Naar homepage

De geschiedenis van Het Nationale Ballet

Duik, door deze tijdlijn te bekijken, in de rijke geschiedenis van Het Nationale Ballet. De tijdlijn belicht de hoogtepunten uit het repertoire en geeft een overzicht van de ontwikkeling van het gezelschap sinds zijn oprichting in 1961. Laat je meevoeren door alle verhalen en geniet van de vele, regelmatig niet eerder gepubliceerde archiefbeelden.

tien

De jaren ’10

  • 196 Nieuwe Producties
  • 136 Wereldpremières

11 / 12

Jubileumgala tien
Jubileumgala | Foto: Angela Sterling
13 december 2011

Vijftigjarig jubileum

Het Nationale Ballet viert zijn 50-jarig jubileum. Het jubileumseizoen opent met een speciaal Jubileumgala op 13 september 2011, bijgewoond door Koningin Beatrix, Kroonprins Willem-Alexander en Prinses Máxima, en is tevens live te zien in 10 Pathé-bioscopen en op Cultura TV. 

Jubileumgala

Vijftigjarig jubileum

Het Nationale Ballet viert zijn 50-jarig jubileum. Het jubileumseizoen opent met een speciaal Jubileumgala op 13 september 2011, bijgewoond door Koningin Beatrix, Kroonprins Willem-Alexander en Prinses Máxima, en is tevens live te zien in 10 Pathé-bioscopen en op Cultura TV. Het galaprogramma omvat een dwarsdoorsnede van het repertoire van het gezelschap en diverse, op film opgenomen liber amicori. Een ander hoogtepunt in het jubileumseizoen is het premièreprogramma Present/s (zie onder repertoire). Ook een van de uitvoeringen van Notenkraker & Muizenkoning, op 30 december 2011, wordt live gestreamd in de bioscopen, dit keer in maar liefst 70 Europese steden.

Lowlands

Aan het begin van jubileumseizoen 2011/2012 staat Het Nationale Ballet voor het eerst ook op Lowlands. Het gedanste programma bestaat uit delen uit Het Zwanenmeer, Hans van Manens Solo en de mannensolo uit zijn 5 Tango's, een duet uit Forsythes In the middle, somewhat elevated, Juanjo Arqués' Minos en een fragment uit Labyrinth van Sidi Larbi Cherkaoui. Voorafgaand aan het optreden leert hoofd van de artistieke staf Rachel Beaujean aan meer dan 4000 festivalbezoekers een kort fragment uit Het Zwanenmeer.

Sleeping Beauty - Jurgita Dronina
Sleeping Beauty - Jurgita Dronina | Foto: Angela Sterling

Zwaan voor Jurgita Dronina

Eerste soliste Jurgita Dronina ontvangt van de VSCD de Zwaan voor ‘Meest indrukwekkende dansprestatie’ voor haar vertolking van de rol van Aurora in The Sleeping Beauty. Ook eerste solisten Anna Tsygankova en Matthew Golding behoren - vanwege hun vertolking van de hoofdrollen in Alexei Ratmansky's Don Quichot - tot de genomineerden voor de prijs.

Rudi van Dantzig
Rudi van Dantzig | Foto: Bob van Dantzig
19 januari 2012

Overlijden Rudi van Dantzig

Op 78-jarige leeftijd overlijdt op 19 januari 2012 voormalig artistiek leider Rudi van Dantzig, na een periode van ziekte. Als balletleider wist hij Het Nationale Ballet tot een eenheid te smeden en internationaal op de kaart te plaatsen. Ook als choreograaf drukte hij een belangrijk stempel op het gezelschap.

Rudi van Dantzig

Overlijden Rudi van Dantzig

Op 78-jarige leeftijd overlijdt op 19 januari 2012 voormalig artistiek leider Rudi van Dantzig, na een periode van ziekte. Als balletleider wist hij Het Nationale Ballet tot een eenheid te smeden en internationaal op de kaart te plaatsen. En ook als choreograaf drukte hij een belangrijk stempel op het gezelschap, met zijn interpretaties van de avondvullende balletten Romeo en Julia en Het Zwanenmeer, maar ook met zijn tientallen eigentijdse en vaak maatschappijkritische balletten. Het Nationale Ballet eert Van Dantzig kort na zijn overlijden met een speciale herdenkingsbijeenkomst in de Mozes en Aäronkerk in Amsterdam en later, op 9 mei 2012, met een hommageprogramma bestaande uit zijn balletten Nachteiland, Voorbijgegaan, Vier letzte Lieder en de vierde akte van zijn Zwanenmeer. In juni 2013 verschijnt postuum Van Dantzigs Herinneringen aan Sonia Gaskell, de indrukwekkende biografie waaraan hij de laatste jaren van zijn leven wijdde.

R1
The nature of difference | Foto: Angela Sterling

Present/s

Een van de hoogtepunten van de jubileumviering is het dubbelprogramma Present/s in februari 2012, waarin negen nieuwe werken in première gaan van vooraanstaande choreografen: Juanjo Arqués, Ted Brandsen, David Dawson, Sol León en Paul Lightfoot, Hans van Manen, Krzysztof Pastor, Alexei Ratmansky, Ton Simons en Christopher Wheeldon. 

The nature of difference The nature of difference Open afbeelding in een nieuw tabblad

The nature of difference | Foto: Angela Sterling

The nature of difference

Present/s

Een van de hoogtepunten van de jubileumviering is het dubbelprogramma Present/s in februari 2012, waarin negen nieuwe werken in première gaan van vooraanstaande choreografen: Juanjo Arqués, Ted Brandsen, David Dawson, Sol León en Paul Lightfoot, Hans van Manen, Krzysztof Pastor, Alexei Ratmansky, Ton Simons en Christopher Wheeldon. Ontwerper Keso Dekker verzorgt voor alle negen balletten het decor- en voor een aantal werken ook het kostuumontwerp. “Startänzer, Ausnahme-Choreographen. Ballett auf der Höhe unser Zeit”, schrijft de Frankfurter Allgemeine, en de Moskovskie Novosti oordeelt: “An example to be followed. Maybe our theater managers (..) should be sent for training to Holland to learn how to do Jubilees.”

Present/s wordt opgedragen aan Rudi van Dantzig.

Jump
Foto: Hans van den Bogaard

Lancering JUMP en residenties

In maart 2012 lanceert Het Nationale Ballet de jongerenfanclub JUMP. Ook organiseert het gezelschap deze maand een aantal ‘residenties’ in diverse steden in Limburg en Brabant, met naast de reguliere voorstellingen ook extra Q&A’s, workshops en optredens voor de jeugd. Om zo in de zuidelijke provincies de interesse voor Het Nationale Ballet en voor dans in het algemeen te bevorderen.

Toer van Schayk
Toer van Schayk in zijn atelier met zijn portret van Nijinsky | Foto: Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier

Onderscheidingen voor Toer van Schayk

In mei 2012 wordt choreograaf en ontwerper Toer van Schayk in het Bolsjojtheater in Moskou geëerd met de Lifetime Achievement Award van de internationale Prix Benois de la Danse. Ook krijgt hij in 2012 de Zilveren Penning van de stad Amsterdam.

Yes, we can dance

Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van Het Nationale Ballet wordt ook een groot participatieproject georganiseerd: Yes, we can dance. Met Hans van Manens Symphonieën der Nederlanden als uitgangspunt werken dansers van amateursdansgroepen in verschillende dansstijlen aan een eigen voorstelling. Danser/choreograaf Ernst Meisner tekent voor het artistieke concept van de finaleavond, waaraan ook ISH Dance Collective meewerkt. 

Variations for two couples
4 juli 2012

Hans van Manen 80

Op 4 juli 2012 wordt met een galavoorstelling de 80ste verjaardag (op 11 juli) van Hans van Manen gevierd. Het programma omvat een groot aantal werken van zijn hand waaronder het nieuwe Variations for Two Couples, dat in het programma Present/s zijn wereldpremière beleefde. “In Variations for Two Couples varieert hij op zijn aloude liefde, het duet. Met twee koppels - de zichzelf overtreffende Anna Tsygankova en Matthew Golding en Igone de Jongh en Jozef Varga - komen als vanouds de verschillende gelaagdheden in een relatie voorbij, zacht en lyrisch, maar ook energiek en virtuoos. En natuurlijk altijd uitdagend en sensueel zonder kleffe poespas”, aldus de Volkskrant.

Variations for Two Couples - Igone de Jongh en Jozef Varga | Foto: Angela Sterling
Het Nationale Canta Ballet
Het Nationale Canta Ballet - Casey Herd en Karin Spaink | Foto: Angela Sterling

Het Nationale Canta Ballet

Een week voor het Hans van Manen-gala gaat in de Gashouder in Amsterdam Het Nationale Canta Ballet in première, naar een initiatief van Karin Spaink en Maartje Nevejan, in een choreografie van Ernst Meisner. Ruim vijftig Canta's (klein voertuig bedoeld voor mensen met een beperking) en hun bestuurders en dansers van Het Nationale Ballet en het Nova College Haarlem ontmoeten elkaar in deze bijzondere productie op de dansvloer.

Het Nationale Canta Ballet Het Nationale Canta Ballet Open afbeelding in een nieuw tabblad

Het Nationale Canta Ballet - Casey Herd en Karin Spaink | Foto: Angela Sterling

Het Nationale Canta Ballet

Het Nationale Canta Ballet

Een week voor het Hans van Manen-gala gaat in de Gashouder in Amsterdam Het Nationale Canta Ballet in première, naar een initiatief van Karin Spaink en Maartje Nevejan, in een choreografie van Ernst Meisner. Ruim vijftig Canta's (klein voertuig bedoeld voor mensen met een beperking) en hun bestuurders en dansers van Het Nationale Ballet en het Nova College Haarlem ontmoeten elkaar in deze bijzondere productie op de dansvloer. Dagblad Trouw schrijft: “Wat een spannend en gewaagd idee om deze, op het eerste oog, geheel verschillende werelden bij elkaar te brengen. Souplesse en staal, gezondheid en ziekte, beweging en stilstand.” De NTR zendt een vierdelige televisieserie uit over het creatieproces van deze speciale productie, onder regie van Maartje Nevejan.

12 / 13

1 augustus 2012

Benoeming Els van der Plas en fusie

Op 1 augustus 2012 treedt Els van der Plas aan als algemeen directeur van Het Muziektheater Amsterdam (nu Nationale Opera & Ballet). Na 25 jaar wordt afscheid genomen van directeur Truze Lodder, die vanwege haar grote verdiensten wordt benoemd tot Commandeur in de Orde van Oranje-Nassau en daarnaast ook de Frans Banninck Cocqpenning van de Gemeente Amsterdam ontvangt. 
Op 1 januari 2013 zetten De Nederlandse Opera, Het Nationale Ballet en Het Muziektheater met een fusie de laatste stap in de richting van een landelijk topinstituut voor opera en ballet. De nieuwe organisatie wordt geleid door algemeen directeur Van der Plas, directeur ballet Ted Brandsen en directeur opera Pierre Audi.

Short time together
Short time together - Erica Horwood en Matthew Golding | Foto: Angela Sterling

Prijzen voor Matthew Golding en Marijn Rademaker

Eerste solist Matthew Golding wint de Zwaan voor ‘Meest indrukwekkende dansprestatie’ in 2012, voor zijn rol in Short Time Together van Sol León en Paul Lightfoot. Aan danser Marijn Rademaker, die in 2011 als gastsolist bij Het Nationale Ballet debuteerde, wordt de Speciale Prijs van Stichting Dansersfonds ’79 toegekend. 

Nachtparade (vervolgproject) - ensemble | Foto: Anna van Kooij

1001 Nacht + optreden voor de Voedselbank

Ter gelegenheid van de viering van het 60-jarig bestaan van het Amsterdamse stadsdeel Nieuw-West werkt Het Nationale Ballet in oktober 2012 mee aan 1001 Nacht. Het programma is een ontmoeting tussen dansers van het gezelschap en uiteenlopende dansgroepen uit Amsterdam Nieuw-West, op het gebied van onder meer Turkse dans, Bollywood en hiphop. In december 2012 geeft Het Nationale Ballet een besloten voorstelling van Cinderella voor cliënten en vrijwilligers van de Voedselbank Amsterdam.

Nachtparade (vervolgproject) - ensemble | Foto: Anna van Kooij
Cinderella - Matthew Golding, Remi Wörtmeyer, Larissa Lezhnina en Megan Zimny Gray | Foto: Angela Sterling
13 december 2012

Christopher Wheeldons bekroonde Cinderella

Nadat Het Nationale Ballet jarenlang met veel succes de Assepoester-productie van Sir Frederick Ashton (1987) op het repertoire heeft gehad, presenteert het op 13 december 2012 - in coproductie met het San Francisco Ballet - de wereldpremière van Christopher Wheeldons Cinderella. Wheeldon is een van de meest succesvolle choreografen van zijn generatie en diept in zijn versie de karakters van het Assepoester-verhaal verder uit.

Cinderella - Matthew Golding, Remi Wörtmeyer, Larissa Lezhnina en Megan Zimny Gray | Foto: Angela Sterling
Cinderella - Matthew Golding, Remi Wörtmeyer, Larissa Lezhnina en Megan Zimny Gray | Foto: Angela Sterling Cinderella - Matthew Golding, Remi Wörtmeyer, Larissa Lezhnina en Megan Zimny Gray | Foto: Angela Sterling Open afbeelding in een nieuw tabblad

Cinderella - Matthew Golding, Remi Wörtmeyer, Larissa Lezhnina en Megan Zimny Gray | Foto: Angela Sterling

Cinderella - Matthew Golding en Anna Tsygankova | Foto: Angela Sterling Cinderella - Matthew Golding en Anna Tsygankova | Foto: Angela Sterling Open afbeelding in een nieuw tabblad

Cinderella - Matthew Golding en Anna Tsygankova | Foto: Angela Sterling

Cinderella - Matthew Golding, Remi Wörtmeyer, Larissa Lezhnina en Megan Zimny Gray | Foto: Angela Sterling
Cinderella - Matthew Golding en Anna Tsygankova | Foto: Angela Sterling

Christopher Wheeldons bekroonde Cinderella

Nadat Het Nationale Ballet jarenlang met veel succes de Assepoester-productie van Sir Frederick Ashton (1987) op het repertoire heeft gehad, presenteert het op 13 december 2012 - in coproductie met het San Francisco Ballet - de wereldpremière van Christopher Wheeldons Cinderella. Wheeldon, een van de meest succesvolle choreografen van zijn generatie, diept in zijn versie de karakters van het Assepoester-verhaal verder uit: Assepoester is bij hem geen willoos sloofje, maar een jonge vrouw die haar lot met opgeheven hoofd draagt. Voor zijn productie werkt Wheeldon samen met een team aan topontwerpers, onder wie Julian Crouch, Basil Twist en Natasha Katz. De hoofdrollen worden bij de premièrevoorstelling gedanst door Anna Tsygankova en Matthew Golding. “Sprankelend, dat is de nieuwe Cinderella van Het Nationale Ballet zeker (..) een caleidoscopische afwisseling van scènes en door tovenarij met projectie en decortrucs ontstaat een dynamisch, cinematografisch effect”, schrijft NRC Handelsblad. En dagblad Trouw oordeelt: “Cinderella, de nieuwste monsterproductie van Het Nationale Ballet, staat bol van de tot in het detail uitgedachte theatrale verrassingen; zonde om te verklappen, veel te leuk om zelf te gaan ontdekken.” Voor zijn productie wordt Wheeldon bekroond met de prestigieuze Prix Benois de la Danse, ook wel ‘de Oscar van de dans’ genoemd.

Christopher Wheeldon
Christopher Wheeldon | Foto: Angela Sterling

Oscars van de dans voor Wheeldon en Van Manen

Niet alleen Christopher Wheeldon wordt dit seizoen onderscheiden met een Prix Benois de la Danse voor zijn nieuwe Cinderella-productie (zie onder repertoire), ook Hans van Manen ontvangt deze ‘Oscar van de dans’ voor zijn ballet Variations for Two Couples

Matthew Rowe
Matthew Rowe | Foto: Altin Kaftira
1 januari 2013

Matthew Rowe

Per 1 januari 2013 wordt de Britse dirigent Matthew Rowe benoemd tot muzikaal leider van Het Nationale Ballet en chef-dirigent van Het Balletorkest. Hij is de eerste die deze dubbelfunctie vervult en speelt daarmee een belangrijke rol in de muzikale en artistieke samenwerking tussen balletgezelschap en orkest.

Optreden bij inhuldiging Koning Willem-Alexander

Tijdens de Koningsvaart op en rond het IJ in Amsterdam ter gelegenheid van de inhuldiging van Koning Willem-Alexander dansen eerste solisten Igone de Jongh en Casey Herd Hans van Manens duet Trois gnossiennes.

Sacre du Printemps
Sacre du Printemps - ensemble | Foto: Angela Sterling

Shen Wei en David Dawson in Holland Festival

In het Holland Festival 2013 presenteert Het Nationale Ballet een volledig nieuwe double bill, met daarin de wereldpremières van Sacre du Printemps van de Chinese choreograaf Shen Wei - die hiermee zijn debuut bij het gezelschap maakt - en Overture van David Dawson.

Sacre du Printemps Sacre du Printemps Open afbeelding in een nieuw tabblad

Sacre du Printemps - ensemble | Foto: Angela Sterling

Overture Overture Open afbeelding in een nieuw tabblad

Overture - Jozef Varga en Vera Tsyganova | Foto: Angela Sterling

Sacre du Printemps
Overture

Shen Wei en David Dawson in Holland Festival

In het Holland Festival 2013 presenteert Het Nationale Ballet een volledig nieuwe double bill, met daarin de wereldpremières van Sacre du Printemps van de Chinese choreograaf Shen Wei - die hiermee zijn debuut bij het gezelschap maakt - en Overture van David Dawson. “Overture van Dawson zet klassiek ballet in de hoogste versnelling, Sacre du Printemps van Shen Wei eist van de dansers juist een ingetogen virtuositeit en organische flow”, aldus de Volkskrant. En Theaterkrant.nl typeert de productie als een “bijzonder goed programma”, waarin beide choreografen met een “mathematische precisie” te werk gaan.

Enkele maanden na de première wordt Dawsons Overture genomineerd voor de Zwaan voor ‘Meest indrukwekkende dansproductie’. 

13 / 14

Junior Company
Junior Company | Foto: Erwin Olaf

Junior Company

In augustus 2013 ziet de Junior Company van Het Nationale Ballet het licht, als resultaat van een intensieve samenwerking tussen Het Nationale Ballet en de Nationale Balletacademie. De Junior Company coacht jonge Nederlandse én internationale danstalenten tussen de 18 en 21 jaar en biedt hun de kans om uitgebreide podiumervaring op te doen.

Junior Company

Junior Company

In augustus 2013 ziet de Junior Company van Het Nationale Ballet het licht, als resultaat van een intensieve samenwerking tussen Het Nationale Ballet en de Nationale Balletacademie. De Junior Company coacht jonge Nederlandse én internationale danstalenten tussen de 18 en 21 jaar en biedt hun de kans om uitgebreide podiumervaring op te doen, tijdens eigen theatertournees, maar ook in de grote avondvullende producties van Het Nationale Ballet. Ernst Meisner wordt benoemd tot artistiek coördinator van de Junior Company.

Tijdens het seizoensopeningsgala van Het Nationale Ballet (dat sinds het jubileumgala in 2011 een jaarlijkse traditie is geworden) maakt de nieuwe juniorengroep haar debuut in Meisners speciaal voor de gelegenheid gecreëerde choreografie Lollapalooza. In november 2013 start de eerste tournee door Nederland van de Junior Company, met een uiterst gevarieerde mix van (fragmenten uit) bekende klassieke balletten en eigentijdse en deels ook nieuw gecreëerde werken. 

affiche
Affiche Dansers van Morgen | Foto: Antoinette Mooy

Nationale Balletacademie benoemt Ted Brandsen en Hans van Manen

In het kader van een nauwere samenwerking tussen Het Nationale Ballet en de Nationale Balletacademie is Ted Brandsen met ingang van dit seizoen benoemd tot artistiek adviseur van de aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten verbonden balletopleiding. Choreograaf Hans van Manen heeft per dezelfde datum de eretitel van beschermheer van de Nationale Balletacademie aanvaard.

Affiche Dansers van Morgen Affiche Dansers van Morgen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Affiche Dansers van Morgen | Foto: Antoinette Mooy

Affiche Dansers van Morgen

Nationale Balletacademie benoemt Ted Brandsen en Hans van Manen

In het kader van een nauwere samenwerking tussen Het Nationale Ballet en de Nationale Balletacademie is Ted Brandsen met ingang van dit seizoen benoemd tot artistiek adviseur van de aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten verbonden balletopleiding. Choreograaf Hans van Manen heeft per dezelfde datum de eretitel van beschermheer van de Nationale Balletacademie aanvaard. Ter onderstreping van deze intensievere relatie creëerde Ted Brandsen enkele maanden eerder al het ballet Verge voor studenten van de academie, dat zijn première beleefde tijdens de Assemblée Internationale 2013 in Toronto en in juni 2013 te zien was tijdens Dansers van Morgen, de jaarlijkse eindvoorstelling van de balletacademie.

het lichaam van het nationale ballet
Het Lichaam van Het Nationale Ballet - ensemble | Foto: Alwin Poiana

Het lichaam van Het Nationale Ballet

In september 2013 debuteert het befaamde duo Emio Greco en Pieter C. Scholten - die samen de directie van stadsdansgezelschap ICK Amsterdam voeren - bij Het Nationale Ballet met de wereldpremière van Het lichaam van Het Nationale Ballet.

Het Lichaam van Het Nationale Ballet Het Lichaam van Het Nationale Ballet Open afbeelding in een nieuw tabblad

Het Lichaam van Het Nationale Ballet - ensemble | Foto: Alwin Poiana

Het Lichaam van Het Nationale Ballet

Het lichaam van Het Nationale Ballet

In september 2013 debuteert het befaamde duo Emio Greco en Pieter C. Scholten - die samen de directie van stadsdansgezelschap ICK Amsterdam voeren - bij Het Nationale Ballet met de wereldpremière van Het lichaam van Het Nationale Ballet. De nieuwe choreografie wordt gecombineerd met onder meer Hans van Manens Corps, wat dagblad Trouw tot de volgende constatering bracht: “Gevaarlijk is het om werk van Greco en Scholten, die kitsch als stijlmiddel niet schuwen, naast Hans van Manen te zetten, een choreograaf met het adagium less is more. Maar dat het corps de ballet van Het Nationale Ballet stáát, is evident.” 

New York Times plaatst Het Nationale Ballet in top 5

Balletredacteur Roslyn Sulcas van The New York Times schaart Het Nationale Ballet in oktober 2013 in de top 5 van internationale gezelschappen die veelvuldig nieuw werk uitbrengen. “It’s expensive to produce new ballets. There are few remarkable ballet choreographers to make them. The outcome is uncertain (..) And then there is San Francisco Ballet (..) Under the leadership of Helgi Tomasson, the company has become one of the world’s most important vehicles for new ballet choreography, rivaled only in the United States by New York City Ballet, and in Europe by the Stuttgart Ballet, Dutch National Ballet and the Paris Opera Ballet.”

Giselle in Colombia

In november 2013 geeft Het Nationale Ballet drie voorstellingen van Giselle, in de versie van Rachel Beaujean en Ricardo Bustamante, in het Teatro Mayor in Bogotá. Tijdens het vervoer van decors en kostuums naar de Colombiaanse hoofdstad raakt een groot aantal kostuums zwaar beschadigd. De meegereisde kleders van het gezelschap hebben een enorme klus aan het opknappen van, met name, de lange witte tutu's uit de tweede akte van het ballet. Voor de dansers blijkt de tournee ook een grote uitdaging: diverse dansers vallen tijdens de voorstellingsrepetities flauw als gevolg van het hoogteverschil van 2.600 meter tussen Bogotá en Amsterdam.

Nationale Opera & Ballet | Foto: Luuk Kramer
Nationale Opera & Ballet | Foto: Luuk Kramer

Nationale Opera & Ballet

Begin 2014 krijgt het huis van Het Nationale Ballet, De Nederlandse Opera en Het Muziektheater Amsterdam zijn nieuwe, huidige naam: Nationale Opera & Ballet. De Nederlandse Opera wordt bij deze gelegenheid omgedoopt tot De Nationale Opera en er wordt een nieuwe huisstijl gelanceerd.

Modeshow Viktor & Rolf in Parijs
Modeshow Viktor & Rolf in Parijs

Modeshow Viktor&Rolf

In januari 2014 schitteren danseressen van Het Nationale Ballet tijdens de modeshow van Viktor&Rolf in Parijs. Artistiek directeur Ted Brandsen tekent voor de choreografie, waarin de dansers onafgebroken op spitzen lopen.

Shapes
Shapes - Vito Mazzeo | Foto: Angela Sterling

Dutch Doubles

In april en mei 2014 presenteert Het Nationale Ballet de eerste editie van Dutch Doubles, waarin bekende choreografen de samenwerking aangaan met kunstenaars uit andere disciplines. Voor deze editie werkt Hans van Manen samen met harpist Remy van Kesteren (Dances with Harp), Jorma Elo met modeontwerpers Viktor&Rolf (die voor Elo's Shape onder meer vierkante tutu's ontwerpen), Ton Simons met fotograaf en videomaker Rineke Dijkstra (Romance) en Juanjo Arqués met beeldend kunstenaar Krijn de Koning (Roulette).

Shapes Shapes Open afbeelding in een nieuw tabblad

Shapes - Vito Mazzeo | Foto: Angela Sterling

Romance Romance Open afbeelding in een nieuw tabblad

Romance - Erica Horwood en Peter Leung | Foto: Angela Sterling

Shapes
Romance

Dutch Doubles

In april en mei 2014 presenteert Het Nationale Ballet de eerste editie van Dutch Doubles, waarin bekende choreografen de samenwerking aangaan met kunstenaars uit andere disciplines. Voor deze editie werkt Hans van Manen samen met harpist Remy van Kesteren (Dances with Harp), Jorma Elo met modeontwerpers Viktor&Rolf (die voor Elo's Shapeonder meer vierkante tutu's ontwerpen), Ton Simons met fotograaf en videomaker Rineke Dijkstra (Romance) en Juanjo Arqués met beeldend kunstenaar Krijn de Koning (Roulette). “Zo spannend en springlevend kan neoklassieke dans dus zijn. Het Nationale Ballet koppelt in Dutch Doubles vier choreografen aan Nederlandse kunstenaars uit andere disciplines, van Rineke Dijkstra tot Viktor&Rolf. Het resultaat mag er wezen”, schrijft De Telegraaf in een viersterrenrecensie.

Simons’ Romance wordt een half jaar na de wereldpremière onderscheiden met de Zwaan voor ‘Meest indrukwekkende dansproductie’. Van Manens Dances with Harp blijkt achteraf het laatste ballet te zijn dat de dan 81-jarige choreograaf in Nederland creëert (een half jaar later maakt hij nog Alltag voor het Ballett am Rhein in Düsseldorf). 

Larissa Lezhnina en Remi Wörtmeyer
Frank Bridge Variations - Larissa Lezhnina en Remi Wörtmeyer | Foto: Angela Sterling

Dance Open Festival

Tijdens het Dance Open Festival in Sint-Petersburg presenteert Het Nationale Ballet in april 2014 een Hans van Manen-programma. Eerste soliste Anna Tsygankova wordt bij die gelegenheid onderscheiden met de Grand Prix van het festival en eerste solist Remi Wörtmeyer ontvangt de publieksprijs. 

The tempest

The Tempest

Vaste choreograaf Krzysztof Pastor creëert in het kader van het Holland Festival 2014 opnieuw een avondvullende productie voor Het Nationale Ballet, in een coproductie met het Nationale Ballet van Polen: The Tempest, waarvoor hij onder meer samenwerkt met de Iraanse, in New York gevestigde foto-, film- en videokunstenaar Shirin Neshat. “Krzysztof Pastor en zijn team maakten een heldere, eigentijdse interpretatie van The Tempest waarin de emotionele en psychologische ontwikkeling van de karakters in de dans van de solisten tot volle wasdom komt (..) Met deze Tempest heeft Het Nationale Ballet een bijzonder en actueel ballet in huis”, aldus Theaterkrant.nl.

The Tempest - ensemble | Foto: Angela Sterling

14 / 15

Terug op Lowlands

Voor de tweede keer treedt Het Nationale Ballet op tijdens Lowlands, ditmaal samen met de Junior Company van het gezelschap. Het programma, Forces of Movement, bestaat uit onder meer de Zwarte Zwaan-pas de deux uit Het Zwanenmeer, Eric Gauthiers Ballet 101 en Hans van Manens meesterwerk Corps. 

Raymonda, Grand Pas Classique - Larissa Lezhnina
Raymonda, Grand Pas Classique - Larissa Lezhnina | Fotograaf onbekend

Zwaan voor Larissa Lezhnina

Naast de Zwaan voor Ton Simons voor zijn ballet Romance (zie repertoire seizoen 2013/2014) ontvangt scheidend eerste soliste Larissa Lezhnina een Gouden Zwaan voor haar verdiensten gedurende haar hele carrière. Lezhnina danst in juni 2014, op 45-jarige leeftijd, haar laatste voorstelling met Het Nationale Ballet.

Giselle
Giselle - Ensemble met Eberhard van der Laan, in China | Foto: Wassink Lundgren

Tournees naar China, Hongkong, Sint-Petersburg en Londen

In november 2014 geeft Het Nationale Ballet negen voorstellingen in de Chinese metropolen Hangzhou, Shanghai en Beijing. De uitvoering van Giselle in de laatste tweede steden is onderdeel van het culturele deel van een handelsmissie van de stad Amsterdam. De zogeheten willi’s uit de tweede akte van het ballet gaan na afloop op de foto met burgemeester Eberhard van der Laan, die de handelsmissie aanvoert. Ook minister Ploumen bezoekt met haar delegatie een van de voorstellingen.

Giselle China Giselle China Open afbeelding in een nieuw tabblad

Giselle - Ensemble met Eberhard van der Laan, in China | Foto: Wassink Lundgren

Giselle China

Tournees naar China, Hongkong, Sint-Petersburg en Londen

In november 2014 geeft Het Nationale Ballet negen voorstellingen in de Chinese metropolen Hangzhou, Shanghai en Beijing. De uitvoering van Giselle in de laatste tweede steden is onderdeel van het culturele deel van een handelsmissie van de stad Amsterdam. De zogeheten willi’s uit de tweede akte van het ballet gaan na afloop op de foto met burgemeester Eberhard van der Laan, die de handelsmissie aanvoert. Ook minister Ploumen bezoekt met haar delegatie een van de voorstellingen.

In maart 2015 danst Het Nationale Ballet vijf voorstellingen in het Grand Theatre van Hongkong, waar het de Aziatische première van Christopher Wheeldons Cinderella presenteert. Net als vorig seizoen is het gezelschap ook dit seizoen te gast op het Dance Open Festival in Sint-Petersburg en het seizoen wordt in juli 2015 besloten met zes voorstellingen van Cinderella in het Coliseum in Londen. Wheeldons ballet wordt er muzikaal begeleid door de Royal Ballet Sinfonia onder leiding van Matthew Rowe, die veel lof krijgt toegezwaaid door de Britse pers. Vanwege het grote succes wordt de voorstelling opgenomen in de lijst van ‘Best plays on now in London’. The Guardian schrijft in een viersterrenrecensie: “Christopher Wheeldon’s recasting of the rags-to-riches story as a fable about love and nature is magical and beautifully danced.”

Ted
Ted Brandsen | Foto: Erwin Olaf

Prijs van Verdienste voor Ted Brandsen

Artistiek directeur Ted Brandsen wordt geëerd met de Prijs van Verdienste van Stichting Dansersfonds ’79. Uit het juryrapport: “Ted Brandsen heeft de afgelopen 11 jaar Het Nationale Ballet stevig op de nationale en internationale kaart gezet en daarmee nog eens extra duidelijk gemaakt dat de kwaliteiten van een ‘ingevlogen’ balletgroep nooit de waarde van ons nationale gezelschap kunnen vervangen.”

Dawson
David Dawson | Foto: Angela Sterling
1 januari 2015

David Dawson benoemd tot Associate Artist

Vanaf 1 januari 2015 is de Britse choreograaf David Dawson ‘Associate Artist’ van Het Nationale Ballet, nadat hij van 2004 tot 2006 al als huischoreograaf aan het gezelschap verbonden was. Dawson staat vooral bekend om de virtuoze, vaak atletische wijze waarop hij de klassieke-ballettechniek ingrijpend en op heel eigenzinnige wijze vernieuwt en verrijkt. Zijn choreografieën staan op het repertoire van toonaangevende gezelschappen als het Marijinski Ballet, The Royal Ballet, Staatsballett Berlin, Wiener Staatsballet en het San Francisco Ballet. 

Dame
La Dame aux Camélias - Igone de Jongh en Marijn Rademaker | Foto: Angela Sterling

La Dame aux Camélias

In april 2015 presenteert Het Nationale Ballet de Nederlandse première van John Neumeiers La Dame aux Camélias, een aangrijpend dansdrama naar de gelijknamige roman van Alexandre Dumas, die ook Verdi inspireerde tot zijn opera La Traviata. De hoofdrollen worden bij de premièrevoorstelling op 10 april gedanst door de Nederlandse eerste solisten Igone de Jongh en Marijn Rademaker.

La Dame aux Camélias La Dame aux Camélias Open afbeelding in een nieuw tabblad

La Dame aux Camélias - Igone de Jongh en Marijn Rademaker | Foto: Angela Sterling

La Dame aux Camélias

La Dame aux Camélias

In april 2015 presenteert Het Nationale Ballet de Nederlandse première van John Neumeiers La Dame aux Camélias, een aangrijpend dansdrama naar de gelijknamige roman van Alexandre Dumas, die ook Verdi inspireerde tot zijn opera La Traviata. De hoofdrollen worden bij de premièrevoorstelling op 10 april gedanst door de Nederlandse eerste solisten Igone de Jongh en Marijn Rademaker. “Het Nationale Ballet overtreft zichzelf (..) Alles klopt aan dit ballet dat choreograaf John Neumeier al in 1978 maakte voor het Stuttgarter Ballett, dat de hele wereld overging en nu ‘eindelijk’ is toegevoegd aan het repertoire van het Amsterdamse gezelschap”, aldus het Noordhollands Dagblad. De Volkskrant is terughoudender, maar vooral vol lof over de uitvoering van het ballet: “Natuurlijk is het een draak van een verhaal (..) Maar gelukkig heeft Het Nationale Ballet topsolisten als Igone de Jongh en Marijn Rademaker in huis (..) Met een inleving waar je u tegen zegt en een briljante techniek doen zij je het verhaal regelmatig vergeten. Zo wordt dit ballet toch een mooie aanwinst voor het gezelschap.”

Narnia
Narnia | Foto: Michel Schnater

Narnia

De Junior Company presenteert dit seizoen niet alleen een eigen tourneeprogramma, maar brengt in mei 2015 samen met ISH Dance Collective ook de familievoorstelling Narnia: de leeuw, de heks en de kleerkast uit. Het is de eerste samenwerking tussen Ernst Meisner en ISH-choreograaf Marco Gerris, waarbij zij ballet en hiphop op een verfrissende manier laten samenkomen.

Narnia

Narnia

De Junior Company presenteert dit seizoen niet alleen een eigen tourneeprogramma, maar brengt in mei 2015 samen met ISH Dance Collective ook de familievoorstelling Narnia: de leeuw, de heks en de kleerkast uit. Het is de eerste samenwerking tussen Ernst Meisner en ISH-choreograaf Marco Gerris, waarbij zij ballet en hiphop op een verfrissende manier laten samenkomen. “Met zijn allen gaan we plat voor Narnia (..) Ballet en hiphop doen niet voor elkaar onder. Sterker, ze zijn aan elkaar gewaagd. En ze leggen elkaar uit. Ballettomanen krijgen het uitdrukkingsvermogen van de hiphop ingewreven. En wie de klassieke dans wegzet als iets elitairs met ijle elfjes in tutu's, ziet hier hoe krachtig het is, hoe actueel”, aldus NRC Handelsblad.

Chroma - Maia Makhateli en Vito Mazzeo | Foto: Angela Sterling

Cool Britannia

Het ‘all British’-programma Cool Britannia, dat Het Nationale Ballet in het Holland Festival van 2015 uitbrengt, bestaat uit de Nederlandse première van Wayne McGregors meesterwerk Chroma (bekroond met de Critics’ Circle Award, South Bank Show Award, Laurence Oliver Award en Golden Mask Award) en de wereldpremières van David Dawsons Empire Noir en Christopher Wheeldons Concerto Concordia.

Chroma - Maia Makhateli en Vito Mazzeo | Foto: Angela Sterling
Chroma - Maia Makhateli en Vito Mazzeo | Foto: Angela Sterling Chroma - Maia Makhateli en Vito Mazzeo | Foto: Angela Sterling Open afbeelding in een nieuw tabblad

Chroma - Maia Makhateli en Vito Mazzeo | Foto: Angela Sterling

Empire Noir - Vito Mazzeo, Suzanna Kaic en Sasha Mukhamedov | Foto: Angela Sterling Empire Noir - Vito Mazzeo, Suzanna Kaic en Sasha Mukhamedov | Foto: Angela Sterling Open afbeelding in een nieuw tabblad

Empire Noir - Vito Mazzeo, Suzanna Kaic en Sasha Mukhamedov | Foto: Angela Sterling

Concerto Concordia - Matthew Sinclair, Erica Horwood, Anatole Babenko en Maria Chugai | Foto: Angela Sterling Concerto Concordia - Matthew Sinclair, Erica Horwood, Anatole Babenko en Maria Chugai | Foto: Angela Sterling Open afbeelding in een nieuw tabblad

Concerto Concordia - Matthew Sinclair, Erica Horwood, Anatole Babenko en Maria Chugai | Foto: Angela Sterling

Chroma - Maia Makhateli en Vito Mazzeo | Foto: Angela Sterling
Empire Noir - Vito Mazzeo, Suzanna Kaic en Sasha Mukhamedov | Foto: Angela Sterling
Concerto Concordia - Matthew Sinclair, Erica Horwood, Anatole Babenko en Maria Chugai | Foto: Angela Sterling

Cool Britannia

Het ‘all British’-programma Cool Britannia, dat Het Nationale Ballet in het Holland Festival van 2015 uitbrengt, bestaat uit de Nederlandse première van Wayne McGregors meesterwerk Chroma (bekroond met de Critics’ Circle Award, South Bank Show Award, Laurence Oliver Award en Golden Mask Award) en de wereldpremières van David Dawsons Empire Noir en Christopher Wheeldons Concerto Concordia. De Telegraaf: “Het Nationale Ballet besluit het seizoen letterlijk en figuurlijk met een knaller. In Cool Britannia danst het gezelschap maar liefst twee wereld- en één Nederlandse première van de Britse wereldtop. En dan eindigt het derde ballet, het veel bejubelde Chroma van Wayne McGregor, ook nog eens in een fantastisch dans- én muziekcrescendo.”

15 / 16

Maia
Maia Makhateli en Alexandra Radius | Foto: Michel Schnater

Gala opgedragen aan Alexandra Radius

Het jaarlijkse gala waarmee Het Nationale Ballet het theaterseizoen sinds 2011 opent, wordt dit keer opgedragen aan voormalig eerste soliste Alexandra Radius. Dit omdat het in 2015 precies 25 jaar geleden is dat zij haar lange en indrukwekkende danscarrière (waarvan 20 jaar bij Het Nationale Ballet) beëindigde. Tijdens het gala reikt Radius de naar genoemde Alexandra Radius Prijs voor de 27ste keer uit, ditmaal aan eerste soliste Maia Makhateli.

Mata Hari
Mata Hari - Anna Tsygankova | Foto: Marc Haegeman
6 februari 2016

Mata Hari

Op 6 februari 2016 beleeft Ted Brandsens tweede avondvullende productie haar wereldpremière: Mata Hari, naar het bijzondere levensverhaal van de Friese danseres en spionne Margaretha Geertruida Zelle (1876-1917). De Britse componist Tarik O’Regan schrijft speciaal voor de productie nieuwe muziek en voorts wordt Brandsen bijgestaan door dramaturg Janine Brogt en ontwerpers Clement & Sanôu (decor en licht) en François-Noël Cherpin (kostuums).

Mata Hari Mata Hari Open afbeelding in een nieuw tabblad

Mata Hari - Anna Tsygankova | Foto: Marc Haegeman

Mata Hari

Mata Hari

Op 6 februari 2016 beleeft Ted Brandsens tweede avondvullende productie haar wereldpremière: Mata Hari, naar het bijzondere levensverhaal van de Friese danseres en spionne Margaretha Geertruida Zelle (1876-1917). De Britse componist Tarik O’Regan schrijft speciaal voor de productie nieuwe muziek en voorts wordt Brandsen bijgestaan door dramaturg Janine Brogt en ontwerpers Clement & Sanôu (decor en licht) en François-Noël Cherpin (kostuums). De titelrol in het ballet wordt tijdens de premièrevoorstelling gedanst door eerste soliste Anna Tsygankova, die hiervoor later de Zwaan voor ‘Meest indrukwekkende dansprestatie’ in ontvangst mag nemen. In een vijfsterrenrecensie oordeelt Bachtrack: “It is not just a biography but an emotional journey of great depth with character development. Brandsen knows how to capture the audience with an excellent balance of narrative elements, emotional expression and dance which definitely pays tribute to the fascinating person Mata Hari was.”

Clara Superfine
No time before time - Clara Superfine (Junior Company) | Foto: Michel Schnater
6 februari 2016

Junior Company treedt op tijdens finale Prix de Lausanne

Op 6 februari 2016 geeft de Junior Company een speciaal optreden tijdens de finale van de prestigieuze danscompetitie Prix de Lausanne. Hierbij delen de dansers van het gezelschap het podium met de Russische sterballerina Diana Vishneva. De Junior Company danst Hans van Manens Trois gnossiennes en Ernst Meisners nieuwe choreografie No Time Before Time; Vishneva vertolkt Marco Goeckes Tué.

Tarantella Pas de Deux - Maia Makhateli en Remi Wörtmeyer | Foto: Angela Sterling

Nieuwe Balanchine

In een nieuwe editie van het programma Best of Balanchine wordt het 33ste - en tot op heden laatste - werk van de grootmeester van het 20ste-eeuwse ballet aan het repertoire van Het Nationale Ballet toegevoegd: Tarantella Pas de Deux. “Een virtuoze aaneenschakeling van bravourestukjes (..) Remi Wörtmeyer maakt indruk met zijn onmogelijk hoge luchtsprongen. En wat is het een genoegen om Maia Makhateli te zien accelereren in haar zo puntig geplaatste pirouettes. Hun samenspel, vol levenslust en brille, grenst aan magie”, aldus dagblad Trouw.

Tarantella Pas de Deux - Maia Makhateli en Remi Wörtmeyer | Foto: Angela Sterling
Romeo et Juliette
Romeo et Juliette - Vito Mazzeo (in het midden) | Foto: Monika Ritterhuis

Sasha Waltz’ Roméo et Juliette

Voor de Nederlandse première van Roméo et Juliette van de Duitse choreograaf en regisseur Sasha Waltz slaan Het Nationale Ballet en De Nationale Opera voor het eerst de handen ineen: dansers en zangers staan samen op het toneel, allen in een sterk fysieke rol. Eerste solist Vito Mazzeo, die de rol van Père Laurence vertolkt, ontvangt hiervoor de Italiaanse Capri Award.

Romeo et Juliette Romeo et Juliette Open afbeelding in een nieuw tabblad

Romeo et Julliete - Vito Mazzeo (in het midden) | Foto: Monika Ritterhuis

Romeo et Juliette

Sasha Waltz’ Roméo et Juliette

Voor de Nederlandse première van Roméo et Juliette van de Duitse choreograaf en regisseur Sasha Waltz slaan Het Nationale Ballet en De Nationale Opera voor het eerst de handen ineen: dansers en zangers staan samen op het toneel, allen in een sterk fysieke rol. Eerste solist Vito Mazzeo, die de rol van Père Laurence vertolkt, ontvangt hiervoor de Italiaanse Capri Award. Theaterkrant.nl: “Roméo et Juliette bevat zorgvuldig uitgesponnen scènes waarin de thema’s zowel in de dans als in de muziek steeds verder verdiept worden. Dat laat een blijvende indruk achter. Als de voorstelling een voorbode is van hoe het Amsterdamse huwelijk gaat verlopen, dan belooft dat veel goeds.”

Remi Anna Ted
Remi Wörtmeyer, Anna Tsygankova en Ted Brandsen | Fotograaf onbekend

Mr. and Ms. Expressivity

Tijdens de jaarlijkse galavoorstelling van het Russische Dance Open Festival ontvangt eerste soliste Anna Tsygankova de Ms. Expressivity Award voor haar vertolking van een solo uit Ted Brandsens Mata Hari. Eerste solist Remi Wörtmeyer wordt, voor zijn uitvoering van de mannensolo uit Hans van Manens 5 Tango’s, uitgeroepen tot Mr. Expressivity.

Martin ten Kortenaar en Igone de Jongh
Merge - Martin ten Kortenaar en Igone de Jongh | Foto: Hans Gerritsen

Transatlantic

Het Nationale Ballet besluit dit seizoen met het Holland Festival-programma Transatlantic, met daarin naast David Dawsons Overture, de Europese première van Justin Pecks Year of the Rabbit en de wereldpremières van George Williamsons Crane en Ernst Meisners duet Merge (met kostuumontwerp van Jan Taminiau). 

Martin ten Kortenaar en Igone de Jongh Martin ten Kortenaar en Igone de Jongh Open afbeelding in een nieuw tabblad

Merge - Martin ten Kortenaar en Igone de Jongh | Foto: Hans Gerritsen

Year of the rabbit Year of the rabbit Open afbeelding in een nieuw tabblad

Year of the Rabbit - Young Guy Choi | Foto: Hans Gerritsen

Martin ten Kortenaar en Igone de Jongh
Year of the rabbit

Transatlantic

Het Nationale Ballet besluit dit seizoen met het Holland Festival-programma Transatlantic, met daarin naast David Dawsons Overture, de Europese première van Justin Pecks Year of the Rabbit en de wereldpremières van George Williamsons Crane en Ernst Meisners duet Merge (met kostuumontwerp van Jan Taminiau). “Year of the Rabbit was in 2012 de doorbraak van de toen nog maar 25-jarige Peck. En ik snap waarom. Dit moet een feest zijn om te dansen. Het plezier van de dansers straalt af op de zaal”, aldus Dans Magazine. En de Volkskrant schrijft over Merge: “Een mooi getypeerde, prachtig gedanste ontmoeting van een rijpe bedachtzame vrouw (Igone de Jongh) en een jonge hond (Martin ten Kortenaar) die elkaar ondanks hun tegenstellingen toch vinden.”

Hans van Manen
Hans van Manen | Photo Republic; Bibi Neuray
31 juli 2016

Grand Prix à la Carrière voor Hans van Manen

In het Franse Cannes ontvangt choreograaf Hans van Manen op 31 juli 2016 de Grand Prix à la Carrière vanwege zijn ‘uitzonderlijk belangwekkende carrière’. Uit het juryrapport: “Zijn omvangrijke en gevarieerde oeuvre heeft de afgelopen decennia een vergaande invloed gehad op de ontwikkeling van het moderne ballet in Europa.”

16 / 17

VR reality
Foto: Altin Kaftira

Virtual reality

Met Night Fall, in een choreografie van Peter Leung, presenteren Het Nationale Ballet, &samhoud en Samsung op de Uitmarkt 2016 het eerste virtuele ballet ter wereld. Tijdens een acht minuten durende film krijgt de kijker het gevoel zelf deel uit te maken van het corps de ballet.  De Volkskrant noemt het project een ‘sleutelmoment in de dansgeschiedenis’. Night Fall wordt in drie categorieën (beste content VR, beste mobiele VR en publieksprijs) genomineerd voor de Bright VR Awards en wint de Public Choice Award.

Toer
Toer tijdens repetitie van Episodes van Fragmenten - Toer van Schayk, Young Gyu Choi en Qian Liu | Foto: Altin Kaftira
28 september 2017

Gala opgedragen aan Igone de Jongh en Toer van Schayk

Het jaarlijkse seizoensopeningsgala wordt dit keer opgedragen aan Igone de Jongh, die haar 20-jarig dansjubileum bij Het Nationale Ballet viert, en aan Toer van Schayk die op 28 september 2017 zijn 80ste verjaardag viert. 

Qian Liu en Young Gyu Choi
Episodes van Fragmenten - Qian Liu en Young Gyu Choi | Foto: Hans Gerritsen

Nieuw werk Toer van Schayk

In het programma Hollandse Meesters, waarmee Het Nationale Ballet een hommage brengt aan Toer van Schayk, is naast zijn meesterwerk Requiem ook een nieuwe creatie van zijn hand te zien: het duet Episodes van Fragmenten.

Qian Liu en Young Gyu Choi Qian Liu en Young Gyu Choi Open afbeelding in een nieuw tabblad

Episodes van Fragmenten - Qian Liu en Young Gyu Choi | Foto: Hans Gerritsen

Qian Liu en Young Gyu Choi

Nieuw werk Toer van Schayk

In het programma Hollandse Meesters, waarmee Het Nationale Ballet een hommage brengt aan Toer van Schayk, is naast zijn meesterwerk Requiem ook een nieuwe creatie van zijn hand te zien: het duet Episodes van Fragmenten. Het programma bestaat voorts uit Rudi van Dantzigs Vier letzte Lieder en Hans van Manens Adagio Hammerklavier. De Volkskrant: “Episodes van Fragmenten is een lichtvoetig en teder spel, waarbij frases en scènes telkens worden afgebroken. Verbrokkelde herinneringen aan een liefde, of liefdes die komen en gaan. Hoe symbolisch voor zo'n jubileumfestijn.”

Igone de Jongh en Eberhard van der Laan

Koninklijke Onderscheidingen

Toer van Schayk en Igone de Jongh worden beiden dit seizoen koninklijk onderscheiden. Toer van Schayk wordt bevorderd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Minister Jet Bussemaker reikt hem de onderscheiding uit tijdens de premièrevoorstelling op 14 september 2016 van het aan hem opgedragen hommageprogramma Hollandse Meesters (zie ook onder repertoire). Igone de Jongh wordt op 10 december 2016 benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Zij ontvangt de onderscheiding na de premièrevoorstelling van Coppelia uit handen van burgemeester Eberhard van der Laan.

Igone de Jongh en Eberhard van der Laan | Foto: Jeroen Staats

Tournee Mexico

Eind oktober 2016 geeft Het Nationale Ballet in totaal vijf voorstellingen in de Mexicaanse steden Guanajuato, León en Guadalajara. Het zijn de eerste optredens in Mexico in ruim 50 jaar (de eerste Mexicaanse tournee vond plaats in seizoen 1965/1966). Op het programma staan ditmaal werken van Van Dantzig, Van Manen, Balanchine en Ratmansky.

Concerto barocco
Concerto Barocco - Anu Viheriäranta (2010) | Foto: Angela Sterling

Prijzen voor Igone de Jongh, Anna Tsygankova en Anu Viheriäranta

Naast een Zwaan voor Anna Tsygankova voor haar vertolking van de titelrol in Ted Brandsens Mata Hari (zie ook onder repertoire in seizoen 2015/2016) reikt de VSCD dit seizoen ook een Gouden Zwaan uit aan Igone de Jongh. Voorstellingsleider en voormalig eerste soliste Anu Viheriäranta wordt onderscheiden met de Prijs van Verdienste van Stichting Dansersfonds ’79.

Concerto Barocco Concerto Barocco Open afbeelding in een nieuw tabblad

Concerto Barocco - Anu Viheriäranta (2010) | Foto: Angela Sterling

Concerto Barocco

Prijzen voor Igone de Jongh, Anna Tsygankova en Anu Viheriäranta

Naast een Zwaan voor Anna Tsygankova voor haar vertolking van de titelrol in Ted Brandsens Mata Hari (zie ook onder repertoire in seizoen 2015/2016) reikt de VSCD dit seizoen ook een Gouden Zwaan uit aan Igone de Jongh. De jury zegt over Tsygankova: “Gedoseerd, zeer geleidelijk maar gestaag en uitermate intelligent onthult en portretteert zij haar personage. Met haar fabelachtige techniek, krachtige persoonlijkheid en schitterende uitstraling laat Anna Tsygankova haar Mata Hari lezen als een nieuwe klassieker.” En over De Jongh merkt de jury op: “Ze is een voorbeeld voor velen, een inspiratiebron voor ambitieuze Nederlandse dansers, ze is de verpersoonlijking van de internationale kwaliteit die ons kleine landje kent.”

Voorstellingsleider en voormalig eerste soliste Anu Viheriäranta wordt onderscheiden met de Prijs van Verdienste van Stichting Dansersfonds '79, “voor al haar bewezen kwaliteiten, voor de moed en het doorzettingsvermogen om zich voor de danskunst in Nederland in te blijven zetten.”

Peter Leung
Peter Leung | Foto: Altin Kaftira
1 januari 2017

Eerste Young Creative Associates en start Choreographic Academy

Per 1 januari 2017 benoemt Het Nationale Ballet voor het eerst twee Young Creative Associates: Juanjo Arqués en Peter Leung. Het gezelschap wil met dit initiatief bijdragen aan de ontwikkeling van jong choreografisch talent, waarbij jonge, bewezen talenten een meerjarige verbintenis aangaan met het gezelschap.

Peter Leung
Juanjo

Eerste Young Creative Associates en start Choreographic Academy

Per 1 januari 2017 benoemt Het Nationale Ballet voor het eerst twee Young Creative Associates: Juanjo Arqués en Peter Leung. Het gezelschap wil met dit initiatief bijdragen aan de ontwikkeling van jong choreografisch talent, waarbij jonge, bewezen talenten een meerjarige verbintenis aangaan met het gezelschap. De ondersteuning bestaat onder meer uit choreografieopdrachten, het beschikbaar stellen van repetitiestudio's en dansers, en mentorschap bij het maken van artistieke keuzes.

In mei 2017 start het gezelschap bovendien met nog een nieuw initiatief: de Choreographic Academy, waarbij jonge choreografen de gelegenheid krijgen om gedurende drie weken te werken met jonge dansers van de Junior Company en Het Nationale Ballet.

nnb
Fotograaf onbekend

Eerste editie Made in Amsterdam en internationale dansconferentie

In februari 2016 presenteert Het Nationale Ballet onder de naam Made in Amsterdam een dubbelprogramma, met diverse recent voor het gezelschap gecreëerde balletten en de wereldpremières van David Dawsons Citizen Nowhere, Juanjo Arqués' Homo Ludens en Ernst Meisners In Transit. In hetzelfde weekend als waarin de beide programma’s in première gaan, organiseert het gezelschap Positioning Ballet, een internationale dansconferentie over de toekomst van het ballet, bijgewoond door tientallen ‘wereldleiders’ uit de dans.

nnb

Eerste editie Made in Amsterdam en internationale dansconferentie

In februari 2016 presenteert Het Nationale Ballet onder de naam Made in Amsterdam een dubbelprogramma, met diverse recent voor het gezelschap gecreëerde balletten en de wereldpremières van David Dawsons Citizen Nowhere, Juanjo Arqués' Homo Ludens en Ernst Meisners In Transit. In hetzelfde weekend als waarin de beide programma’s in première gaan, organiseert het gezelschap Positioning Ballet, een internationale dansconferentie over de toekomst van het ballet, bijgewoond door tientallen ‘wereldleiders’ uit de dans. “Dat deze bijeenkomst plaatshad in Amsterdam is niet verwonderlijk, want hier huist het gezelschap dat zich tot de beste ter wereld kan rekenen. Met Made in Amsterdambewijst Het Nationale Ballet dat nog eens ontegenzeggelijk”, aldus het Noordhollands Dagblad.

Tweede solist Edo Wijnen wordt voor zijn solorol in Dawsons Citizen Nowhere genomineerd voor de Zwaan voor ‘Meest indrukwekkende dansprestatie’ en wint in 2019 mede voor dezelfde rol de Alexandra Radius Prijs.

Amsterdam I Am

Dit seizoen werkt Het Balletorkest voor het eerst mee aan een participatieproject van Het Nationale Ballet, uitgevoerd op drie Amsterdamse middelbare scholen: Open Schoolgemeenschap Bijlmer, Caland Lyceum en Damstede Lyceum. Op basis van de eigen verhalen van ruim 2000 leerlingen van deze scholen creëren Peter Leung en hiphop-choreografe Honey Eavis een voorstelling over wat het betekent om in Amsterdam op te groeien en te leven, op een muziekarrangement van componist Jacob ter Veldhuis. Het project wordt afgesloten met drie voorstellingen in Nationale Opera & Ballet, samen met dansers van de Junior Company en de musici van Het Balletorkest onder leiding van dirigent Matthew Rowe.

Repetitiefoto met Alexei Ratmansky
Repetitiefoto met Alexei Ratmansky | Foto: Altin Kaftira

Shostakovich Trilogy

In het Holland Festival 2017 brengt Het Nationale Ballet de Europese première van Shostakovich Trilogy, een drieluik waarin choreograaf Alexei Ratmansky een persoonlijk eerbetoon brengt aan zijn landgenoot Dmitri Sjostakovitsj, een van de grootste Russische componisten. NRC Handelsblad: “Het drieluik is een feest voor de liefhebber van klassieke dans (..) In Shostakovich Trilogy etaleert Ratmansky zijn beheersing van de klassieke danstaal (..) Het drieluik wemelt van inventies, snoekduiken en opmerkelijk liftwerk.”

YPC

Gala Young Patrons Circle

In juni 2017 organiseert de in 2015 opgerichte Young Patrons Circle van Nationale Opera & Ballet voor het eerst een opera- en balletgala voor zijn leden. Het (voortaan jaarlijkse) gala wordt bijgewoond door een groot aantal bekende Nederlanders. Het idee achter de Young Patrons Circle is om jonge professionals van buiten het theater in contact te brengen met opera en ballet en om met hun bijdrage de vele jonge professionals die bij Nationale Opera & Ballet werken te ondersteunen.

Hans van Manen en ensemble | Foto: Angela Sterling

Van Manen Commandeur des Arts et des Lettres

In de zomer van 2017 wordt Hans van Manen door het Franse ministerie van Cultuur benoemd tot Commandeur in de Ordre des Arts et des Lettres. Van Manen krijgt de onderscheiding in het Zuid-Franse Montpellier uitgereikt door Brigitte Lefèvre, voormalig artistiek directeur van het Ballet de l’Opéra national de Paris, in aanwezigheid van onder meer OCW-minister Jet Bussemaker. Ter gelegenheid van de benoeming danst Het Nationale Ballet twee programma's met choreografieën van Van Manen tijdens het gelijktijdig plaatsvindende festival Montpellier Danse. 

Hans van Manen en ensemble | Foto: Angela Sterling

17 / 18

Rachel
Rachel Beaujean | Fotograaf onbekend

Rachel Beaujean benoemd tot adjunct artistiek directeur en Officier

Hoofd van de artistieke staf Rachel Beaujean is met ingang van september 2017 benoemd tot adjunct artistiek directeur van Het Nationale Ballet. Kort daarna wordt het jaarlijkse seizoensopeningsgala aan haar opgedragen vanwege haar 40-jarig jubileum bij het gezelschap. Bij deze gelegenheid wordt ze benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. De Amsterdamse wethouder Eric van der Burg reikt haar de onderscheiding uit.

Alltag
Alltag - Martin Schläpfer | Foto: Hans Gerritsen

Ode aan de Meester

Ter gelegenheid van de 85ste verjaardag van vaste choreograaf Hans van Manen danst Het Nationale Ballet in september 2017 het programma Ode aan de Meester, met daarin naast enkele vaak uitgevoerde Van Manen-choreografieën ook Alltag, Van Manens laatste choreografie, die hij in 2014 creëerde voor choreograaf en balletleider Martin Schläpfer en dansers van diens Ballett am Rhein.

Alltag Alltag Open afbeelding in een nieuw tabblad

Alltag - Martin Schläpfer | Foto: Hans Gerritsen

Alltag

Ode van de Meester

Ter gelegenheid van de 80ste verjaardag van vaste choreograaf Hans van Manen danst Het Nationale Ballet in september 2017 het programma Ode aan de Meester, met daarin naast enkele vaak uitgevoerde Van Manen-choreografieën ook de Nationale Ballet-première van zijn On the Move, dat hij in 1992 voor Nederlands Dans Theater creëerde. Speciaal voor de premièrevoorstelling op 15 september - die wordt bijgewoond door Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima - wordt Ode aan de Meester uitgebreid met Alltag, Van Manens laatste choreografie, die hij in 2014 creëerde voor choreograaf en balletleider Martin Schläpfer en dansers van diens Ballett am Rhein. “Ode aan de Meester is een traktatie van een voorstelling (..)  De vier dansstukken zijn - Van Manens handelsmerk - zo precies opgebouwd dat je er geen pas van mag missen”, aldus De Groene Amsterdammer.

Hans van Manen, portret Erwin Olav
Hans van Manen | Foto: Erwin Olaf

Hans van Manen opnieuw onderscheiden

Opnieuw wordt Hans van Manen dit seizoen onderscheiden: in oktober 2017 ontvangt hij tijdens de Nederlandse Dansdagen in Maastricht de VSCD Oeuvreprijs en begin 2018 wordt hij geëerd met de Eremedaille voor Kunst en Wetenschap van de Huisorde van Oranje. De bijbehorende versierselen worden op 19 februari op Paleis Noordeinde aan hem uitgereikt door Koning Willem-Alexander, in aanwezigheid van Prinses Beatrix en Koningin Máxima.

Marijn en Anna
Marijn Rademaker en Anna Ol | Fotograaf onbekend

Debuut in Marijinski Theater in Sint-Petersburg

Voor het eerst in zijn bestaan treedt Het Nationale Ballet in november 2017 op in het befaamde Marijinski Theater in Sint-Petersburg. Tijdens het slotgala van het Context Festival, onder artistieke leiding van Diana Vishneva, danst het gezelschap Hans van Manens Sarcasmen en Alexei Ratmansky’s Piano Concerto #1, een van de drie delen uit diens Shostakovich Trilogy.

Marijn Rademaker en Anna Ol

Debuut in Marijinski Theater in Sint-Petersburg

Voor het eerst in zijn bestaan treedt Het Nationale Ballet in november 2017 op in het befaamde Marijinski Theater in Sint-Petersburg. Tijdens het slotgala van het Context Festival, onder artistieke leiding van Diana Vishneva, danst het gezelschap Hans van Manens Sarcasmen en Alexei Ratmansky’s Piano Concerto #1, een van de drie delen uit diens Shostakovich Trilogy.

In april 2018 is het gezelschap opnieuw te zien tijdens het Dance Open Festival in Sint-Petersburg, met werken van Van Manen, Dawson, Ratmansky, Wheeldon en Pastor. Tijdens het festival ontvangt eerste solist Marijn Rademaker de Grand Prix en wordt eerste soliste Anna Ol uitgeroepen tot Miss Virtuosity. Gelijktijdig vindt in het Petersburgse Erarta Museum een overzichtsexpositie plaats van balletfotografie van Erwin Olaf.

Prijzen voor Anna Tsygankova, Anna Ol en Jessica Xuan

Stichting Dansersfonds ’79 reikt de Prijs van Verdienste dit seizoen uit aan eerste soliste Anna Tsygankova. De jury schrijft: “Haar manier van dansen is verwant aan Haute Couture en Haute Cuisine vanwege de delicate precisie, beheerste passie en een solide geworteldheid in de klassieke danstraditie.” Het Britse tijdschrift Dance Europe roept eerste soliste Anna Ol uit tot ‘Dancer of the Year’. En grand sujet Jessica Xuan wint de gouden medaille tijdens de internationale balletcompetitie in het Bulgaarse Varna, ook wel ‘de Olympiade van het ballet’ genoemd. Ze schaart zich daarmee in een illustere rij van eerdere winnaars, onder wie Mikhail Baryshnikov, Aurelie Dupont, Eva Evdokimova, Sylvie Guillem, Natalia Makarova en Vladimir Vasiliev.

Fingers in the air
Fingers in the Air - ensemble | Foto: Michel Schnater

Junior Company vijf jaar

De Junior Company viert haar vijfde verjaardag met de jubileumtournee In the Future. Naast een selectie van bestaande choreografieën (waaronder Hans van Manens gelijknamige choreografie) bevat het programma de wereldpremière van Juanjo Arqués’ Fingers in the Air. Later in het seizoen gaat ook de nieuwe familievoorstelling GRIMM in première, de tweede samenwerking tussen de Junior Company en ISH Dance Collective.

Fingers in the Air Fingers in the Air Open afbeelding in een nieuw tabblad

Fingers in the Air - ensemble | Foto: Michel Schnater

Fingers in the Air

Junior Company vijf jaar

De Junior Company viert haar vijfde verjaardag met de jubileumtournee In the Future. Naast een selectie van bestaande choreografieën (waaronder Hans van Manens gelijknamige choreografie) bevat het programma de wereldpremière van Juanjo Arqués’ Fingers in the Air. “The choreography is intense and sensual and has a nice flow (..) it’s an interesting concept in which Juanjo Arqués excels”, aldus Bachtrack.

Later in het seizoen gaat ook de nieuwe familievoorstelling GRIMM in première, de tweede samenwerking tussen de Junior Company en ISH Dance Collective, vrij geïnspireerd door de bekende sprookjes van Grimm. Trouw schrijft: “GRIMM is zonder twijfel de fantasierijkste dansvoorstelling van dit theaterseizoen.”

Last Resistance
Last Resistance - Wende Snijders en ensemble | Foto: Hans Gerritsen

Dutch Doubles

Voor de tweede maal presenteert Het Nationale Ballet een Dutch Doubles-programma, waarin choreografen intensief samenwerken met kunstenaars uit andere disciplines. Dit keer gaat het om wereldpremières van Ernst Meisner en harpist/componist Remy van Kesteren en Annabelle Lopez Ochoa en zangeres Wende Snijders, aangevuld met Déjà vu van Hans van Manen/Keso Dekker en Two and Only van Wubkje Kuindersma/Michael Benjamin.

Last Resistance Last Resistance Open afbeelding in een nieuw tabblad

Last Resistance - Wende Snijders en ensemble | Foto: Hans Gerritsen

Last Resistance

Dutch Doubles

Voor de tweede maal presenteert Het Nationale Ballet een Dutch Doubles-programma, waarin choreografen intensief samenwerken met kunstenaars uit andere disciplines. Dit keer gaat het om wereldpremières van Ernst Meisner en harpist/componist Remy van Kesteren en Annabelle Lopez Ochoa en zangeres Wende Snijders, aangevuld met Déjà vu van Hans van Manen/Keso Dekker en Two and Only van Wubkje Kuindersma/Michael Benjamin. De Volkskrant oordeelt: “De Dutch Doubles brengen spektakel in viervoud. Zoals een razende, rockende dansstorm.” En dagblad Trouw schrijft: “Het loont om buiten je comfortzone te treden. Dat laat Het Nationale Ballet zien met Dutch Doubles (..) Het hoogtepunt is het een-tweetje tussen Annabelle Lopez Ochoa en Nederlands opmerkelijkste zangeres Wende. Zij daagt op delen van haar album Last Resistance 32 dansers uit, die als steigerende paradepaardjes tegenkracht bieden aan Wendes onontkoombare strot.”

Tristan en Isolde
Tristan + Isolde - Sasha Mukhamedov en James Stout | Foto: Hans Gerritsen

Tristan + Isolde

Voor het eerst presenteert Het Nationale Ballet een avondvullende choreografie van David Dawson: Tristan + Isolde, dat hij in 2015 creëerde voor het SemperOper Ballett in Dresden op een nieuwe compositie van Szymon Brzóska. Meteen na afloop van de premièrevoorstelling bevordert artistiek directeur Ted Brandsen danser James Stout (die de rol van Tristan danst) tot eerste solist. 

Tristan + Isolde Tristan + Isolde Open afbeelding in een nieuw tabblad

Tristan + Isolde - Sasha Mukhamedov en James Stout | Foto: Hans Gerritsen

Tristan + Isolde

Tristan + Isolde

Voor het eerst presenteert Het Nationale Ballet een avondvullende choreografie van David Dawson: Tristan + Isolde, dat hij in 2015 creëerde voor het SemperOper Ballett in Dresden op een nieuwe compositie van Szymon Brzóska. “Touching Tristan and Isolde enthrals Holland festival audience (..) the ballet has great potential for lasting power”, aldus de vijfsterrenrecensie van Bachtrack. En Dance Europe schrijft: “Dawson proves once again that he is a master of his craft.”

Meteen na afloop van de premièrevoorstelling bevordert artistiek directeur Ted Brandsen danser James Stout (die de rol van Tristan danst) tot eerste solist.

18 / 19

Dansweek
Dansweek in Nationale Opera & Ballet | Foto: Wim Robberechts

Dansweek voor jongeren met syndroom van Down

In samenwerking met United Dance organiseert Het Nationale Ballet in 2019 voor de eerste keer een dansweek speciaal voor jongeren en jongvolwassenen met het syndroom van Down. Zes dagen lang volgen zij een workshop, die wordt gegeven door professionele dansers, docenten en specialisten in inclusieve dans. Helemaal op maat gemaakt, in de veilige omgeving van de dansstudio’s en met livemuziek. Deze dansweek is sindsdien jaarlijks herhaald en inmiddels is het programma uitgebreid met een Choreografieworkshop, waarbij de deelnemers een choreografie leren die ze aan het slot van de week presenteren, en waarbij ze tevens hun eigen dansen creëren. 

Lowlands
Lowlands | Foto: Michel Schnater

Terug op Lowlands

In augustus 2018 treedt Het Nationale Ballet voor de derde maal op tijdens popfestival Lowlands. Dit keer presenteert het gezelschap ‘the best of’ New Moves, het jaarlijkse programma waarin dansers van het gezelschap hun choreografische talenten kunnen ontplooien. 

Timothy
Ted Brandsen, Alexandra Radius en Timothy van Poucke | Foto: Michel Schnater

Gala opgedragen aan Rudi van Dantzig en prijs voor Timothy van Poucke

Zoals inmiddels traditie is, opent Het Nationale Ballet het theaterseizoen met een galavoorstelling waaraan alle dansers van Het Nationale Ballet, de Junior Company en leerlingen en studenten van de Nationale Balletacademie meewerken. Ditmaal wordt het gala opgedragen aan Rudi van Dantzig (1933-2012), vanwege zijn 85ste geboortedag.

Timothy Timothy Open afbeelding in een nieuw tabblad

Ted Brandsen, Alexandra Radius en Timothy van Poucke | Foto: Michel Schnater

Timothy

Gala opgedragen aan Rudi van Dantzig en prijs voor Timothy van Poucke

Zoals inmiddels traditie is, opent Het Nationale Ballet het theaterseizoen met een galavoorstelling waaraan alle dansers van Het Nationale Ballet, de Junior Company en leerlingen en studenten van de Nationale Balletacademie meewerken. Ditmaal wordt het gala opgedragen aan Rudi van Dantzig (1933-2012), vanwege zijn 85ste geboortedag. Tot het zeer gevarieerde galaprogramma behoren Van Dantzigs Voorbij gegaan en delen uit zijn versie van Het Zwanenmeer.

Tijdens het gala wordt jaarlijks ook de Alexandra Radius Prijs van de Vrienden van Het Nationale Ballet uitgereikt en dit keer gaat deze voor het eerst naar een danser die, op dat moment, nog niet de rang van solist bekleedt: Timothy van Poucke. Uit het juryrapport: “Zijn fantastische vertolking van Basilio in Don Quichot, maar ook alle andere rollen die hij in het afgelopen seizoen danste, bewijzen hoe buitengewoon getalenteerd deze jonge danser is.”

Ernst
Ernst Meisner en Marco Gerris | Foto: Altin Kaftira

Ernst Meisner benoemd tot artistiek leider van de Nationale Balletacademie

Ernst Meisner, artistiek coördinator van de Junior Company, heeft er een tweede functie bij: vanaf dit seizoen is hij tevens artistiek leider van de Nationale Balletacademie, onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hij krijgt daarmee een nog belangrijkere rol in de ontwikkeling en begeleiding van jong danstalent in Nederland. 

Serenade after Plato's Symposium
Serenade after Plato's Symposium - Igone de Jongh, Edo Wijnen, Timothy van Poucke, Constantine Allen en Jozef Varga | Foto: Hans Gerritsen

The New Classics

Na het seizoensopeningsgala (zie hierboven) presenteert Het Nationale Ballet in september 2018 The New Classics, met daarin naast Wayne McGregors Chroma de Nationale Ballet-premières van Dances at a Gathering van Jerome Robbins en Serenade after Plato’s Symposium van Alexei Ratmansky, op de gelijknamige muziek van Leonard Bernstein. Het is dit jaar, 2018, precies 100 jaar geleden dat Robbins en Bernstein (die samen West Side Story creëerden) geboren werden.

Serenade after Plato's Symposium Serenade after Plato's Symposium Open afbeelding in een nieuw tabblad

Serenade after Plato's Symposium - Igone de Jongh, Edo Wijnen, Timothy van Poucke, Constantine Allen en Jozef Varga | Foto: Hans Gerritsen

Dances at gathering Dances at gathering Open afbeelding in een nieuw tabblad

Dances at a gathering - Qian Liu, Nancy Burer en Anna Ol | Foto: Hans Gerritsen

Serenade after Plato's Symposium
Dances at gathering

The New Classics

Na het seizoensopeningsgala (zie hierboven) presenteert Het Nationale Ballet in september 2018 The New Classics, met daarin naast Wayne McGregors Chroma de Nationale Ballet-premières van Dances at a Gathering van Jerome Robbins en Serenade after Plato’s Symposium van Alexei Ratmansky, op de gelijknamige muziek van Leonard Bernstein. Het is dit jaar, 2018, precies 100 jaar geleden dat Robbins en Bernstein (die samen West Side Story creëerden) geboren werden. De Volkskrant schrijft: “Het Nationale Ballet heeft een snoekduik het nieuwe seizoen in gemaakt (..) The New Classicsis meteen een must, met drie uiteenlopende, stuk voor stuk fascinerende choreografieën waarin de dansers ogen als, jawel, vissen in het water.” The New York Times noemde Ratmansky's choreografie eerder “misschien wel het belangrijkste ballet van de 21ste eeuw”. 

Nederlands Balletgala opgedragen aan Ted Brandsen

Het Dansersfonds ’79 draagt zijn jaarlijkse Nederlands Balletgala in 2018 op aan artistiek directeur van Het Nationale Ballet Ted Brandsen. Oprichters van het fonds Alexandra Radius en Han Ebbelaar: “Door steeds de juiste keuzes te maken heeft Ted Brandsen bij Het Nationale Ballet een nieuwe bloeiperiode ingeluid. Het gezelschap is een wéreldgroep geworden, die naast het grote klassieke repertoire ook de hedendaagse danskunst blijft koesteren en inspireren. Daarnaast creëert Brandsen ook eigen choreografieën, met als hoogtepunt zijn recente, zeer geslaagde avondvullende ballet over het leven van Mata Hari.”

Ted en Michaela
Ted Brandsen en Michaela DePrince | Foto: Kim Krijnen

Black Achievement Month

In het kader van de Black Achievement Month presenteert Het Nationale Ballet in oktober 2018 een avond rond tweede soliste Michaela DePrince. Naast enkele korte balletten omvat het programma een videoportret over haar carrière en een vraaggesprek.  

nnb
Foto: Piek Kock

Free To Move

In december 2018 bindt Het Nationale Ballet, in samenwerking met Holland Dance Festival, de strijd aan met spierziekten. Onder de noemer Free To Move wordt tijdens alle 17 voorstellingen van Cinderella gecollecteerd voor het Prinses Beatrix Spierfonds. In totaal wordt ruim 21.000 euro bijeengebracht.

Tweede editie Positioning Ballet

Opnieuw organiseert Het Nationale Ballet in februari 2019 een internationale dansconferentie onder de noemer Positioning Ballet. De conferentie wordt dit keer geopend door minister Ingrid van Engelshoven, waarna meer dan 125 artistiek directeuren, festivaldirecteuren, choreografen en dansers van over de hele wereld in gesprek gaan over actuele thema's in de dans. 

Requiem
Requiem - Constantine Allen, Jared Wright, Sem Sjouke en Daniel Montero Real | Foto: Hans Gerritsen

David Dawsons Requiem

Na de première van Tristan + Isolde in het vorige seizoen creëert David Dawson dit seizoen een grootschalig nieuw werk speciaal voor en met de dansers van Het Nationale Ballet: Requiem. De Britse componist Gavin Bryars schrijft speciaal voor de gelegenheid nieuwe muziek, uitgevoerd door Het Balletorkest o.l.v. Matthew Rowe, het Koor van de Nationale Opera en vier vocale solisten.

Requiem - Constantine Allen, Jared Wright, Sem Sjouke en Daniel Montero Real | Foto: Hans Gerritsen Requiem - Constantine Allen, Jared Wright, Sem Sjouke en Daniel Montero Real | Foto: Hans Gerritsen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Requiem - Constantine Allen, Jared Wright, Sem Sjouke en Daniel Montero Real | Foto: Hans Gerritsen

Requiem - Constantine Allen, Jared Wright, Sem Sjouke en Daniel Montero Real | Foto: Hans Gerritsen

David Dawsons Requiem

Na de première van Tristan + Isolde in het vorige seizoen creëert David Dawson dit seizoen een grootschalig nieuw werk speciaal voor en met de dansers van Het Nationale Ballet: Requiem. De Britse componist Gavin Bryars schrijft speciaal voor de gelegenheid nieuwe muziek, uitgevoerd door Het Balletorkest o.l.v. Matthew Rowe, het Koor van de Nationale Opera en vier vocale solisten. Requiem wordt gecombineerd met Dawsons meesterwerk voor één danser Citizen Nowhere. “Tussen de uitersten van duisternis en licht ligt een spanningsveld dat gevuld is met leven en energie. De choreografie van David Dawson is geconstrueerd uit complexe, afwisselende en snel in elkaar overlopende patronen (..) Zijn vocabulaire is virtuoos (..) Met het nieuwe Requiem heeft Het Nationale Ballet een sterk programma staan met een enorme rijkdom aan ideeën in de dans en de muziek. Een programma om minstens nog een keer te zien”, aldus Theaterkrant.nl.

Ignite
Ignite - Anna Tsygankova en Young Gyu Choi | Foto: Hans Gerritsen

Van Manen, Forsythe, Arqués

In het Holland Festival 2019 danst Het Nationale Ballet een ‘drie-generaties-choreografen-programma’ dat naast de Nationale Ballet-première van Hans van Manens Kleines Requiem (in 1996 gecreëerd voor Nederlands Dans Theater) bestaat uit de Nederlandse premières van William Forsythes Pas/Parts 2018 en Juanjo Arqués’ Ignite

Ignite Ignite Open afbeelding in een nieuw tabblad

Ignite - Anna Tsygankova en Young Gyu Choi | Foto: Hans Gerritsen

Kleines Requiem Kleines Requiem Open afbeelding in een nieuw tabblad

Kleines Requiem - Timothy van Poucke en Constantine Allen | Foto: Hans Gerritsen

Pas/Parts 2018 Pas/Parts 2018 Open afbeelding in een nieuw tabblad

Pas/Parts 2018 - Riho Sakamoto en ensemble | Foto: Hans Gerritsen

Ignite
Kleines Requiem
Pas/Parts 2018

Van Manen, Forsythe, Arqués

In het Holland Festival 2019 danst Het Nationale Ballet een ‘drie-generaties-choreografen-programma’ dat naast de Nationale Ballet-première van Hans van Manens Kleines Requiem (in 1996 gecreëerd voor Nederlands Dans Theater) bestaat uit de Nederlandse premières van William Forsythes Pas/Parts 2018 en Juanjo Arqués’ Ignite. “Het Nationale Ballet bewijst zich als een van ’s werelds beste”, kopt dagblad Trouw over het totale programma en de Volkskrant schrijft over Pas/Parts 2018: “Wat een feest is het om die fantastische dansers van Het Nationale Ballet zo trefzeker en krachtig ‘hun passen’ te zien dansen.”

Keso Dekker
Keso Dekker en Ted Brandsen | Foto: Michel Schnater

Keso Dekker geridderd

Keso Dekker, al sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw de vaste decor- en kostuumontwerper van Hans van Manen, wordt tijdens de premièrevoorstelling van Van Manen, Forsythe, Arqués (zie hierboven) benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. 

19 / 20

Diamonds
Diamonds - Xander Parish en Maria Khoreva | Foto: Michel Schnater

Internationale topsolisten op openingsgala

Tijdens het gala waarmee Het Nationale Ballet traditiegetrouw het seizoen opent, treden dit keer naast alle eerste solisten van het gezelschap ook drie internationale stersolisten op: Maria Khoreva en Xander Parish vertolken de pas de deux uit George Balanchines Diamonds en Jakob Feyferlik (die in september 2020 in dienst van het gezelschap komt) danst samen met Igone de Jongh Hans van Manens Trois gnossiennes. 

Ballet Imperial
Ballet Imperial - Maia Makhateli | Foto: Hans Gerritsen

Ballet Imperial

In een derde editie van Best of Balanchine brengt Het Nationale Ballet George Balanchines Ballet Imperial (dat in 1993 werd toegevoegd aan het repertoire) uit in een nieuwe versie met weelderige, kleurrijke kostuumontwerpen van François-Noël Cherpin.

Ballet Imperial - Maia Makhateli | Foto: Hans Gerritsen Ballet Imperial - Maia Makhateli | Foto: Hans Gerritsen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Ballet Imperial - Maia Makhateli | Foto: Hans Gerritsen

Ballet Imperial - Maia Makhateli | Foto: Hans Gerritsen

Ballet Imperial

In een derde editie van Best of Balanchine brengt Het Nationale Ballet George Balanchines Ballet Imperial (dat in 1993 werd toegevoegd aan het repertoire) uit in een nieuwe versie met weelderige, kleurrijke kostuumontwerpen van François-Noël Cherpin. Het Parool: “In Ballet Imperial brengt Balanchine de pracht en praal van het tsaristische hof terug tot een abstractie (..)  De handen van het publiek gaan (terecht) op elkaar voor solisten Maia Makhateli, Artur Shesterikov en Riho Sakamoto. Toch ligt de ware kracht van deze choreografie in de ensemblestukken, waarin de rondheid van de tutu's terugkeert in wervelende cirkelpatronen.”

Prijs Brandsen
Raquel van Haver, Ted Brandsen en Aboozar Amini | Foto: Eva Plevier

Amsterdamprijs voor de Kunst voor Ted Brandsen

Uit handen van burgemeester Femke Halsema ontvangt artistiek directeur Ted Brandsen in oktober 2019 de Amsterdamprijs voor de Kunst in de categorie ‘Bewezen kwaliteit’. Het juryrapport prijst Brandsen voor zijn “soms onzichtbare maar zeer belangrijke activiteiten en initiatieven op het gebied van inclusiviteit, diversiteit, verjonging en digitalisering”.

Raquel van Haver, Ted Brandsen en Aboozar Amini | Foto: Eva Plevier Raquel van Haver, Ted Brandsen en Aboozar Amini | Foto: Eva Plevier Open afbeelding in een nieuw tabblad

Raquel van Haver, Ted Brandsen en Aboozar Amini | Foto: Eva Plevier

Raquel van Haver, Ted Brandsen en Aboozar Amini | Foto: Eva Plevier

Amsterdamprijs voor de Kunst voor Ted Brandsen

Uit handen van burgemeester Femke Halsema ontvangt artistiek directeur Ted Brandsen in oktober 2019 de Amsterdamprijs voor de Kunst in de categorie ‘Bewezen kwaliteit’. Het juryrapport prijst Brandsen voor zijn “soms onzichtbare maar zeer belangrijke activiteiten en initiatieven op het gebied van inclusiviteit, diversiteit, verjonging en digitalisering”. Brandsen besluit direct om de helft van het bijbehorende prijzengeld beschikbaar te stellen aan een beurzenfonds dat kinderen uit minder gefortuneerde gezinnen de kans biedt om te studeren aan de Nationale Balletacademie. Dit Dans Talenten Fonds wordt een jaar later opgericht: https://www.danstalenten.nl/

Igone
Igone de Jongh en Femke Halsema | Foto: Michel Schnater
31 oktober 2019

Afscheid Igone de Jongh

Op 31 oktober 2019 neemt eerste soliste Igone de Jongh na 24 jaar afscheid van Het Nationale Ballet, met de vertolking van de rol van Julia in Rudi van Dantzigs Romeo en Julia. Tijdens de voorstelling, die wordt bijgewoond door Prinses Beatrix en een groot aantal prominenten en BN'ers, ontvangt De Jongh uit handen van burgemeester Femke Halsema de Frans Banninck Cocqpenning voor haar grote verdiensten als danseres en haar bijdrage aan de Nederlandse dans. Kort na haar afscheidsvoorstelling ontvangt De Jongh ook de Prijs van Verdienste van Stichting Dansersfonds ’79. 

Hoogste waardering in Critics’ Choice

Dit seizoen krijgt Het Nationale Ballet het hoogste aantal vermeldingen - 26! - tot nu toe in de Critics’ Choice van het Britse tijdschrift Dance Europe. Voor de vierde keer op rij wordt het gezelschap uitgeroepen tot ‘Company of the Year’, Ted Brandsen wordt tweemaal vermeld als ‘Best Director of the Year', eerste soliste Sasha Mukhamedov wordt genomineerd voor ‘Best Dancer of het Year’, David Dawsons Requiem, Juanjo Arqués’ Ignite en Milena Sidorova’s Sand voor ‘Best Premiere’ en verder wordt een groot aantal dansers geroemd vanwege hun ‘Outstanding Performance’.

Theresa Ruth Howard
Theresa Ruth Howard | Fotograaf onbekend

Diversiteit

In het kader van de Black Achievement Month organiseert Nationale Opera & Ballet dit seizoen een avond met curator Theresa Ruth Howard. Als expert op het gebied van diversiteit in de danswereld belicht zij de rol van de zwarte balletdanser in de geschiedenis van Het Nationale Ballet. In de foyers van Nationale Opera & Ballet is in oktober 2019  een bijbehorende fototentoonstelling met de portretten van deze dansers te zien.

Van Manen in Shanghai

In november 2019 danst Het Nationale Ballet twee voorstellingen van een Hans van Manen-programma tijdens het Shanghai International Arts Festival. In het Shanghai Grand Theatre worden Adagio Hammerklavier, Kleines Requiem, Sarcasmen en 5 Tango’s uitgevoerd.

bezoeker
Floor Eimers en Martin ten Kortenaar | Foto: Altin Kaftira
14 december 2019

300.000ste bezoeker voor Notenkraker & Muizenkoning

Op 14 december 2019 wordt bij een van de voorstellingen van Notenkraker & Muizenkoning de 300.000ste bezoeker verwelkomd van deze succesproductie van choreograaf en ontwerper Toer van Schayk en choreograaf Wayne Eagling. 

nnb
Fotograaf onbekend

Junior Company naar Indonesië

De Junior Company geeft tussen 28 januari en 1 februari 2020 - net voor het losbarsten van de wereldwijde coronapandemie - drie uiterst succesvolle optredens in Indonesië. Op uitnodiging van het Erasmus Huis, het Nederlands cultureel centrum in Jakarta, dansen de jonge talenten van de Junior Company een programma met choreografieën van Ernst Meisner, George Balanchine, Charlotte Edmonds en Eric Gauthier. Alle voorstellingen zijn uitverkocht en mensen staan tot op straat om via grote videoschermen mee te kijken.

Frida
Frida | Foto: Hans Gerritsen
6 februari 2020

Frida

Op 6 februari 2020 beleeft Frida haar wereldpremière in Nationale Opera & Ballet, een nieuwe grootschalige, avondvullende productie van de Colombiaans-Vlaamse choreografe Annabelle Lopez Ochoa, geïnspireerd door het leven en werk van de  Mexicaanse kunstenaar Frida Kahlo. De muziek is speciaal voor de productie geschreven door de Britse componist Peter Salem; Dieweke van Reij heeft de decors en kleurrijke kostuums ontworpen. Bij de premièrevoorstelling vertolkt eerste soliste Maia Makhateli de rol van Frida.

Frida
Frida

Frida

Op 6 februari 2020 beleeft Frida haar wereldpremière in Nationale Opera & Ballet, een nieuwe grootschalige, avondvullende productie van de Colombiaans-Vlaamse choreografe Annabelle Lopez Ochoa, geïnspireerd door het leven en werk van de  Mexicaanse kunstenaar Frida Kahlo. De muziek is speciaal voor de productie geschreven door de Britse componist Peter Salem; Dieweke van Reij heeft de decors en kleurrijke kostuums ontworpen. Bij de premièrevoorstelling vertolkt eerste soliste Maia Makhateli de rol van Frida. Het Parool oordeelt: “Lopez Ochoa overstijgt vanaf de eerste minuut het anekdotische (..)  De zelfportretten van Frida komen, door mannen gedanst, tot leven in magistrale groepschoreografieën (..) Titelrolvertolkster Maia Makhateli excelleert danstechnisch, maar vooral ­dramatisch. Haar Frida is een regelrechte ode aan levenslust en vrouwelijke veerkracht.” En Dance International schrijft: “The complex story is deftly handled, there is plenty of inventive choreography and a slew of excellent performances. The costumes are no small part of the success and Ochoa weaves these strands together in a ballet that has both entertainment value and depth.”

Gently Quiet - Sebia Plantefève-Castryck
Gently Quiet - Sebia Plantefève-Castryck | Foto: Peter Leung

Online premières

Alle verder geplande theaterpremières in seizoen 2019/2020 zijn door de coronacrisis komen te vervallen. Wel zijn er diverse online premières. Zo creëert Milena Sidorova in de eerste maanden van de lockdown de dansvideo Hold On, op het gelijknamige nummer van de Nederlandse band DI-RECT, en maken Young Creative Associate Peter Leung en filmmaker Altin Kaftira Gently Quiet, bestaande uit 11 korte dansfilms opgenomen op verschillende, vrijwel verlaten buitenlocaties in Amsterdam tijdens de lockdown.

Gently Quiet - Sebia Plantefève-Castryck Gently Quiet - Sebia Plantefève-Castryck Open afbeelding in een nieuw tabblad

Gently Quiet - Sebia Plantefève-Castryck | Foto: Peter Leung

Gently Quiet - Sebia Plantefève-Castryck

Online premières

Alle verder geplande theaterpremières in seizoen 2019/2020 zijn door de coronacrisis komen te vervallen. Wel zijn er diverse online premières. Zo creëert Milena Sidorova in de eerste maanden van de lockdown de dansvideo Hold On, op het gelijknamige nummer van de Nederlandse band DI-RECT, en maken Young Creative Associate Peter Leung en filmmaker Altin Kaftira Gently Quiet, bestaande uit 11 korte dansfilms opgenomen op verschillende, vrijwel verlaten buitenlocaties in Amsterdam tijdens de lockdown. Vanaf begin juni 2020 mogen de dansers - na hun lichaam en conditie maanden thuis te hebben moeten onderhouden - in kleine groepjes en op afstand weer in de studio's repeteren. Op 15 juni vindt de online première plaats van The Prometheus Project, bestaande uit solo's van Wubkje Kuindersma, Ernst Meisner en Remi Wörtmeyer. Dance Tabs schrijft: “Meisner’s Eagle was a powerful solo for Sem Sjouke”, “A brief work of remarkable imagery, powerfully performed” (over Wörtmeyers solo) en “This was the least adorned piece, with no design accoutrements, relying on the simple classicism of Kuindersma’s choreography, which fully utilised the space, alongside Kaftira’s roving camerawork.”

Safe Distance Ballet met G-Star Raw
12 maart 2020

Coronapandemie

Net als alle culturele instellingen wordt Het Nationale Ballet in 2020 hard getroffen door de gevolgen van de coronapandemie. Op 12 maart moeten van de ene op de andere dag alle Nederlandse theaters sluiten.

Safe Distance Ballet met G-Star Raw - Kira Hilli en Manu Kumar | Foto: Lesley Weitjes
Safe Distance Ballet met G-Star Raw Safe Distance Ballet met G-Star Raw Open afbeelding in een nieuw tabblad

Safe Distance Ballet met G-Star Raw - Kira Hilli en Manu Kumar | Foto: Lesley Weitjes

Safe Distance Ballet met G-Star Raw
12 maart 2020

Coronapandemie

Net als alle culturele instellingen wordt Het Nationale Ballet in 2020 hard getroffen door de gevolgen van de coronapandemie. Op 12 maart moeten van de ene op de andere dag alle Nederlandse theaters sluiten. Het Nationale Ballet zet daarna een uitgebreid online programma op, om zo het contact met het publiek te behouden én uit te breiden, want het aanbod wordt ook door internationale ‘bezoekers’ veel bekeken en hogelijk gewaardeerd. 

  • De online streams die Het Nationale Ballet aanbiedt worden in 2020 door 402.940 mensen bekeken; in 2021 zijn dat er 173.729. 
  • De online balletlessen die Ernst Meisner, Caroline Sayo Iura en Larissa Lezhnina tijdens de coronapandemie geven, worden door dansers en dansstudenten over de hele wereld gevolgd. Inmiddels zijn de lessen door meer dan vier miljoen mensen bekeken. 
  • Nationale Opera & Ballet bereikt in 2020 op social media 25,6 miljoen mensen en in 2021 zijn dat er ruim 15 miljoen.

20 / 21

L'autre coté
L'autre coté | Foto: Michel Schnater
17 september 2020

Dancing Apart Together en Live

Na een half jaar zonder live-voorstellingen opent Het Nationale Ballet op 17 september 2020 weer zijn deuren. Gedurende twee weken presenteert het gezelschap twee korte voorstellingen per avond, die (vanwege de coronamaatregelen) steeds door maximaal 350 mensen mogen worden bijgewoond: Dancing Apart Together en Hans van Manens iconische videoballet Live.

Kaddish Kaddish Open afbeelding in een nieuw tabblad

Kaddish - Jakob Feyferlik en Qian Liu | Foto: Hans Gerritsen

Largo Largo Open afbeelding in een nieuw tabblad

Largo - Claire Tjoe-Fat | Foto: Hans Gerritsen

L'autre coté | Foto: Michel Schnater
Kaddish
Largo

Dancing Apart Together en Live

Na een half jaar zonder live-voorstellingen opent Het Nationale Ballet op 17 september 2020 weer zijn deuren. Gedurende twee weken presenteert het gezelschap twee korte voorstellingen per avond, die (vanwege de coronamaatregelen) steeds door maximaal 350 mensen mogen worden bijgewoond: Dancing Apart Together en Hans van Manens iconische videoballet Live. Dancing Apart Together telt maar liefst acht wereldpremières van Ted Brandsen, Ernst Meisner, Juanjo Arqués, Annabelle Lopez Ochoa, Sedrig Verwoert en Milena Sidorova, aangevuld met bestaande werken van Hans van Manen en David Dawson en, als openingsballet, Michel Fokines legendarische solo De stervende zwaan. Dagblad Trouw: “Na maanden van gedwongen lockdown is dat een krachtige boodschap: Het Nationale Ballet gáát ervoor. En hoe - met maar liefst twaalf verschillende balletten op één avond, waaronder opvallend veel groepsstukken.” En de Volkskrant schrijft: “Van Manens magistrale Solo en zijn wereldvermaarde videoballet Live bleken hoogtepunten van deze start van het aangepaste balletseizoen.”

Maia
Maia Makhateli

Maia Makhateli uitgeroepen tot Dancer of The Year

Het Britse tijdschrift Dance Europe nomineert eerste solisten Qian Liu en Maia Makhateli in oktober 2020, samen met tien andere topsolisten van over de hele wereld, voor de Dancer of the Year Award 2020. De prijs gaat uiteindelijk naar Maia Makhateli. Zij wordt vooral geprezen vanwege haar “hartverscheurende” hoofdrol in Annabelle Lopez Ochoa's Frida en voor haar “meesterlijke en stijlvolle” vertolking van de balletten van George Balanchine.

 

Solo - Timothy van Poucke
Solo - Timothy van Poucke | Foto: Jean van Lingen

Black Achievement Month

Tijdens de vijfde editie van de Black Achievement Month presenteert Het Nationale Ballet een online stream van Dancing Diversity, bestaande uit diverse choreografieën, interviews en filmfragmenten, waarbij het thema ‘rolmodel’ centraal staat. De regie van de avond is in handen van twee jonge makers, Carmen Lamptey en Gabriela Acosta Camacho, die zich inzetten voor een diverse en inclusievere samenleving, door, in en met de kunsten. De avond wordt gepresenteerd door Humberto Tan.
 

Classical Symphony
Classical Symphony - Jared Wright en Martin ten Kortenaar | Foto: Hans Gerritsen
13 oktober 2020

Back to Ballet

In oktober en november 2020 zou Het Nationale Ballet voor een maximaal toegestaan aantal van 250 mensen per voorstelling het dubbelprogramma Back to Ballet - Classic en Back to Ballet - Contemporary dansen. Helaas blijft het bij één live voorstelling van het eerste programma, op 13 oktober.

Classical Symphony - Jared Wright en Martin ten Kortenaar | Foto: Hans Gerritsen Classical Symphony - Jared Wright en Martin ten Kortenaar | Foto: Hans Gerritsen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Classical Symphony - Jared Wright en Martin ten Kortenaar | Foto: Hans Gerritsen

Classical Symphony - Jared Wright en Martin ten Kortenaar | Foto: Hans Gerritsen

Back to Ballet

In oktober en november 2020 zou Het Nationale Ballet voor een maximaal toegestaan aantal van 250 mensen per voorstelling het dubbelprogramma Back to Ballet - Classic en Back to Ballet - Contemporary dansen. Helaas blijft het bij één live voorstelling van het eerste programma, op 13 oktober. Daarna wordt het maximaal aantal toegestane bezoekers vastgesteld op 30, wat Het Nationale Ballet ertoe brengt om - naast enkele optredens voor een geselecteerd klein publiek (onder wie mensen uit de zorg) - over te schakelen op livestreams van beide programma’s. Een belangrijke blikvanger in Back to Ballet - Classic is de wereldpremière van Ted Brandsens mannenchoreografie Classical Symphony. “Met Classical Symphony brengt Brandsen een hommage aan de dansers van Het Nationale Ballet. Drie delen uit Symfonie nr. 1 van Prokofjev jagen de grote groep dansers op tot een even modern-swingend als klassiek danspatroon. De mannelijke dansers, laat Brandsen zien, hebben een grote techniek tot hun beschikking met snelle draaiingen, hoge sprongen en perfect synchroon bewegingsarsenaal”, aldus Theaterkrant.nl. In Back to Ballet - Contemporary beleeft Juanjo Arqués’ Manoeuvre zijn wereldpremière. De Volkskrant: “Vooral de canonvorm waarin de zeven dansers hun bewegingsvocabulaire net gewijzigd doorgeven of na elkaar uit de rijen losbreken, maakt Manoeuvre tot een sterk ballet.”

Cast Mr and Mrs Perfect
Cast Mr and Mrs Perfect | Foto: Kim Krijnen

Mr and Mrs Perfect

In samenwerking met het in cultuureducatie gespecialiseerde Poldertheater presenteert Het Nationale Ballet vanaf november 2020 een nieuw educatieproject: een schoolvoorstelling in combinatie met workshops in de klas, speciaal gericht op VMBO-leerlingen. Mr and Mrs Perfect is - met Igor Stravinsky’s Les noces als vertrekpunt - een eigentijdse, onderhoudende voorstelling productie over, onder meer, de liefde. Na afloop van elke voorstelling vindt een verdiepend gesprek plaats en daarnaast volgen de leerlingen diverse workshoplessen, waarin spel, dans en verbeelding centraal staan. De choreografie van Mr & Mrs Perfect is van de hand van voormalig HNB-danser Bruno Roche de la Pareira. De voorstelling wordt tot eind 2023 gemiddeld zo'n 60 keer per jaar gespeeld.

Milena Sidorova
Milena Sidorova | Foto: Sebastien Galtier

Nieuwe Young Creative Associates

In december 2020 stelt Het Nationale Ballet drie nieuwe Young Creative Associates aan, als opvolgers van Juanjo Arqués en Peter Leung: de Oekraïens-Nederlandse Milena Sidorova en de Nederlandse choreografen Wubkje Kuindersma en Sedrig Verwoert.

Milena
Wubkje Kuindersma
Sedrig

Nieuwe Young Creative Associates

In december 2020 stelt Het Nationale Ballet drie nieuwe Young Creative Associates aan, als opvolgers van Juanjo Arqués en Peter Leung: de Oekraïens-Nederlandse Milena Sidorova en de Nederlandse choreografen Wubkje Kuindersma en Sedrig Verwoert. Zij zullen de komende drie jaar regelmatig nieuw werk voor het gezelschap maken. Ook kunnen ze gebruikmaken van repetitiestudio’s en dansers van Het Nationale Ballet en worden ze begeleid bij het maken van artistieke keuzes.

METAMORPHOSIS
METAMORPHOSIS | Foto: Hans Gerritsen

Livestreams

Ook na Back to Ballet is Het Nationale Ballet, door de coronamaatregelen, voorlopig aangewezen op livestreams.

METAMORPHOSIS | Foto: Hans Gerritsen

Livestreams

Ook na Back to Ballet is Het Nationale Ballet, door de coronamaatregelen, voorlopig aangewezen op livestreams. Tot de programma’s die in de periode december 2020 t/m mei 2021 online te zien zijn, behoren een speciaal samengesteld Kerstgala (6864 views), het programma Hans van Manen Variations (6715 views), een bijzondere Spring Special (2697 views), de wereldpremière van David Dawsons METAMORPHOSIS (47.335 views), Wubkje Kuindersma’s Architecture of Hope (2365 views) en een drieluik met nieuwe werken van Young Creative Associates Wubkje Kuindersma, Milena Sidorova en Sedrig Verwoert (in totaal 41.442 views).

Stijn
Stijn Schoonderwoerd | Foto: Milagro Elstak

Stijn Schoonderwoerd algemeen directeur Nationale Opera & Ballet

Per februari 2021 volgt Stijn Schoonderwoerd algemeen directeur Els van der Plas op. Hij keert daarmee terug bij Nationale Opera & Ballet, want eerder al was hij zakelijk directeur van Het Nationale Ballet en directeur van het Nederlands Philharmonisch Orkest, de vaste orkestpartner van De Nationale Opera. 

Rachel Beaujean
Rachel Beaujean | Foto: Erwin Olaf
30 maart 2021

Oprichting Hans van Manen Foundation

Op 30 maart 2021 wordt de Stichting Hans van Manen Foundation opgericht. Het belangrijkste doel van de stichting is 'het behouden, beheren en archiveren van het Nederlands cultureel erfgoed van het choreografiewerk van Hans van Manen'. Op nadrukkelijk verzoek van Van Manen zelf benoemt het bestuur van de Stichting (bij de oprichting bestaande uit Ted Brandsen, Henk van Dijk, Rien Meppelink en Oscar Hammerstein) Rachel Beaujean met ingang van dezelfde datum tot directeur van de Van Manen Foundation. Zij wordt hiermee ook officieel verantwoordelijk voor alle instuderingen van Van Manens balletten, zowel in Nederland als wereldwijd. 

Koningin Maxima
Anna Tsygankova en Constantine Allen in Embrace | Foto: screenshot TV-opname

Dansen voor Máxima

Ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van Koningin Máxima, op 17 mei 2021, creëren Van Manen en Ted Brandsen (artistiek directeur van Het Nationale Ballet) een gelegenheidsduet voor eerste solisten Anna Tsygankova en Constantine Allen. De choreografie, getiteld Embrace, maakt deel uit van een televisieprogramma waarin de kracht van muziek wordt gevierd (Máxima is op dat moment erevoorzitter van Méér Muziek in de Klas) en waaraan diverse Nederlandse artiesten meewerken. De muziek voor het nieuwe duet - Astor Piazzolla's Adiós Nonino en Ariel Ramírez' Alfonsina y el mar - wordt live uitgevoerd door bandoneonist Carel Kraayenhof, samen met musici Juan Pablo Dobal en Douwe Eisses en zangeres Izaline Calister.

The Four Seasons
The Four Seasons - Constantine Allen en Floor Eimers | Foto: Hans Gerritsen

Beethoven + Four Seasons

In juni 2021 kan Het Nationale Ballet eindelijk weer live voorstellingen geven. In het kader van het Holland Festival worden twee programma’s gepresenteerd. Het eerste, Beethoven, bevat naast Hans van Manens Grosse Fuge de wereldpremière van Prometheus van Wubkje Kuindersma, Ernst Meisner en Remi Wörtmeyer. Het tweede programma, Four Seasons,  bestaat uit de Nederlandse première van David Dawsons The Four Seasons en de Europese première van Christopher Wheeldons The Two of Us.

The Four Seasons The Four Seasons Open afbeelding in een nieuw tabblad

The Four Seasons - Constantine Allen en Floor Eimers | Foto: Hans Gerritsen

Prometheus Prometheus Open afbeelding in een nieuw tabblad

Prometheus - Timothy van Poucke en ensemble | Foto: Hans Gerritsen

The Four Seasons
Prometheus

Beethoven + Four Seasons

In juni 2021 kan Het Nationale Ballet eindelijk weer live voorstellingen geven. In het kader van het Holland Festival worden twee programma’s gepresenteerd. Het eerste, Beethoven, bevat naast Hans van Manens Grosse Fuge de wereldpremière van Prometheus van Wubkje Kuindersma, Ernst Meisner en Remi Wörtmeyer. Het tweede programma, Four Seasons,  bestaat uit de Nederlandse première van David Dawsons The Four Seasons en de Europese première van Christopher Wheeldons The Two of Us.

Dawsons The Four Seasons krijgt jubelende recensies: “The Four Seasons is one of those blissful moments when dance, music and design chassé into alignment to create a moment of sublime beauty.” En hetzelfde geldt voor Wheeldons The Two of Us: “I’ve never seen a more sincere, open-hearted, grounded work from Wheeldon (..)

The dancers look like themselves, moving not so much with but through the music, feeling its vibe, and letting themselves be carried away by it (..) utterly genuine, heart-catching. I found myself holding back tears.”

Seizoen
11 / 12