraan speciaal voor de première Van Manens hilarische Zondag wordt toegevoegd. "Abstracte Van Manens ook voor kinderen een succes", kopt de Theaterkrant. 

Commandeur in de Ordre des Arts et des Lettres

Commandeur in de Ordre des Arts et des Lettres

In de zomer van 2017 wordt Van Manen door het Franse ministerie van Cultuur benoemd tot Commandeur in de Ordre des Arts et des Lettres. Van Manen krijgt de hoge onderscheiding in het Zuid-Franse Montpellier uitgereikt door Brigitte Lefèvre, voormalig artistiek directeur van het Ballet de l'Opéra national de Paris, in aanwezigheid van onder meer OCW-minister Jet Bussemaker. Ter gelegenheid van de benoeming danst Het Nationale Ballet twee programma's met choreografieën van Van Manen tijdens het gelijktijdig plaatsvindende festival Montpellier Danse. 

Commandeur in de Ordre des Arts et des Lettres

Commandeur in de Ordre des Arts et des Lettres

In de zomer van 2017 wordt Van Manen door het Franse ministerie van Cultuur benoemd tot Commandeur in de Ordre des Arts et des Lettres. Van Manen krijgt de hoge onderscheiding in het Zuid-Franse Montpellier uitgereikt door Brigitte Lefèvre, voormalig artistiek directeur van het Ballet de l'Opéra national de Paris, in aanwezigheid van onder meer OCW-minister Jet Bussemaker. Ter gelegenheid van de benoeming danst Het Nationale Ballet twee programma's met choreografieën van Van Manen tijdens het gelijktijdig plaatsvindende festival Montpellier Danse. 

De Franse krant Le Monde oordeelt: "Vanaf het eerste werk, Adagio Hammerklavier, een pianosonate van Beethoven, overtuigt Van Manen met zijn abstracte, klassieke zeggingskracht, vrij, onopvallend en stijlvol. Hiervoor kreeg hij aan het einde van de avond een staande ovatie van de tweeduizend toeschouwers, en de strakke, heldere interpretatie van de dansers van Het Nationale Ballet uit Amsterdam droeg zeker bij aan het succes."

Met Koningin Máxima en Koning Willem-Alexander bij de première van Ode aan de Meester
Met Koningin Máxima en Koning Willem-Alexander bij de première van Ode aan de Meester | Foto: Sander Koning

Ode aan de Meester

Het Nationale Ballet viert Van Manens 85ste verjaardag in september 2017 met het programma Ode aan de Meester, met daarin naast enkele vaak uitgevoerde Van Manen-choreografieën ook de Nationale Ballet-première van zijn On the Move, dat hij in 1992 voor Nederlands Dans Theater creëerde. Speciaal voor de premièrevoorstelling op 15 september - die wordt bijgewoond door Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima - wordt Ode aan de Meester uitgebreid met Alltag, Van Manens laatste choreografie, die hij in 2014 creëerde voor choreograaf en balletleider Martin Schläpfer en dansers van diens Ballett am Rhein. "Ode aan de Meester is een traktatie van een voorstelling (...) De vier dansstukken zijn - Van Manens handelsmerk - zo precies opgebouwd dat je er geen pas van mag missen", aldus De Groene Amsterdammer.

'Zoals het onweer op een zonovergoten dag'
Hans van Manen met de VSCD Oeuvreprijs | Foto: Jochem Jurgens

'Zoals het onweer op een zonovergoten dag'

De 'prijzenregen' voor Van Manen gaat maar door. In oktober 2017 ontvangt hij tijdens de Nederlandse Dansdagen in Maastricht de VSCD Oeuvreprijs. Het VSCD-bestuur schrijft: "Al ruim zestig jaar creëert Hans van Manen baanbrekende choreografieën waarmee hij een belangrijke impuls heeft gegeven aan de ontwikkeling van de danskunst in binnen- en buitenland. Zijn invloed is onuitwisbaar. Van Manens werk voert terug naar de essentie van wat dans is, eenvoudig, krachtig en puur, een kunstvorm die de ziel raakt. Hij heeft de liefde met al zijn passie en spanningen op het podium gebracht, vaak met humor. De heldere lijnen die doorbroken worden, zoals het onweer op een zonovergoten dag."
 

2018

Koninklijke eer
Foto: Jeroen van Meyde
19 februari 2018

Koninklijke eer

Op 19 februari 2018 wordt Van Manen geëerd met de Eremedaille voor Kunst en Wetenschap van de Huisorde van Oranje. De onderscheiding wordt toegekend aan mensen met uitzonderlijke verdiensten op het gebied van kunst en wetenschap. De bijbehorende versierselen worden hem op Paleis Noordeinde omgehangen door koning Willem-Alexander, in aanwezigheid van Prinses Beatrix en Koningin Máxima. 

2019

'Sensaties van geluk, schoonheid en melancholie'
Sonia Dvořák en Orazio di Bella in Dances with Piano | Foto: Gert Weigelt
12 april 2019

'Sensaties van geluk, schoonheid en melancholie'

Op 12 april 2019 gaat Van Manens Dances with Piano in première bij het Duitse Ballett am Rhein. De choreografie is een bewerking van Dances with Harp, dat Van Manen in 2014 voor Het Nationale Ballet heeft gemaakt. Niet alleen is in de nieuwe versie de harp vervangen door de piano - wat aan het ballet een totaal nieuw karakter verleent - ook heeft Van Manen de twee delen voor drie mannelijke dansers in het ballet, op twee Goldbergvariaties van Bach, grondig bewerkt. Dit omdat hij 'choreografisch vuurwerk' voor ogen had en achteraf vond dat de fragmenten nog onvoldoende 'knalden'.  In Dances with Piano hebben de beide jongenstrio’s dan ook een nóg sterkere en meer sprankelende eigen signatuur. “Want”, zegt Van Manen, “het moest duidelijk zijn dat ze niets met de rest van de choreografie te maken hebben. Maar toch…”

'Sensaties van geluk, schoonheid en melancholie' 'Sensaties van geluk, schoonheid en melancholie' Open afbeelding in een nieuw tabblad

Sonia Dvořák en Orazio di Bella in Dances with Piano | Foto: Gert Weigelt

'Sensaties van geluk, schoonheid en melancholie'
12 april 2019

'Sensaties van geluk, schoonheid en melancholie'

Op 12 april 2019 gaat Van Manens Dances with Piano in première bij het Duitse Ballett am Rhein. De choreografie is een bewerking van Dances with Harp, dat Van Manen in 2014 voor Het Nationale Ballet heeft gemaakt. Niet alleen is in de nieuwe versie de harp vervangen door de piano - wat aan het ballet een totaal nieuw karakter verleent - ook heeft Van Manen de twee delen voor drie mannelijke dansers in het ballet, op twee Goldbergvariaties van Bach, grondig bewerkt. Dit omdat hij 'choreografisch vuurwerk' voor ogen had en achteraf vond dat de fragmenten nog onvoldoende 'knalden'.  In Dances with Piano hebben de beide jongenstrio’s dan ook een nóg sterkere en meer sprankelende eigen signatuur. “Want”, zegt Van Manen, “het moest duidelijk zijn dat ze niets met de rest van de choreografie te maken hebben. Maar toch…”
De Frankfurter Allgemeine Zeitung schrijft over de ontvangst van Dances with Piano in Düsseldorf: “Een heel huis vol mensen die een kleine brok in de keel hadden en niet wisten wat ze met hun applaus aan moesten, met die naar buiten dringende sensaties van geluk, schoonheid en melancholie die elk groots Van Manen-ballet achterlaat.”

Trois gnossiennes bij het Ballet de l'Opéra national de Paris met dansers Léonore Baulac en Florian Magnenet
Trois gnossiennes bij het Ballet de l'Opéra national de Paris met dansers Léonore Baulac en Florian Magnenet | Foto: Agathe Poupeney
18 april 2019

Trois gnossiennes in Parijse Opéra

Een kleine week later, op 18 april 2019, gaat bij het Ballet de l'Opéra national de Paris, in het prachtige, 19de-eeuwse Palais Garnier, Van Manens Trois gnossiennes in première. Het is voor het eerst dat het prestigieuze Franse gezelschap een werk van Van Manen aan het repertoire toevoegt. Van Manens choreografie wordt gecombineerd met twee werken van Sol León en Paul Lightfoot.

Trois gnossiennes bij het Ballet de l'Opéra national de Paris met dansers Léonore Baulac en Florian Magnenet Trois gnossiennes bij het Ballet de l'Opéra national de Paris met dansers Léonore Baulac en Florian Magnenet Open afbeelding in een nieuw tabblad

Trois gnossiennes bij het Ballet de l'Opéra national de Paris met dansers Léonore Baulac en Florian Magnenet | Foto: Agathe Poupeney

Trois gnossiennes in Parijse Opéra Trois gnossiennes in Parijse Opéra Open afbeelding in een nieuw tabblad

Hans van Manen en Henk van Dijk in Palais Garnier, voor de Parijse première van Trois gnossiennes | Foto: Astrid van Leeuwen

Trois gnossiennes bij het Ballet de l'Opéra national de Paris met dansers Léonore Baulac en Florian Magnenet
Trois gnossiennes in Parijse Opéra
18 april 2019

Trois gnossiennes in Parijse Opéra

Een kleine week later, op 18 april 2019, gaat bij het Ballet de l'Opéra national de Paris, in het prachtige, 19de-eeuwse Palais Garnier, Van Manens Trois gnossiennes in première. Het is voor het eerst dat het prestigieuze Franse gezelschap een werk van Van Manen aan het repertoire toevoegt. Van Manens choreografie wordt gecombineerd met twee werken van Sol León en Paul Lightfoot. De laatste zegt in het programmaboek over hun samenwerking met en bewondering voor Van Manen: "Waar wij duizend passen creëren, creëert hij er één (..) Hij heeft ons bijgebracht wat kwaliteit is, ons geleerd dat net die ene simpele tendu hét juweel van een hele pas de deux kan zijn. Daarnaast heeft hij ons laten zien hoe je menselijke relaties in dans kunt onderzoeken, hoe je twee persoonlijkheden gebruikt en daar één ‘verhaal’ van maakt. En dat het in een duet niet gaat om de hoeveelheid pirouetten of de hoogte van een lift, maar om hoe de dansers, met slechts één enkele blik of door de manier waarop ze elkaars hand vastpakken, verbinding met elkaar maken."

Poster Shanghai Grand Theatre

Shanghai

Met vier 'all-time favourites' uit het Van Manen-repertoire oogst Het Nationale Ballet in november 2019 groot succes tijdens het Shanghai International Arts Festival. Tijdens twee voorstellingen in het Shanghai Grand Theatre worden Adagio Hammerklavier, Kleines Requiem, Sarcasmen en 5 Tango’s uitgevoerd. "For me, he represents the highest we can do in our art form, because he makes dance speak in a way that only dance can speak, not in words", zegt artistiek directeur Ted Brandsen voorafgaand tegen de China Daily, die de voorstellingen bestempelt als "One of the most anticipated projects on the program of the China Shanghai International Arts Festival this year".

Jaar
2010