Naar homepage

Hans van Manen-tijdlijn

Hans van Manen heeft in totaal (inclusief zijn televisieballetten) meer dan 150 choreografieën op zijn naam staan. Zijn werk wordt wereldwijd door meer dan 100 dansgezelschappen uitgevoerd. Deze tijdlijn geeft een overzicht van zijn leven en zijn belangrijkste werken. Voor een compleet overzicht van al zijn choreografieën klik hier.

Symphonieën der Nederlanden

1980-1989

1980

Buitenbeentje
Einlage met Coleen Davis, Henny Jurriëns en Jeanette Vondersaar | Foto: Jorge Fatauros

Buitenbeentje

Van alle meer dan 150 werken die Van Manen op zijn naam heeft staan, is er eigenlijk maar één ooit echt geflopt: Einlage, uit 1980. Van Manen maakt het ballet aanvankelijk als een intermezzo voor Johann Strauss' Die Fledermaus, bij De Nationale Opera. Omdat collega-choreograaf Toer van Schayk niet lang daarna een balletopdracht teruggeeft, wordt Van Manen gevraagd om zijn operachoreografie uit te breiden tot een zelfstandig ballet, en daarvoor krijgt hij welgeteld zes dagen.

'Einlage' met Coleen Davis, Henny Jurriëns en Jeanette Vondersaar 'Einlage' met Coleen Davis, Henny Jurriëns en Jeanette Vondersaar Open afbeelding in een nieuw tabblad

Einlage met Coleen Davis, Henny Jurriëns en Jeanette Vondersaar | Foto: Jorge Fatauros

'Einlage' met Coleen Davis, Henny Jurriëns en Jeanette Vondersaar

Buitenbeentje

Van alle meer dan 150 werken die Van Manen op zijn naam heeft staan, is er eigenlijk maar één ooit echt geflopt: Einlage, uit 1980. Van Manen maakt het ballet aanvankelijk als een intermezzo voor Johann Strauss' Die Fledermaus, bij De Nationale Opera. Omdat collega-choreograaf Toer van Schayk niet lang daarna een balletopdracht teruggeeft, wordt Van Manen gevraagd om zijn operachoreografie uit te breiden tot een zelfstandig ballet, en daarvoor krijgt hij welgeteld zes dagen. Zelf rekent Van Manen daardoor al op matige kritieken, maar die blijken misprijzend en in één geval zelfs vernietigend te zijn. Tot zijn eigen spijt verkoopt Van Manen de recensent in kwestie - die Einlage een "aanfluiting" noemt - een klap, maar die doet daar niet moeilijk over en kort daarop gaan de twee samen uit eten om de lucht te klaren. 

1981

Sarcasmen met Rachel Beaujean en Clint Farha
Sarcasmen met Rachel Beaujean en Clint Farha | Foto: Jorge Fatauros

Aantrekken en afstoten

In 1981 revancheert Van Manen zich met een meesterwerk: ter gelegenheid van het twintigjarig jubileum van Het Nationale Ballet creëert hij Sarcasmen, een van zijn tot op de dag van vandaag meest bejubelde 'balletten voor twee'. Met een pianist als derde, belangrijke schakel spelen dansers Rachel Beaujean en Clint Farha in de choreografie een uitdagend spel van aantrekken en afstoten op Cinq Sarcasmes van Sergej Prokofjev. Niet alleen is het duet een triomf voor eerste solist Clint Farha, het vestigt ook in één klap de naam van Beaujean als nieuwe muze van de meesterchoreograaf. 

Sarcasmen met Rachel Beaujean en Clint Farha Sarcasmen met Rachel Beaujean en Clint Farha Open afbeelding in een nieuw tabblad

Sarcasmen met Rachel Beaujean en Clint Farha | Foto: Jorge Fatauros

Sarcasmen met Rachel Beaujean en Clint Farha

Aantrekken en afstoten

In 1981 revancheert Van Manen zich met een meesterwerk: ter gelegenheid van het twintigjarig jubileum van Het Nationale Ballet creëert hij Sarcasmen, een van zijn tot op de dag van vandaag meest bejubelde 'balletten voor twee'. Met een pianist als derde, belangrijke schakel spelen dansers Rachel Beaujean en Clint Farha in de choreografie een uitdagend spel van aantrekken en afstoten op Cinq Sarcasmes van Sergej Prokofjev. Niet alleen is het duet een triomf voor eerste solist Clint Farha, het vestigt ook in één klap de naam van Beaujean als nieuwe muze van de meesterchoreograaf. De twee dansen de choreografie honderden keren, en daarbij is Van Manen steeds heel specifiek in hoe hij het duet uitgevoerd wil zien. Beaujean: “Ik herinner me dat we het in Carré deden en dat ik me, door alle complimenten na afloop, enorm populair voelde. Maar de volgende dag zei Hans: we moeten het weer repeteren. Hij vond het ‘over the top’.” Farha: “Het is een dunne lijn waarop we balanceerden. Sarcasmen moet provoceren, treiterig zijn, maar ook klasse hebben, chic én erotisch zijn.”

Rob van Woerkom, Hans van Manen en Paul Blanca
Rob van Woerkom, Hans van Manen en Paul Blanca | Privéarchief
Mei 1981

Succes als fotograaf

Naast zijn roem als choreograaf heeft Van Manen in de jaren tachtig en begin jaren negentig ook groot succes met zijn tweede creatieve passie: de fotografie. Daartoe mede aangespoord door beroemde fotografen als de Amerikaan Robert Mapplethorpe en Nederlander Paul Blanca. Naast de prachtige, veelzeggende portretten die hij van dansers maakt, legt Van Manen zich vooral ook toe op het fotograferen van mannelijk naakt. Door de hoge kwaliteit van de foto's en zijn overduidelijk eigen stijl kan hij zich al snel meten met de allerbesten binnen het vakgebied. 

Rob van Woerkom, Hans van Manen en Paul Blanca Rob van Woerkom, Hans van Manen en Paul Blanca Open afbeelding in een nieuw tabblad

Rob van Woerkom, Hans van Manen en Paul Blanca | Privéarchief

Flyer Hans van Manen en vrienden tentoonstelling in RoB Amsterdam Flyer Hans van Manen en vrienden tentoonstelling in RoB Amsterdam Open afbeelding in een nieuw tabblad

Flyer Hans van Manen en vrienden tentoonstelling in RoB Amsterdam

Rob van Woerkom, Hans van Manen en Paul Blanca
Flyer Hans van Manen en vrienden tentoonstelling in RoB Amsterdam
Mei 1981

Succes als fotograaf

Naast zijn roem als choreograaf heeft Van Manen in de jaren tachtig en begin jaren negentig ook groot succes met zijn tweede creatieve passie: de fotografie. Daartoe mede aangespoord door beroemde fotografen als de Amerikaan Robert Mapplethorpe en Nederlander Paul Blanca. Naast de prachtige, veelzeggende portretten die hij van dansers maakt, legt Van Manen zich vooral ook toe op het fotograferen van mannelijk naakt. Door de hoge kwaliteit van de foto's en zijn overduidelijk eigen stijl kan hij zich al snel meten met de allerbesten binnen het vakgebied. Dat leidt tot uitnodigingen voor een groot aantal exposities van zijn foto's in binnen- en buitenland (onder meer in Duitsland, Frankrijk en Spanje). Een van zijn eerste exposities - Hans van Manen en vrienden Paul Blanca en Rob van Woerkom - vindt in mei 1981 plaats in galerie RoB Amsterdam (zie foto). In 1983 komt een jonge Erwin Olaf foto's van Van Manen maken voor bij een interview voor het ledenmagazine van het COC. Er ontstaat een vriendschap voor het leven tussen de twee, waarbij Van Manen Olaf, in de eerste jaren, adviseert en stimuleert en aldus, in de woorden van Olaf, "een leermeester en mentor van onschatbare waarde" blijkt te zijn.

1982

Repetitie Sarcasmen
2 maart 1982

Koninklijke ophef

Op 2 maart 1982 treedt Het Nationale Ballet - zoals vaker - op tijdens een staatsbezoek van Koningin Beatrix en Prins Claus, dit keer aan Bonn. Op het laatste moment zijn er enkele programmawijzigingen. Zo komt Van Manens Sarcasmen te vervallen, wat leidt tot ophef, aangezien de choreograaf een sterk vermoeden heeft dat een scène uit het ballet - waarbij de danseres haar hand op het kruis van de danser legt - door de hofhouding als 'ongepast' wordt ervaren. Later blijkt dat Beatrix zelf er, aldus Van Manen, " totaal geen moeite mee had", en dat het dus zeker niet aan haar lag. 

Repetitie Sarcasmen | Foto: Jorge Fatauros
Trois gnossiennes met Maria Aradi en Henny Jurriëns
Trois gnossiennes met Maria Aradi en Henny Jurriëns | Foto: Jorge Fatauros

Pianovariaties

Sarcasmen is - als Pianovariaties II - onderdeel van een serie van vijf choreografieën - Pianovariaties I tot en met V - die Van Manen tussen 1980 en 1984 creëert, en waarmee hij in deze jaren grote successen viert in Theater Carré. Naast Sarcasmen blijkt ook het derde deel, Trois gnossiennes op muziek van Erik Satie, een tijdloze choreografie, die sinds de première in 1982 door talloze sterdansers in binnen- en buitenland is uitgevoerd. Na de vileine spot van Sarcasmen lijken de seksen in Trois gnossiennes een voorlopige wapenstilstand te hebben bereikt.

Trois gnossiennes met Maria Aradi en Henny Jurriëns Trois gnossiennes met Maria Aradi en Henny Jurriëns Open afbeelding in een nieuw tabblad

Trois gnossiennes met Maria Aradi en Henny Jurriëns | Foto: Jorge Fatauros

Trois gnossiennes met Maria Aradi en Henny Jurriëns

Pianovariaties

Sarcasmen is - als Pianovariaties II - onderdeel van een serie van vijf choreografieën - Pianovariaties I tot en met V - die Van Manen tussen 1980 en 1984 creëert, en waarmee hij in deze jaren grote successen viert in Theater Carré. Naast Sarcasmen blijkt ook het derde deel, Trois gnossiennes op muziek van Erik Satie, een tijdloze choreografie, die sinds de première in 1982 door talloze sterdansers in binnen- en buitenland is uitgevoerd. Na de vileine spot van Sarcasmen lijken de seksen in Trois gnossiennes een voorlopige wapenstilstand te hebben bereikt. Is er in het begin nog sprake van onderhuidse spanning tussen de man en vrouw, geleidelijk verandert de sfeer in een van overgave en harmonie. Bij een reprise in 2012 schrijft de Britse krant Financial Times: "New York may have had Balanchine, London Ashton and MacMillan, but since the 1950s, Amsterdam has cultivated its own, more discreet neoclassical master: Hans van Manen (..) Trois gnossiennes is a masterpiece, serene on the surface yet ripe with slow-burning tension."

1983

Pauline Daniëls in Portrait
Pauline Daniëls in Portrait | Foto: Paul Blanca

Kleine-zaalproducties

In 1983 maakt Van Manen twee kleine-zaalproducties. Voor het moderne-dansgezelschap Stichting Dansproductie creëert hij het succesvolle Portrait, voor danseres Pauline Daniëls (dat daarna ook onderdeel wordt van zijn serie Pianovariaties). In de choreografie worden delen van haar gespierde, traag bewegende lichaam beschenen door een (door Henk van Dijk bediende) lichtspot. Het werk lijkt een duidelijke relatie te hebben met Van Manens tweede liefde in deze periode: de fotografie. Van Manen-biograaf Eva van Schaik schrijft later: "Portrait is niet alleen een portret van Daniëls, maar evenzeer een zelfportret van Van Manen."

Pauline Daniëls in Portrait
In and Out

Kleine-zaalproducties

In 1983 maakt Van Manen twee kleine-zaalproducties. Voor het moderne-dansgezelschap Stichting Dansproductie creëert hij het succesvolle Portrait, voor danseres Pauline Daniëls (dat daarna ook onderdeel wordt van zijn serie Pianovariaties). In de choreografie worden delen van haar gespierde, traag bewegende lichaam beschenen door een (door Henk van Dijk bediende) lichtspot. Het werk lijkt een duidelijke relatie te hebben met Van Manens tweede liefde in deze periode: de fotografie. Van Manen-biograaf Eva van Schaik schrijft later: "Portrait is niet alleen een portret van Daniëls, maar evenzeer een zelfportret van Van Manen."

In hetzelfde jaar creëert Van Manen ook In and Out, op songs van Laurie Anderson en Nina Hagen, voor het Holland Festival-programma van Het Nationale Ballet in het Amsterdamse Theater Bellevue. Een belangrijke inspiratiebron voor de geraffineerd humoristische choreografie, waarin de twaalf dansers voortdurend in en uit drie kasten kruipen, is de vraag: 'Hoeveel mensen passen er in een telefooncel?' Bij een uitvoering door het Spaanse Ballet Víctor Ullate, in 1998, schrijft The New York Times: "Amid the kinetic jokes for dancers squeezed into the equivalent of telephone booths, there are some well-armed barbs about human behavior."

Henny Jurriëns, Hans van Manen en Caroline Sayo Iura in Londen
Henny Jurriëns, Hans van Manen en Caroline Sayo Iura voor het Londen Coliseum | Foto: Leslie E. Spatt
Oktober 1983

Een hit in Carré en Londen

De grootste publiekstrekkers van Het Nationale Ballet in het seizoen 1983-1984 zijn twee programma's die volledig gewijd zijn aan het werk van Van Manen. Het eerste wordt in oktober 1983 in Theater Carré gepresenteerd en bestaat uit In and Out, Adagio Hammerklavier en vier van zijn vijf Pianovariaties: Sarcasmen, Trois gnossiennes, Pose en Portrait (uitgevoerd door gastdanser Pauline Daniëls)Het tweede omvat zeven voorstellingen in het London Coliseum, onder de titel Hans van Manen Festival, waarbij een iets aangepast programma wordt uitgevoerd en Adagio Hammerklavier wordt afgewisseld met Situation.

1985

Hans van Manen thuis voor een schilderij waarop Gérard Lemaître te zien is in Mutations
Hans van Manen thuis voor een schilderij waarop Gérard Lemaître te zien is in Mutations | Foto: Gemeenschappelijke Persdienst
Mei 1985

Choreografieprijs VSCD

De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) kent in mei 1985 haar allereerste Choreografieprijs toe aan Hans van Manen. De Gouden Theaterdansprijs van de VSCD (die eerder aan Alexandra Radius en Clint Farha werd uitgereikt) gaat in ditzelfde jaar naar Pauline Daniëls, mede vanwege haar krachtige vertolking van Van Manens Portrait

Corps (Het Nationale Ballet) met Coleen Davis in de rol van Marcia Haydée
Corps (Het Nationale Ballet) met Coleen Davis in de rol van Marcia Haydée | Foto: Jorge Fatauros

Corps

Voor het Stuttgarter Ballett creëert Van Manen in 1985 Corps, op het Vioolconcert van Alban Berg, met sterballerina en artistiek leider Marcia Haydée in een van de drie vrouwelijke hoofdrollen. Over deze drie vrouwen zegt Haydée in een later interview: “Ze kunnen naar mijn idee zowel staan voor de verschillende fasen in het leven van een vrouw, als drie afzonderlijke vrouwen zijn.” En, zegt ze, hetzelfde geldt voor het mannenensemble in de choreografie: “De twaalf dansers zouden álle mannen die in het leven van een vrouw passeren kunnen verbeelden, maar ze zouden met elkaar ook één man kunnen vertegenwoordigen. Dat is ook het mooie van het werk van Hans: hij laat dit soort dingen over aan de verbeelding van het publiek.” 

Corps Corps Open afbeelding in een nieuw tabblad

Corps (Het Nationale Ballet) met Coleen Davis in de rol van Marcia Haydée | Foto: Jorge Fatauros

Corps

Corps

Voor het Stuttgarter Ballett creëert Van Manen in 1985 Corps, op het Vioolconcert van Alban Berg, met sterballerina en artistiek leider Marcia Haydée in een van de drie vrouwelijke hoofdrollen. Over deze drie vrouwen zegt Haydée in een later interview: “Ze kunnen naar mijn idee zowel staan voor de verschillende fasen in het leven van een vrouw, als drie afzonderlijke vrouwen zijn.” En, zegt ze, hetzelfde geldt voor het mannenensemble in de choreografie: “De twaalf dansers zouden álle mannen die in het leven van een vrouw passeren kunnen verbeelden, maar ze zouden met elkaar ook één man kunnen vertegenwoordigen. Dat is ook het mooie van het werk van Hans: hij laat dit soort dingen over aan de verbeelding van het publiek.” 

Wanneer Haydée in 2007, ruim twintig jaar na de première, terugkijkt op de choreografie, zegt ze: “Corps was een groot geschenk. Vooral ook omdat Hans mij gebruikte zoals ik op dat moment was en in het leven stond. Ik weet niet of hij dat opzettelijk deed, maar ik kon gewoon mezelf zijn, ik hoefde geen rol te spelen.”

Twee maanden na de première in Stuttgart wordt Corps toegevoegd aan het Nationale Ballet-repertoire en bij die gelegenheid unaniem lovend ontvangen. Zo schrijft Het Parool, onder de kop "Corps, een meesterlijk ballet": "Het is een wonder, hoe Van Manen zich in zijn werk van tijd tot tijd ingrijpend vernieuwt, maar ook onmiddellijk herkenbaar blijft."

1986

Opening Muziektheater
Opening, openingsproductie van Het Nationale Ballet | Foto: Jorge Fatauros
23 september 1986

Opening Muziektheater

Op 23 september 1986 opent Het Muziektheater Amsterdam (nu: Nationale Opera & Ballet) zijn deuren met een gezamenlijke, officiële openingsvoorstelling van Het Nationale Ballet en De Nationale Opera. Voor de eigen openingsproductie van Het Nationale Ballet, die twee dagen later in première gaat, creëert Van Manen Opening. In de overwegend lovende recensies wordt vooral ook ingezoomd op de wijze waarop Van Manen optimaal gebruik maakt van de veel grotere ruimte die het Muziektheater-toneel biedt, waarbij hij op een speelse manier ook laat zien hoe beperkt de eerdere ruimte in de Stadsschouwburg was.

Opening Opening Open afbeelding in een nieuw tabblad

Opening, openingsproductie van Het Nationale Ballet | Foto: Jorge Fatauros

Opening
23 september 1986

Opening Muziektheater

Op 23 september 1986 opent Het Muziektheater Amsterdam (nu: Nationale Opera & Ballet) zijn deuren met een gezamenlijke, officiële openingsvoorstelling van Het Nationale Ballet en De Nationale Opera. Voor de eigen openingsproductie van Het Nationale Ballet, die twee dagen later in première gaat, creëert Van Manen Opening. In de overwegend lovende recensies wordt vooral ook ingezoomd op de wijze waarop Van Manen optimaal gebruik maakt van de veel grotere ruimte die het Muziektheater-toneel biedt, waarbij hij op een speelse manier ook laat zien hoe beperkt de eerdere ruimte in de Stadsschouwburg was. De Volkskrant: "Aan het eind van het eerste deel worden de muren uit elkaar getrokken. Deze verandering heeft een verrassend en zelfs schokkend visueel effect tot gevolg, alsof een grote kamer opeens in een plein verandert. Het laatste is zo reusachtig, dat je er pleinvrees van kunt krijgen."

In the Future
In the Future (Junior Company Het Nationale Ballet, 2018) | foto: Michel Schnater

In the Future - met de ingenieuze ontwerpen van Keso Dekker

Voor het Scapino Ballet creëert Van Manen in het najaar van 1986 In the Future, dat tegenwoordig een van de grote succesnummers is op het repertoire van Introdans en van de Junior Company van Het Nationale Ballet. De rood/groene kostuums en het ingenieuze decor van Keso Dekker - die vanaf 1983 Van Manens vaste ontwerper is - inspireren de choreograaf tot een subliem spel van kleuren en lichamen, op de pulserende, jazzy muziek van David Byrnes album Music for the Knee Plays. Na een uitvoering door de Junior Company in 2022 schijft NRC: “Uitsmijter is een onverslijtbaar werk van Hans van Manen (..) Sinds 1986 is het puur genot als het visuele effect daarvan tot op het allerlaatste moment optimaal wordt uitgebuit.”

1987

Symphonieën der Nederlanden
Symphonieën der Nederlanden | Foto: Jorge Fatauros
18 mei & 12 juni 1987

Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa

Op 18 mei en 12 juni 1987 werkt Het Nationale Ballet mee aan Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa. Bij de openingsmanifestatie op eerstgenoemde datum is Van Manens iconische videoballet Live te zien in zowel Theater Carré (live) - bijgewoond door onder meer toenmalig Koningin Beatrix, Prins Claus en de ministers van Cultuur uit diverse Europese landen - als in Het Muziektheater (op videoscherm). Bij de tweede gelegenheid beleeft Hans van Manens Symphonieën der Nederlanden zijn wereldpremière, op de gelijknamige muziek van Louis Andriessen.

Symphonieën der Nederlanden Symphonieën der Nederlanden Open afbeelding in een nieuw tabblad

Symphonieën der Nederlanden | Foto: Jorge Fatauros

Symphonieën der Nederlanden
18 mei & 12 juni 1987

Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa

Op 18 mei en 12 juni 1987 werkt Het Nationale Ballet mee aan Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa. Bij de openingsmanifestatie op eerstgenoemde datum is Van Manens iconische videoballet Live te zien in zowel Theater Carré (live) - bijgewoond door onder meer toenmalig Koningin Beatrix, Prins Claus en de ministers van Cultuur uit diverse Europese landen - als in Het Muziektheater (op videoscherm). Bij de tweede gelegenheid beleeft Hans van Manens Symphonieën der Nederlanden zijn wereldpremière, op de gelijknamige muziek van Louis Andriessen. Geïnspireerd door de swingende, jazzy compositie,  geschreven voor twee fanfareorkesten, laat Van Manen 24 dansers - als een Amerikaanse marching band - heldere, geometrische patronen lopen, waarbij het ensemble zich steeds in kleinere deelformaties opsplitst die in, uit en door elkaar schuiven. "Degelijk, streng en strak maken zij taptoe-achtige patronen, waarin prachtige optische effecten ontstaan", aldus dagblad Trouw.

Hans van Manen en Ischa Meijer
Hans van Manen en Ischa Meijer | Privéarchief

Vertrek bij Het Nationale Ballet

Al ruim voor de première van Symphonieën der Nederlanden maakt Van Manen bekend dat hij aan het einde van seizoen 1986-1987, na vijftien jaar, vertrekt als huischoreograaf van Het Nationale Ballet. Hij is vooral ontevreden over de geringe ruimte die hem wordt geboden binnen de programmering van het gezelschap, mede als gevolg van het nieuwe 'blokkensysteem' (waarbij van elke productie een beperkt aantal voorstellingen wordt gedanst). Ook voelt hij een steeds grotere afstand tot Rudi van Dantzig en Toer van Schayk, en tot Van Dantzigs - naar Van Manens mening - "calvinistische, vaak met schuldgevoel doordrongen balletten".

Hans van Manen en Ischa Meijer Hans van Manen en Ischa Meijer Open afbeelding in een nieuw tabblad

Hans van Manen en Ischa Meijer | Privéarchief

Hans van Manen en Ischa Meijer

Vertrek bij Het Nationale Ballet

Al ruim voor de première van Symphonieën der Nederlanden maakt Van Manen bekend dat hij aan het einde van seizoen 1986-1987, na vijftien jaar, vertrekt als huischoreograaf van Het Nationale Ballet. Hij is vooral ontevreden over de geringe ruimte die hem wordt geboden binnen de programmering van het gezelschap, mede als gevolg van het nieuwe 'blokkensysteem' (waarbij van elke productie een beperkt aantal voorstellingen wordt gedanst). Ook voelt hij een steeds grotere afstand tot Rudi van Dantzig en Toer van Schayk, en tot Van Dantzigs - naar Van Manens mening - "calvinistische, vaak met schuldgevoel doordrongen balletten". Het vertrek van Van Manen krijgt veel aandacht in de pers, en wordt daarbij door hemzelf vergeleken met "een gestrand huwelijk". In een interview met Ischa Meijer in Vrij Nederland noemt hij het "een botsing tussen een directeur die zijn werk en bestaan wenst te institutionaliseren en een choreograaf die buiten alle perken wil leven."

Hans van Manen aan het werk
Hans van Manen aan het werk | Foto: Gert Weigelt
September 1988

Terug bij Nederlands Dans Theater

Hoewel de officiële benoeming tot huischoreograaf van Nederlands Dans Theater nog tot september 1988 op zich laat wachten, is Van Manen na zijn vertrek bij Het Nationale Ballet direct welkom bij het Haagse gezelschap, dat op dat moment al ruim tien jaar wordt geleid door Jiří Kylián (en waaraan Van Manen zelf eerder als danser, choreograaf en artistiek leider verbonden was). In zijn tweede periode bij Nederlands Dans Theater, die tot 2003 zal duren, maakt hij bijna dertig choreografieën voor het gezelschap (naast creaties voor onder meer het Stuttgarter Ballett en het Bayerisches Staatsballett). 

Hans van Manen aan het werk Hans van Manen aan het werk Open afbeelding in een nieuw tabblad

Hans van Manen aan het werk | Foto: Gert Weigelt

Hans van Manen aan het werk
September 1988

Terug bij Nederlands Dans Theater

Hoewel de officiële benoeming tot huischoreograaf van Nederlands Dans Theater nog tot september 1988 op zich laat wachten, is Van Manen na zijn vertrek bij Het Nationale Ballet direct welkom bij het Haagse gezelschap, dat op dat moment al ruim tien jaar wordt geleid door Jiří Kylián (en waaraan Van Manen zelf eerder als danser, choreograaf en artistiek leider verbonden was). In zijn tweede periode bij Nederlands Dans Theater, die tot 2003 zal duren, maakt hij bijna dertig choreografieën voor het gezelschap (naast creaties voor onder meer het Stuttgarter Ballett en het Bayerisches Staatsballett). 

Een groot verschil ten opzichte van zijn eerste periode bij Nederlands Dans Theater én zijn tijd bij Het Nationale Ballet is dat de NDT-danseressen inmiddels, in plaats van spitzen, standaard 'slappe' balletschoenen dragen. Die verandering, het als het ware werken op de 'platte voet', geeft een geheel nieuwe impuls aan Van Manens balletten, omdat hij, zoals hij zelf zegt, "de grond daardoor totaal anders gebruikt."

Van de werken die Van Manen in de periode 1987-2003 voor Nederlands Dans Theater maakt, heeft Het Nationale Ballet er - na Van Manens terugkeer bij het Amsterdamse gezelschap in 2005 - inmiddels tien op het  repertoire genomen.

Wet Desert
Wet Desert | Foto: Hans Gerritsen
9 september 1987

Wet Desert

Voor de opening van het door architect Rem Koolkaas ontworpen AT&T Danstheater (later Lucent Danstheater) in Den Haag, op 9 september 1987, creëert Van Manen het gelegenheidsballet Wet Desert voor de dansers van Nederlands Dans Theater 2. Het ballet speelt zich voor een deel af in het zwembad dat Carel Birnie (dan al 28 jaar zakelijk leider van Nederlands Dans Theater) in het theater heeft laten installeren. Vanaf het podium worden de dansers gevolgd door een cameraman (Henk van Dijk) en wanneer ze na een uitgelaten zwembadscène - die het publiek op een groot scherm volgt - terugkeren op het toneel voltooien ze de choreografie in druipende kleren. 

Benoemd tot bijzonder hoogleraar
Inaugurele rede door Hans van Manen voor de Katholieke Universiteit Nijmegen
1 november 1987

Benoemd tot bijzonder hoogleraar

Op 1 november 1987 wordt Van Manen voor drie jaar benoemd tot 'bijzonder hoogleraar kunst en cultuur' van de Katholieke Universiteit (nu Radboud Universiteit) in Nijmegen. In zijn inaugurele rede gaat hij onder meer in op zijn lijfspreuk 'Dans drukt dans uit, en verder niets': "(..) wanneer ik stel dat dans alleen maar dans uitdrukt, bedoel ik niet dat de dans geen intellectueel moment zou kennen, geen moment waarop er iets gedanst moet worden dat er al is in het hoofd van de bedenker." 

De inaugurele rede van Hans van Manen De inaugurele rede van Hans van Manen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Inaugurele rede door Hans van Manen voor de Katholieke Universiteit Nijmegen

De inaugurele rede van Hans van Manen
1 november 1987

Benoemd tot bijzonder hoogleraar

Op 1 november 1987 wordt Van Manen voor drie jaar benoemd tot 'bijzonder hoogleraar kunst en cultuur' van de Katholieke Universiteit (nu Radboud Universiteit) in Nijmegen. In zijn inaugurele rede gaat hij onder meer in op zijn lijfspreuk 'Dans drukt dans uit, en verder niets': "(..) wanneer ik stel dat dans alleen maar dans uitdrukt, bedoel ik niet dat de dans geen intellectueel moment zou kennen, geen moment waarop er iets gedanst moet worden dat er al is in het hoofd van de bedenker." 
Een van de auteurs van Dans Magazine schrijft jaren later: "Hans van Manen had zich weleens wat zorgvuldiger kunnen uitdrukken. Want eigenlijk wil hij met zijn lijfspreuk zeggen: ‘Dans drukt alleen dans uit en verder alles'. Dat was nóg magischer geweest. Iets meer Cruijffiaans ook."

1989

Black Cake
Black Cake | Foto: Jorge Fatauros

Black Cake

Wanneer Nederlands Dans Theater in 1989 dertig jaar bestaat, wordt Van Manen door artistiek leider Jiří Kylián gevraagd om ‘een echte verjaardagstaart’ voor de jubileumviering te maken. Van Manen ziet het meteen helemaal zitten, maar in plaats van zoete, roze patisserie te serveren, bereidt hij een luchtig, zwart baksel, geparfumeerd met een laagje sarcasme en overgoten met champagne. In zijn uit vijf 'lagen' bestaande feesttaart schetst hij een beeld van ‘een chic feest, bezocht door chique mensen die al gauw niet meer zo chic blijken te zijn’.

Black Cake

Black Cake

Wanneer Nederlands Dans Theater in 1989 dertig jaar bestaat, wordt Van Manen door artistiek leider Jiří Kylián gevraagd om ‘een echte verjaardagstaart’ voor de jubileumviering te maken. Van Manen ziet het meteen helemaal zitten, maar in plaats van zoete, roze patisserie te serveren, bereidt hij een luchtig, zwart baksel, geparfumeerd met een laagje sarcasme en overgoten met champagne. In zijn uit vijf 'lagen' bestaande feesttaart schetst hij een beeld van ‘een chic feest, bezocht door chique mensen die al gauw niet meer zo chic blijken te zijn’. Na de première wordt Black Cake nogal minzaam als 'een gelegenheidsballet' ontvangen, maar nog geen jaar later geven de critici hun beoordelingsfout toe en schrijven, alsnog, dat het ballet "veel méér dan een eenmalige, smakelijke danstaart is". De choreografie wordt sindsdien overal ter wereld uitgevoerd, en steeds weer met daverend succes.

Jaar
1980