Hans van Manen-tijdlijn
Hans van Manen heeft in totaal (inclusief zijn televisieballetten) meer dan 150 choreografieën op zijn naam staan. Zijn werk wordt wereldwijd door meer dan 100 dansgezelschappen uitgevoerd. Deze tijdlijn geeft een overzicht van zijn leven en zijn belangrijkste werken. Voor een compleet overzicht van al zijn choreografieën klik hier.
1980-1989
1980
Buitenbeentje
Van alle meer dan 150 werken die Van Manen op zijn naam heeft staan, is er eigenlijk maar één ooit echt geflopt: Einlage, uit 1980. Van Manen maakt het ballet aanvankelijk als een intermezzo voor Johann Strauss' Die Fledermaus, bij De Nationale Opera. Omdat collega-choreograaf Toer van Schayk niet lang daarna een balletopdracht teruggeeft, wordt Van Manen gevraagd om zijn operachoreografie uit te breiden tot een zelfstandig ballet, en daarvoor krijgt hij welgeteld zes dagen.
1981
Aantrekken en afstoten
In 1981 revancheert Van Manen zich met een meesterwerk: ter gelegenheid van het twintigjarig jubileum van Het Nationale Ballet creëert hij Sarcasmen, een van zijn tot op de dag van vandaag meest bejubelde 'balletten voor twee'. Met een pianist als derde, belangrijke schakel spelen dansers Rachel Beaujean en Clint Farha in de choreografie een uitdagend spel van aantrekken en afstoten op Cinq Sarcasmes van Sergej Prokofjev. Niet alleen is het duet een triomf voor eerste solist Clint Farha, het vestigt ook in één klap de naam van Beaujean als nieuwe muze van de meesterchoreograaf.
Succes als fotograaf
Naast zijn roem als choreograaf heeft Van Manen in de jaren tachtig en begin jaren negentig ook groot succes met zijn tweede creatieve passie: de fotografie. Daartoe mede aangespoord door beroemde fotografen als de Amerikaan Robert Mapplethorpe en Nederlander Paul Blanca. Naast de prachtige, veelzeggende portretten die hij van dansers maakt, legt Van Manen zich vooral ook toe op het fotograferen van mannelijk naakt. Door de hoge kwaliteit van de foto's en zijn overduidelijk eigen stijl kan hij zich al snel meten met de allerbesten binnen het vakgebied.
1982
Koninklijke ophef
Op 2 maart 1982 treedt Het Nationale Ballet - zoals vaker - op tijdens een staatsbezoek van Koningin Beatrix en Prins Claus, dit keer aan Bonn. Op het laatste moment zijn er enkele programmawijzigingen. Zo komt Van Manens Sarcasmen te vervallen, wat leidt tot ophef, aangezien de choreograaf een sterk vermoeden heeft dat een scène uit het ballet - waarbij de danseres haar hand op het kruis van de danser legt - door de hofhouding als 'ongepast' wordt ervaren. Later blijkt dat Beatrix zelf er, aldus Van Manen, " totaal geen moeite mee had", en dat het dus zeker niet aan haar lag.
Pianovariaties
Sarcasmen is - als Pianovariaties II - onderdeel van een serie van vijf choreografieën - Pianovariaties I tot en met V - die Van Manen tussen 1980 en 1984 creëert, en waarmee hij in deze jaren grote successen viert in Theater Carré. Naast Sarcasmen blijkt ook het derde deel, Trois gnossiennes op muziek van Erik Satie, een tijdloze choreografie, die sinds de première in 1982 door talloze sterdansers in binnen- en buitenland is uitgevoerd. Na de vileine spot van Sarcasmen lijken de seksen in Trois gnossiennes een voorlopige wapenstilstand te hebben bereikt.
1983
Kleine-zaalproducties
In 1983 maakt Van Manen twee kleine-zaalproducties. Voor het moderne-dansgezelschap Stichting Dansproductie creëert hij het succesvolle Portrait, voor danseres Pauline Daniëls (dat daarna ook onderdeel wordt van zijn serie Pianovariaties). In de choreografie worden delen van haar gespierde, traag bewegende lichaam beschenen door een (door Henk van Dijk bediende) lichtspot. Het werk lijkt een duidelijke relatie te hebben met Van Manens tweede liefde in deze periode: de fotografie. Van Manen-biograaf Eva van Schaik schrijft later: "Portrait is niet alleen een portret van Daniëls, maar evenzeer een zelfportret van Van Manen."
Een hit in Carré en Londen
De grootste publiekstrekkers van Het Nationale Ballet in het seizoen 1983-1984 zijn twee programma's die volledig gewijd zijn aan het werk van Van Manen. Het eerste wordt in oktober 1983 in Theater Carré gepresenteerd en bestaat uit In and Out, Adagio Hammerklavier en vier van zijn vijf Pianovariaties: Sarcasmen, Trois gnossiennes, Pose en Portrait (uitgevoerd door gastdanser Pauline Daniëls). Het tweede omvat zeven voorstellingen in het London Coliseum, onder de titel Hans van Manen Festival, waarbij een iets aangepast programma wordt uitgevoerd en Adagio Hammerklavier wordt afgewisseld met Situation.
1985
Choreografieprijs VSCD
De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) kent in mei 1985 haar allereerste Choreografieprijs toe aan Hans van Manen. De Gouden Theaterdansprijs van de VSCD (die eerder aan Alexandra Radius en Clint Farha werd uitgereikt) gaat in ditzelfde jaar naar Pauline Daniëls, mede vanwege haar krachtige vertolking van Van Manens Portrait.
Corps
Voor het Stuttgarter Ballett creëert Van Manen in 1985 Corps, op het Vioolconcert van Alban Berg, met sterballerina en artistiek leider Marcia Haydée in een van de drie vrouwelijke hoofdrollen. Over deze drie vrouwen zegt Haydée in een later interview: “Ze kunnen naar mijn idee zowel staan voor de verschillende fasen in het leven van een vrouw, als drie afzonderlijke vrouwen zijn.” En, zegt ze, hetzelfde geldt voor het mannenensemble in de choreografie: “De twaalf dansers zouden álle mannen die in het leven van een vrouw passeren kunnen verbeelden, maar ze zouden met elkaar ook één man kunnen vertegenwoordigen. Dat is ook het mooie van het werk van Hans: hij laat dit soort dingen over aan de verbeelding van het publiek.”
1986
Opening Muziektheater
Op 23 september 1986 opent Het Muziektheater Amsterdam (nu: Nationale Opera & Ballet) zijn deuren met een gezamenlijke, officiële openingsvoorstelling van Het Nationale Ballet en De Nationale Opera. Voor de eigen openingsproductie van Het Nationale Ballet, die twee dagen later in première gaat, creëert Van Manen Opening. In de overwegend lovende recensies wordt vooral ook ingezoomd op de wijze waarop Van Manen optimaal gebruik maakt van de veel grotere ruimte die het Muziektheater-toneel biedt, waarbij hij op een speelse manier ook laat zien hoe beperkt de eerdere ruimte in de Stadsschouwburg was.
In the Future - met de ingenieuze ontwerpen van Keso Dekker
Voor het Scapino Ballet creëert Van Manen in het najaar van 1986 In the Future, dat tegenwoordig een van de grote succesnummers is op het repertoire van Introdans en van de Junior Company van Het Nationale Ballet. De rood/groene kostuums en het ingenieuze decor van Keso Dekker - die vanaf 1983 Van Manens vaste ontwerper is - inspireren de choreograaf tot een subliem spel van kleuren en lichamen, op de pulserende, jazzy muziek van David Byrnes album Music for the Knee Plays. Na een uitvoering door de Junior Company in 2022 schijft NRC: “Uitsmijter is een onverslijtbaar werk van Hans van Manen (..) Sinds 1986 is het puur genot als het visuele effect daarvan tot op het allerlaatste moment optimaal wordt uitgebuit.”
1987
Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa
Op 18 mei en 12 juni 1987 werkt Het Nationale Ballet mee aan Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa. Bij de openingsmanifestatie op eerstgenoemde datum is Van Manens iconische videoballet Live te zien in zowel Theater Carré (live) - bijgewoond door onder meer toenmalig Koningin Beatrix, Prins Claus en de ministers van Cultuur uit diverse Europese landen - als in Het Muziektheater (op videoscherm). Bij de tweede gelegenheid beleeft Hans van Manens Symphonieën der Nederlanden zijn wereldpremière, op de gelijknamige muziek van Louis Andriessen.
Vertrek bij Het Nationale Ballet
Al ruim voor de première van Symphonieën der Nederlanden maakt Van Manen bekend dat hij aan het einde van seizoen 1986-1987, na vijftien jaar, vertrekt als huischoreograaf van Het Nationale Ballet. Hij is vooral ontevreden over de geringe ruimte die hem wordt geboden binnen de programmering van het gezelschap, mede als gevolg van het nieuwe 'blokkensysteem' (waarbij van elke productie een beperkt aantal voorstellingen wordt gedanst). Ook voelt hij een steeds grotere afstand tot Rudi van Dantzig en Toer van Schayk, en tot Van Dantzigs - naar Van Manens mening - "calvinistische, vaak met schuldgevoel doordrongen balletten".
Terug bij Nederlands Dans Theater
Hoewel de officiële benoeming tot huischoreograaf van Nederlands Dans Theater nog tot september 1988 op zich laat wachten, is Van Manen na zijn vertrek bij Het Nationale Ballet direct welkom bij het Haagse gezelschap, dat op dat moment al ruim tien jaar wordt geleid door Jiří Kylián (en waaraan Van Manen zelf eerder als danser, choreograaf en artistiek leider verbonden was). In zijn tweede periode bij Nederlands Dans Theater, die tot 2003 zal duren, maakt hij bijna dertig choreografieën voor het gezelschap (naast creaties voor onder meer het Stuttgarter Ballett en het Bayerisches Staatsballett).
Wet Desert
Voor de opening van het door architect Rem Koolkaas ontworpen AT&T Danstheater (later Lucent Danstheater) in Den Haag, op 9 september 1987, creëert Van Manen het gelegenheidsballet Wet Desert voor de dansers van Nederlands Dans Theater 2. Het ballet speelt zich voor een deel af in het zwembad dat Carel Birnie (dan al 28 jaar zakelijk leider van Nederlands Dans Theater) in het theater heeft laten installeren. Vanaf het podium worden de dansers gevolgd door een cameraman (Henk van Dijk) en wanneer ze na een uitgelaten zwembadscène - die het publiek op een groot scherm volgt - terugkeren op het toneel voltooien ze de choreografie in druipende kleren.
Benoemd tot bijzonder hoogleraar
Op 1 november 1987 wordt Van Manen voor drie jaar benoemd tot 'bijzonder hoogleraar kunst en cultuur' van de Katholieke Universiteit (nu Radboud Universiteit) in Nijmegen. In zijn inaugurele rede gaat hij onder meer in op zijn lijfspreuk 'Dans drukt dans uit, en verder niets': "(..) wanneer ik stel dat dans alleen maar dans uitdrukt, bedoel ik niet dat de dans geen intellectueel moment zou kennen, geen moment waarop er iets gedanst moet worden dat er al is in het hoofd van de bedenker."
1989
Black Cake
Wanneer Nederlands Dans Theater in 1989 dertig jaar bestaat, wordt Van Manen door artistiek leider Jiří Kylián gevraagd om ‘een echte verjaardagstaart’ voor de jubileumviering te maken. Van Manen ziet het meteen helemaal zitten, maar in plaats van zoete, roze patisserie te serveren, bereidt hij een luchtig, zwart baksel, geparfumeerd met een laagje sarcasme en overgoten met champagne. In zijn uit vijf 'lagen' bestaande feesttaart schetst hij een beeld van ‘een chic feest, bezocht door chique mensen die al gauw niet meer zo chic blijken te zijn’.