Het Nationale Ballet
Lezing | Ballet is woman?!?
LEZING
Speeldata
23 februari 2024
Locatie
Nationale Opera & Ballet, Souterrain
Duur
1:30
Tickets
€ 12,50
Gender construction in contemporary ballet and dance
De quote “ballet is a woman” van choreograaf George Balanchine is een van de beroemdste uitspraken in de dansgeschiedenis. Bij ballet, moderne en hedendaagse dans heeft het onderzoek naar gender altijd een centrale rol gespeeld. Welke rol speelt dans als fysieke kunstvorm in de huidige debatten over gendervraagstukken?
Bijzonder hoogleraar Gabriele Klein gaat in deze lezing in de context van het stuk Frida in op de rol van vrouwelijke kunstenaars in dans en de relevantie van choreografie voor het begrip van genderfiguren.
Lezingen in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam
Deze lezing maakt deel uit van een reeks, georganiseerd door de Universiteit van Amsterdam en Nationale Opera & Ballet. Op 13 en 20 maart vinden de overige lezingen plaats in het Universiteitstheater van de UvA.
How to choreograph? Choreographic working methods in contemporary dance and ballet
Hoe gaan choreografen te werk? Hoe ontwikkelen ze hun stukken? Hoe vinden wederopvoeringen plaats? Gabriele Klein onderzoekt deze vragen en licht verschillende werkmethoden van geselecteerde choreografen uit.
De lezing richt zich in het bijzonder op de resultaten van twee onderzoeksprojecten: "de choreografische toolbox", een project waarbij 60 choreografen betrokken waren, en een langdurige samenwerking met het Tanztheater Wuppertal.
- Datum: 13 maart 2024
- Tijd: 17.00 uur
- Locatie: Universiteitstheater
For a coffee with Hans van Manen
Balletdanser en choreograaf Hans van Manen vertelt over zijn kunst, het danslandschap in Nederland, danserfgoed en de toekomst van ballet en dans. De discussie wordt gemodereerd door studenten die het seminar 'Reconstruction, Deconstruction, Reenactment - How a cultural memory is created for an ephemeral art' volgen van prof. Gabriele Klein.
- Datum: 20 maart 2024
- Tijd: 17.00 uur
- Locatie: Universiteitstheater
Foto: Altin Kaftira