De geschiedenis van Het Nationale Ballet
Duik, door deze tijdlijn te bekijken, in de rijke geschiedenis van Het Nationale Ballet. De tijdlijn belicht de hoogtepunten uit het repertoire en geeft een overzicht van de ontwikkeling van het gezelschap sinds zijn oprichting in 1961. Laat je meevoeren door alle verhalen en geniet van de vele, regelmatig niet eerder gepubliceerde archiefbeelden.
De jaren ’80
- 124 Nieuwe Producties
- 95 Wereldpremières
81 / 82
Staatsbezoek Bonn
Op 2 maart 1982 treedt Het Nationale Ballet - zoals vaker - op tijdens een staatsbezoek van Koningin Beatrix en Prins Claus, dit keer aan Bonn. Op het laatste moment zijn er enkele programmawijzigingen. Zo komt Hans van Manens Sarcasmen te vervallen, wat leidt tot een kleine rel c.q. mythe aangezien de choreograaf aanvankelijk vermoedt dat een scène uit het ballet - waarbij de danseres haar hand op het kruis van de danser legt - door het Koninklijk Huis als 'ongepast' wordt ervaren.
Jubileum
Ter gelegenheid van het 20-jarig jubileum van Het Nationale Ballet creëren de drie huischoreografen ieder een nieuw werk: Onder mijne voeten (Rudi van Dantzig), I Hate You Too, Johnny (Toer van Schayk) en het nog steeds veelvuldig gedanste 'ballet voor twee' Sarcasmen (Hans van Manen), dat bij de première op onnavolgbare wijze wordt vertolkt door solisten Rachel Beaujean en Clint Farha.
Landschap
Toer van Schayk maakt zijn eerste avondvullende ballet: Landschap, na Van Dantzigs Romeo en Julia is dit het tweede avondvullende werk van een Nederlandse balletchoreograaf. In het caleidoscopisch opgezette, vaak surrealistische dansspektakel houdt Van Schayk zijn publiek een spiegel voor; in een vredig Nederlands rivierlandschap toont hij beelden van onder meer oorlog, onderdrukking, wetenschap als commercie en milieuverontreiniging.
Grosse Fuge
Een belangrijke aanwinst voor het repertoire is ook Hans van Manens Grosse Fuge, dat hij oorspronkelijk in 1971 voor Nederlands Dans Theater creëerde en dat bij die gelegenheid meteen werd uitgeroepen tot "meest belangwekkende Europese ballet van het decennium". Tot op de dag van vandaag is Grosse Fuge een van de wereldwijd meest uitgevoerde werken van de meesterchoreograaf.
Tournee Israël
Voor het eerst treedt het gezelschap op in Israël, met voorstellingen in Jeruzalem, Tel Aviv, Haifa en Ein Gev.
Start bouw Muziektheater
Op 5 juli 1982 wordt de eerste paal geslagen voor de bouw van het nieuwe Stadhuis en Muziektheater (nu Nationale Opera & Ballet) op het Amsterdamse Waterlooplein, naar een ontwerp van architecten Wilhelm Holzbauer (Stadhuis) en Cees Dam (Muziektheater). In de volksmond heeft het gebouw nog steeds de bijnaam Stopera, ten onrechte, want die benaming slaat op de eerdere protesten die er, onder de noemer 'Stop Opera', tegen de nieuwbouw waren.
82 / 83
Dansfestival BAM, New York
Voor de derde keer treedt Het Nationale Ballet op in New York. Tijdens een dansfestival van de Brooklyn Academy of Music (BAM) worden 13 voorstellingen (15.050 bezoekers) gegeven van een 'all-Dutch'-programma, met werken van huischoreografen Rudi van Dantzig, Hans van Manen en Toer van Schayk.
"By offering a repertory consisting entirely of serious contemporary works, the Dutch have paid tribute to the intelligence of New York dancegoers, and for this they deserve great praise", aldus The New York Times.
Gouden Theaterdansprijs voor Alexandra Radius
De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) reikt naast de jaarlijkse toneelprijzen dit seizoen voor het eerst ook dansprijzen uit. Eerste soliste Alexandra Radius ontvangt de Gouden Theaterdansprijs, voor haar excellente vertolking van de titelrol in The Sleeping Beauty.
Jonge Sterren van de Dans
Een nieuw initiatief is het programma Jonge Sterren van de Dans, waarmee Het Nationale Ballet door het land reist en dat aan jonge en aankomende solisten de kans biedt ervaring op te doen in het (neo)klassiek-romantische repertoire.
Nijinska's Les Biches
Voor het eerst neemt Het Nationale Ballet in dit seizoen een choreografie op het repertoire van Bronislava Nijinska, de zus van de legendarische danser en choreograaf Vaslav Nijinski. Nijinska creëerde Les Biches in 1924 voor Diaghilevs Ballet Russes. Bij die gelegenheid vertolkte ze zelf de rol van gastvrouw in het ballet. Bij Het Nationale Ballet wordt Les Biches ingestudeerd door haar dochter, Irina Nijinska.
George Balanchine overlijdt op 79-jarige leeftijd
Op 30 april 1983 overlijdt George Balanchine, de Russisch-Amerikaanse grootmeester van het 20ste-eeuwse ballet. Vanaf het oprichtingsseizoen tot op de dag van vandaag nemen zijn geniale balletten een ereplaats in binnen het Nationale Ballet-repertoire.
Kleine zaal-productie Bellevue
Bij wijze van uitzondering produceert Het Nationale Ballet een kleine-zaalprogramma, uitgebracht in het Amsterdamse Theater Bellevue. Hiervoor creëert artistiek leider Rudi van Dantzig Ik hou gewoon m'n adem in, op muziek van Boudewijn Tarenskeen en De Gebroeders Flint.
83 / 84
Gouden Theaterdansprijs voor Clint Farha
Eerste solist Clint Farha ontvangt de Gouden Theaterdansprijs van de VSCD, voor onder meer zijn optreden in Giselle (als Graaf Albrecht), Hans van Manens 5 Tango's en Sarcasmen, Rudi van Dantzigs Vier letzte Lieder en George Balanchines De verloren zoon.
Hans van Manen in Carré en Londen
Een enorme publiekstrekker dit seizoen is het Hans van Manen-programma in Theater Carré, bestaande uit In and Out, Adagio Hammerklavier en vier van zijn vijf Pianovariaties: Sarcasmen, Trois gnossiennes, Pose en Portrait. Dit laatste werk wordt uitgevoerd door gastdanseres Pauline Daniëls, voor wie Van Manen deze solo enkele maanden eerder creëerde.
Controversieel
Bijzondere nieuwe aanwinsten op het repertoire zijn dit seizoen Rodin van de Sovjet-Russische choreograaf Leonid Jakobson, geïnspireerd door beeldhouwwerken van Auguste Rodin (de pers noemt het ballet "een historische curiositeit"), en het minimalistische, repetitieve Slow, heavy and blue van de Amerikaanse, postmodernistische choreograaf Carolyn Carlson.
"Slow, heavy and blue is als één grote trip", aldus Het Vrije Volk.
Samenwerking Nel Roos Akademie
In januari 1984 sluiten Het Nationale Ballet en de Nel Roos Akademie voor Ballet (onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en een van de voorlopers van de Nationale Balletacademie) een samenwerkingsovereenkomst. Leerlingen en studenten van de opleiding worden voortaan ingezet bij voorstellingen van Het Nationale Ballet en balletmeesters en dansers van het gezelschap geven les op de opleiding.
Hoofd artistieke staf
Balletmeester Reuven Voremberg wordt benoemd tot hoofd van de artistieke staf. Voremberg, van Israëlische afkomst, kwam in 1958 bij het Nederlands Ballet en danste van 1961 tot 1972 bij Het Nationale Ballet. Daarna werd hij achtereenvolgens assistent-balletmeester en balletmeester. Tot 2000 zal Voremberg aan het gezelschap verbonden verblijven, de laatste twee jaar als artistiek adviseur.
84 / 85
Romeo en Julia in Carré
Recordcijfers (19.915 bezoekers) behaalt Het Nationale Ballet met een serie voorstellingen van Rudi van Dantzigs Romeo en Julia in Carré. De premièrevoorstelling wordt gedanst door Alexandra Radius en Henny Jurriëns. De meeste aandacht gaat ditmaal echter uit naar het jonge paar Jane Lord - dan net bevorderd tot tweede soliste - en Barry Watt.
Want wij weten niet wat wij doen
Veel aandacht is er ook voor Van Dantzigs nieuwe, controversiële ballet Want wij weten niet wat wij doen. De choreografie - waarin naast een 'christusfiguur', Clint Farha, ook huidig artistiek directeur Ted Brandsen een belangrijke rol heeft als Adam, de eerste mens - schetst een somber maar uiterst indrukwekkend beeld van hoe wij als mensen met de wereld en met elkaar omgaan.
Choreografieprijs voor Hans van Manen
Hans van Manen ontvangt als eerste de nieuwe Choreografieprijs van de VSCD.
Voor het eerst 'blokprogramma's'
Waar Het Nationale Ballet tot nu toe per voorstelling het repertoire wisselde, is dit het eerste seizoen waarin enkel nog 'blokprogramma's' worden gepresenteerd: van elk programma wordt voortaan een serie voorstellingen gegeven.
Directie Overleg Dansgezelschappen
Het Nationale Ballet is een van de oprichters van de nieuwe stichting Directie Overleg Dansgezelschappen (DOD), een overlegorgaan waarin naast Het Nationale Ballet nog acht andere Nederlandse dansgezelschappen vertegenwoordigd zijn.
Vrienden van Het Nationale Ballet
Waar liefhebbers van Het Nationale Ballet in Den Haag eerder al een eigen Vriendenvereniging oprichtten, neemt Het Nationale Ballet dit seizoen zelf het initiatief tot oprichting van een nieuwe Stichting Vrienden van Het Nationale Ballet. De Stichting brengt voortaan diverse keren per jaar een eigen magazine uit en organiseert tal van activiteiten voor nieuwe Vrienden, waaronder 'meet and greets', openbare lessen en repetities, rondleidingen en reizen naar buitenlandse balletmekka.
85 / 86
Laatste seizoen in de Stadsschouwburg
Het 25ste seizoen in het bestaan van Het Nationale Ballet is meteen ook het laatste seizoen in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Het gezelschap geeft op 3 april 1986 zijn (voorlopig) laatste voorstelling in het theater, waarvoor alle medewerkers die in de afgelopen 25 jaar aan de groep verbonden waren zijn uitgenodigd.
Twintigste Balanchine
Met de Tsjaikovski Pas de Deux neemt Het Nationale Ballet zijn 20ste Balanchine-ballet op het repertoire. "Een duet als een frisse lentebries, speels, pittig, briljant en met veel vaart (..) door Caroline Iura en Fred Berlips uistekend en met bravoure gedanst", aldus NRC Handelsblad.
Bacchanten
Met het ambitieuze Bacchanten onderstreept artistiek leider Rudi van Dantzig zijn voorliefde voor experiment. Hij heeft voor deze productie toneelregisseur Gerardjan Rijnders uitgenodigd, die samen met componist Boudewijn Tarenskeen, dramaturg Janine Brogt én met assistentie van choreograaf Ted Brandsen een grootse, beklemmende en volstrekt eigenzinnige bewerking heeft gemaakt van Euripides' beroemde, satirische tragedie.
Intrek in Het Muziektheater
Op 21 april verhuist het gezelschap samen met De Nederlandse Opera (nu De Nationale Opera) naar Het Muziektheater (nu Nationale Opera & Ballet) aan het Waterlooplein, waar beide vanaf dan enkele maanden de tijd hebben om zich voor te bereiden op de grootse opening van het theater in september 1986.
Gouden Theaterdansprijs voor Coleen Davis
In mei 1986 ontvangt eerste soliste Coleen Davis tijdens het VSCD-congres in Maastricht de Gouden Theaterdansprijs, aan haar uitgereikt door collega-danseres Alexandra Radius.
7e Symfonie
Ter gelegenheid van het afscheid van de Stadsschouwburg creëert Van Dantzig het mannenduet Afzien, voor solisten Han Ebbelaar en Francis Sinceretti. De laatste beëindigt met dit optreden zijn danscarrière. Toer van Schayk maakt voor het laatste Stadsschouwburg-programma zijn meesterwerk 7e Symfonie, dat een klein jaar later wordt onderscheiden met de Choreografieprijs van de VSCD en nog steeds kan rekenen op staande ovaties.
86 / 87
Opening Het Muziektheater
Op 23 september 1986 vindt de officiële opening van Het Muziektheater plaats, in aanwezigheid van Koningin Beatrix, Prins Claus, 13 leden van de ministerraad, het voltallige Amsterdamse gemeentebestuur en vele andere genodigden. De gezamenlijke voorstelling van Het Nationale Ballet en De Nederlandse Opera wordt live uitgezonden door de NOS-televisie. In de erop volgende weken worden diverse extra openingsvoorstellingen gegeven, voor steeds andere groepen genodigden.
Zoals Orpheus en Opening
Voor de gezamenlijke, officiële openingsvoorstelling creëert Toer van Schayk Zoals Orpheus, dat een double bill vormt met Otto Kettings Ithaka, uitgevoerd door De Nederlandse Opera. Twee dagen laten presenteert Het Nationale Ballet een eigen openingsprogramma, met daarin een nieuw werk van Hans van Manen, Opening, en de reprises van 7e Symfonie van Van Schayk en Collective Symphony van Van Dantzig, Van Manen en Van Schayk.
Afscheidsvoorstelling Han Ebbelaar
Op 12 oktober 1986 beëindigt eerste solist Han Ebbelaar zijn danscarrière bij Het Nationale Ballet. Hij danst bij die gelegenheid Hans van Manens Twilight - samen met zijn vrouw Alexandra Radius - en Toer van Schayks 7e Symfonie. Tot in mei 1988 treedt hij met Radius nog wel op in de eigen dansprogramma's van het echtpaar. Vanaf seizoen 1987/1988 is Ebbelaar gedurende twee jaar als adjunct artistiek leider aan het gezelschap verbonden.
Eerste Nieuwjaarsgala
Ter afsluiting van de viering van het 25-jarig jubileum organiseert Het Nationale Ballet op 1 januari 1987 zijn eerste Nieuwjaarsgala. Bij die gelegenheid wordt ook het boek 25 jaar Het Nationale Ballet gepresenteerd, samengesteld door Luuk Utrecht, Caroline Willems en Astrid van Leeuwen.
Op de foto 'levend kunstwerk' Fabiola, die flamboyant aanwezig is bij dit eerste Nieuwjaarsgala.
Assepoester
In april 1987 neemt het gezelschap Frederick Ashtons avondvullende Assepoester op het repertoire, op de gelijknamige compositie van Sergej Prokofjev en met decors en kostuums van David Walker. Het ballet groeit al snel uit tot een van de grote publiekssuccessen van Het Nationale Ballet. De hoofdrollen worden bij de première gedanst door tweede solisten Jane Lord en Wim Broeckx, die op dat moment ook in het echte leven verliefd zijn, wat voor extra magie zorgt. "Een oogstrelende balletklassieker", oordeelt Het Parool.
Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa
Op 18 mei 1987 werkt Het Nationale Ballet mee aan de openingsmanifestatie van Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa. In Theater Carré wordt Hans van Manens iconische videoballet Live uitgevoerd, bijgewoond door onder meer Koningin Beatrix, Prins Claus en de ministers van Cultuur uit diverse Europese landen. Tegelijkertijd kan het publiek in Het Muziektheater het ballet via een digitale verbinding op een grote video-wall zien. Aansluitend worden in Het Muziektheater Van Manens balletten Corps en Symphonieën der Nederlanden gedanst.
Vertrek van Hans van Manen
Na 15 jaar als huischoreograaf aan Het Nationale Ballet verbonden te zijn geweest vertrekt Hans van Manen, uit onvrede over de beperkte ruimte die hem op dat moment in de programmering wordt geboden. Voor zijn vertrek presenteert hij nog één premièrewerk: Symphonieën der Nederlanden (zie hieronder). Van 1988 tot 2003 is Van Manen vaste choreograaf van Nederlands Dans Theater, in 2005 keert hij in deze zelfde functie terug bij Het Nationale Ballet.
87 / 88
Gastprogrammering Het Muziektheater
Met de opening van Het Muziektheater is ook de afdeling Gastprogrammering Muziektheater in het leven geroepen, die, onder de bezielende leiding van directeur Pieter Hofman, tussen 1987 en 2009 ballet-, opera- en muziektheaterproducties van over de hele wereld naar Amsterdam haalt. Het spits wordt dit seizoen afgebeten door het befaamde Bolsjoi Ballet uit Moskou, dat voorstellingen geeft van de avondvullende balletten Raymonda en De Gouden Eeuw.
Inaugurele rede Hans van Manen
Op 1 november 1987 houdt Hans van Manen zijn inaugurele rede als bijzonder hoogleraar van de Katholieke Universiteit Nijmegen. Het Nationale Ballet danst bij die gelegenheid zijn balletten Sarcasmen en Twilight.
Eerste volledig Nederlandse Zwanenmeer
Op 31 maart 1988 gaat het eerste volledig Nederlandse Zwanenmeer in première, in een choreografie van Rudi van Dantzig en met decors en kostuums van Toer van Schayk (die ook de volksdansen in de derde akte voor zijn rekening neemt). De productie wordt - ondanks een aanvankelijk gemengde persontvangst - al snel als een van de belangrijke mijlpalen in de Nederlandse dansgeschiedenis gezien. "Zwanenmeer Van Dantzig mooiste tot nu toe", kopt de Volkskrant.
Shamrock
De Amerikaanse, in Parijs werkzame hedendaagse choreograaf Carolyn Carlson maakt met Shamrock een avondvullend werk voor 34 dansers van Het Nationale Ballet, op speciaal voor de gelegenheid geschreven muziek van de beroemde filmcomponist Gabriel Yared. Een productie met een, aldus NRC Handelsblad, "zeer subtiele, heldere bewegingsstijl, een vaak poëtische, bijna breekbare sfeer en een wonderbaarlijke zeggingskracht in surrealistische beelden en situaties".
Bread Dances
Een andere opmerkelijke première in dit seizoen is Bread Dances van Édouard Lock, boegbeeld van de op dat moment jongste danssensatie van Canada: het eigenzinnige LaLaLa Human Steps. "Een subliem ballet (..) Wat er aan scherpte, precisie en grilligheid in dans gebeurt, grenst aan het ongelooflijke", schrijft Trouw.
Alexandra Radius benoemd tot Officier
Ter gelegenheid van haar 30-jarig dansjubileum wordt eerste soliste Alexandra Radius bevorderd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.
Schijnbewegingen
In een bijzondere televisiedocumentaire van de NOS, Schijnbewegingen, legt regisseur Piet Erkelens een relatie tussen dans en voetbal. Namens Ajax staan Johan Cruijff en Marco van Basten centraal in de documentaire, namens Het Nationale Ballet zijn dat Rudi van Dantzig en Clint Farha. Cruijff bezoekt tijdens de draaiperiode ook een aantal repetities en voorstellingen van Het Nationale Ballet, waarbij hij onder meer opmerkt dat "dansers veel harder werken dan voetballers".
88 / 89
Groosland
Een vanaf het eerste moment geweldige publieksfavoriet is Maguy Marins Groosland, ook wel het 'dikkertjesballet' genoemd, vanwege de kostumering van Casanova, waarbij het lijkt alsof de dansers naakt zijn en een veelvoud aan gewicht meetorsen. "Een verrukkelijk, knap gemaakt werk met een onbevangen speelsheid die je in de dans niet vaak meer ziet", aldus NRC Handelsblad.
Prijzenregen
Tijdens het jaarlijkse Theatergala van de VSCD ontvangt voormalig eerste solist Han Ebbelaar de Gouden Theaterdansprijs. De VSCD-Choreografieprijs gaat naar Rudi van Dantzig, als eerbetoon voor zijn Zwanenmeer. Op het derde Nieuwjaarsgala van Het Nationale Ballet, op 1 januari 1989, ontvangt danseres Coleen Davis de eerste Alexandra Radius Prijs van de Stichting Vrienden van Het Nationale Ballet.
Sleeping Beauty voor het eerst in Het Muziektheater
In maart 1989 is Sir Peter Wrights The Sleeping Beauty voor het eerst in Het Muziektheater (nu Nationale Opera & Ballet) te zien. De choreograaf en ontwerper Philip Prowse passen hun productie uit 1981 aan voor de veel grotere toneelmaten van het nieuwe theater.
Henny Jurriëns en Judith James
Op 9 april 1989 komen voormalig eerste solist Henny Jurriëns en voormalig tweede soliste Judith James bij een auto-ongeluk in Canada - waar ze sinds 1986 wonen - om het leven. Hun driejarige dochter Isa overleeft het ongeluk. Het nieuws leidt tot grote verslagenheid in de Nederlandse danswereld. Het Nationale Ballet houdt op 4 mei 1989 een herdenkingsbijeenkomst in de Amsterdamse Stadsschouwburg.
Taiwan en Canada
Voor het eerst treedt Het Nationale Ballet op in Taiwan. In de hoofdstad Taipeh worden vijf voorstellingen gegeven van Sir Peter Wrights Giselle. Voorts verzorgt het gezelschap de zogeheten contraprestatie tijdens een staatsbezoek aan Canada van Koningin Beatrix en Prins Claus, waarbij Van Manens Adagio Hammerklavier en Van Dantzigs Vier letzte Lieder worden uitgevoerd.
Nationale Balletacademie
Na een fusie in 1987 tussen de Nel Roos Academie voor Ballet en de Scapino Dansacademie wordt in 1988 de samengevoegde Opleiding Klassiek Ballet omgedoopt tot Nationale Balletacademie, met Erna Droog als eerste artistiek leider.
89 / 90
Requiem
De belangrijkste première in dit seizoen is Toer van Schayks Requiem op Mozarts gelijknamige dodenmis.
Anton Koolhaas noemt het ballet in Vrij Nederland meteen na de première een "belangrijke aanwinst voor Het Nationale Ballet".
Afscheid van en koninklijke onderscheiding voor Alexandra Radius
Op 20 juni 1990 neemt eerste soliste Alexandra Radius afscheid van Het Nationale Ballet, op de voor een balletdanser uitzonderlijk hoge leeftijd van bijna 48 jaar. Tijdens haar afscheidsvoorstelling danst ze onder meer Michel Fokines beroemde solo De stervende zwaan, de balkon-pas de deux uit Rudi van Dantzigs Romeo en Julia en Hans van Manens De maan in de trapeze (uit 1959) en Corps.
Joanne Zimmerman
Ook eerste soliste Joanne Zimmerman neemt na 18 jaar afscheid van het danspodium. In de laatste jaren van haar carrière was ze onder meer een onovertroffen Carabosse in Sir Peter Wrights Sleeping Beauty en daarnaast vertolkte ze belangrijke rollen in het werk van Rudi van Dantzig, Toer van Schayk en George Balanchine. In 1991 eert Dansersfonds '79 haar hiervoor met de Prijs van Verdienste.
Tweede tournee naar Griekenland
Aan het einde van het seizoen treedt Het Nationale Ballet voor de tweede keer op in het Herodes Atticus-openluchttheater, aan de voet van de Acropolis in Athene. Uitgevoerd worden werken van Van Dantzig, Van Manen, Van Schayk en Balanchine.
90 / 91
Wayne Eagling adviseur
Vooruitlopend op zijn aanstelling als artistiek directeur wordt de Canadees Wayne Eagling benoemd tot artistiek adviseur. Eagling is op dat moment nog verbonden aan The Royal Ballet in Londen, waar hij een indrukwekkende carrière als eerste solist heeft opgebouwd.
Gouden Theaterdansprijs voor Alan Land
Eerste solist Alan Land ontvangt dit seizoen de Gouden Theaterdansprijs van de VSCD voor onder meer zijn vertolking van de mannelijke hoofdrollen in Giselle, Romeo en Julia en Het Zwanenmeer.
Zilveren huwelijk Koningin Beatrix en Prins Claus
Op 11 mei 1991 danst Het Nationale Ballet Rudi van Dantzigs Vier letzte Lieder, Hans van Manens Corps en Toer van Schayks duet De chimaera van LA ter gelegenheid van het zilveren huwelijk van Koningin Beatrix en Prins Claus. De voorstelling wordt live uitgezonden door de NOS-televisie.
William Forsythe's Artifact
Ter gelegenheid van het Holland Festival 1991 presenteert het Nationale Ballet met het tweede deel uit Artifact voor het eerst een werk van William Forsythe, een van de grootste dansvernieuwers van de 20ste eeuw. Twee jaar later neemt het gezelschap het complete ballet op het repertoire, dat aldus het Algemeen Dagblad "meesterlijk, overdonderend en ongrijpbaar" is.
Pyrrhische dansen IV en Les Noces
In dezelfde Holland Festival-editie danst het gezelschap voorts ook de wereldpremière van Toer van Schayks Pyrrhische Dansen IV (het vierde deel van een reeks werken van zijn hand) en de Nederlandse première van Bronislava Nijinska's meesterwerk Les Noces.
Afscheidsvoorstelling Rudi van Dantzig
Op 5 juli 1991 neemt Rudi van Dantzig afscheid als artistiek leider van Het Nationale Ballet. Bij deze gelegenheid wordt hij bevorderd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau en dezelfde titel wordt toegekend aan zakelijk leider Anton Gerritsen, die op dat moment 25 jaar in dienst is. Van Dantzig blijft hierna nog tot 1994 als huischoreograaf verbonden aan Het Nationale Ballet.
Romeo en Julia in Londen
Na Van Dantzigs afscheidsvoorstelling in Nederland geeft Het Nationale Ballet zes voorstellingen van zijn meesterwerk Romeo en Julia in het London Coliseum. De eerste voorstelling wordt bijgewoond door (toen nog) Prinses Sarah Windsor-Ferguson, Hertogin van York. De beroemde Britse danscriticus John Percival schrijft in The Times: "Rudi van Dantzig's production of the Prokofiev Romeo and Juliet is probably the most clear and logical I have ever seen in its dramatic detail and development."