Geprikkeld in plaats van lamgeslagen
Lilian Farahani en Thomas Oliemans over Innocence
Tekst: Eline Hadermann
Ze vertolkten allebei al verschillende rollen bij De Nationale Opera, waaronder die van Papageno en Papagena in Simon McBurney’s productie van Die Zauberflöte. Nu delen de Nederlandse zangers Lilian Farahani (sopraan) en Thomas Oliemans (bariton) opnieuw het toneel in Kaija Saariaho’s Innocence.
Lilian: “Als student woonde ik een voorstelling bij van McBurney’s Die Zauberflöte bij De Nationale Opera en besefte ik: dit wil ik ook doen. Ik ben in dit theater gegroeid als operazangeres. Na een aantal kleinere rollen stond ik zélf als Papagena op het podium – samen met Thomas trouwens.”
Thomas: “Ik heb de rol van Papageno al vaak vertolkt in deze productie, maar het blijft bijzonder dat ik onderdeel heb mogen zijn van de creatie van de voorstelling. Ik werd daar als zanger door Simon McBurney nauw in betrokken. Die werkmethode zal ik gedurende de rest van mijn carrière blijven koesteren.”
Lilian: “Op zulke positieve ervaringen kun je inderdaad lang voortbouwen. Hetzelfde gevoel ervoer ik bij Innocence, waarin ik de rol van The Bride vertolkte bij de wereldpremière op het Festival d’Aix-en-Provence. Dat was best een indringend werkproces. Voor zo’n heftig stuk moet je immers een aantal keer heel diep bij jezelf graven om je in te leven in de situatie van je personage.”
Thomas: “De kunst is dan om een balans te vinden, zodat je als zanger de zware emoties kunt vormgeven zonder dat je die steeds bij jezelf moet oproepen. Daarin zijn ook het libretto en de muziek van Innocence enorm sterk: het publiek wordt niet zomaar lamgeslagen met heftige gebeurtenissen, maar eerder geprikkeld door mooie muziek en de kritische vragen die het stuk opwerpt.”
‘Voor zo’n heftig stuk moet je heel diep bij jezelf graven’
Lilian: “Het publiek ziet een draaiend huis dat afwisselend het heden en het verleden toont. We zien dat de familieleden van de schutter zich stuk voor stuk afvragen in hoeverre zij indirecte schuld dragen voor het incident. Wie is er werkelijk onschuldig? Het visuele evenwicht tussen scènes waarin de studenten de traumatische schietpartij herleven en een vrolijke bruiloft leidt ertoe dat de voorstelling niet plat wordt, maar wel de boodschap meegeeft dat het leven gewoon doorgaat – hoe erg pijnlijke schuldgevoelens ook doorwerken.”
Thomas: “Precies dat vind ik knap aan Innocence. De opera stelt niet alleen de vraag wie er (on)schuldig is in zo’n tragedie, maar ook hoe je met die blijvende schuldgevoelens moet omgaan. De personages die betrokken waren in het schietincident, waaronder het mijne, proberen hun leven voort te zetten door hun verleden te verdringen, alsof dat een voorwaarde is om verder te kunnen. Maar wanneer die façade in hun gezicht ontploft, blijkt het omgekeerde waar te zijn. Dat is een interessante gedachte: uiteindelijk moet je door met de bagage die je hebt verzameld, of je dat nu wilt of niet.”
- De opera Innocence is van 7 tot en met 22 oktober te zien in Nationale Opera & Ballet.
Lilian Farahani
De carrière van de Nederlands-Iraanse sopraan Lilian Farahani neemt momenteel een grote vlucht, met rollen in verschillende Europese operahuizen. Bij De Nationale Opera zong ze onder meer Carolina in Il matrimonio segreto, Papagena in Die Zauberflöte en Zerlina in Don Giovanni.
Thomas Oliemans
De Nederlandse bariton Thomas Oliemans wordt geroemd om de manier waarop hij met zijn zangkunst een verhaal weet te vertellen. Hij is regelmatig te gast bij de meest prestigieuze operahuizen en zong ook bij De Nationale Opera al vele rollen, waaronder Schaunard in La bohème, Don Alfonso in Così fan tutte, Papageno in Die Zauberflöte en Pluton in Eurydice – Die Liebenden, blind van Manfred Trojahn.