Technische tips
Online voorstelling op groot (tv-)scherm kijken: tips
Om de online voorstelling op een groot (tv-)beeld te bekijken, zijn er verschillende mogelijkheden. U kunt een apparaat direct aan de TV koppelen met een HDMI-kabel, draadloos verbinden via een Chromecast of AppleTV, of direct vanuit de browser op uw Smart-TV. Wij hebben alle opties voor u op een rij gezet.
Hoe verbind ik mijn telefoon/tablet/laptop aan de TV?
Via een HDMI-kabel
Wilt u gebruik maken van een HDMI-kabel? Dan heeft u een apparaat nodig met een HDMI-uitgang of een adapter (tussenstukje) met een HDMI-uitgang.
De HDMI-kabel moet dan zowel in het apparaat (telefoon/tablet/laptop) als uw TV worden aangesloten. Daarna kiest u op uw TV het juiste ingangssignaal (vaak HDMI 1) om het beeld van uw apparaat te tonen op uw TV scherm.
Via Chromecast of Apple TV
Heeft u een Chromecast of Apple TV? Dan kunt u uw apparaat draadloos verbinden met de TV. Apple TV werkt alleen met Apple apparaten, zoals een iPhone, iPad of Macbook. Gebruikt u uw streamingapparaat voor het eerst of bent u er nog niet vertrouwd mee, zie dan “De online voorstelling naar de tv streamen via Chromecast/Apple TV”.
Via een Smart-TV
Indien u gebruikt maakt van een Smart-TV, dan komt deze vaak met een aantal standaard apps waaronder een internetbrowser. Open de browser, ga naar www.operaballet.nl/online en zoek de voorstelling op. Log vervolgens in met uw inloggegevens.
De online voorstelling naar de TV streamen via Chromecast/Apple TV
De voorstelling van de laptop naar de tv streamen via een Chromecast
1) Zorg eerst dat de Chromecast is ingesteld, download hiervoor de Google-Home app en die begeleid u stap voor stap om het Chromecast-apparaat in te stellen.
2) Als de Chromecast is ingesteld, controleer dan of de laptop en uw Chromecast met hetzelfde wifi-netwerk verbonden zijn.
3) Open de website www.operaballet.nl/online in de browser Google Chrome en zoek de gewenste voorstelling op. Klik op het menu Instelling in de rechterbovenhoek van de browser. U krijgt dan een menu met verschillende opties en klik daarin op “casten”. Uw hele scherm wordt dan gecast naar de TV. Let op: soms is het cast-icoontje boven in de browser te vinden naast de extensie pictogrammen.
De voorstelling van de telefoon/tablet naar de tv streamen via een Chromecast
1) Controleer of uw mobiele telefoon/tablet is verbonden met hetzelfde wifi-netwerk als het Chromecast-apparaat.
2) Open de Google Home-app op uw telefoon/tablet.
3) Tik op het apparaat waarnaar u het scherm wilt casten (bijvoorbeeld uw televisie).
4) Tik op “Mijn scherm casten” om je scherm te casten naar de tv.
5) Naast de Google Home-app is het ook mogelijk om via de browser naar de website www.operaballet.nl/online te gaan, en dan daar in te loggen en de voorstelling te starten. Wanneer u de voorstelling start, is er rechts bovenin een cast-icoon te vinden, als u daar op klikt, kunt u het Chromecast-apparaat selecteren waarmee u wilt verbinden.
De voortelling van een iPhone/iPad naar de tv streamen met Apple TV
1) Controleer of het apparaat met hetzelfde wifi-netwerk verbonden is als uw Apple TV of Airplay 2 ondersteunende Smart-TV.
2) Open het bedieningspaneel van uw telefoon: - iPhone X of ouder en iPad met iPadOs of nieuwer: veeg omlaag vanuit de rechterbovenhoek van het scherm. - iPhone 8 of ouder: veeg omhoog vanaf de onderkant van het scherm.
3) Tik op ‘Synchrone weergave’.
4) Selecteer het apparaat waarmee u wilt verbinden.
5) Voer de toegangscode in indien deze gevraagd wordt.
De voorstelling van een Macbook naar de tv streamen met AppleTV
1) Controleer of het apparaat met hetzelfde wifi-netwerk verbonden is als uw Apple TV of Airplay 2 ondersteunende Smart-TV.
2) Klik op in de menubalk bovenin het scherm.
U kunt de instellingen aanpassen. Dit doet u via het Apple-menu > Systeemvoorkeuren > Beelschermen en selecteert u ‘Toon beschikbare opties voor synchrone weergave in menubalk’.
3) Selecteer het apparaat waarmee u de Macbook wilt verbinden.
4) Voer de toegangscode in, indien deze gevraagd wordt.
Haperende stream
Hoe verhelp ik haperingen?
Een haperende online voorstelling kan veel oorzaken hebben en ligt vaak aan de snelheid van uw internetverbinding bij u thuis. U kunt de volgende dingen doen om het laden van de stream te bevorderen.
- Een lagere videokwaliteit instellen. Dit kunt u doen door op het tandwieltje onderin het beeld te klikken. Selecteer dan 360p.
- Op een kleiner scherm kijken. Als u op een kleiner scherm kijkt, is er minder data nodig, en dus speelt de voorstellingen beter af.
- Controleer uw internetsnelheid via www.fast.com. Is deze lager dan 5Mbps dan is de kans groot dat de kwaliteit van onze video’s te hoog is om de video af te spelen.
- Als de online voorstelling geen livestream is, dan kunt u een stukje terugspoelen en de video pauzeren om de video alvast te laden. Na een aantal tellen kunt u weer op play klikken en verder kijken.
- U kunt eventueel als volgt uw modem opnieuw opstarten.
1) Koppel de stroomkabel los van de modem.
2) Wacht 2 tot 3 minuten totdat de modem compleet is uitgeschakeld.
3) Sluit de stroomkabel weer aan.
4) Wacht enkele minuten totdat het internetlampje weer brandt.
Staat uw vraag er niet tussen?
Mocht u met de bovenstaande instructies er niet uitkomen, of staat uw vraag er niet tussen, dan sturen wij u graag door naar de helpdesk van Google of Apple.
https://support.google.com/
https://support.apple.com/
Is een van de bovenstaande vragen of antwoorden onduidelijk? Neemt u in dat geval gerust contact met ons op via video.support@operaballet.nl of bel 020 5518 044. De kassa is bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 12:00 tot 18:00 uur en zaterdag van 12.00 tot 15.00. Op zon- en feestdagen is de kassa gesloten. Op zon- en feestdagen zijn wij niet in de gelegenheid om vragen te beantwoorden. Zaterdagen waarop er een livestream wordt uitgezonden, is de kassa langer open.