Loïs Geerlings
Team Opera of Team Ballet?
“Team Ballet, dat komt ook doordat ik veel balletten heb gezien – ballet voelt voor mij net iets toegankelijker. Tegelijkertijd heb ik steeds meer waardering voor opera gekregen naarmate ik er meer zag. Het gebeurt nu steeds vaker dat ik een muziekstuk hoor en denk: hé dat ken ik uit een opera of ballet, dat vind ik erg leuk.”
Voor welke toekomstige kaartjes van Nationale Opera & Ballet zou je alles op alles zetten om ze te bemachtigen?
“Wat ik echt heel vet zou vinden, misschien controversieel, is een ballet over het leven van Beyoncé. Het lijkt me fantastisch om een popidool zoals zij met ballet te combineren; haar muziek is zo beeldend en past denk ik perfect bij dans. Of Hedy Lamarr: haar levensverhaal is bijzonder en zou, qua muziekstijl, ook prachtig uitkomen in een ballet.”
Wat maakt Nationale Opera & Ballet bijzonder voor jou en volgens jou?
“De kwaliteit en professionaliteit zijn ongeëvenaard – het vakmanschap is overal zichtbaar. Of je nu kijkt naar de kostuums, decors, dansers, het koor of het orkest, alles is van de hoogste kwaliteit. Er is ontzettend veel oog voor detail; alles is tot in de puntjes doordacht, van kapsels en schoentjes tot aan elk muzikaal effect.”
Avond- of matineevoorstelling?
“Avond - gezellig, met de lichtjes op de Amstel. Als ik na een voorstelling naar huis fiets dan kan ik het laten bezinken, dat is erg fijn. Overdag is dat lastiger, wanneer je meteen weer het gedruis van de dag in moet.”
Klassieke opera in een nieuw jasje of een vernieuwende, nieuwe productie?
“Een oude opera in een nieuw jasje, omdat ik oudere verhalen vaak fascinerend, maar tegelijkertijd ook behoorlijk achterhaald vind. Als overtuigd feminist kan ik me enorm ergeren aan vrouwonvriendelijke aspecten in opera’s, waar lijden vaak als entertainment dient. Natuurlijk begrijp ik dat dit uit die tijd komt, maar het kan ook anders – met een moderne twist. Gelukkig zien we dat ook vaak terug in de producties van NO&B!”