De rekwisieten van Animal Farm
Tekst: Lune Visser
“De ene ontwerper presenteert je een compleet uitgedachte tekening, de ander zegt gewoon ‘Ik wil een koe’. Aan de slag dan maar!” Rekwisiteur Robert-Jan Ruijl vertelt over zijn beestachtige werk voor Animal Farm.
In het geval van de koe had Robert-Jan geluk. Voor Rosa, A Horse Drama, een productie van zo’n dertig jaar geleden, waren destijds in het atelier van Nationale Opera & Ballet zo’n vijftien koeien gemaakt. Daarvan was het grootste deel verkocht, maar was er één gehouden. “Dat kwam nu goed uit. De koe had alleen geen poten en ik moest er ook een nieuwe kop op zetten. In de holle binnenkant van het rekwisiet heb ik die onderdelen vervolgens met een stevig touw aan elkaar verbonden. Zo kunnen de verschillende lichaamsdelen niet loskomen, maar blijft het dier wel beweeglijk wanneer het aan haken boven het podium hangt. Het moet geen stijve plank worden – dan is het niet realistisch meer.”
Terwijl de koe nog op de operatietafel ligt, hangen er aan het plafond in Robert-Jans werkplaats al een varken, een schaap en een geit. “Die laatste twee waren het gemakkelijkst om te maken; ze zijn iets kleiner en in de stoffenwinkel kon ik er passende huiden voor vinden. De harige varkenshuid was een ander verhaal: je komt dan terecht bij Amerikaanse websites voor weerwolfhuiden uit de filmindustrie, waar je voor een heel klein stukje al snel vijftig dollar betaalt. Ik ga nu daarom stuk voor stuk ruwe haren op een roze stof zetten – een verschrikkelijk monnikenwerk natuurlijk, maar dat wordt uiteindelijk wel het mooist.”
Behalve deze vier boerderijdieren, die dankzij Robert-Jan in vol ornaat acte de présence kunnen geven, zijn er ook ‘dieren’ in een meer vloeibare vorm op het toneel te zien. Met een heuse gehaktmolen, waarin een gekleurde brij van bloem, water, zout, kleurstof, zaagsel en wat piepschuimbolletjes wordt vermalen, worden er tijdens Animal Farm kakelverse rekwisietworsten gedraaid…
-
Animal Farm was van 3 tot en met 16 maart te zien in Nationale Opera & Ballet.