‘De Nationale Opera voelt als een artistiek thuis’
Sopraan Ying Fang keert terug naar Amsterdam voor Mozarts Die Zauberflöte en Händels Agrippina
Tekst: Naomi Teekens
Als kind zong ze luidkeels mee met cassettebandjes van Mariah Carey en was ze een groot fan van Céline Dion. Haar flexibele, lyrische stem bracht haar naar een prestigieus conservatorium in haar geboorteland China en vervolgens naar de vermaarde Juilliard School of Music in New York. Met De Nationale Opera bouwde ze in de afgelopen jaren een warme band op.
Ying Fang kroop in haar carrière al meer dan eens in de huid van Pamina in Mozarts Zauberflöte. Toch is iedere keer dat ze de rol van de dochter van de Koningin van de Nacht vertolkt een nieuwe ervaring: “Pamina groeit met me mee en ik met haar. Ze is eigenlijk ook nu pas op het muzikale en dramatisch-emotionele niveau waar ik wil dat ze is. Door de jaren heen groei je namelijk als zanger én als mens. Naast het muzikaal-technische aspect, gaat het vooral om het emotioneel verkennen en uitdiepen van de rol. Ik ontdek dan ook iedere keer iets nieuws als ik deze rol zing. Het is heel verrijkend om terug te kunnen keren naar het personage; ik leer niet alleen Pamina, maar ook mezelf er beter door kennen.”
Nieuw avontuur
De rol van Poppea in Händels Agrippina is een rol die ze nog niet eerder vertolkte, maar die haar wel erg aanspreekt: “Ik hou ervan hoe Poppea zichzelf viert. Het is een luchtig personage, dat een soort comic relief in het serieuze drama brengt. Daarnaast heeft ze ook een heel andere kant. Zo vecht ze meteen voor gerechtigheid als ze erachter komt dat Agrippina haar heeft voorgelogen. Ze is voor mij de belichaming van het geweten in deze opera, want het is uiteindelijk haar rechtvaardigheidsgevoel dat leidt tot de val van de ambitieuze keizerin. Het wordt voor mij een groot avontuur om alle kleuren te laten zien die in het personage schuilen.”
‘De magie ontstaat in de dialoog met een publiek’
Muzikale benadering
Haar muzikale benadering van de twee rollen verschilt: “De elegante melodische lijnen die Mozart creëerde voor Pamina zijn prachtig en passen me goed. Het is muziek die er simpelweg om vraagt om uitgevoerd te worden zoals ze er staat – alles is uitgeschreven. Händels muziek voor Poppea is een ander verhaal. Het werk zit vol met da capo-aria’s, vol herhalingen, wat me als artiest een zekere vrijheid geeft om steeds een eigen invulling en intentie aan de muziek te geven. Het is voor mij namelijk belangrijk dat zingen nooit een technisch kunstje wordt. De magie ontstaat juist in de dialoog met een publiek. Ik kan uren besteden aan het perfectioneren van een enkele maat, en toch komt die maat pas echt tot leven als ik de muziek deel met anderen. Ik voel me dan ook gezegend dat ik dit roldebuut bij De Nationale Opera, een artistiek thuis, mag maken.”
YING FANG
Ze maakte haar DNO-debuut in het hart van de coronapandemie als Susanna in Le nozze di Figaro en keerde terug bij het gezelschap voor Rossini’s Petite messe solennelle en als Ännchen in Webers Der Freischütz. Met haar kristalheldere stem en ontwapenende podiumpersoonlijkheid groeide ze uit tot een publiekslieveling.
- Seizoen 2023 - 2024 keert Ying Fang terug bij het gezelschap voor maar liefst twee hoofdrollen: Pamina in Die Zauberflöte en Poppea in Händels Agrippina.