Naar homepage

De geschiedenis van Het Nationale Ballet

Duik, door deze tijdlijn te bekijken, in de rijke geschiedenis van Het Nationale Ballet. De tijdlijn belicht de hoogtepunten uit het repertoire en geeft een overzicht van de ontwikkeling van het gezelschap sinds zijn oprichting in 1961. Laat je meevoeren door alle verhalen en geniet van de vele, regelmatig niet eerder gepubliceerde archiefbeelden.

Symphonieën der Nederlanden - Simonetta Lysy, Barbara Leach, Kerrie Szuch, Silvia Petranca | Foto: Jorge Fatauros

De jaren ’80

  • 124 Nieuwe Producties
  • 95 Wereldpremières

81 / 82

2 maart 1982

Staatsbezoek Bonn

Op 2 maart 1982 treedt Het Nationale Ballet - zoals vaker - op tijdens een staatsbezoek van Koningin Beatrix en Prins Claus, dit keer aan Bonn. Op het laatste moment zijn er enkele programmawijzigingen. Zo komt Hans van Manens Sarcasmen te vervallen, wat leidt tot een kleine rel c.q. mythe aangezien de choreograaf aanvankelijk vermoedt dat een scène uit het ballet - waarbij de danseres haar hand op het kruis van de danser legt - door het Koninklijk Huis als 'ongepast' wordt ervaren.

I hate you too Johnny - Alexandra Radius
I hate you too Johnny - Alexandra Radius | Foto: Jorge Fatauros

Jubileum

Ter gelegenheid van het 20-jarig jubileum van Het Nationale Ballet creëren de drie huischoreografen ieder een nieuw werk: Onder mijne voeten (Rudi van Dantzig), I Hate You Too, Johnny (Toer van Schayk) en het nog steeds veelvuldig gedanste 'ballet voor twee' Sarcasmen (Hans van Manen), dat bij de première op onnavolgbare wijze wordt vertolkt door solisten Rachel Beaujean en Clint Farha. 

Onder mijne voeten  - Ted Brandsen, Charles Flanagan Onder mijne voeten  - Ted Brandsen, Charles Flanagan Open afbeelding in een nieuw tabblad

Onder mijne voeten  - Ted Brandsen, Charles Flanagan | Foto: Jorge Fatauros

I hate you too Johnny - Alexandra Radius I hate you too Johnny - Alexandra Radius Open afbeelding in een nieuw tabblad

I hate you too Johnny - Alexandra Radius | Foto: Jorge Fatauros

Sarcasmen - Rachel Beaujean, Clint Farha Sarcasmen - Rachel Beaujean, Clint Farha Open afbeelding in een nieuw tabblad

Sarcasmen - Rachel Beaujean, Clint Farha | Foto: Jorge Fatauros

Onder mijne voeten  - Ted Brandsen, Charles Flanagan
I hate you too Johnny - Alexandra Radius
Sarcasmen - Rachel Beaujean, Clint Farha

Jubileum

Ter gelegenheid van het 20-jarig jubileum van Het Nationale Ballet creëren de drie huischoreografen ieder een nieuw werk: Onder mijne voeten (Rudi van Dantzig), I Hate You Too, Johnny (Toer van Schayk) en het nog steeds veelvuldig gedanste 'ballet voor twee' Sarcasmen (Hans van Manen), dat bij de première op onnavolgbare wijze wordt vertolkt door solisten Rachel Beaujean en Clint Farha. Ook wordt vanwege het jubileum een nieuw Balanchine-ballet op het repertoire genomen: Theme and Variations, met een monumentaal achterdoek geïnspireerd door het baldakijn en de koepel van de Sint Pieter in Rome en grotendeels eigenhandig geschilderd door de Nederlandse kunstenaar Gerti Bierenbroodspot.

Landschap - Clint Farha
Landschap - Clint Farha | Foto: Jorge Fatauros

Landschap

Toer van Schayk maakt zijn eerste avondvullende ballet: Landschap, na Van Dantzigs Romeo en Julia is dit het tweede avondvullende werk van een Nederlandse balletchoreograaf. In het caleidoscopisch opgezette, vaak surrealistische dansspektakel houdt Van Schayk zijn publiek een spiegel voor; in een vredig Nederlands rivierlandschap toont hij beelden van onder meer oorlog, onderdrukking, wetenschap als commercie en milieuverontreiniging. 

Grosse Fuge - Leon Koning, Coleen Davis, Clint Farha, Jeanette Vondersaar, Lindsay Fischer, Valerie Valentine, John Wisman en Rachel Beaujean
Grosse Fuge - Leon Koning, Coleen Davis, Clint Farha, Jeanette Vondersaar, Lindsay Fischer, Valerie Valentine, John Wisman en Rachel Beaujean | Foto: Jorge Fatauros

Grosse Fuge

Een belangrijke aanwinst voor het repertoire is ook Hans van Manens Grosse Fuge, dat hij oorspronkelijk in 1971 voor Nederlands Dans Theater creëerde en dat bij die gelegenheid meteen werd uitgeroepen tot "meest belangwekkende Europese ballet van het decennium". Tot op de dag van vandaag is Grosse Fuge een van de wereldwijd meest uitgevoerde werken van de meesterchoreograaf.

Grosse Fuge - Leon Koning, Coleen Davis, Clint Farha, Jeanette Vondersaar, Lindsay Fischer, Valerie Valentine, John Wisman en Rachel Beaujean Grosse Fuge - Leon Koning, Coleen Davis, Clint Farha, Jeanette Vondersaar, Lindsay Fischer, Valerie Valentine, John Wisman en Rachel Beaujean Open afbeelding in een nieuw tabblad

Grosse Fuge - Leon Koning, Coleen Davis, Clint Farha, Jeanette Vondersaar, Lindsay Fischer, Valerie Valentine, John Wisman en Rachel Beaujean | Foto: Jorge Fatauros

Grosse Fuge - Jeanette Vondersaar, Coleen Davis, Valerie Valentine, Rachel Beaujean, John Wisman, Leon Koning, Clint Farha, Lindsay Fischer Grosse Fuge - Jeanette Vondersaar, Coleen Davis, Valerie Valentine, Rachel Beaujean, John Wisman, Leon Koning, Clint Farha, Lindsay Fischer Open afbeelding in een nieuw tabblad

Grosse Fuge - Jeanette Vondersaar, Coleen Davis, Valerie Valentine, Rachel Beaujean, John Wisman, Leon Koning, Clint Farha, Lindsay Fischer | Foto: Jorge Fatauros

Grosse Fuge - Leon Koning, Coleen Davis, Clint Farha, Jeanette Vondersaar, Lindsay Fischer, Valerie Valentine, John Wisman en Rachel Beaujean
Grosse Fuge - Jeanette Vondersaar, Coleen Davis, Valerie Valentine, Rachel Beaujean, John Wisman, Leon Koning, Clint Farha, Lindsay Fischer

Grosse Fuge

Een belangrijke aanwinst voor het repertoire is ook Hans van Manens Grosse Fuge, dat hij oorspronkelijk in 1971 voor Nederlands Dans Theater creëerde en dat bij die gelegenheid meteen werd uitgeroepen tot "meest belangwekkende Europese ballet van het decennium". Tot op de dag van vandaag is Grosse Fuge een van de wereldwijd meest uitgevoerde werken van de meesterchoreograaf.

Tournee Israël

Voor het eerst treedt het gezelschap op in Israël, met voorstellingen in Jeruzalem, Tel Aviv, Haifa en Ein Gev.

Bouwput Stopera
Bouwput Stopera 1982 | Foto: Kors van Bennekom
5 juli 1982

Start bouw Muziektheater

Op 5 juli 1982 wordt de eerste paal geslagen voor de bouw van het nieuwe Stadhuis en Muziektheater (nu Nationale Opera & Ballet) op het Amsterdamse Waterlooplein, naar een ontwerp van architecten Wilhelm Holzbauer (Stadhuis) en Cees Dam (Muziektheater). In de volksmond heeft het gebouw nog steeds de bijnaam Stopera, ten onrechte, want die benaming slaat op de eerdere protesten die er, onder de noemer 'Stop Opera', tegen de nieuwbouw waren. 

82 / 83

Dansfestival BAM, New York

Voor de derde keer treedt Het Nationale Ballet op in New York. Tijdens een dansfestival van de Brooklyn Academy of Music (BAM) worden 13 voorstellingen (15.050 bezoekers) gegeven van een 'all-Dutch'-programma, met werken van huischoreografen Rudi van Dantzig, Hans van Manen en Toer van Schayk.

"By offering a repertory consisting entirely of serious contemporary works, the Dutch have paid tribute to the intelligence of New York dancegoers, and for this they deserve great praise", aldus The New York Times.

Gouden Theaterdansprijs voor Alexandra Radius
Gouden Theaterdansprijs voor Alexandra Radius | Fotograaf onbekend

Gouden Theaterdansprijs voor Alexandra Radius

De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) reikt naast de jaarlijkse toneelprijzen dit seizoen voor het eerst ook dansprijzen uit. Eerste soliste Alexandra Radius ontvangt de Gouden Theaterdansprijs, voor haar excellente vertolking van de titelrol in The Sleeping Beauty

Jonge Sterren van de Dans

Jonge Sterren van de Dans

Een nieuw initiatief is het programma Jonge Sterren van de Dans, waarmee Het Nationale Ballet door het land reist en dat aan jonge en aankomende solisten de kans biedt ervaring op te doen in het (neo)klassiek-romantische repertoire. 

Jonge Sterren van de Dans | Foto: Jorge Fatauros
Les Biches
Les Biches - Irina Nijinska, Lindsay Fischer, Jeanette Vondersaar | Foto: Jorge Fatauros

Nijinska's Les Biches

Voor het eerst neemt Het Nationale Ballet in dit seizoen een choreografie op het repertoire van Bronislava Nijinska, de zus van de legendarische danser en choreograaf Vaslav Nijinski. Nijinska creëerde Les Biches in 1924 voor Diaghilevs Ballet Russes. Bij die gelegenheid vertolkte ze zelf de rol van gastvrouw in het ballet. Bij Het Nationale Ballet wordt Les Biches ingestudeerd door haar dochter, Irina Nijinska.

George Balanchine
George Balanchine | Foto: Tanaquil LeClercq
30 april 1983

George Balanchine overlijdt op 79-jarige leeftijd

Op 30 april 1983 overlijdt George Balanchine, de Russisch-Amerikaanse grootmeester van het 20ste-eeuwse ballet. Vanaf het oprichtingsseizoen tot op de dag van vandaag nemen zijn geniale balletten een ereplaats in binnen het Nationale Ballet-repertoire.

Kleine zaal-productie Bellevue

Kleine zaal-productie Bellevue

Bij wijze van uitzondering produceert Het Nationale Ballet een kleine-zaalprogramma, uitgebracht in het Amsterdamse Theater Bellevue. Hiervoor creëert artistiek leider Rudi van Dantzig Ik hou gewoon m'n adem in, op muziek van Boudewijn Tarenskeen en De Gebroeders Flint.

Ik hou gewoon mijn adem in - Nicola Tranah, Reinbert Martijn, Felix Strategier, Julie Stanzak, Francis Sinceretti | Foto: Jorge Fatauros
Kleine zaal-productie Bellevue Kleine zaal-productie Bellevue Open afbeelding in een nieuw tabblad

Ik hou gewoon mijn adem in - Nicola Tranah, Reinbert Martijn, Felix Strategier, Julie Stanzak, Francis Sinceretti | Foto: Jorge Fatauros

Kleine zaal-productie Bellevue

Kleine zaal-productie Bellevue

Bij wijze van uitzondering produceert Het Nationale Ballet een kleine-zaalprogramma, uitgebracht in het Amsterdamse Theater Bellevue. Hiervoor creëert artistiek leider Rudi van Dantzig Ik hou gewoon m'n adem in, op muziek van Boudewijn Tarenskeen en De Gebroeders Flint. Ook Hans van Manens muziekkeuze is opmerkelijk: hij zet zijn - in 2020 nog door de Junior Company gedanste - In and Out op songs van Laurie Anderson en Nina Hagen. Andere premières zijn er in dit programma van Toer van Schayk (Confectiepassen) en danser/choreograaf Jan Linkens (Momentum).

83 / 84

Vier letzte Lieder - Wade Walthall, Clint Farha | Foto: Jorge Fatauros
Vier letzte Lieder - Wade Walthall, Clint Farha | Foto: Jorge Fatauros

Gouden Theaterdansprijs voor Clint Farha

Eerste solist Clint Farha ontvangt de Gouden Theaterdansprijs van de VSCD, voor onder meer zijn optreden in Giselle (als Graaf Albrecht), Hans van Manens 5 Tango's en Sarcasmen, Rudi van Dantzigs Vier letzte Lieder en George Balanchines De verloren zoon

Hans van Manen in Carré en Londen, hier met dansers Henny Jurriëns en Caroline Sayo Iura
Hans van Manen in Carré en Londen, hier met dansers Henny Jurriëns en Caroline Sayo Iura | Foto: Leslie Spatt

Hans van Manen in Carré en Londen

Een enorme publiekstrekker dit seizoen is het Hans van Manen-programma in Theater Carré, bestaande uit In and Out, Adagio Hammerklavier en vier van zijn vijf Pianovariaties: Sarcasmen, Trois gnossiennes, Pose en Portrait. Dit laatste werk wordt uitgevoerd door gastdanseres Pauline Daniëls, voor wie Van Manen deze solo enkele maanden eerder creëerde.

Hans van Manen in Londen Hans van Manen in Londen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Hans van Manen in Londen | Foto: Leslie Spatt

Hans van Manen in Londen

Hans van Manen in Carré en Londen

Een enorme publiekstrekker dit seizoen is het Hans van Manen-programma in Theater Carré, bestaande uit In and Out, Adagio Hammerklavier en vier van zijn vijf Pianovariaties: Sarcasmen, Trois gnossiennes, Pose en Portrait. Dit laatste werk wordt uitgevoerd door gastdanseres Pauline Daniëls, voor wie Van Manen deze solo enkele maanden eerder creëerde. Met een grotendeels zelfde programma - waarbij Adagio Hammerklavier wordt gerouleerd met Situation, en In and Out komt te vervallen - geeft Het Nationale Ballet in juni 1984, onder de titel Hans van Manen Festival, zeven voorstellingen in het Coliseum in Londen. 

Controversieel

Controversieel

Bijzondere nieuwe aanwinsten op het repertoire zijn dit seizoen Rodin van de Sovjet-Russische choreograaf Leonid Jakobson, geïnspireerd door beeldhouwwerken van Auguste Rodin (de pers noemt het ballet "een historische curiositeit"), en het minimalistische, repetitieve Slow, heavy and blue van de Amerikaanse, postmodernistische choreograaf Carolyn Carlson.

"Slow, heavy and blue is als één grote trip", aldus Het Vrije Volk.

Slow, heavy and blue - Belle Bonarius, John Wisman, Mikko Nissinen, Jane Matty, Sjoerd van den Berg | Foto: Jorge Fatauros, niet op de foto: Mirjam Braam, Nicola Tranah, Robert Poole, Ted Brandsen
Nel Roos Akademie
Samenwerking met Nel Roos Akademie | Foto: Peter van der Stap

Samenwerking Nel Roos Akademie

In januari 1984 sluiten Het Nationale Ballet en de Nel Roos Akademie voor Ballet (onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en een van de voorlopers van de Nationale Balletacademie) een samenwerkingsovereenkomst. Leerlingen en studenten van de opleiding worden voortaan ingezet bij voorstellingen van Het Nationale Ballet en balletmeesters en dansers van het gezelschap geven les op de opleiding. 

Gesang der Jünglinge - Reuven Voremberg
Gesang der Jünglinge - Reuven Voremberg | Foto: Jorge Fatauros

Hoofd artistieke staf

Balletmeester Reuven Voremberg wordt benoemd tot hoofd van de artistieke staf. Voremberg, van Israëlische afkomst, kwam in 1958 bij het Nederlands Ballet en danste van 1961 tot 1972 bij Het Nationale Ballet. Daarna werd hij achtereenvolgens assistent-balletmeester en balletmeester. Tot 2000 zal Voremberg aan het gezelschap verbonden verblijven, de laatste twee jaar als artistiek adviseur.

84 / 85

Romeo en Julia - Barry Watt, Jane Lord | Foto: Jorge Fatauros
Romeo en Julia - Barry Watt, Jane Lord | Foto: Jorge Fatauros

Romeo en Julia in Carré

Recordcijfers (19.915 bezoekers) behaalt Het Nationale Ballet met een serie voorstellingen van Rudi van Dantzigs Romeo en Julia in Carré. De premièrevoorstelling wordt gedanst door Alexandra Radius en Henny Jurriëns. De meeste aandacht gaat ditmaal echter uit naar het jonge paar Jane Lord - dan net bevorderd tot tweede soliste - en Barry Watt.

Romeo en Julia - Barry Watt, Jane Lord | Foto: Jorge Fatauros Romeo en Julia - Barry Watt, Jane Lord | Foto: Jorge Fatauros Open afbeelding in een nieuw tabblad

Romeo en Julia - Barry Watt, Jane Lord | Foto: Jorge Fatauros

Romeo en Julia - Barry Watt, Jane Lord | Foto: Jorge Fatauros

Romeo en Julia in Carré

Recordcijfers (19.915 bezoekers) behaalt Het Nationale Ballet met een serie voorstellingen van Rudi van Dantzigs Romeo en Julia, speciaal voor de gelegenheid aangepast aan de piste van Theater Carré. De premièrevoorstelling wordt gedanst door Alexandra Radius ("fenomenale Julia-vertolking") en Henny Jurriëns ("evenwichtige, doorleefde, sobere interpretatie").

De meeste aandacht gaat ditmaal echter uit naar het jonge paar Jane Lord - dan net bevorderd tot tweede soliste - en Barry Watt.

"Zij lijkt geboren voor de rol van Julia, dankzij haar uiterlijk als een Botticelli-prinses en de grote zeggingskracht van haar dansen", schrijft de Volkskrant over Lord.

Want wij weten niet wat wij doen
Want wij weten niet wat wij doen - Clint Farha, Leo Besseling | Foto: Jorge Fatauros

Want wij weten niet wat wij doen

Veel aandacht is er ook voor Van Dantzigs nieuwe, controversiële ballet Want wij weten niet wat wij doen. De choreografie - waarin naast een 'christusfiguur', Clint Farha, ook huidig artistiek directeur Ted Brandsen een belangrijke rol heeft als Adam, de eerste mens - schetst een somber maar uiterst indrukwekkend beeld van hoe wij als mensen met de wereld en met elkaar omgaan. 

Want wij weten niet wat wij doen Want wij weten niet wat wij doen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Want wij weten niet wat wij doen - Clint Farha, Leo Besseling | Foto: Jorge Fatauros

Want wij weten niet wat wij doen

Want wij weten niet wat wij doen

Veel aandacht is er ook voor Van Dantzigs nieuwe, controversiële ballet Want wij weten niet wat wij doen. De choreografie - waarin naast een 'christusfiguur', Clint Farha, ook huidig artistiek directeur Ted Brandsen een belangrijke rol heeft als Adam, de eerste mens - schetst een somber maar uiterst indrukwekkend beeld van hoe wij als mensen met de wereld en met elkaar omgaan. Aan het einde keert een moedeloze verlosser dan ook, zelfgekozen, terug aan het kruis. Want wij weten niet wat wij doen is een van de geëngageerde, maatschappijkritische balletten die Van Dantzig de bijnaam 'Dominee van de dans' opleverden. 

repetitie Pianovariaties I, 1980 - Hans van Manen

Choreografieprijs voor Hans van Manen

Hans van Manen ontvangt als eerste de nieuwe Choreografieprijs van de VSCD.

repetitie Pianovariaties I, 1980 - Hans van Manen | Foto: Jorge Fatauros

Voor het eerst 'blokprogramma's'

Waar Het Nationale Ballet tot nu toe per voorstelling het repertoire wisselde, is dit het eerste seizoen waarin enkel nog 'blokprogramma's' worden gepresenteerd: van elk programma wordt voortaan een serie voorstellingen gegeven.

Directie Overleg Dansgezelschappen

Het Nationale Ballet is een van de oprichters van de nieuwe stichting Directie Overleg Dansgezelschappen (DOD), een overlegorgaan waarin naast Het Nationale Ballet nog acht andere Nederlandse dansgezelschappen vertegenwoordigd zijn. 

Bulletin
Vriendenmagazine van Het Nationale Ballet

Vrienden van Het Nationale Ballet

Waar liefhebbers van Het Nationale Ballet in Den Haag eerder al een eigen Vriendenvereniging oprichtten, neemt Het Nationale Ballet dit seizoen zelf het initiatief tot oprichting van een nieuwe Stichting Vrienden van Het Nationale Ballet. De Stichting brengt voortaan diverse keren per jaar een eigen magazine uit en organiseert tal van activiteiten voor nieuwe Vrienden, waaronder 'meet and greets', openbare lessen en repetities, rondleidingen en reizen naar buitenlandse balletmekka.

85 / 86

Laatste seizoen in de Stadsschouwburg

Het 25ste seizoen in het bestaan van Het Nationale Ballet is meteen ook het laatste seizoen in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Het gezelschap geeft op 3 april 1986 zijn (voorlopig) laatste voorstelling in het theater, waarvoor alle medewerkers die in de afgelopen 25 jaar aan de groep verbonden waren zijn uitgenodigd. 

Twintigste Balanchine
Tsjaikovski Pas de Deux - Fred Berlips en Caroline Sayo Iura | Foto: Jorge Fatauros

Twintigste Balanchine

Met de Tsjaikovski Pas de Deux neemt Het Nationale Ballet zijn 20ste Balanchine-ballet op het repertoire. "Een duet als een frisse lentebries, speels, pittig, briljant en met veel vaart (..) door Caroline Iura en Fred Berlips uistekend en met bravoure gedanst", aldus NRC Handelsblad.

Bacchanten
Bacchanten | Foto: Jorge Fatauros

Bacchanten

Met het ambitieuze Bacchanten onderstreept artistiek leider Rudi van Dantzig zijn voorliefde voor experiment. Hij heeft voor deze productie toneelregisseur Gerardjan Rijnders uitgenodigd, die samen met componist Boudewijn Tarenskeen, dramaturg Janine Brogt én met assistentie van choreograaf Ted Brandsen een grootse, beklemmende en volstrekt eigenzinnige bewerking heeft gemaakt van Euripides' beroemde, satirische tragedie. 

Bacchanten

Bacchanten

Met het ambitieuze Bacchanten onderstreept artistiek leider Rudi van Dantzig zijn voorliefde voor experiment. Hij heeft voor deze productie toneelregisseur Gerardjan Rijnders uitgenodigd, die samen met componist Boudewijn Tarenskeen, dramaturg Janine Brogt én met assistentie van choreograaf Ted Brandsen een grootse, beklemmende en volstrekt eigenzinnige bewerking heeft gemaakt van Euripides' beroemde, satirische tragedie. De 14 voorstellingen in de piste van Theater Carré trekken 16.797 bezoekers. "Bacchanten overweldigt en slaat je met stomheid (..) Euripides in een hermetisch afgesloten gekkenhuis", aldus Ariejan Korteweg in het Leidsch Dagblad. 

Intrek in Het Muziektheater
Intrek in Het Muziektheater | Foto: Jorge Fatauros
21 april 1986

Intrek in Het Muziektheater

Op 21 april verhuist het gezelschap samen met De Nederlandse Opera (nu De Nationale Opera) naar Het Muziektheater (nu Nationale Opera & Ballet) aan het Waterlooplein, waar beide vanaf dan enkele maanden de tijd hebben om zich voor te bereiden op de grootse opening van het theater in september 1986. 

Clint Farha en Coleen Davis | Foto: Jorge Fatauros
Clint Farha en Coleen Davis | Foto: Jorge Fatauros

Gouden Theaterdansprijs voor Coleen Davis

In mei 1986 ontvangt eerste soliste Coleen Davis tijdens het VSCD-congres in Maastricht de Gouden Theaterdansprijs, aan haar uitgereikt door collega-danseres Alexandra Radius. 

Toer van Schayk  - 7e Symfonie
Toer van Schayk - 7e Symfonie | Foto: Jorge Fatauros

7e Symfonie

Ter gelegenheid van het afscheid van de Stadsschouwburg creëert Van Dantzig het mannenduet Afzien, voor solisten Han Ebbelaar en Francis Sinceretti. De laatste beëindigt met dit optreden zijn danscarrière. Toer van Schayk maakt voor het laatste Stadsschouwburg-programma zijn meesterwerk 7e Symfonie, dat een klein jaar later wordt onderscheiden met de Choreografieprijs van de VSCD en nog steeds kan rekenen op staande ovaties.

Toer van Schayk  - 7e Symfonie Toer van Schayk  - 7e Symfonie Open afbeelding in een nieuw tabblad

Toer van Schayk  - 7e Symfonie | Foto: Jorge Fatauros

Toer van Schayk  - 7e Symfonie

7e Symfonie

Ter gelegenheid van het afscheid van de Stadsschouwburg creëert Van Dantzig het mannenduet Afzien, voor solisten Han Ebbelaar en Francis Sinceretti. De laatste beëindigt met dit optreden zijn danscarrière. Toer van Schayk maakt voor het laatste Stadsschouwburg-programma zijn meesterwerk 7e Symfonie, dat een klein jaar later wordt onderscheiden met de Choreografieprijs van de VSCD en nog steeds kan rekenen op staande ovaties. De VSCD-jury prijst Van Schayk omdat hij zich met zijn creatie niet alleen "handhaaft naast de schitterende muziek van Beethoven, maar aan die muziek zelfs een nieuwe dimensie heeft gegeven als een ware ‘apotheose van de dans’".

86 / 87

Opening Het Muziektheater
23 september 1986

Opening Het Muziektheater

Op 23 september 1986 vindt de officiële opening van Het Muziektheater plaats, in aanwezigheid van Koningin Beatrix, Prins Claus, 13 leden van de ministerraad, het voltallige Amsterdamse gemeentebestuur en vele andere genodigden. De gezamenlijke voorstelling van Het Nationale Ballet en De Nederlandse Opera wordt live uitgezonden door de NOS-televisie. In de erop volgende weken worden diverse extra openingsvoorstellingen gegeven, voor steeds andere groepen genodigden. 

Opening Het Muziektheater - Koningin Beatrix, Prins Claus, Caroline Sayo Iura, Jane Lord, Alan Land, Clint Farha, Anton Gerritsen | Foto: Kors van Bennekom
Margus Spekkers, Coleen Davis, Wim Broeckx | Foto: Jorge Fatauros
Margus Spekkers, Coleen Davis, Wim Broeckx | Foto: Jorge Fatauros

Zoals Orpheus en Opening

Voor de gezamenlijke, officiële openingsvoorstelling creëert Toer van Schayk Zoals Orpheus, dat een double bill vormt met Otto Kettings Ithaka, uitgevoerd door De Nederlandse Opera. Twee dagen laten presenteert Het Nationale Ballet een eigen openingsprogramma, met daarin een nieuw werk van Hans van Manen, Opening, en de reprises van 7e Symfonie van Van Schayk en Collective Symphony van Van Dantzig, Van Manen en Van Schayk. 

Afscheidsvoorstelling Han Ebbelaar
Afscheidsvoorstelling Han Ebbelaar - Alexandra Radius en Han Ebbelaar | Foto: Jorge Fatauros
12 oktober 1986

Afscheidsvoorstelling Han Ebbelaar

Op 12 oktober 1986 beëindigt eerste solist Han Ebbelaar zijn danscarrière bij Het Nationale Ballet. Hij danst bij die gelegenheid Hans van Manens Twilight - samen met zijn vrouw Alexandra Radius - en Toer van Schayks 7e Symfonie. Tot in mei 1988 treedt hij met Radius nog wel op in de eigen dansprogramma's van het echtpaar. Vanaf seizoen 1987/1988 is Ebbelaar gedurende twee jaar als adjunct artistiek leider aan het gezelschap verbonden.

Eerste Nieuwjaarsgala - met 'levend kunstwerk' Fabiola
Eerste Nieuwjaarsgala - met 'levend kunstwerk' Fabiola | Foto: Kors van Bennekom
1 januari 1987

Eerste Nieuwjaarsgala

Ter afsluiting van de viering van het 25-jarig jubileum organiseert Het Nationale Ballet op 1 januari 1987 zijn eerste Nieuwjaarsgala. Bij die gelegenheid wordt ook het boek 25 jaar Het Nationale Ballet gepresenteerd, samengesteld door Luuk Utrecht, Caroline Willems en Astrid van Leeuwen.



Op de foto 'levend kunstwerk' Fabiola, die flamboyant aanwezig is bij dit eerste Nieuwjaarsgala.

Assepoester
Assepoester - Jane Lord en Wim Broeckx | Foto: Jorge Fatauros

Assepoester

In april 1987 neemt het gezelschap Frederick Ashtons avondvullende Assepoester op het repertoire, op de gelijknamige compositie van Sergej Prokofjev en met decors en kostuums van David Walker. Het ballet groeit al snel uit tot een van de grote publiekssuccessen van Het Nationale Ballet. De hoofdrollen worden bij de première gedanst door tweede solisten Jane Lord en Wim Broeckx, die op dat moment ook in het echte leven verliefd zijn, wat voor extra magie zorgt. "Een oogstrelende balletklassieker", oordeelt Het Parool.

Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa
Symphonieën der Nederlanden - Simonetta Lysy, Barbara Leach, Kerrie Szuch, Silvia Petranca | Foto: Jorge Fatauros
18 mei 1987

Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa

Op 18 mei 1987 werkt Het Nationale Ballet mee aan de openingsmanifestatie van Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa. In Theater Carré wordt Hans van Manens iconische videoballet Live uitgevoerd, bijgewoond door onder meer Koningin Beatrix, Prins Claus en de ministers van Cultuur uit diverse Europese landen. Tegelijkertijd kan het publiek in Het Muziektheater het ballet via een digitale verbinding op een grote video-wall zien. Aansluitend worden in Het Muziektheater Van Manens balletten Corps en Symphonieën der Nederlanden gedanst.

Vertrek van Hans van Manen

Na 15 jaar als huischoreograaf aan Het Nationale Ballet verbonden te zijn geweest vertrekt Hans van Manen, uit onvrede over de beperkte ruimte die hem op dat moment in de programmering wordt geboden. Voor zijn vertrek presenteert hij nog één premièrewerk: Symphonieën der Nederlanden (zie hieronder). Van 1988 tot 2003 is Van Manen vaste choreograaf van Nederlands Dans Theater, in 2005 keert hij in deze zelfde functie terug bij Het Nationale Ballet. 

87 / 88

Bolshoi Ballet
Programmaboek Gastprogrammering

Gastprogrammering Het Muziektheater

Met de opening van Het Muziektheater is ook de afdeling Gastprogrammering Muziektheater in het leven geroepen, die, onder de bezielende leiding van directeur Pieter Hofman, tussen 1987 en 2009 ballet-, opera- en muziektheaterproducties van over de hele wereld naar Amsterdam haalt. Het spits wordt dit seizoen afgebeten door het befaamde Bolsjoi Ballet uit Moskou, dat voorstellingen geeft van de avondvullende balletten Raymonda en De Gouden Eeuw.

Bolshoi Ballet

Gastprogrammering Het Muziektheater

Met de opening van Het Muziektheater is ook de afdeling Gastprogrammering Muziektheater in het leven geroepen, die, onder de bezielende leiding van directeur Pieter Hofman, tussen 1987 en 2009 ballet-, opera- en muziektheaterproducties van over de hele wereld naar Amsterdam haalt. Het spits wordt dit seizoen afgebeten door het befaamde Bolsjoi Ballet uit Moskou, dat voorstellingen geeft van de avondvullende balletten Raymonda en De Gouden Eeuw. In de seizoenen hierna volgen prestigieuze gezelschappen als The Royal Ballet, Marta Graham Dance Company, Hamburg Ballett, Tokyo Ballet, Merce Cunningham Dance Company, Ballett Frankfurt en Béjart Ballet Lausanne.

Hans van Manen
Inaugurele lezing Hans van Manen
1 november 1987

Inaugurele rede Hans van Manen

Op 1 november 1987 houdt Hans van Manen zijn inaugurele rede als bijzonder hoogleraar van de Katholieke Universiteit Nijmegen. Het Nationale Ballet danst bij die gelegenheid zijn balletten Sarcasmen en Twilight.

Het Zwanenmeer
Het Zwanenmeer - Zoltán Solymosi, Coleen Davis | Foto: Jorge Fatauros
31 maart 1988

Eerste volledig Nederlandse Zwanenmeer

Op 31 maart 1988 gaat het eerste volledig Nederlandse Zwanenmeer in première, in een choreografie van Rudi van Dantzig en met decors en kostuums van Toer van Schayk (die ook de volksdansen in de derde akte voor zijn rekening neemt). De productie wordt - ondanks een aanvankelijk gemengde persontvangst - al snel als een van de belangrijke mijlpalen in de Nederlandse dansgeschiedenis gezien. "Zwanenmeer Van Dantzig mooiste tot nu toe", kopt de Volkskrant.

Het Zwanenmeer Het Zwanenmeer Open afbeelding in een nieuw tabblad

Het Zwanenmeer - Zoltán Solymosi, Coleen Davis | Foto: Jorge Fatauros

Het Zwanenmeer Het Zwanenmeer Open afbeelding in een nieuw tabblad

Het Zwanenmeer - Rachel Beaujean, Alexandra Radius, Amanda Beck | Foto: Jorge Fatauros

Het Zwanenmeer
Het Zwanenmeer

Eerste volledig Nederlandse Zwanenmeer

Op 31 maart 1988 gaat het eerste volledig Nederlandse Zwanenmeer in première, in een choreografie van Rudi van Dantzig en met decors en kostuums van Toer van Schayk (die ook de volksdansen in de derde akte voor zijn rekening neemt). De productie wordt - ondanks een aanvankelijk gemengde persontvangst - al snel als een van de belangrijke mijlpalen in de Nederlandse dansgeschiedenis gezien. "Zwanenmeer Van Dantzig mooiste tot nu toe", kopt de Volkskrant. Bij de premièrevoorstelling worden de hoofdrollen gedanst door Alexandra Radius en Alan Land. Bij de live-televisie-uitzending enkele dagen later zijn dit Coleen Davis en Zoltán Solymosi. "Davis ontroerde als de Witte Zwaan door pure schoonheid, een adembenemende beheersing en een onvoorstelbare lichtheid", aldus het Algemeen Dagblad.

Shamrock - Belle Bonarius, Andrew Kelley, Sabrino van der Kamp, Bruno Barat, Peter Koppers
Shamrock - Belle Bonarius, Andrew Kelley, Sabrino van der Kamp, Bruno Barat, Peter Koppers | Foto: Jorge Fatauros

Shamrock

De Amerikaanse, in Parijs werkzame hedendaagse choreograaf Carolyn Carlson maakt met Shamrock een avondvullend werk voor 34 dansers van Het Nationale Ballet, op speciaal voor de gelegenheid geschreven muziek van de beroemde filmcomponist Gabriel Yared. Een productie met een, aldus NRC Handelsblad, "zeer subtiele, heldere bewegingsstijl, een vaak poëtische, bijna breekbare sfeer en een wonderbaarlijke zeggingskracht in surrealistische beelden en situaties". 

Bread Dances
Bread Dances - Pierre Paradis, Krzysztof Pastor | Foto: Jorge Fatauros

Bread Dances

Een andere opmerkelijke première in dit seizoen is Bread Dances van Édouard Lock, boegbeeld van de op dat moment jongste danssensatie van Canada: het eigenzinnige LaLaLa Human Steps. "Een subliem ballet (..) Wat er aan scherpte, precisie en grilligheid in dans gebeurt, grenst aan het ongelooflijke", schrijft Trouw.

30-jarig Dansjubileum Alexandra Radius
30-jarig Dansjubileum Alexandra Radius | Foto: nnb

Alexandra Radius benoemd tot Officier

Ter gelegenheid van haar 30-jarig dansjubileum wordt eerste soliste Alexandra Radius bevorderd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Rudi van Dantzig en Johan Cruijff

Schijnbewegingen

In een bijzondere televisiedocumentaire van de NOS, Schijnbewegingen, legt regisseur Piet Erkelens een relatie tussen dans en voetbal. Namens Ajax staan Johan Cruijff en Marco van Basten centraal in de documentaire, namens Het Nationale Ballet zijn dat Rudi van Dantzig en Clint Farha. Cruijff bezoekt tijdens de draaiperiode ook een aantal repetities en voorstellingen van Het Nationale Ballet, waarbij hij onder meer opmerkt dat "dansers veel harder werken dan voetballers". 

Rudi van Dantzig en Johan Cruijff | Beeld: Nederlandse Omroep Stichting

88 / 89

Groosland
Groosland - Kerrie Szuch, Ted Brandsen | Foto: Jorge Fatauros

Groosland

Een vanaf het eerste moment geweldige publieksfavoriet is Maguy Marins Groosland, ook wel het 'dikkertjesballet' genoemd, vanwege de kostumering van Casanova, waarbij het lijkt alsof de dansers naakt zijn en een veelvoud aan gewicht meetorsen. "Een verrukkelijk, knap gemaakt werk met een onbevangen speelsheid die je in de dans niet vaak meer ziet", aldus NRC Handelsblad.

Het Zwanenmeer - Coleen Davis
Het Zwanenmeer - Coleen Davis | Foto: Jorge Fataurus

Prijzenregen

Tijdens het jaarlijkse Theatergala van de VSCD ontvangt voormalig eerste solist Han Ebbelaar de Gouden Theaterdansprijs. De VSCD-Choreografieprijs gaat naar Rudi van Dantzig, als eerbetoon voor zijn Zwanenmeer. Op het derde Nieuwjaarsgala van Het Nationale Ballet, op 1 januari 1989, ontvangt danseres Coleen Davis de eerste Alexandra Radius Prijs van de Stichting Vrienden van Het Nationale Ballet.

The Sleeping Beauty - Coleen Davis, Zoltán Solymosi
The Sleeping Beauty - Coleen Davis, Zoltán Solymosi | Foto: Jorge Fatauros

Sleeping Beauty voor het eerst in Het Muziektheater

In maart 1989 is Sir Peter Wrights The Sleeping Beauty voor het eerst in Het Muziektheater (nu Nationale Opera & Ballet) te zien. De choreograaf en ontwerper Philip Prowse passen hun productie uit 1981 aan voor de veel grotere toneelmaten van het nieuwe theater. 

The Sleeping Beauty - Coleen Davis, Zoltán Solymosi The Sleeping Beauty - Coleen Davis, Zoltán Solymosi Open afbeelding in een nieuw tabblad

The Sleeping Beauty - Coleen Davis, Zoltán Solymosi | Foto: Jorge Fatauros

The Sleeping Beauty - Andrew Butling, Alan Land, Esther Protzman, Susan Pond The Sleeping Beauty - Andrew Butling, Alan Land, Esther Protzman, Susan Pond Open afbeelding in een nieuw tabblad

The Sleeping Beauty - Andrew Butling, Alan Land, Esther Protzman, Susan Pond | Foto: Jorge Fatauros

The Sleeping Beauty - Coleen Davis, Zoltán Solymosi
The Sleeping Beauty - Andrew Butling, Alan Land, Esther Protzman, Susan Pond

Sleeping Beauty voor het eerst in Het Muziektheater

In maart 1989 is Sir Peter Wrights The Sleeping Beauty voor het eerst in Het Muziektheater (nu Nationale Opera & Ballet) te zien. De choreograaf en ontwerper Philip Prowse passen hun productie uit 1981 aan voor de veel grotere toneelmaten van het nieuwe theater. 

Henny Jurriëns en  Judith James
Henny Jurriëns en Judith James | Foto: Jorge Fatauros
4 mei 1989

Henny Jurriëns en Judith James

Op 9 april 1989 komen voormalig eerste solist Henny Jurriëns en voormalig tweede soliste Judith James bij een auto-ongeluk in Canada - waar ze sinds 1986 wonen - om het leven. Hun driejarige dochter Isa overleeft het ongeluk. Het nieuws leidt tot grote verslagenheid in de Nederlandse danswereld. Het Nationale Ballet houdt op 4 mei 1989 een herdenkingsbijeenkomst in de Amsterdamse Stadsschouwburg.

Taiwan en Canada

Voor het eerst treedt Het Nationale Ballet op in Taiwan. In de hoofdstad Taipeh worden vijf voorstellingen gegeven van Sir Peter Wrights Giselle. Voorts verzorgt het gezelschap de zogeheten contraprestatie tijdens een staatsbezoek aan Canada van Koningin Beatrix en Prins Claus, waarbij Van Manens Adagio Hammerklavier en Van Dantzigs Vier letzte Lieder worden uitgevoerd.

Voor, tijdens en na het feest, Erna Droog | Foto: Jorge Fatauros

Nationale Balletacademie

Na een fusie in 1987 tussen de Nel Roos Academie voor Ballet en de Scapino Dansacademie wordt in 1988 de samengevoegde Opleiding Klassiek Ballet omgedoopt tot Nationale Balletacademie, met Erna Droog als eerste artistiek leider. 

Voor, tijdens en na het feest, Erna Droog | Foto: Jorge Fatauros

89 / 90

Requiem - Toer van Schayk
Requiem - Caroline Sayo Iura, Andrew Kelley | Foto: Jorge Fatauros

Requiem

De belangrijkste première in dit seizoen is Toer van Schayks Requiem op Mozarts gelijknamige dodenmis.

Anton Koolhaas noemt het ballet in Vrij Nederland meteen na de première een "belangrijke aanwinst voor Het Nationale Ballet". 

Requiem Requiem Open afbeelding in een nieuw tabblad

Requiem - Bruno Barat | Foto: Jorge Fatauros

Requiem

Requiem - Toer van Schayk

De belangrijkste première in dit seizoen is Toer van Schayks Requiem op Mozarts gelijknamige dodenmis. Naast Het Balletorkest werken het Nederlands Theaterkoor en vier vocale solisten mee aan de serie premièrevoorstellingen. Anton Koolhaas noemt het ballet in Vrij Nederland meteen na de première een "belangrijke aanwinst voor Het Nationale Ballet". 

Afscheid Alexandra Radius
Afscheid Alexandra Radius - Han Ebbelaar, Fred Berlips | Foto: Joris van Bennekom
20 juni 1990

Afscheid van en koninklijke onderscheiding voor Alexandra Radius

Op 20 juni 1990 neemt eerste soliste Alexandra Radius afscheid van Het Nationale Ballet, op de voor een balletdanser uitzonderlijk hoge leeftijd van bijna 48 jaar. Tijdens haar afscheidsvoorstelling danst ze onder meer Michel Fokines beroemde solo De stervende zwaan, de balkon-pas de deux uit Rudi van Dantzigs Romeo en Julia en Hans van Manens De maan in de trapeze (uit 1959) en Corps.

Afscheid Alexandra Radius Afscheid Alexandra Radius Open afbeelding in een nieuw tabblad

Afscheid Alexandra Radius - Han Ebbelaar, Fred Berlips|  Foto: Joris van Bennekom

Afscheid Alexandra Radius
20 juni 1990

Afscheid Alexandra Radius

Op 20 juni 1990 neemt eerste soliste Alexandra Radius afscheid van Het Nationale Ballet, op de voor een balletdanser uitzonderlijk hoge leeftijd van bijna 48 jaar. Tijdens haar afscheidsvoorstelling danst ze onder meer Michel Fokines beroemde solo De stervende zwaan, de balkon-pas de deux uit Rudi van Dantzigs Romeo en Julia en Hans van Manens De maan in de trapeze (uit 1959) en Corps. Twee dagen na de voorstelling wordt ze ontvangen op Paleis Huis ten Bosch, waar Koningin Beatrix haar de Eremedaille voor Kunst en Wetenschap in de Huisorde van Oranje-Nassau uitreikt. Eerder in het seizoen ontving Radius samen met haar echtgenoot Han Ebbelaar ook al de Oeuvreprijs van de VSCD.

Afscheid Joanne Zimmerman
Joanne Zimmerman en Peter Wright tijdens een repetitie voor de rol van Fee Carabosse uit The Sleeping Beauty | Foto: Jorge Fatauros

Joanne Zimmerman

Ook eerste soliste Joanne Zimmerman neemt na 18 jaar afscheid van het danspodium. In de laatste jaren van haar carrière was ze onder meer een onovertroffen Carabosse in Sir Peter Wrights Sleeping Beauty en daarnaast vertolkte ze belangrijke rollen in het werk van Rudi van Dantzig, Toer van Schayk en George Balanchine. In 1991 eert Dansersfonds '79 haar hiervoor met de Prijs van Verdienste. 

Tournee Griekenland
Tweede tournee naar Griekenland

Tweede tournee naar Griekenland

Aan het einde van het seizoen treedt Het Nationale Ballet voor de tweede keer op in het Herodes Atticus-openluchttheater, aan de voet van de Acropolis in Athene. Uitgevoerd worden werken van Van Dantzig, Van Manen, Van Schayk en Balanchine. 

90 / 91

Rudi van Dantzig en Wayne Eagling
Rudi van Dantzig en Wayne Eagling | Foto: Jorge Fatauros

Wayne Eagling adviseur

Vooruitlopend op zijn aanstelling als artistiek directeur wordt de Canadees Wayne Eagling benoemd tot artistiek adviseur. Eagling is op dat moment nog verbonden aan The Royal Ballet in Londen, waar hij een indrukwekkende carrière als eerste solist heeft opgebouwd. 

Alan Land

Gouden Theaterdansprijs voor Alan Land

Eerste solist Alan Land ontvangt dit seizoen de Gouden Theaterdansprijs van de VSCD voor onder meer zijn vertolking van de mannelijke hoofdrollen in Giselle, Romeo en Julia en Het Zwanenmeer

Alan Land | Foto: Deen van Meer
Corps
Corps - Rachel Beaujean, Andrew Kelley | Foto: Jorge Fatauros
11 mei 1991

Zilveren huwelijk Koningin Beatrix en Prins Claus

Op 11 mei 1991 danst Het Nationale Ballet Rudi van Dantzigs Vier letzte Lieder, Hans van Manens Corps en Toer van Schayks duet De chimaera van LA ter gelegenheid van het zilveren huwelijk van Koningin Beatrix en Prins Claus. De voorstelling wordt live uitgezonden door de NOS-televisie. 

Artifact - Rachel Beaujean, Pierre Paradis, Jeanette Vondersaar, Alan Land, Coleen Davis
Artifact - Rachel Beaujean, Pierre Paradis, Jeanette Vondersaar, Alan Land, Coleen Davis | Foto: Jorge Fatauros

William Forsythe's Artifact

Ter gelegenheid van het Holland Festival 1991 presenteert het Nationale Ballet met het tweede deel uit Artifact voor het eerst een werk van William Forsythe, een van de grootste dansvernieuwers van de 20ste eeuw. Twee jaar later neemt het gezelschap het complete ballet op het repertoire, dat aldus het Algemeen Dagblad "meesterlijk, overdonderend en ongrijpbaar" is. 

Pyrrhische dansen IV - Caroline Sayo Iura, Bruno Barat, Valerie Valentine | Foto: Jorge Fatauros
Pyrrhische dansen IV - Caroline Sayo Iura, Bruno Barat, Valerie Valentine | Foto: Jorge Fatauros

Pyrrhische dansen IV en Les Noces

In dezelfde Holland Festival-editie danst het gezelschap voorts ook de wereldpremière van Toer van Schayks Pyrrhische Dansen IV (het vierde deel van een reeks werken van zijn hand) en de Nederlandse première van Bronislava Nijinska's meesterwerk Les Noces

Les Noces - Rachel Beaujean | Foto: Jorge Fatauros Les Noces - Rachel Beaujean | Foto: Jorge Fatauros Open afbeelding in een nieuw tabblad

Les Noces - Rachel Beaujean | Foto: Jorge Fatauros

Pyrrhische dansen IV - Caroline Sayo Iura, Bruno Barat, Valerie Valentine | Foto: Jorge Fatauros Pyrrhische dansen IV - Caroline Sayo Iura, Bruno Barat, Valerie Valentine | Foto: Jorge Fatauros Open afbeelding in een nieuw tabblad

Pyrrhische dansen IV - Caroline Sayo Iura, Bruno Barat, Valerie Valentine | Foto: Jorge Fatauros

Les Noces - Rachel Beaujean | Foto: Jorge Fatauros
Pyrrhische dansen IV - Caroline Sayo Iura, Bruno Barat, Valerie Valentine | Foto: Jorge Fatauros

Pyrrhische dansen IV en Les Noces

In dezelfde Holland Festival-editie danst het gezelschap voorts ook de wereldpremière van Toer van Schayks Pyrrhische Dansen IV (het vierde deel van een reeks werken van zijn hand) en de Nederlandse première van Bronislava Nijinska's meesterwerk Les Noces. Als een van de eerste vrouwelijke choreografen creëerde Nijinska dit meesterwerk in 1923 voor Diaghilevs legendarische Ballets Russes. Eerder al, in 1983, nam Het Nationale Ballet Nijinska's Les Biches op het repertoire. 

Want wij weten niet wat wij doen - Margus Spekkers, Rob van Woerkom, Rudi van Dantzig, Leo Besseling, Valerie Valentine, Hein Hazenberg
Want wij weten niet wat wij doen - Margus Spekkers, Rob van Woerkom, Rudi van Dantzig, Leo Besseling, Valerie Valentine, Hein Hazenberg | Foto: Jorge Fatauros
5 juli 1991

Afscheidsvoorstelling Rudi van Dantzig

Op 5 juli 1991 neemt Rudi van Dantzig afscheid als artistiek leider van Het Nationale Ballet. Bij deze gelegenheid wordt hij bevorderd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau en dezelfde titel wordt toegekend aan zakelijk leider Anton Gerritsen, die op dat moment 25 jaar in dienst is. Van Dantzig blijft hierna nog tot 1994 als huischoreograaf verbonden aan Het Nationale Ballet.

Want wij weten niet wat wij doen - Margus Spekkers, Rob van Woerkom, Rudi van Dantzig, Leo Besseling, Valerie Valentine, Hein Hazenberg Want wij weten niet wat wij doen - Margus Spekkers, Rob van Woerkom, Rudi van Dantzig, Leo Besseling, Valerie Valentine, Hein Hazenberg Open afbeelding in een nieuw tabblad

Want wij weten niet wat wij doen - Margus Spekkers, Rob van Woerkom, Rudi van Dantzig, Leo Besseling, Valerie Valentine, Hein Hazenberg | Foto: Jorge Fatauros

Want wij weten niet wat wij doen - Margus Spekkers, Rob van Woerkom, Rudi van Dantzig, Leo Besseling, Valerie Valentine, Hein Hazenberg
5 juli 1991

Afscheidsvoorstelling Rudi van Dantzig

Op 5 juli 1991 neemt Rudi van Dantzig afscheid als artistiek leider van Het Nationale Ballet. Bij deze gelegenheid wordt hij bevorderd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau en dezelfde titel wordt toegekend aan zakelijk leider Anton Gerritsen, die op dat moment 25 jaar in dienst is. Van Dantzig blijft hierna nog tot 1994 als huischoreograaf verbonden aan Het Nationale Ballet. De Vrienden van Het Nationale Ballet eren Van Dantzig een maand voor zijn officiële afscheid met een speciale avond in de Stadsschouwburg, met optredens van diverse voor Van Dantzig belangrijke kunstenaars. 

Romeo en Julia in Londen

Na Van Dantzigs afscheidsvoorstelling in Nederland geeft Het Nationale Ballet zes voorstellingen van zijn meesterwerk Romeo en Julia in het London Coliseum. De eerste voorstelling wordt bijgewoond door (toen nog) Prinses Sarah Windsor-Ferguson, Hertogin van York. De beroemde Britse danscriticus John Percival schrijft in The Times: "Rudi van Dantzig's production of the Prokofiev Romeo and Juliet is probably the most clear and logical I have ever seen in its dramatic detail and development."

Seizoen
81 / 82