Aankondiging afscheid directeur Ted Brandsen
Eveneens afscheid adjunct-artistiek directeur Rachel Beaujean
Ted Brandsen (1959) neemt aan het einde van het theaterseizoen 2025-2026 afscheid als directeur van Het Nationale Ballet. Na 23 jaar directeurschap van het Amsterdamse balletgezelschap bereikt Ted Brandsen in 2026 de pensioengerechtigde leeftijd. Rachel Beaujean (1959), adjunct-artistiek directeur en aan Het Nationale Ballet verbonden sinds 1977, neemt eveneens afscheid van het gezelschap aan het einde van theaterseizoen 2025-2026 vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.
Louise O. Fresco, voorzitter Raad van toezicht Nationale Opera & Ballet:
“Onder het leiderschap van Ted Brandsen is Het Nationale Ballet uitgegroeid tot een gezelschap dat zich kan meten met de top van de internationale balletwereld. Met zijn passie en visie heeft hij een steeds breder publiek weten te enthousiasmeren voor de danskunst in Nederland. Zijn pensionering in 2026 zal dan ook een enorme verandering voor ons huis gaan betekenen. Maar juist omdat Het Nationale Ballet zo stevig staat, dankzij het harde werk van Ted en Rachel, kijken we vol vertrouwen uit naar wat er daarna komen gaat. We zijn inmiddels begonnen met de werving van een opvolger, en verwachten uiterlijk begin volgend jaar een benoeming bekend te kunnen maken.”
Stijn Schoonderwoerd, Algemeen directeur Nationale Opera & Ballet:
“Al ruim twee decennia werkt Ted elke dag met ziel en zaligheid, en met vaste hand, aan een excellente uitvoeringskwaliteit, aan de uitbreiding van het repertoire van Het Nationale Ballet en aan de ontwikkeling van jonge talenten. Ik vind het bijzonder dat hij daarbij nog altijd wordt gedreven door een rotsvast geloof in de betekenis van ballet en door een onvoorwaardelijke liefde voor dansers en makers. Ted's nauwe samenwerking met Rachel Beaujean is daarbij in vele opzichten belangrijk geweest, onder andere voor het hoge niveau van het danserstableau van Het Nationale Ballet. Ook haar pensionering zal, na een indrukwekkende carrière van straks 47 jaar bij ons gezelschap, ongetwijfeld een ijkpunt in de geschiedenis van Het Nationale Ballet zijn.”
Ted Brandsen – korte biografie
Sinds zijn aanstelling als directeur in 2003 vernieuwde Brandsen onder meer het avondvullende repertoire, introduceerde nieuwe topchoreografen en zorgde voor meer spreiding van de voorstellingen in Nederland en een toename van het aantal optredens op de belangrijke internationale podia. In samenwerking met de Nationale Balletacademie initieerde hij in 2013 ook de oprichting van de Junior Company van Het Nationale Ballet, die een brug slaat tussen dansopleiding en beroepspraktijk.
Als choreograaf creëerde hij vele werken voor Het Nationale Ballet waaronder Body (2004), Stealing Time (2006), Raï (2013), Replay (2014), Classical Symphony (2020) en de avondvullende producties Coppelia (2008) en Mata Hari (2016). Daarnaast is hij een veelgevraagd jurylid voor prestigieuze balletcompetities en prijzen en wordt hij met regelmaat door internationale dansjournalisten genoemd tot een van de meest toonaangevende balletdirecteuren wereldwijd.
In 2014 ontving Brandsen de ‘Prijs van verdienste’ van Stichting Dansersfonds ’79. Vier jaar later droeg het Dansersfonds zijn eenentwintigste Nederlands Balletgala aan hem op, als eerbetoon voor zijn belangrijke werk voor Het Nationale Ballet. In oktober 2019 ontving Brandsen uit handen van burgemeester Halsema de ‘Amsterdamprijs voor de kunst’ in de categorie ‘Bewezen kwaliteit’ en in juni 2022 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.
Rachel Beaujean – korte biografie
Rachel Beaujean is al sinds 1977 verbonden aan Het Nationale Ballet. Als danseres maakte Beaujean vooral naam met haar vertolkingen van balletten van Hans van Manen, ze was gedurende vele jaren zijn voornaamste muze. En nu als zijn assistent coördineert en organiseert ze tegenwoordig alle instuderingen van Van Manens choreografieën bij internationale gezelschappen en een deel daarvan neemt ze ook zelf voor haar rekening.
Na haar danscarrière werd ze tot balletmeester van Het Nationale Ballet benoemd. In 2003 werd ze hoofd van de artistieke staf en sinds 2017 is Beaujean adjunct-artistiek directeur van het gezelschap. In datzelfde jaar werd ze, bij de viering van haar veertigjarig jubileum, benoemd tot Officier In de Orde van Oranje-Nassau.
In de afgelopen jaren maakte Beaujean diverse bewerkingen van belangrijke negentiende-eeuwse producties voor Het Nationale Ballet. Zo creëerde ze een eigen versie van Les Sylphides, een hernieuwde interpretatie van Giselle (samen met Ricardo Bustamante) en een sprankelende nieuwe productie van Paquita. In 2022 creëerde Beaujean een geheel nieuwe versie van Raymonda, een meesterwerk van Marius Petipa.
Voor haar verdiensten als danseres werd Beaujean in 1993 onderscheiden met de ‘Gouden theaterdansprijs’ van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties en in 1995 met de ‘Prijs van verdienste’ van Stichting Dansersfonds ‘79.