Naar homepage

Hans van Manen-tijdlijn

Hans van Manen heeft in totaal (inclusief zijn televisieballetten) meer dan 150 choreografieën op zijn naam staan. Zijn werk wordt wereldwijd door meer dan 100 dansgezelschappen uitgevoerd. Deze tijdlijn geeft een overzicht van zijn leven en zijn belangrijkste werken. Voor een compleet overzicht van al zijn choreografieën klik hier.

1994

1990-1999

1990

Visions Fugitives met Fiona Lummis en Jean Emile
Visions Fugitives met Fiona Lummis en Jean Emile | Foto: Jorge Fatauros

Ene na andere meesterwerk

De jaren negentig zijn voor Van Manen buitengewoon productieve jaren: hij creëert bij Nederlands Dans Theater het ene na het andere meesterwerk. Met als eerste Visions Fugitives, waarin een glansrol is weggelegd voor twee belangrijke nieuwe Van Manen-muzen: de wonderschone, uiterst vrouwelijke Fiona Lummis en de imponerende, sensuele Jean Emile.

Visions Fugitives met Fiona Lummis en Jean Emile Visions Fugitives met Fiona Lummis en Jean Emile Open afbeelding in een nieuw tabblad

Visions Fugitives met Fiona Lummis en Jean Emile | Foto: Jorge Fatauros

Visions Fugitives met Fiona Lummis en Jean Emile

Ene na andere meesterwerk

De jaren negentig zijn voor Van Manen buitengewoon productieve jaren: hij creëert bij Nederlands Dans Theater het ene na het andere meesterwerk. Met als eerste Visions Fugitives, waarin een glansrol is weggelegd voor twee belangrijke nieuwe Van Manen-muzen: de wonderschone, uiterst vrouwelijke Fiona Lummis en de imponerende, sensuele Jean Emile. 

Lummis zegt later over de choreografie: "Hans is in staat om een dynamiek en een drama te creëren door het eenvoudigweg samenbrengen van twee mensen op het toneel. Het drama komt voort uit de persoonlijkheid van die mensen én uit de muziek, en uit de wijze waarop Hans die twee aan elkaar koppelt (..) Je ‘hoort’ de choreografie terug in de muziek. De onderhuidse spanning van het ballet, het mysterie van de eerste pas de deux, de eigen dynamiek van elk van de drie koppels, de scène waarin wij, als voorbode voor wat komen gaat, in het donker door elkaar heen rennen – het klopt allemaal, alles is, wanneer je naar de muziek luistert, volstrekt logisch.” Al zorgt Van Manen natuurlijk, zegt ze, ook voor ‘net die verrassende twist’: “Alles lijkt gedurende het ballet ‘fine and dandy’, en dus komt het slot, waarbij Jean mij doodt, toch onverwacht – aanvankelijk zelfs voor mij."

1991

Two met Brigitte Martin en Johan Inger
Two met Brigitte Martin en Johan Inger | Foto: Jorge Fatauros

Bekroonde 'balletten voor twee'

Onder de vele meesterwerken die Van Manen in dit decennium voor Nederlands Dans Theater creëert, bevinden zich ook weer diverse 'balletten voor twee'. Een benaming die hij doelbewust gebruikt, want: “Ik heb in mijn hele leven nog nooit een pas de deux gemaakt. In een pas de deux dansen de dansers vooral hun eigen variaties, in een ‘ballet voor twee’ hebben ze een verhouding.” In 1991 ontvangt Van Manen voor drie van deze 'balletten voor twee' - Two (1990), Theme (1991) en Andante (1991) - de Sonia Gaskell-prijs van het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Voor Two krijgt hij in hetzelfde jaar bovendien (voor de tweede maal) de Choreografieprijs van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD).

1992

Hans van Manen (met zijn Officiersorde)
Hans van Manen (met zijn Officiersorde) en Keso Dekker | Privéarchief

Officier in de Orde van Oranje-Nassau

Ter gelegenheid van zijn 35-jarig jubileum als choreograaf wordt Van Manen in 1992 bevorderd van Ridder in de Orde van Oranje-Nassau tot Officier in dezelfde orde. 

1993

Fantasía
Fantasía met Fiona Lummis en Jean Emile | Foto: Dirk Buwalda

'Twintig miljoen dingen zeggen met één simpele beweging'

Al in 1972 gebruikte Van Manen voor het eerst muziek van Johann Sebastian Bach (voor Opus Lemaître) en dat blijft hij gedurende zijn hele carrière regelmatig doen. Een van zijn mooiste en meest succesvolle Bach-balletten is zonder twijfel Fantasía, in 1993 gemaakt voor zes topdansers van Nederlands Dans Theater: Fiona Lummis, Sol León, Cora Kroese, Jean Emile, Paul Lightfoot en Jorma Elo. De titel wordt doelbewust met een accent op de ‘i’ geschreven, om, aldus Van Manen "elke verwarring met Disney’s Fantásia voor te zijn.” Volgens Jean Emile handelt het ballet ‘over dromen en vaarwel zeggen tegen dromen’. “Over gedag zeggen tegen iets waar je eigenlijk geen gedag tegen wilt zeggen. Maar”, benadrukt hij, “het ligt er bij Hans nooit dik bovenop. Hij kan twintig miljoen dingen zeggen met één simpele beweging.”

Fantasía met Fiona Lummis en Jean Emile Fantasía met Fiona Lummis en Jean Emile Open afbeelding in een nieuw tabblad

Fantasía met Fiona Lummis en Jean Emile | Foto: Dirk Buwalda

Fantasía met Fiona Lummis en Jean Emile

'Twintig miljoen dingen zeggen met één simpele beweging'

Al in 1972 gebruikte Van Manen voor het eerst muziek van Johann Sebastian Bach (voor Opus Lemaître) en dat blijft hij gedurende zijn hele carrière regelmatig doen. Een van zijn mooiste en meest succesvolle Bach-balletten is zonder twijfel Fantasía, in 1993 gemaakt voor zes topdansers van Nederlands Dans Theater: Fiona Lummis, Sol León, Cora Kroese, Jean Emile, Paul Lightfoot en Jorma Elo. De titel wordt doelbewust met een accent op de ‘i’ geschreven, om, aldus Van Manen "elke verwarring met Disney’s Fantásia voor te zijn.” Volgens Jean Emile handelt het ballet ‘over dromen en vaarwel zeggen tegen dromen’. “Over gedag zeggen tegen iets waar je eigenlijk geen gedag tegen wilt zeggen. Maar”, benadrukt hij, “het ligt er bij Hans nooit dik bovenop. Hij kan twintig miljoen dingen zeggen met één simpele beweging.”

Na de première wordt regelmatig opgemerkt dat Fantasía zou refereren aan zijn precies twintig jaar eerder gemaakte ballet Adagio Hammerklavier. Eén recensent noemde het ballet zelfs "Adagio Hammerklavier Revisited", maar, zo zegt Van Manen: "Ik heb die verwijzing er natuurlijk bewust in gestopt. Ik hoorde Bachs muziek en dacht: goh, dat lijkt verdomd veel op Hammerklavier, dezelfde noten, hetzelfde ritme, dezelfde terughoudendheid. En ik vond het daarom búítengewoon leuk om mijzelf te citeren. In enkele kranten stond vervolgens: ‘Hij herhaalt zichzelf’. De domheid! Ik ben toch niet op mijn achterhoofd gevallen!"

Deutscher Tanzpreis
Uitreiking Deutscher Tanzpreis

Deutscher Tanzpreis

Voor zijn grote invloed op de danswereld in Duitsland in de voorgaande twintig jaar wordt Van Manen in 1993 onderscheiden met de prestigieuze Deutscher Tanzpreis. 

1994

Compositie
Compositie | Foto: Dirk Buwalda

(Geen) Mondriaan van de dans

Ter gelegenheid van het vijftigste sterfjaar van schilder Piet Mondriaan maakt Van Manen in 1994 voor het Holland Festival-programma van Nederlands Dans Theater Compositie. In een strak wit-grijs-zwart decor, met daarin twee vierkante tafels en per tafel vier sobere kubuskrukjes, laat hij acht dansers in fraai gespiegelde patronen een intrigerend spel van aantrekken en afstoten spelen. De toonaangevende Duitse danscriticus Jochen Schmidt bestempelde Van Manen ooit  als 'ein Mondrian der Balletbühne', en daarna werd die aanduiding - 'Mondriaan van de dans’ - ook in ons land gemeengoed. 

Compositie

(Geen) Mondriaan van de dans

Ter gelegenheid van het vijftigste sterfjaar van schilder Piet Mondriaan maakt Van Manen in 1994 voor het Holland Festival-programma van Nederlands Dans Theater Compositie. In een strak wit-grijs-zwart decor, met daarin twee vierkante tafels en per tafel vier sobere kubuskrukjes, laat hij acht dansers in fraai gespiegelde patronen een intrigerend spel van aantrekken en afstoten spelen. De toonaangevende Duitse danscriticus Jochen Schmidt bestempelde Van Manen ooit  als 'ein Mondrian der Balletbühne', en daarna werd die aanduiding - 'Mondriaan van de dans’ - ook in ons land gemeengoed. Zelf moet Van Manen echter weinig hebben van de vergelijking. "Er is weliswaar een aantal overeenkomsten: de helderheid, overzichtelijkheid, strakheid en het gedeelde uitgangspunt ‘less is more’. Maar mijn balletten zijn, in tegenstelling tot Mondriaans schilderijen, niet abstract. Immers: ze gaan altijd over mensen en over menselijke verhoudingen."

1995

Repetitie
Repetitie Déjà vu | Foto: Joris-Jan Bos

Déjà vu

Hoeveel meesterwerken Van Manen in zijn tweede periode bij Nederlands Dans Theater ook maakt en hoeveel lof hij hiervoor ook krijgt, midden jaren negentig zijn er ook critici die vinden dat hij zichzelf te veel herhaalt. Een van hen bezigt daarbij zelfs de uitdrukking ‘déjà vu’, en die kritiek is niet aan dovemansoren gericht. Van Manen slaat in 1995 genadeloos terug met een subliem en virtuoos duet voor NDT 2, dat hij Déjà vu doopt en waarin hij de verschillende facetten van een langdurige liefdesrelatie als geen ander blootlegt. Of, in zijn eigen woorden: “Déjà vu gaat over twee mensen die zich constant tegen elkaar verzetten. Ze gaan elkaar weer eens behoorlijk te lijf.”

Repetitie Déjà vu

Déjà vu

Hoeveel meesterwerken Van Manen in zijn tweede periode bij Nederlands Dans Theater ook maakt en hoeveel lof hij hiervoor ook krijgt, midden jaren negentig zijn er ook critici die vinden dat hij zichzelf te veel herhaalt. Een van hen bezigt daarbij zelfs de uitdrukking ‘déjà vu’, en die kritiek is niet aan dovemansoren gericht. Van Manen slaat in 1995 genadeloos terug met een subliem en virtuoos duet voor NDT 2, dat hij Déjà vu doopt en waarin hij de verschillende facetten van een langdurige liefdesrelatie als geen ander blootlegt. Of, in zijn eigen woorden: “Déjà vu gaat over twee mensen die zich constant tegen elkaar verzetten. Ze gaan elkaar weer eens behoorlijk te lijf.” 

Opzettelijk zet Van Manen het duet op Arvo Pärts Fratres, een dan al vaak door choreografen gebruikte en zelfs als ‘doodgedanst’ omschreven compositie. Maar Van Manen zou Van Manen niet zijn als hij aan de overbekende compositie niet een geheel nieuwe lading weet te geven, waarbij hij de twee dansers als het ware laat wedijveren met de partituur.

Kammerballett met Sol León en Paul Lightfoot
Kammerballett met Sol León en Paul Lightfoot | Foto: Joris-Jan Bos

Kammerballett, eindigend in 'de mooiste solo ooit'

Na Déjà vu overtreft Van Manen zichzelf - zo mogelijk - met Kammerballett, gemaakt voor acht dansers van NDT 1, met een glansrol voor danseres Sol León, die zich inmiddels, naast Fiona Lummis, tot Van Manens nieuwe muze heeft ontwikkeld. In het Algemeen Dagblad schrijft dansrecensent Astrid van Leeuwen: "Als een toreador houdt de Spaanse Sol León de aandacht gevangen in het laatste deel van Kammerballett (..) Wat Van Manen hier laat zien, getuigt van zoveel eenvoud en is tegelijkertijd zo ontroerend dat je je afvraagt of de man ooit nog in staat zal zijn deze pracht te evenaren." 

Kammerballett met Sol León en Paul Lightfoot Kammerballett met Sol León en Paul Lightfoot Open afbeelding in een nieuw tabblad

Kammerballett met Sol León en Paul Lightfoot | Foto: Joris-Jan Bos

Kammerballett met Sol León en Paul Lightfoot

Kammerballett, eindigend in 'de mooiste solo ooit'

Na Déjà vu overtreft Van Manen zichzelf - zo mogelijk - met Kammerballett, gemaakt voor acht dansers van NDT 1, met een glansrol voor danseres Sol León, die zich inmiddels, naast Fiona Lummis, tot Van Manens nieuwe muze heeft ontwikkeld. In het Algemeen Dagblad schrijft dansrecensent Astrid van Leeuwen: "Als een toreador houdt de Spaanse Sol León de aandacht gevangen in het laatste deel van Kammerballett (..) Wat Van Manen hier laat zien, getuigt van zoveel eenvoud en is tegelijkertijd zo ontroerend dat je je afvraagt of de man ooit nog in staat zal zijn deze pracht te evenaren." En Van Manen-biograaf Sjeng Scheijen noteert bijna dertig jaar later: "In Kammerballett maakte Hans een solo met haar (Sol León - red.) die zo verpletterend is dat je zelfs na tien keer achter elkaar kijken niet weet hoe je moet gaan zitten. Het is de mooiste solo die Hans ooit maakte, en de mooiste solo die ooit op een Nederlands podium is gedanst."

1996

The Old Man and Me
Repetitie The Old Man and Me met Sabine Kupferberg, Hans van Manen en Gérard Lemaître | Foto: Joris-Jan Bos

The Old Man and Me

Tussen 1991 en 2006 beschikt Nederlands Dans Theater niet alleen over een hoofdgezelschap en een gezelschap voor jonge dansers (NDT 1 en 2), maar ook over een gezelschap voor dansers boven de veertig jaar, het door Jiří Kylián geïnitieerde NDT 3. Van Manen maakt diverse werken voor het 'seniorenensemble', met als absolute uitschieter The Old Man and Me, begin 1996 gecreëerd voor dansers Sabine Kupferberg en Gérard Lemaître. “Iedereen die ooit verliefd is geweest, wordt door dit duet geraakt”, zei Lemaître over de choreografie, waarin Van Manen in nog geen twintig minuten een compleet beeld schetst van een relatie; zo niet van het leven. Na de branie en verleiding van de eerste delen ‘bevriezen’ de dansers in het laatste deel in fotoposes, als een weemoedige herinnering aan al het mooie dat is geweest. 

Repetitie The Old Man and Me Repetitie The Old Man and Me Open afbeelding in een nieuw tabblad

Repetitie The Old Man and Me met Sabine Kupferberg, Hans van Manen en Gérard Lemaître

Repetitie The Old Man and Me

The Old Man and Me

Tussen 1991 en 2006 beschikt Nederlands Dans Theater niet alleen over een hoofdgezelschap en een gezelschap voor jonge dansers (NDT 1 en 2), maar ook over een gezelschap voor dansers boven de veertig jaar, het door Jiří Kylián geïnitieerde NDT 3. Van Manen maakt diverse werken voor het 'seniorenensemble', met als absolute uitschieter The Old Man and Me, begin 1996 gecreëerd voor dansers Sabine Kupferberg en Gérard Lemaître. “Iedereen die ooit verliefd is geweest, wordt door dit duet geraakt”, zei Lemaître over de choreografie, waarin Van Manen in nog geen twintig minuten een compleet beeld schetst van een relatie; zo niet van het leven. Na de branie en verleiding van de eerste delen ‘bevriezen’ de dansers in het laatste deel in fotoposes, als een weemoedige herinnering aan al het mooie dat is geweest. 

Criticus Eva van Schaik schrijft na de première in dagblad Trouw: "Als twee 'oudjes' kregen Kupferberg en Lemaître van hun evergreen, hun 'old man', wat zij vroegen, maar hij kreeg ook het achterste van hun tong. Met enkele black outs wordt het opgelegde scheiden aangekondigd. Dan zijn ze opgelost, maar hun aanwezigheid zal voorgoed in de leegte blijven hangen. Moge ook Reve dit ballet dat zoveel boeken overbodig maakt zien."

Paul de Leeuw, Hans van Manen en Erica Terpstra
Paul de Leeuw, Hans van Manen en Erica Terpstra | Foto: Bert Verhoeff
December 1996

Bob Angelo Penning bij vijftigjarig bestaan COC

In december 1996 ontvangt Van Manen de Bob Angelo Penning van het COC "voor de wijze waarop hij in zijn balletten en fotografie gestalte heeft gegeven aan beelden van mannen en vrouwen, menselijke relaties en seksualiteit, die in menig opzicht bevrijdend en taboedoorbrekend mogen heten en waar 'gespeeld' wordt met genderrollen".

1997

Jo Kanamori in Solo
Jo Kanamori in Solo | Foto: Joris-Jan Bos
Januari 1997

'Hans gebruikte Bach niet, hij vóélde Bach'

In januari 1997 creëert Van Manen "zes verrukkelijke minuten, die je van de eerste tot de laatste seconde ademloos ondergaat", zo schrijft het Algemeen Dagblad. Hij maakt de choreografie, Solo, voor drie dansers van NDT 2, omdat, zo verklaart hij destijds, Bachs Eerste Vioolpartita vanwege haar moordende tempo niet door één mens te dansen is. “Het was een van de meest opwindende creatieprocessen ooit”, aldus de oorspronkelijke cast van deze ‘solo voor drie’.

Jo Kanamori in Solo
Januari 1997

'Hans gebruikte Bach niet, hij vóélde Bach'

In januari 1997 creëert Van Manen "zes verrukkelijke minuten, die je van de eerste tot de laatste seconde ademloos ondergaat", zo schrijft het Algemeen Dagblad. Hij maakt de choreografie, Solo, voor drie dansers van NDT 2, omdat, zo verklaart hij destijds, Bachs Eerste Vioolpartita vanwege haar moordende tempo niet door één mens te dansen is. “Het was een van de meest opwindende creatieprocessen ooit”, aldus de oorspronkelijke cast van deze ‘solo voor drie’. “Hans (op dat moment inmiddels bijna 65 - red.) werkte telkens met een van ons en als die uitgeput de studio verliet, mocht de volgende komen”, zegt oud-NDT-danser Patrick Marin. “Zelf gíng hij maar door en deed daarbij, ondanks zijn leeftijd, alles voor. Draaien, springen, over de grond rollen. En… hij vond het zálig. Je zag gewoon dat hij in een soort creatietrance zat. Achteraf moet hij volledig stuk zijn geweest, maar hij liet dat nooit merken.”

Met zijn choreografie werpt Van Manen ook een nieuw licht op Bachs compositie. Oud-NDT-danser Václav Kunes: “Hans heeft, met Solo, een extra laag aan de muziek van Bach toegevoegd. Hij heeft zo veel details, nuances en overgangen die in de partituur verscholen zitten, zichtbaar gemaakt. Daarbij heeft hij ons doen inzien dat je de stops en stiltes in de muziek moet vinden, want alleen dan kun je de enorme snelheid van de compositie aan.” “Hans gebruikte Bach niet”, vult collegadanser Jo Kanamori aan, “hij vóélde Bach.”

De dikke van Manen
Foto: privéarchief
April 1997

De dikke Van Manen

In april 1997 verschijnt bij uitgeverij Arena Hans van Manen - Leven en werk, de door danshistoricus en -criticus Eva van Schaik geschreven (eerste uitgebreide) biografie van Van Manen. Het boek is een indrukwekkend, vuistdik naslagwerk en bevat een schat aan informatie en lezenswaardige citaten, over de persoon Van Manen, over zijn balletten én over zo ongeveer de hele wereld om hem heen. Van Schaik waagt zich echter ook aan veel 'gepsychologiseer' met betrekking tot de balletten van Van Manen, die daar niets van moet hebben en het boek daarom ook niet autoriseert. Door de omvang van de biografie wordt deze in de pers algauw bestempeld als 'De dikke Van Manen'.

Hans van Manen en Paul de Leeuw
Hans van Manen en Paul de Leeuw | Privéarchief
11 juni 1997

'Hare Hans' 65 jaar

Op 11 juni 1997, exact een maand voor de feestelijke dag, viert Nederlands Dans Theater Van Manens 65ste verjaardag, met een programma waaraan behalve NDT 1, 2 en 3 ook dansers van Het Nationale Ballet, oud-dansers en bevriende niet-dansers meewerken. De presentatie van de avond is in handen van Paul de Leeuw, die met een flinke knipoog meldt knap zenuwachtig te zijn omdat hij twee koninginnen moet toespreken. Hij heet Van Manen, Koningin Beatrix en hun eega's dan ook welkom met de woorden "Hare Hans, Majesteit, Koninklijke Hoogheid en Zijne Henk", en zegt vervolgens dat de twee koninginnen veel gemeen hebben. 

Hans van Manen en Paul de Leeuw Hans van Manen en Paul de Leeuw Open afbeelding in een nieuw tabblad

Hans van Manen en Paul de Leeuw | Privéarchief

Hans van Manen en Paul de Leeuw
11 juni 1997

'Hare Hans' 65 jaar

Op 11 juni 1997, exact een maand voor de feestelijke dag, viert Nederlands Dans Theater Van Manens 65ste verjaardag, met een programma waaraan behalve NDT 1, 2 en 3 ook dansers van Het Nationale Ballet, oud-dansers en bevriende niet-dansers meewerken. De presentatie van de avond is in handen van Paul de Leeuw, die met een flinke knipoog meldt knap zenuwachtig te zijn omdat hij twee koninginnen moet toespreken. Hij heet Van Manen, Koningin Beatrix en hun eega's dan ook welkom met de woorden "Hare Hans, Majesteit, Koninklijke Hoogheid en Zijne Henk", en zegt vervolgens dat de twee koninginnen veel gemeen hebben. Beiden zijn gek op hoedjes en heel sociaal: de koningin van het land bezoekt ziekenhuizen, de koningin van het bal komt langs als je met een hernia op bed ligt. "Ze kijkt je twee minuten aan, zegt dan 'Schat, wat erg!', herhaalt dat vier keer en trekt vervolgens de eerste fles wijn open."

Three Pieces voor HET met Sofiane Sylve en Gaël Lambiotte
Three Pieces voor HET met Sofiane Sylve en Gaël Lambiotte | Foto: Deen van Meer
14 juni 1997

Comeback bij Het Nationale Ballet

Voor het eerst sinds zijn vertrek bij Het Nationale Ballet in 1987 maakt Van Manen weer een nieuw werk voor het gezelschap, dat sinds 1991 onder leiding staat van Canadees Wayne Eagling. In Three Pieces for HET, opgedragen aan voormalig muze Rachel Beaujean, onderzoekt Van Manen het principe van de anticlimax: doelbewust laat hij de choreografie beginnen met een groep dansers, waarna twee duetten volgen. Het eerste wervelend, nerveus-energiek, het tweede een verstild adagio dat gaandeweg in bewegingsdichtheid afneemt. In plaats van ‘in de eerste versnelling te beginnen en de motor langzaam op te voeren’, laat hij de twee dansers dus als het ware ‘van de vijfde naar de tweede versnelling terugschakelen'.

Three Pieces voor HET Three Pieces voor HET Open afbeelding in een nieuw tabblad

Three Pieces voor HET met Sofiane Sylve en Gaël Lambiotte | Foto: Deen van Meer

Three Pieces voor HET
14 juni 1997

Comeback bij Het Nationale Ballet

Voor het eerst sinds zijn vertrek bij Het Nationale Ballet in 1987 maakt Van Manen weer een nieuw werk voor het gezelschap, dat sinds 1991 onder leiding staat van Canadees Wayne Eagling. In Three Pieces for HET, opgedragen aan voormalig muze Rachel Beaujean, onderzoekt Van Manen het principe van de anticlimax: doelbewust laat hij de choreografie beginnen met een groep dansers, waarna twee duetten volgen. Het eerste wervelend, nerveus-energiek, het tweede een verstild adagio dat gaandeweg in bewegingsdichtheid afneemt. In plaats van ‘in de eerste versnelling te beginnen en de motor langzaam op te voeren’, laat hij de twee dansers dus als het ware ‘van de vijfde naar de tweede versnelling terugschakelen'. Of, zoals hij zelf zegt: "Ik heb een breiwerk uitgetrokken in plaats van gebreid." Danseres Sofiane Sylve, die samen met Gaël Lambiotte de premièrevoorstelling voor haar rekening neemt, vat het effect daarvan later prozaïsch samen: "Na afloop ben je kapot."

Three Pieces for HET wordt bij de première op 14 juni 1997 met groot enthousiasme ontvangen. "De choreografie is een verfijnd gezet juweel, waarin edelsteen Sofiane Sylve glanzend tot haar recht komt", aldus NRC. Later zal Van Manen het eerste deel van het ballet schrappen, waarna de choreografie als Two Pieces for HET nog vaak zal terugkeren op het repertoire.

1998

Carel Kraayenhof
Carel Kraayenhof en andere musici van zijn Sexteto Canyengue | Foto: Fotobureau de Boer
Februari 1998

5 Tango's live begeleid door Sexteto Canyenque

In februari 1998 presenteert Het Nationale Ballet voor het eerst sinds meer dan tien jaar weer een volledig Van Manen-programma, bestaande uit zijn succeschoreografieën Metaforen, 5 Tango's en Trois gnossiennes en zijn meest recente creatie voor het gezelschap: Three Pieces for HET. 5 Tango's wordt daarbij voor het eerst live begeleid door Sexteto Canyengue, het tangosextet van Carel Kraayenhof. 

5 Tango's live begeleid door Sexteto Canyenque 5 Tango's live begeleid door Sexteto Canyenque Open afbeelding in een nieuw tabblad

Carel Kraayenhof en andere musici van zijn Sexteto Canyengue | Foto: Fotobureau de Boer

5 Tango's live begeleid door Sexteto Canyenque
Februari 1998

5 Tango's live begeleid door Sexteto Canyenque

In februari 1998 presenteert Het Nationale Ballet voor het eerst sinds meer dan tien jaar weer een volledig Van Manen-programma, bestaande uit zijn succeschoreografieën Metaforen, 5 Tango's en Trois gnossiennes en zijn meest recente creatie voor het gezelschap: Three Pieces for HET. 5 Tango's wordt daarbij voor het eerst live begeleid door Sexteto Canyengue, het tangosextet van Carel Kraayenhof. 

De bandoneonist zal vier jaar later grote faam verwerven met zijn optreden op het huwelijk van prins Willem-Alexander en Máxima Zorreguita en vooral met de 'beroemde traan' die het door hem gespeelde Adiós nonino (net als de muziek van 5 Tango's ook van Astor Piazzolla) bij haar teweegbrengt. Kraayenhof: "Met zijn 'tango nuevo' heeft Piazzolla de tango, met behoud van zijn traditionele kracht en ongepolijstheid, enorm verbreed (..) Hij vond het belangrijk de tango te bevrijden van haar sleetse imago van bordelen en volkse muziek. Dat Hans van Manen een ballet op zijn muziek gemaakt heeft, vond hij dan ook fantastisch.”

Alle winnaars van de Critics' Award
Hans van Manen met de Archangel, samen met andere Critics' Award-winnaars | Foto: Roger Donovan
Augustus 1998

Onderscheiden met de Schotse Archangel

Het befaamde Edinburgh Festival eert Van Manen in augustus 1998 met een uitgebreid retrospectief. Het Nationale Ballet presenteert twee programma's gewijd aan zijn werk en ook Nederlands Dans Theater is te gast, met onder meer de wereldpremière van Van Manens Zero Hour, zijn tweede choreografie op (vier) tangocomposities van Astor Piazzolla. Tijdens het festival ontvangt Van Manen de Archangel, de Edinburgh Festival Critics' Award, ter bekroning van zijn gehele oeuvre.

Hans van Manen en Henk van Dijk
Henk van Dijk en Hans van Manen | Foto: Gert Weigelt

Geregistreerd partnerschap

In 1998 geven Van Manen en Henk van Dijk elkaar na een relatie van ruim 25 jaar het  'jawoord'. Weliswaar kunnen ze nog niet trouwen, want het homohuwelijk wordt pas in 2001 erkend, maar door een geregistreerd partnerschap aan te gaan, zijn ze vanaf nu feitelijk elkaars echtgenoot. 

Jaar
1990