Oliver Haller
Foto: Jan Willem Kaldenbach

Oliver Haller

Hoofd Kostuumafdeling Ballet

Oliver Haller (Flensburg, Duitsland) studeerde kostuum- en modeontwerp aan de Modeacademie Charles Montaigne in Amsterdam en behaalde vervolgens een meestertitel in scenografie aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Na zijn studie werkte hij onder meer voor Joop van den Ende Theaterproducties, de Salzburger Festspiele, regisseur Peter Sellars en De Nederlandse Opera (nu De Nationale Opera). 

Sinds 2003 is hij hoofd van de kostuumafdeling van Het Nationale Ballet. In deze functie ontwierp hij kostuums voor onder meer Moving Rooms, Dumbarton Dances en Sheherazade van Krzysztof Pastor, Body van Ted Brandsen en Minos, Homo Ludens en Transcription of Color van Juanjo Arqués. Ook verzorgde Haller de afgelopen tien jaar de ontwerpen voor een groot aantal balletten voor de Junior Company van Het Nationale Ballet en werd hij in 2022 door Hans van Manen gevraagd om de kostuums voor diens Four Schumann Pieces te herontwerpen.


1.         Hoe en wanneer ben je bij Nationale Opera & Ballet in dienst gekomen?
Ik werk sinds 2000 bij Nationale Opera & Ballet. Eerst als kostuumassistent voor de toenmalige De Nederlandse Opera en vanaf mei 2003 als hoofd Kostuumafdeling voor Het Nationale Ballet. Ik heb een opleiding als kostuumontwerper afgerond en een meestertitel in scenografie behaald. Voordien werkte ik als assistent ontwerper bij diverse producties bij o.a. Salzburger Festspiele, Theatre du Chatelet in Parijs en Covent Garden in Londen.

2.         Wat maakt je ambacht en/of functie zo bijzonder binnen Nationale Opera & Ballet en wat maakt het voor jouzelf zo speciaal?
Voor mij is dans een van mijn favoriete kunstvormen. Het hoge niveau van de voorstellingen vormt een grote motivatie. Naast de liefde en aandacht die de Kostuumafdeling Ballet in de producties steekt, zijn alle andere disciplines en ambachten op topniveau.

3.         Wat is je favoriete productie gezien vanuit jouw ambacht en/of functie? Welke speciale herinneringen heb je hieraan?
Mijn favoriete productie is uiteindelijk toch Cinderella, een bijzonder leuke samenwerking waar de ontwerper en de ateliers elkaar naar nieuwe hoogtepunten brachten …, maar eerlijk gezegd is het moeilijk kiezen want uiteindelijk wordt elke productie een soort kindje van je.

Laatste update: 04-09-2024