De geschiedenis van Het Nationale Ballet
Duik, door deze tijdlijn te bekijken, in de rijke geschiedenis van Het Nationale Ballet. De tijdlijn belicht de hoogtepunten uit het repertoire en geeft een overzicht van de ontwikkeling van het gezelschap sinds zijn oprichting in 1961. Laat je meevoeren door alle verhalen en geniet van de vele, regelmatig niet eerder gepubliceerde archiefbeelden.
De jaren ’10
- 196 Nieuwe Producties
- 136 Wereldpremières
11 / 12
Vijftigjarig jubileum
Het Nationale Ballet viert zijn 50-jarig jubileum. Het jubileumseizoen opent met een speciaal Jubileumgala op 13 september 2011, bijgewoond door Koningin Beatrix, Kroonprins Willem-Alexander en Prinses Máxima, en is tevens live te zien in 10 Pathé-bioscopen en op Cultura TV.
Lowlands
Aan het begin van jubileumseizoen 2011/2012 staat Het Nationale Ballet voor het eerst ook op Lowlands. Het gedanste programma bestaat uit delen uit Het Zwanenmeer, Hans van Manens Solo en de mannensolo uit zijn 5 Tango's, een duet uit Forsythes In the middle, somewhat elevated, Juanjo Arqués' Minos en een fragment uit Labyrinth van Sidi Larbi Cherkaoui. Voorafgaand aan het optreden leert hoofd van de artistieke staf Rachel Beaujean aan meer dan 4000 festivalbezoekers een kort fragment uit Het Zwanenmeer.
Zwaan voor Jurgita Dronina
Eerste soliste Jurgita Dronina ontvangt van de VSCD de Zwaan voor ‘Meest indrukwekkende dansprestatie’ voor haar vertolking van de rol van Aurora in The Sleeping Beauty. Ook eerste solisten Anna Tsygankova en Matthew Golding behoren - vanwege hun vertolking van de hoofdrollen in Alexei Ratmansky's Don Quichot - tot de genomineerden voor de prijs.
Overlijden Rudi van Dantzig
Op 78-jarige leeftijd overlijdt op 19 januari 2012 voormalig artistiek leider Rudi van Dantzig, na een periode van ziekte. Als balletleider wist hij Het Nationale Ballet tot een eenheid te smeden en internationaal op de kaart te plaatsen. Ook als choreograaf drukte hij een belangrijk stempel op het gezelschap.
Present/s
Een van de hoogtepunten van de jubileumviering is het dubbelprogramma Present/s in februari 2012, waarin negen nieuwe werken in première gaan van vooraanstaande choreografen: Juanjo Arqués, Ted Brandsen, David Dawson, Sol León en Paul Lightfoot, Hans van Manen, Krzysztof Pastor, Alexei Ratmansky, Ton Simons en Christopher Wheeldon.
Lancering JUMP en residenties
In maart 2012 lanceert Het Nationale Ballet de jongerenfanclub JUMP. Ook organiseert het gezelschap deze maand een aantal ‘residenties’ in diverse steden in Limburg en Brabant, met naast de reguliere voorstellingen ook extra Q&A’s, workshops en optredens voor de jeugd. Om zo in de zuidelijke provincies de interesse voor Het Nationale Ballet en voor dans in het algemeen te bevorderen.
Onderscheidingen voor Toer van Schayk
In mei 2012 wordt choreograaf en ontwerper Toer van Schayk in het Bolsjojtheater in Moskou geëerd met de Lifetime Achievement Award van de internationale Prix Benois de la Danse. Ook krijgt hij in 2012 de Zilveren Penning van de stad Amsterdam.
Yes, we can dance
Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van Het Nationale Ballet wordt ook een groot participatieproject georganiseerd: Yes, we can dance. Met Hans van Manens Symphonieën der Nederlanden als uitgangspunt werken dansers van amateursdansgroepen in verschillende dansstijlen aan een eigen voorstelling. Danser/choreograaf Ernst Meisner tekent voor het artistieke concept van de finaleavond, waaraan ook ISH Dance Collective meewerkt.
Hans van Manen 80
Op 4 juli 2012 wordt met een galavoorstelling de 80ste verjaardag (op 11 juli) van Hans van Manen gevierd. Het programma omvat een groot aantal werken van zijn hand waaronder het nieuwe Variations for Two Couples, dat in het programma Present/s zijn wereldpremière beleefde. “In Variations for Two Couples varieert hij op zijn aloude liefde, het duet. Met twee koppels - de zichzelf overtreffende Anna Tsygankova en Matthew Golding en Igone de Jongh en Jozef Varga - komen als vanouds de verschillende gelaagdheden in een relatie voorbij, zacht en lyrisch, maar ook energiek en virtuoos. En natuurlijk altijd uitdagend en sensueel zonder kleffe poespas”, aldus de Volkskrant.
Het Nationale Canta Ballet
Een week voor het Hans van Manen-gala gaat in de Gashouder in Amsterdam Het Nationale Canta Ballet in première, naar een initiatief van Karin Spaink en Maartje Nevejan, in een choreografie van Ernst Meisner. Ruim vijftig Canta's (klein voertuig bedoeld voor mensen met een beperking) en hun bestuurders en dansers van Het Nationale Ballet en het Nova College Haarlem ontmoeten elkaar in deze bijzondere productie op de dansvloer.
12 / 13
Benoeming Els van der Plas en fusie
Op 1 augustus 2012 treedt Els van der Plas aan als algemeen directeur van Het Muziektheater Amsterdam (nu Nationale Opera & Ballet). Na 25 jaar wordt afscheid genomen van directeur Truze Lodder, die vanwege haar grote verdiensten wordt benoemd tot Commandeur in de Orde van Oranje-Nassau en daarnaast ook de Frans Banninck Cocqpenning van de Gemeente Amsterdam ontvangt.
Op 1 januari 2013 zetten De Nederlandse Opera, Het Nationale Ballet en Het Muziektheater met een fusie de laatste stap in de richting van een landelijk topinstituut voor opera en ballet. De nieuwe organisatie wordt geleid door algemeen directeur Van der Plas, directeur ballet Ted Brandsen en directeur opera Pierre Audi.
Prijzen voor Matthew Golding en Marijn Rademaker
Eerste solist Matthew Golding wint de Zwaan voor ‘Meest indrukwekkende dansprestatie’ in 2012, voor zijn rol in Short Time Together van Sol León en Paul Lightfoot. Aan danser Marijn Rademaker, die in 2011 als gastsolist bij Het Nationale Ballet debuteerde, wordt de Speciale Prijs van Stichting Dansersfonds ’79 toegekend.
1001 Nacht + optreden voor de Voedselbank
Ter gelegenheid van de viering van het 60-jarig bestaan van het Amsterdamse stadsdeel Nieuw-West werkt Het Nationale Ballet in oktober 2012 mee aan 1001 Nacht. Het programma is een ontmoeting tussen dansers van het gezelschap en uiteenlopende dansgroepen uit Amsterdam Nieuw-West, op het gebied van onder meer Turkse dans, Bollywood en hiphop. In december 2012 geeft Het Nationale Ballet een besloten voorstelling van Cinderella voor cliënten en vrijwilligers van de Voedselbank Amsterdam.
Christopher Wheeldons bekroonde Cinderella
Nadat Het Nationale Ballet jarenlang met veel succes de Assepoester-productie van Sir Frederick Ashton (1987) op het repertoire heeft gehad, presenteert het op 13 december 2012 - in coproductie met het San Francisco Ballet - de wereldpremière van Christopher Wheeldons Cinderella. Wheeldon is een van de meest succesvolle choreografen van zijn generatie en diept in zijn versie de karakters van het Assepoester-verhaal verder uit.
Oscars van de dans voor Wheeldon en Van Manen
Niet alleen Christopher Wheeldon wordt dit seizoen onderscheiden met een Prix Benois de la Danse voor zijn nieuwe Cinderella-productie (zie onder repertoire), ook Hans van Manen ontvangt deze ‘Oscar van de dans’ voor zijn ballet Variations for Two Couples.
Matthew Rowe
Per 1 januari 2013 wordt de Britse dirigent Matthew Rowe benoemd tot muzikaal leider van Het Nationale Ballet en chef-dirigent van Het Balletorkest. Hij is de eerste die deze dubbelfunctie vervult en speelt daarmee een belangrijke rol in de muzikale en artistieke samenwerking tussen balletgezelschap en orkest.
Optreden bij inhuldiging Koning Willem-Alexander
Tijdens de Koningsvaart op en rond het IJ in Amsterdam ter gelegenheid van de inhuldiging van Koning Willem-Alexander dansen eerste solisten Igone de Jongh en Casey Herd Hans van Manens duet Trois gnossiennes.
Shen Wei en David Dawson in Holland Festival
In het Holland Festival 2013 presenteert Het Nationale Ballet een volledig nieuwe double bill, met daarin de wereldpremières van Sacre du Printemps van de Chinese choreograaf Shen Wei - die hiermee zijn debuut bij het gezelschap maakt - en Overture van David Dawson.
13 / 14
Junior Company
In augustus 2013 ziet de Junior Company van Het Nationale Ballet het licht, als resultaat van een intensieve samenwerking tussen Het Nationale Ballet en de Nationale Balletacademie. De Junior Company coacht jonge Nederlandse én internationale danstalenten tussen de 18 en 21 jaar en biedt hun de kans om uitgebreide podiumervaring op te doen.
Nationale Balletacademie benoemt Ted Brandsen en Hans van Manen
In het kader van een nauwere samenwerking tussen Het Nationale Ballet en de Nationale Balletacademie is Ted Brandsen met ingang van dit seizoen benoemd tot artistiek adviseur van de aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten verbonden balletopleiding. Choreograaf Hans van Manen heeft per dezelfde datum de eretitel van beschermheer van de Nationale Balletacademie aanvaard.
Het lichaam van Het Nationale Ballet
In september 2013 debuteert het befaamde duo Emio Greco en Pieter C. Scholten - die samen de directie van stadsdansgezelschap ICK Amsterdam voeren - bij Het Nationale Ballet met de wereldpremière van Het lichaam van Het Nationale Ballet.
New York Times plaatst Het Nationale Ballet in top 5
Balletredacteur Roslyn Sulcas van The New York Times schaart Het Nationale Ballet in oktober 2013 in de top 5 van internationale gezelschappen die veelvuldig nieuw werk uitbrengen. “It’s expensive to produce new ballets. There are few remarkable ballet choreographers to make them. The outcome is uncertain (..) And then there is San Francisco Ballet (..) Under the leadership of Helgi Tomasson, the company has become one of the world’s most important vehicles for new ballet choreography, rivaled only in the United States by New York City Ballet, and in Europe by the Stuttgart Ballet, Dutch National Ballet and the Paris Opera Ballet.”
Giselle in Colombia
In november 2013 geeft Het Nationale Ballet drie voorstellingen van Giselle, in de versie van Rachel Beaujean en Ricardo Bustamante, in het Teatro Mayor in Bogotá. Tijdens het vervoer van decors en kostuums naar de Colombiaanse hoofdstad raakt een groot aantal kostuums zwaar beschadigd. De meegereisde kleders van het gezelschap hebben een enorme klus aan het opknappen van, met name, de lange witte tutu's uit de tweede akte van het ballet. Voor de dansers blijkt de tournee ook een grote uitdaging: diverse dansers vallen tijdens de voorstellingsrepetities flauw als gevolg van het hoogteverschil van 2.600 meter tussen Bogotá en Amsterdam.
Nationale Opera & Ballet
Begin 2014 krijgt het huis van Het Nationale Ballet, De Nederlandse Opera en Het Muziektheater Amsterdam zijn nieuwe, huidige naam: Nationale Opera & Ballet. De Nederlandse Opera wordt bij deze gelegenheid omgedoopt tot De Nationale Opera en er wordt een nieuwe huisstijl gelanceerd.
Modeshow Viktor&Rolf
In januari 2014 schitteren danseressen van Het Nationale Ballet tijdens de modeshow van Viktor&Rolf in Parijs. Artistiek directeur Ted Brandsen tekent voor de choreografie, waarin de dansers onafgebroken op spitzen lopen.
Dutch Doubles
In april en mei 2014 presenteert Het Nationale Ballet de eerste editie van Dutch Doubles, waarin bekende choreografen de samenwerking aangaan met kunstenaars uit andere disciplines. Voor deze editie werkt Hans van Manen samen met harpist Remy van Kesteren (Dances with Harp), Jorma Elo met modeontwerpers Viktor&Rolf (die voor Elo's Shape onder meer vierkante tutu's ontwerpen), Ton Simons met fotograaf en videomaker Rineke Dijkstra (Romance) en Juanjo Arqués met beeldend kunstenaar Krijn de Koning (Roulette).
Dance Open Festival
Tijdens het Dance Open Festival in Sint-Petersburg presenteert Het Nationale Ballet in april 2014 een Hans van Manen-programma. Eerste soliste Anna Tsygankova wordt bij die gelegenheid onderscheiden met de Grand Prix van het festival en eerste solist Remi Wörtmeyer ontvangt de publieksprijs.
The Tempest
Vaste choreograaf Krzysztof Pastor creëert in het kader van het Holland Festival 2014 opnieuw een avondvullende productie voor Het Nationale Ballet, in een coproductie met het Nationale Ballet van Polen: The Tempest, waarvoor hij onder meer samenwerkt met de Iraanse, in New York gevestigde foto-, film- en videokunstenaar Shirin Neshat. “Krzysztof Pastor en zijn team maakten een heldere, eigentijdse interpretatie van The Tempest waarin de emotionele en psychologische ontwikkeling van de karakters in de dans van de solisten tot volle wasdom komt (..) Met deze Tempest heeft Het Nationale Ballet een bijzonder en actueel ballet in huis”, aldus Theaterkrant.nl.
14 / 15
Terug op Lowlands
Voor de tweede keer treedt Het Nationale Ballet op tijdens Lowlands, ditmaal samen met de Junior Company van het gezelschap. Het programma, Forces of Movement, bestaat uit onder meer de Zwarte Zwaan-pas de deux uit Het Zwanenmeer, Eric Gauthiers Ballet 101 en Hans van Manens meesterwerk Corps.
Zwaan voor Larissa Lezhnina
Naast de Zwaan voor Ton Simons voor zijn ballet Romance (zie repertoire seizoen 2013/2014) ontvangt scheidend eerste soliste Larissa Lezhnina een Gouden Zwaan voor haar verdiensten gedurende haar hele carrière. Lezhnina danst in juni 2014, op 45-jarige leeftijd, haar laatste voorstelling met Het Nationale Ballet.
Tournees naar China, Hongkong, Sint-Petersburg en Londen
In november 2014 geeft Het Nationale Ballet negen voorstellingen in de Chinese metropolen Hangzhou, Shanghai en Beijing. De uitvoering van Giselle in de laatste tweede steden is onderdeel van het culturele deel van een handelsmissie van de stad Amsterdam. De zogeheten willi’s uit de tweede akte van het ballet gaan na afloop op de foto met burgemeester Eberhard van der Laan, die de handelsmissie aanvoert. Ook minister Ploumen bezoekt met haar delegatie een van de voorstellingen.
Prijs van Verdienste voor Ted Brandsen
Artistiek directeur Ted Brandsen wordt geëerd met de Prijs van Verdienste van Stichting Dansersfonds ’79. Uit het juryrapport: “Ted Brandsen heeft de afgelopen 11 jaar Het Nationale Ballet stevig op de nationale en internationale kaart gezet en daarmee nog eens extra duidelijk gemaakt dat de kwaliteiten van een ‘ingevlogen’ balletgroep nooit de waarde van ons nationale gezelschap kunnen vervangen.”
David Dawson benoemd tot Associate Artist
Vanaf 1 januari 2015 is de Britse choreograaf David Dawson ‘Associate Artist’ van Het Nationale Ballet, nadat hij van 2004 tot 2006 al als huischoreograaf aan het gezelschap verbonden was. Dawson staat vooral bekend om de virtuoze, vaak atletische wijze waarop hij de klassieke-ballettechniek ingrijpend en op heel eigenzinnige wijze vernieuwt en verrijkt. Zijn choreografieën staan op het repertoire van toonaangevende gezelschappen als het Marijinski Ballet, The Royal Ballet, Staatsballett Berlin, Wiener Staatsballet en het San Francisco Ballet.
La Dame aux Camélias
In april 2015 presenteert Het Nationale Ballet de Nederlandse première van John Neumeiers La Dame aux Camélias, een aangrijpend dansdrama naar de gelijknamige roman van Alexandre Dumas, die ook Verdi inspireerde tot zijn opera La Traviata. De hoofdrollen worden bij de premièrevoorstelling op 10 april gedanst door de Nederlandse eerste solisten Igone de Jongh en Marijn Rademaker.
Narnia
De Junior Company presenteert dit seizoen niet alleen een eigen tourneeprogramma, maar brengt in mei 2015 samen met ISH Dance Collective ook de familievoorstelling Narnia: de leeuw, de heks en de kleerkast uit. Het is de eerste samenwerking tussen Ernst Meisner en ISH-choreograaf Marco Gerris, waarbij zij ballet en hiphop op een verfrissende manier laten samenkomen.
Cool Britannia
Het ‘all British’-programma Cool Britannia, dat Het Nationale Ballet in het Holland Festival van 2015 uitbrengt, bestaat uit de Nederlandse première van Wayne McGregors meesterwerk Chroma (bekroond met de Critics’ Circle Award, South Bank Show Award, Laurence Oliver Award en Golden Mask Award) en de wereldpremières van David Dawsons Empire Noir en Christopher Wheeldons Concerto Concordia.
15 / 16
Gala opgedragen aan Alexandra Radius
Het jaarlijkse gala waarmee Het Nationale Ballet het theaterseizoen sinds 2011 opent, wordt dit keer opgedragen aan voormalig eerste soliste Alexandra Radius. Dit omdat het in 2015 precies 25 jaar geleden is dat zij haar lange en indrukwekkende danscarrière (waarvan 20 jaar bij Het Nationale Ballet) beëindigde. Tijdens het gala reikt Radius de naar genoemde Alexandra Radius Prijs voor de 27ste keer uit, ditmaal aan eerste soliste Maia Makhateli.
Mata Hari
Op 6 februari 2016 beleeft Ted Brandsens tweede avondvullende productie haar wereldpremière: Mata Hari, naar het bijzondere levensverhaal van de Friese danseres en spionne Margaretha Geertruida Zelle (1876-1917). De Britse componist Tarik O’Regan schrijft speciaal voor de productie nieuwe muziek en voorts wordt Brandsen bijgestaan door dramaturg Janine Brogt en ontwerpers Clement & Sanôu (decor en licht) en François-Noël Cherpin (kostuums).
Junior Company treedt op tijdens finale Prix de Lausanne
Op 6 februari 2016 geeft de Junior Company een speciaal optreden tijdens de finale van de prestigieuze danscompetitie Prix de Lausanne. Hierbij delen de dansers van het gezelschap het podium met de Russische sterballerina Diana Vishneva. De Junior Company danst Hans van Manens Trois gnossiennes en Ernst Meisners nieuwe choreografie No Time Before Time; Vishneva vertolkt Marco Goeckes Tué.
Nieuwe Balanchine
In een nieuwe editie van het programma Best of Balanchine wordt het 33ste - en tot op heden laatste - werk van de grootmeester van het 20ste-eeuwse ballet aan het repertoire van Het Nationale Ballet toegevoegd: Tarantella Pas de Deux. “Een virtuoze aaneenschakeling van bravourestukjes (..) Remi Wörtmeyer maakt indruk met zijn onmogelijk hoge luchtsprongen. En wat is het een genoegen om Maia Makhateli te zien accelereren in haar zo puntig geplaatste pirouettes. Hun samenspel, vol levenslust en brille, grenst aan magie”, aldus dagblad Trouw.
Sasha Waltz’ Roméo et Juliette
Voor de Nederlandse première van Roméo et Juliette van de Duitse choreograaf en regisseur Sasha Waltz slaan Het Nationale Ballet en De Nationale Opera voor het eerst de handen ineen: dansers en zangers staan samen op het toneel, allen in een sterk fysieke rol. Eerste solist Vito Mazzeo, die de rol van Père Laurence vertolkt, ontvangt hiervoor de Italiaanse Capri Award.
Mr. and Ms. Expressivity
Tijdens de jaarlijkse galavoorstelling van het Russische Dance Open Festival ontvangt eerste soliste Anna Tsygankova de Ms. Expressivity Award voor haar vertolking van een solo uit Ted Brandsens Mata Hari. Eerste solist Remi Wörtmeyer wordt, voor zijn uitvoering van de mannensolo uit Hans van Manens 5 Tango’s, uitgeroepen tot Mr. Expressivity.
Transatlantic
Het Nationale Ballet besluit dit seizoen met het Holland Festival-programma Transatlantic, met daarin naast David Dawsons Overture, de Europese première van Justin Pecks Year of the Rabbit en de wereldpremières van George Williamsons Crane en Ernst Meisners duet Merge (met kostuumontwerp van Jan Taminiau).
Grand Prix à la Carrière voor Hans van Manen
In het Franse Cannes ontvangt choreograaf Hans van Manen op 31 juli 2016 de Grand Prix à la Carrière vanwege zijn ‘uitzonderlijk belangwekkende carrière’. Uit het juryrapport: “Zijn omvangrijke en gevarieerde oeuvre heeft de afgelopen decennia een vergaande invloed gehad op de ontwikkeling van het moderne ballet in Europa.”
16 / 17
Virtual reality
Met Night Fall, in een choreografie van Peter Leung, presenteren Het Nationale Ballet, &samhoud en Samsung op de Uitmarkt 2016 het eerste virtuele ballet ter wereld. Tijdens een acht minuten durende film krijgt de kijker het gevoel zelf deel uit te maken van het corps de ballet. De Volkskrant noemt het project een ‘sleutelmoment in de dansgeschiedenis’. Night Fall wordt in drie categorieën (beste content VR, beste mobiele VR en publieksprijs) genomineerd voor de Bright VR Awards en wint de Public Choice Award.
Gala opgedragen aan Igone de Jongh en Toer van Schayk
Het jaarlijkse seizoensopeningsgala wordt dit keer opgedragen aan Igone de Jongh, die haar 20-jarig dansjubileum bij Het Nationale Ballet viert, en aan Toer van Schayk die op 28 september 2017 zijn 80ste verjaardag viert.
Nieuw werk Toer van Schayk
In het programma Hollandse Meesters, waarmee Het Nationale Ballet een hommage brengt aan Toer van Schayk, is naast zijn meesterwerk Requiem ook een nieuwe creatie van zijn hand te zien: het duet Episodes van Fragmenten.
Koninklijke Onderscheidingen
Toer van Schayk en Igone de Jongh worden beiden dit seizoen koninklijk onderscheiden. Toer van Schayk wordt bevorderd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Minister Jet Bussemaker reikt hem de onderscheiding uit tijdens de premièrevoorstelling op 14 september 2016 van het aan hem opgedragen hommageprogramma Hollandse Meesters (zie ook onder repertoire). Igone de Jongh wordt op 10 december 2016 benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Zij ontvangt de onderscheiding na de premièrevoorstelling van Coppelia uit handen van burgemeester Eberhard van der Laan.
Tournee Mexico
Eind oktober 2016 geeft Het Nationale Ballet in totaal vijf voorstellingen in de Mexicaanse steden Guanajuato, León en Guadalajara. Het zijn de eerste optredens in Mexico in ruim 50 jaar (de eerste Mexicaanse tournee vond plaats in seizoen 1965/1966). Op het programma staan ditmaal werken van Van Dantzig, Van Manen, Balanchine en Ratmansky.
Prijzen voor Igone de Jongh, Anna Tsygankova en Anu Viheriäranta
Naast een Zwaan voor Anna Tsygankova voor haar vertolking van de titelrol in Ted Brandsens Mata Hari (zie ook onder repertoire in seizoen 2015/2016) reikt de VSCD dit seizoen ook een Gouden Zwaan uit aan Igone de Jongh. Voorstellingsleider en voormalig eerste soliste Anu Viheriäranta wordt onderscheiden met de Prijs van Verdienste van Stichting Dansersfonds ’79.
Eerste Young Creative Associates en start Choreographic Academy
Per 1 januari 2017 benoemt Het Nationale Ballet voor het eerst twee Young Creative Associates: Juanjo Arqués en Peter Leung. Het gezelschap wil met dit initiatief bijdragen aan de ontwikkeling van jong choreografisch talent, waarbij jonge, bewezen talenten een meerjarige verbintenis aangaan met het gezelschap.
Eerste editie Made in Amsterdam en internationale dansconferentie
In februari 2016 presenteert Het Nationale Ballet onder de naam Made in Amsterdam een dubbelprogramma, met diverse recent voor het gezelschap gecreëerde balletten en de wereldpremières van David Dawsons Citizen Nowhere, Juanjo Arqués' Homo Ludens en Ernst Meisners In Transit. In hetzelfde weekend als waarin de beide programma’s in première gaan, organiseert het gezelschap Positioning Ballet, een internationale dansconferentie over de toekomst van het ballet, bijgewoond door tientallen ‘wereldleiders’ uit de dans.
Amsterdam I Am
Dit seizoen werkt Het Balletorkest voor het eerst mee aan een participatieproject van Het Nationale Ballet, uitgevoerd op drie Amsterdamse middelbare scholen: Open Schoolgemeenschap Bijlmer, Caland Lyceum en Damstede Lyceum. Op basis van de eigen verhalen van ruim 2000 leerlingen van deze scholen creëren Peter Leung en hiphop-choreografe Honey Eavis een voorstelling over wat het betekent om in Amsterdam op te groeien en te leven, op een muziekarrangement van componist Jacob ter Veldhuis. Het project wordt afgesloten met drie voorstellingen in Nationale Opera & Ballet, samen met dansers van de Junior Company en de musici van Het Balletorkest onder leiding van dirigent Matthew Rowe.
Shostakovich Trilogy
In het Holland Festival 2017 brengt Het Nationale Ballet de Europese première van Shostakovich Trilogy, een drieluik waarin choreograaf Alexei Ratmansky een persoonlijk eerbetoon brengt aan zijn landgenoot Dmitri Sjostakovitsj, een van de grootste Russische componisten. NRC Handelsblad: “Het drieluik is een feest voor de liefhebber van klassieke dans (..) In Shostakovich Trilogy etaleert Ratmansky zijn beheersing van de klassieke danstaal (..) Het drieluik wemelt van inventies, snoekduiken en opmerkelijk liftwerk.”
Gala Young Patrons Circle
In juni 2017 organiseert de in 2015 opgerichte Young Patrons Circle van Nationale Opera & Ballet voor het eerst een opera- en balletgala voor zijn leden. Het (voortaan jaarlijkse) gala wordt bijgewoond door een groot aantal bekende Nederlanders. Het idee achter de Young Patrons Circle is om jonge professionals van buiten het theater in contact te brengen met opera en ballet en om met hun bijdrage de vele jonge professionals die bij Nationale Opera & Ballet werken te ondersteunen.
Van Manen Commandeur des Arts et des Lettres
In de zomer van 2017 wordt Hans van Manen door het Franse ministerie van Cultuur benoemd tot Commandeur in de Ordre des Arts et des Lettres. Van Manen krijgt de onderscheiding in het Zuid-Franse Montpellier uitgereikt door Brigitte Lefèvre, voormalig artistiek directeur van het Ballet de l’Opéra national de Paris, in aanwezigheid van onder meer OCW-minister Jet Bussemaker. Ter gelegenheid van de benoeming danst Het Nationale Ballet twee programma's met choreografieën van Van Manen tijdens het gelijktijdig plaatsvindende festival Montpellier Danse.
17 / 18
Rachel Beaujean benoemd tot adjunct artistiek directeur en Officier
Hoofd van de artistieke staf Rachel Beaujean is met ingang van september 2017 benoemd tot adjunct artistiek directeur van Het Nationale Ballet. Kort daarna wordt het jaarlijkse seizoensopeningsgala aan haar opgedragen vanwege haar 40-jarig jubileum bij het gezelschap. Bij deze gelegenheid wordt ze benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. De Amsterdamse wethouder Eric van der Burg reikt haar de onderscheiding uit.
Ode aan de Meester
Ter gelegenheid van de 85ste verjaardag van vaste choreograaf Hans van Manen danst Het Nationale Ballet in september 2017 het programma Ode aan de Meester, met daarin naast enkele vaak uitgevoerde Van Manen-choreografieën ook Alltag, Van Manens laatste choreografie, die hij in 2014 creëerde voor choreograaf en balletleider Martin Schläpfer en dansers van diens Ballett am Rhein.
Hans van Manen opnieuw onderscheiden
Opnieuw wordt Hans van Manen dit seizoen onderscheiden: in oktober 2017 ontvangt hij tijdens de Nederlandse Dansdagen in Maastricht de VSCD Oeuvreprijs en begin 2018 wordt hij geëerd met de Eremedaille voor Kunst en Wetenschap van de Huisorde van Oranje. De bijbehorende versierselen worden op 19 februari op Paleis Noordeinde aan hem uitgereikt door Koning Willem-Alexander, in aanwezigheid van Prinses Beatrix en Koningin Máxima.
Debuut in Marijinski Theater in Sint-Petersburg
Voor het eerst in zijn bestaan treedt Het Nationale Ballet in november 2017 op in het befaamde Marijinski Theater in Sint-Petersburg. Tijdens het slotgala van het Context Festival, onder artistieke leiding van Diana Vishneva, danst het gezelschap Hans van Manens Sarcasmen en Alexei Ratmansky’s Piano Concerto #1, een van de drie delen uit diens Shostakovich Trilogy.
Prijzen voor Anna Tsygankova, Anna Ol en Jessica Xuan
Stichting Dansersfonds ’79 reikt de Prijs van Verdienste dit seizoen uit aan eerste soliste Anna Tsygankova. De jury schrijft: “Haar manier van dansen is verwant aan Haute Couture en Haute Cuisine vanwege de delicate precisie, beheerste passie en een solide geworteldheid in de klassieke danstraditie.” Het Britse tijdschrift Dance Europe roept eerste soliste Anna Ol uit tot ‘Dancer of the Year’. En grand sujet Jessica Xuan wint de gouden medaille tijdens de internationale balletcompetitie in het Bulgaarse Varna, ook wel ‘de Olympiade van het ballet’ genoemd. Ze schaart zich daarmee in een illustere rij van eerdere winnaars, onder wie Mikhail Baryshnikov, Aurelie Dupont, Eva Evdokimova, Sylvie Guillem, Natalia Makarova en Vladimir Vasiliev.
Junior Company vijf jaar
De Junior Company viert haar vijfde verjaardag met de jubileumtournee In the Future. Naast een selectie van bestaande choreografieën (waaronder Hans van Manens gelijknamige choreografie) bevat het programma de wereldpremière van Juanjo Arqués’ Fingers in the Air. Later in het seizoen gaat ook de nieuwe familievoorstelling GRIMM in première, de tweede samenwerking tussen de Junior Company en ISH Dance Collective.
Dutch Doubles
Voor de tweede maal presenteert Het Nationale Ballet een Dutch Doubles-programma, waarin choreografen intensief samenwerken met kunstenaars uit andere disciplines. Dit keer gaat het om wereldpremières van Ernst Meisner en harpist/componist Remy van Kesteren en Annabelle Lopez Ochoa en zangeres Wende Snijders, aangevuld met Déjà vu van Hans van Manen/Keso Dekker en Two and Only van Wubkje Kuindersma/Michael Benjamin.
Tristan + Isolde
Voor het eerst presenteert Het Nationale Ballet een avondvullende choreografie van David Dawson: Tristan + Isolde, dat hij in 2015 creëerde voor het SemperOper Ballett in Dresden op een nieuwe compositie van Szymon Brzóska. Meteen na afloop van de premièrevoorstelling bevordert artistiek directeur Ted Brandsen danser James Stout (die de rol van Tristan danst) tot eerste solist.
18 / 19
Dansweek voor jongeren met syndroom van Down
In samenwerking met United Dance organiseert Het Nationale Ballet in 2019 voor de eerste keer een dansweek speciaal voor jongeren en jongvolwassenen met het syndroom van Down. Zes dagen lang volgen zij een workshop, die wordt gegeven door professionele dansers, docenten en specialisten in inclusieve dans. Helemaal op maat gemaakt, in de veilige omgeving van de dansstudio’s en met livemuziek. Deze dansweek is sindsdien jaarlijks herhaald en inmiddels is het programma uitgebreid met een Choreografieworkshop, waarbij de deelnemers een choreografie leren die ze aan het slot van de week presenteren, en waarbij ze tevens hun eigen dansen creëren.
Terug op Lowlands
In augustus 2018 treedt Het Nationale Ballet voor de derde maal op tijdens popfestival Lowlands. Dit keer presenteert het gezelschap ‘the best of’ New Moves, het jaarlijkse programma waarin dansers van het gezelschap hun choreografische talenten kunnen ontplooien.
Gala opgedragen aan Rudi van Dantzig en prijs voor Timothy van Poucke
Zoals inmiddels traditie is, opent Het Nationale Ballet het theaterseizoen met een galavoorstelling waaraan alle dansers van Het Nationale Ballet, de Junior Company en leerlingen en studenten van de Nationale Balletacademie meewerken. Ditmaal wordt het gala opgedragen aan Rudi van Dantzig (1933-2012), vanwege zijn 85ste geboortedag.
Ernst Meisner benoemd tot artistiek leider van de Nationale Balletacademie
Ernst Meisner, artistiek coördinator van de Junior Company, heeft er een tweede functie bij: vanaf dit seizoen is hij tevens artistiek leider van de Nationale Balletacademie, onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hij krijgt daarmee een nog belangrijkere rol in de ontwikkeling en begeleiding van jong danstalent in Nederland.
The New Classics
Na het seizoensopeningsgala (zie hierboven) presenteert Het Nationale Ballet in september 2018 The New Classics, met daarin naast Wayne McGregors Chroma de Nationale Ballet-premières van Dances at a Gathering van Jerome Robbins en Serenade after Plato’s Symposium van Alexei Ratmansky, op de gelijknamige muziek van Leonard Bernstein. Het is dit jaar, 2018, precies 100 jaar geleden dat Robbins en Bernstein (die samen West Side Story creëerden) geboren werden.
Nederlands Balletgala opgedragen aan Ted Brandsen
Het Dansersfonds ’79 draagt zijn jaarlijkse Nederlands Balletgala in 2018 op aan artistiek directeur van Het Nationale Ballet Ted Brandsen. Oprichters van het fonds Alexandra Radius en Han Ebbelaar: “Door steeds de juiste keuzes te maken heeft Ted Brandsen bij Het Nationale Ballet een nieuwe bloeiperiode ingeluid. Het gezelschap is een wéreldgroep geworden, die naast het grote klassieke repertoire ook de hedendaagse danskunst blijft koesteren en inspireren. Daarnaast creëert Brandsen ook eigen choreografieën, met als hoogtepunt zijn recente, zeer geslaagde avondvullende ballet over het leven van Mata Hari.”
Black Achievement Month
In het kader van de Black Achievement Month presenteert Het Nationale Ballet in oktober 2018 een avond rond tweede soliste Michaela DePrince. Naast enkele korte balletten omvat het programma een videoportret over haar carrière en een vraaggesprek.
Free To Move
In december 2018 bindt Het Nationale Ballet, in samenwerking met Holland Dance Festival, de strijd aan met spierziekten. Onder de noemer Free To Move wordt tijdens alle 17 voorstellingen van Cinderella gecollecteerd voor het Prinses Beatrix Spierfonds. In totaal wordt ruim 21.000 euro bijeengebracht.
Tweede editie Positioning Ballet
Opnieuw organiseert Het Nationale Ballet in februari 2019 een internationale dansconferentie onder de noemer Positioning Ballet. De conferentie wordt dit keer geopend door minister Ingrid van Engelshoven, waarna meer dan 125 artistiek directeuren, festivaldirecteuren, choreografen en dansers van over de hele wereld in gesprek gaan over actuele thema's in de dans.
David Dawsons Requiem
Na de première van Tristan + Isolde in het vorige seizoen creëert David Dawson dit seizoen een grootschalig nieuw werk speciaal voor en met de dansers van Het Nationale Ballet: Requiem. De Britse componist Gavin Bryars schrijft speciaal voor de gelegenheid nieuwe muziek, uitgevoerd door Het Balletorkest o.l.v. Matthew Rowe, het Koor van de Nationale Opera en vier vocale solisten.
Van Manen, Forsythe, Arqués
In het Holland Festival 2019 danst Het Nationale Ballet een ‘drie-generaties-choreografen-programma’ dat naast de Nationale Ballet-première van Hans van Manens Kleines Requiem (in 1996 gecreëerd voor Nederlands Dans Theater) bestaat uit de Nederlandse premières van William Forsythes Pas/Parts 2018 en Juanjo Arqués’ Ignite.
Keso Dekker geridderd
Keso Dekker, al sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw de vaste decor- en kostuumontwerper van Hans van Manen, wordt tijdens de premièrevoorstelling van Van Manen, Forsythe, Arqués (zie hierboven) benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.
19 / 20
Internationale topsolisten op openingsgala
Tijdens het gala waarmee Het Nationale Ballet traditiegetrouw het seizoen opent, treden dit keer naast alle eerste solisten van het gezelschap ook drie internationale stersolisten op: Maria Khoreva en Xander Parish vertolken de pas de deux uit George Balanchines Diamonds en Jakob Feyferlik (die in september 2020 in dienst van het gezelschap komt) danst samen met Igone de Jongh Hans van Manens Trois gnossiennes.
Ballet Imperial
In een derde editie van Best of Balanchine brengt Het Nationale Ballet George Balanchines Ballet Imperial (dat in 1993 werd toegevoegd aan het repertoire) uit in een nieuwe versie met weelderige, kleurrijke kostuumontwerpen van François-Noël Cherpin.
Amsterdamprijs voor de Kunst voor Ted Brandsen
Uit handen van burgemeester Femke Halsema ontvangt artistiek directeur Ted Brandsen in oktober 2019 de Amsterdamprijs voor de Kunst in de categorie ‘Bewezen kwaliteit’. Het juryrapport prijst Brandsen voor zijn “soms onzichtbare maar zeer belangrijke activiteiten en initiatieven op het gebied van inclusiviteit, diversiteit, verjonging en digitalisering”.
Afscheid Igone de Jongh
Op 31 oktober 2019 neemt eerste soliste Igone de Jongh na 24 jaar afscheid van Het Nationale Ballet, met de vertolking van de rol van Julia in Rudi van Dantzigs Romeo en Julia. Tijdens de voorstelling, die wordt bijgewoond door Prinses Beatrix en een groot aantal prominenten en BN'ers, ontvangt De Jongh uit handen van burgemeester Femke Halsema de Frans Banninck Cocqpenning voor haar grote verdiensten als danseres en haar bijdrage aan de Nederlandse dans. Kort na haar afscheidsvoorstelling ontvangt De Jongh ook de Prijs van Verdienste van Stichting Dansersfonds ’79.
Hoogste waardering in Critics’ Choice
Dit seizoen krijgt Het Nationale Ballet het hoogste aantal vermeldingen - 26! - tot nu toe in de Critics’ Choice van het Britse tijdschrift Dance Europe. Voor de vierde keer op rij wordt het gezelschap uitgeroepen tot ‘Company of the Year’, Ted Brandsen wordt tweemaal vermeld als ‘Best Director of the Year', eerste soliste Sasha Mukhamedov wordt genomineerd voor ‘Best Dancer of het Year’, David Dawsons Requiem, Juanjo Arqués’ Ignite en Milena Sidorova’s Sand voor ‘Best Premiere’ en verder wordt een groot aantal dansers geroemd vanwege hun ‘Outstanding Performance’.
Diversiteit
In het kader van de Black Achievement Month organiseert Nationale Opera & Ballet dit seizoen een avond met curator Theresa Ruth Howard. Als expert op het gebied van diversiteit in de danswereld belicht zij de rol van de zwarte balletdanser in de geschiedenis van Het Nationale Ballet. In de foyers van Nationale Opera & Ballet is in oktober 2019 een bijbehorende fototentoonstelling met de portretten van deze dansers te zien.
Van Manen in Shanghai
In november 2019 danst Het Nationale Ballet twee voorstellingen van een Hans van Manen-programma tijdens het Shanghai International Arts Festival. In het Shanghai Grand Theatre worden Adagio Hammerklavier, Kleines Requiem, Sarcasmen en 5 Tango’s uitgevoerd.
300.000ste bezoeker voor Notenkraker & Muizenkoning
Op 14 december 2019 wordt bij een van de voorstellingen van Notenkraker & Muizenkoning de 300.000ste bezoeker verwelkomd van deze succesproductie van choreograaf en ontwerper Toer van Schayk en choreograaf Wayne Eagling.
Junior Company naar Indonesië
De Junior Company geeft tussen 28 januari en 1 februari 2020 - net voor het losbarsten van de wereldwijde coronapandemie - drie uiterst succesvolle optredens in Indonesië. Op uitnodiging van het Erasmus Huis, het Nederlands cultureel centrum in Jakarta, dansen de jonge talenten van de Junior Company een programma met choreografieën van Ernst Meisner, George Balanchine, Charlotte Edmonds en Eric Gauthier. Alle voorstellingen zijn uitverkocht en mensen staan tot op straat om via grote videoschermen mee te kijken.
Frida
Op 6 februari 2020 beleeft Frida haar wereldpremière in Nationale Opera & Ballet, een nieuwe grootschalige, avondvullende productie van de Colombiaans-Vlaamse choreografe Annabelle Lopez Ochoa, geïnspireerd door het leven en werk van de Mexicaanse kunstenaar Frida Kahlo. De muziek is speciaal voor de productie geschreven door de Britse componist Peter Salem; Dieweke van Reij heeft de decors en kleurrijke kostuums ontworpen. Bij de premièrevoorstelling vertolkt eerste soliste Maia Makhateli de rol van Frida.
Online premières
Alle verder geplande theaterpremières in seizoen 2019/2020 zijn door de coronacrisis komen te vervallen. Wel zijn er diverse online premières. Zo creëert Milena Sidorova in de eerste maanden van de lockdown de dansvideo Hold On, op het gelijknamige nummer van de Nederlandse band DI-RECT, en maken Young Creative Associate Peter Leung en filmmaker Altin Kaftira Gently Quiet, bestaande uit 11 korte dansfilms opgenomen op verschillende, vrijwel verlaten buitenlocaties in Amsterdam tijdens de lockdown.
Coronapandemie
Net als alle culturele instellingen wordt Het Nationale Ballet in 2020 hard getroffen door de gevolgen van de coronapandemie. Op 12 maart moeten van de ene op de andere dag alle Nederlandse theaters sluiten.
20 / 21
Dancing Apart Together en Live
Na een half jaar zonder live-voorstellingen opent Het Nationale Ballet op 17 september 2020 weer zijn deuren. Gedurende twee weken presenteert het gezelschap twee korte voorstellingen per avond, die (vanwege de coronamaatregelen) steeds door maximaal 350 mensen mogen worden bijgewoond: Dancing Apart Together en Hans van Manens iconische videoballet Live.
Maia Makhateli uitgeroepen tot Dancer of The Year
Het Britse tijdschrift Dance Europe nomineert eerste solisten Qian Liu en Maia Makhateli in oktober 2020, samen met tien andere topsolisten van over de hele wereld, voor de Dancer of the Year Award 2020. De prijs gaat uiteindelijk naar Maia Makhateli. Zij wordt vooral geprezen vanwege haar “hartverscheurende” hoofdrol in Annabelle Lopez Ochoa's Frida en voor haar “meesterlijke en stijlvolle” vertolking van de balletten van George Balanchine.
Black Achievement Month
Tijdens de vijfde editie van de Black Achievement Month presenteert Het Nationale Ballet een online stream van Dancing Diversity, bestaande uit diverse choreografieën, interviews en filmfragmenten, waarbij het thema ‘rolmodel’ centraal staat. De regie van de avond is in handen van twee jonge makers, Carmen Lamptey en Gabriela Acosta Camacho, die zich inzetten voor een diverse en inclusievere samenleving, door, in en met de kunsten. De avond wordt gepresenteerd door Humberto Tan.
Back to Ballet
In oktober en november 2020 zou Het Nationale Ballet voor een maximaal toegestaan aantal van 250 mensen per voorstelling het dubbelprogramma Back to Ballet - Classic en Back to Ballet - Contemporary dansen. Helaas blijft het bij één live voorstelling van het eerste programma, op 13 oktober.
Mr and Mrs Perfect
In samenwerking met het in cultuureducatie gespecialiseerde Poldertheater presenteert Het Nationale Ballet vanaf november 2020 een nieuw educatieproject: een schoolvoorstelling in combinatie met workshops in de klas, speciaal gericht op VMBO-leerlingen. Mr and Mrs Perfect is - met Igor Stravinsky’s Les noces als vertrekpunt - een eigentijdse, onderhoudende voorstelling productie over, onder meer, de liefde. Na afloop van elke voorstelling vindt een verdiepend gesprek plaats en daarnaast volgen de leerlingen diverse workshoplessen, waarin spel, dans en verbeelding centraal staan. De choreografie van Mr & Mrs Perfect is van de hand van voormalig HNB-danser Bruno Roche de la Pareira. De voorstelling wordt tot eind 2023 gemiddeld zo'n 60 keer per jaar gespeeld.
Nieuwe Young Creative Associates
In december 2020 stelt Het Nationale Ballet drie nieuwe Young Creative Associates aan, als opvolgers van Juanjo Arqués en Peter Leung: de Oekraïens-Nederlandse Milena Sidorova en de Nederlandse choreografen Wubkje Kuindersma en Sedrig Verwoert.
Livestreams
Ook na Back to Ballet is Het Nationale Ballet, door de coronamaatregelen, voorlopig aangewezen op livestreams.
Stijn Schoonderwoerd algemeen directeur Nationale Opera & Ballet
Per februari 2021 volgt Stijn Schoonderwoerd algemeen directeur Els van der Plas op. Hij keert daarmee terug bij Nationale Opera & Ballet, want eerder al was hij zakelijk directeur van Het Nationale Ballet en directeur van het Nederlands Philharmonisch Orkest, de vaste orkestpartner van De Nationale Opera.
Oprichting Hans van Manen Foundation
Op 30 maart 2021 wordt de Stichting Hans van Manen Foundation opgericht. Het belangrijkste doel van de stichting is 'het behouden, beheren en archiveren van het Nederlands cultureel erfgoed van het choreografiewerk van Hans van Manen'. Op nadrukkelijk verzoek van Van Manen zelf benoemt het bestuur van de Stichting (bij de oprichting bestaande uit Ted Brandsen, Henk van Dijk, Rien Meppelink en Oscar Hammerstein) Rachel Beaujean met ingang van dezelfde datum tot directeur van de Van Manen Foundation. Zij wordt hiermee ook officieel verantwoordelijk voor alle instuderingen van Van Manens balletten, zowel in Nederland als wereldwijd.
Dansen voor Máxima
Ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van Koningin Máxima, op 17 mei 2021, creëren Van Manen en Ted Brandsen (artistiek directeur van Het Nationale Ballet) een gelegenheidsduet voor eerste solisten Anna Tsygankova en Constantine Allen. De choreografie, getiteld Embrace, maakt deel uit van een televisieprogramma waarin de kracht van muziek wordt gevierd (Máxima is op dat moment erevoorzitter van Méér Muziek in de Klas) en waaraan diverse Nederlandse artiesten meewerken. De muziek voor het nieuwe duet - Astor Piazzolla's Adiós Nonino en Ariel Ramírez' Alfonsina y el mar - wordt live uitgevoerd door bandoneonist Carel Kraayenhof, samen met musici Juan Pablo Dobal en Douwe Eisses en zangeres Izaline Calister.
Beethoven + Four Seasons
In juni 2021 kan Het Nationale Ballet eindelijk weer live voorstellingen geven. In het kader van het Holland Festival worden twee programma’s gepresenteerd. Het eerste, Beethoven, bevat naast Hans van Manens Grosse Fuge de wereldpremière van Prometheus van Wubkje Kuindersma, Ernst Meisner en Remi Wörtmeyer. Het tweede programma, Four Seasons, bestaat uit de Nederlandse première van David Dawsons The Four Seasons en de Europese première van Christopher Wheeldons The Two of Us.