Naar homepage

De geschiedenis van Het Nationale Ballet

Duik, door deze tijdlijn te bekijken, in de rijke geschiedenis van Het Nationale Ballet. De tijdlijn belicht de hoogtepunten uit het repertoire en geeft een overzicht van de ontwikkeling van het gezelschap sinds zijn oprichting in 1961. Laat je meevoeren door alle verhalen en geniet van de vele, regelmatig niet eerder gepubliceerde archiefbeelden.

Touch your coolness to my fevered brow - Nathalie Caris, Wim Broeckx | Foto: Deen van Meer

De jaren ’90

  • 151 Nieuwe Producties
  • 125 Wereldpremières

91 / 92

Wayne Eagling
Wayne Eagling | Foto: Jorge Fatauros

Wayne Eagling start als artistiek directeur

Canadees Wayne Eagling (1950), voormalig eerste solist van het Engelse Royal Ballet, is met ingang van seizoen 1991/1992 artistiek directeur van Het Nationale Ballet, als opvolger van Rudi van Dantzig. Met zijn nadruk op danstechnische perfectie weet Eagling het niveau van het gezelschap in de hierna volgende jaren verder te verhogen.

Wayne Eagling

Wayne Eagling start als artistiek directeur

Canadees Wayne Eagling (1950), voormalig eerste solist van het Engelse Royal Ballet, is met ingang van seizoen 1991/1992 artistiek directeur van Het Nationale Ballet, als opvolger van Rudi van Dantzig. Met zijn nadruk op danstechnische perfectie weet Eagling het niveau van het gezelschap in de hierna volgende jaren verder te verhogen. Het Nationale Ballet moet, zo is zijn streven, tot de top tien van beste dansgezelschappen in de wereld behoren. Zelf omschrijft hij dat uitgangspunt destijds in dagblad Trouw als volgt: "Vergelijk het met automerken. Ik wil liever dat Het Nationale Ballet met een Ferrari dan met een Volkswagen wordt vergeleken."

Four sections - Robert Bell, Claire Philippart, Rob Sjouke, Joy Bain, Ted Brandsen
Four sections - Robert Bell, Claire Philippart, Rob Sjouke, Joy Bain, Ted Brandsen | Foto: Jorge Fatauros

Four Sections

Na diverse werken voor de jaarlijkse choreografieworkshop te hebben gemaakt én de choreografie voor Gerardjan Rijnders' Bacchanten te hebben verzorgd, creëert Ted Brandsen (sinds 2003 artistiek directeur van Het Nationale Ballet) zijn eerste zelfstandige choreografie voor het reguliere programma van Het Nationale Ballet. Zijn Four Sections, op de gelijknamige muziek van Steve Reich, wordt juichend ontvangen.

Four sections - Robert Bell, Claire Philippart, Rob Sjouke, Joy Bain, Ted Brandsen Four sections - Robert Bell, Claire Philippart, Rob Sjouke, Joy Bain, Ted Brandsen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Four sections - Robert Bell, Claire Philippart, Rob Sjouke, Joy Bain, Ted Brandsen | Foto: Jorge Fatauros

Four sections - Robert Bell, Claire Philippart, Rob Sjouke, Joy Bain, Ted Brandsen

Four Sections

Na diverse werken voor de jaarlijkse choreografieworkshop te hebben gemaakt én de choreografie voor Gardjan Rijnders' Bacchanten te hebben verzorgd, creëert Ted Brandsen (sinds 2003 artistiek directeur van Het Nationale Ballet) zijn eerste zelfstanderige choreografie voor het reguliere programma van Het Nationale Ballet. Zijn Four Sections, op de gelijknamige muziek van Steve Reich, wordt juichend ontvangen. "Het werk is een mijlpaal in de nog jonge carrière van de choreograaf. Brandsen overrompelt de toeschouwers met een adembenemend ballet waarvan de dansvreugde afspat", schrijft NRC Handelsblad. Begin 1992 ontvangt Brandsen, mede naar aanleiding van Four Sections, de Perspectiefprijs voor jong scheppend talent.

Touch your coolness to my fevered brow - Nathalie Caris, Wim Broeckx | Foto: Deen van Meer
Touch your coolness to my fevered brow - Nathalie Caris, Wim Broeckx | Foto: Deen van Meer

Touch your coolness to my fevered brow

Een van de eerste nieuwe namen die Wayne Eagling introduceert is Ashley Page. De Britse choreograaf, die vanwege zijn rebelse werken in zijn vaderland bekend staat als 'The Royal Maverick', creëert met Touch your coolness to my fevered brow een "spetterende choreografie" waarin hij "de toeschouwer meeneemt naar een surrealistische kermis vol heimelijke fantasieën", aldus Algemeen Dagblad.

1 januari 1991

Gastsolisten

Op 1 januari 1991 dansen de Canadese sterdansers Evelyn Hart en Rex Harrington de hoofdrollen in Rudi van Dantzigs Romeo en Julia, tijdens het jaarlijkse Nieuwjaarsgala van Het Nationale Ballet. "Julia tekende haar emoties met een innigheid en diepgang die men maar zelden te zien krijgt en als danspartner en geliefde liet Romeo geen enkele wens onvervuld", aldus De Telegraaf over hun optreden.

boekcover Voor een verloren soldaat
Voor een verloren soldaat

Voor een verloren soldaat

Regisseur Roeland Kerbosch verfilmt Rudi van Dantzigs prijswinnende, autobiografische debuutroman Voor een verloren soldaat, over zijn herinneringen aan de hongerwinter 1944/1945, die hij doorbracht in Friesland.

Still uit de film Voor een verloren soldaat
Voor een verloren soldaat

Voor een verloren soldaat

Regisseur Roeland Kerbosch verfilmt Rudi van Dantzigs prijswinnende, autobiografische debuutroman Voor een verloren soldaat, over zijn herinneringen aan de hongerwinter 1944/1945, die hij doorbracht in Friesland. Danser Andrew Kelley vertolkt de rol van de soldaat, met wie Van Dantzig zijn eerste seksuele ervaring had. Ook eerste soliste Valerie Valentine heeft een rol in de film. 

92 / 93

Shostakovich Chamber Symphony
Shostakovich Chamber Symphony - Anna Seidl, Andrew Butling, Clint Farha | Foto: Deen van Meer

En Rond-programma

Voor het eerst treedt Het Nationale Ballet op in de 'piste' van Het Muziektheater. Op een vóór het toneeldoek gebouwd podium worden Maguy Marins Groosland en Hans van Manens Situation gedanst, als ook het eerste (meteen ook groot bezette) werk dat danser/choreograaf Krzysztof Pastor voor het reguliere programma van het gezelschap creëert: Shostakovich Chamber Symphony.

Eagling Audi Hofman
Wayne Eagling, Pierre Audi, Pieter Hofman | Fotograaf onbekend

Nieuwe directiestructuur en gezamenlijke educatieve dienst

Nadat in 1991 de besturen van Het Nationale Ballet en De Nederlandse Opera al samenvloeiden in het stichtingsbestuur van Het Muziektheater (nu Nationale Opera & Ballet), bestaat vanaf oktober 1992 ook de directie van het theater uit de directies van beide gezelschappen. Samen met de drie adjunct-directeuren van de Theaterorganisatie, Technische Organisatie en Gastprogrammering vormen zij voortaan het directieteam Muziektheater. Vanaf dit seizoen heeft de organisatie ook een gezamenlijke Educatieve Dienst, onder leiding van Liesbeth Osse.

Les Sylphides - Karin Schnabel
Les Sylphides - Karin Schnabel | Foto: Jorge Fatauros

Prijs van Verdienste voor Karin Schnabel

Het Dansersfonds '79 eert de Nederlandse eerste soliste Karin Schnabel in 1992 met de Prijs van Verdienste. Schnabel, die in 1974 in dienst van de groep kwam, debuteerde op 20-jarige leeftijd als Julia in Rudi van Dantzigs Romeo en Julia. Daarna volgden hoofdrollen in onder meer Giselle, Assepoester en The Sleeping Beauty. Voor deze laatste rol werd ze in Londen persoonlijk gecoacht door Sir Peter Wright.

Petroesjka - Caroline Sayo Iura, Bruno Barat | Foto: Deen van Meer

Kerst met Stravinsky

Kerst met Stravinsky is het eerste grootschalige Stravinsky-programma dat Het Nationale Ballet in de winter van 1992/1993 presenteert. Het programma bevat reprises van drie meesterwerken uit het beroemde, door impresario Serge Diaghilev geïnitieerde Ballets Russes-repertoire: Petroesjka (1911) van Michel Fokine, Les Noces (1923) van Bronislava Nijinska en Apollon musagète(1928) van George Balanchine. 

Petroesjka - Caroline Sayo Iura, Bruno Barat | Foto: Deen van Meer
Diversion of angels - Boris de Leeuw, Karin Schnabel, Jeanette Vondersaar | Foto: Deen van Meer
Diversion of angels - Boris de Leeuw, Karin Schnabel, Jeanette Vondersaar | Foto: Deen van Meer

Martha Graham

Met Diversion of Angels danst Het Nationale Ballet voor het eerst - én als het eerste klassiek getrainde gezelschap wereldwijd - een werk van Martha Graham, de 'moeder van de Amerikaanse moderne dans'. "Grahams verbeelding van de sublimerende kracht van de liefde kreeg een prachtige bezetting (..) Eaglings verlangen naar meer Graham-klassiekers is dan ook zeer gerechtvaardigd", schrijft dagblad Trouw.

Ruins of time

Eerste balletten Wayne Eagling

Artistiek directeur Wayne Eagling maakt zijn eerste werk voor Het Nationale Ballet: Ruins of Time. Een melancholisch ballet, geïnspireerd door de dood van sterdanser Rudolf Nureyev (op 6 januari 1993) en 'alle mensen die stierven vóór het hun tijd was'. Later in het seizoen gaat ook Eaglings Frankenstein, in 1985 gemaakt voor The Royal Ballet, bij Het Nationale Ballet in première.  

Ruins of time - NIcolas Rapaic, Jeanette Vondersaar | Foto: Deen van Meer

93 / 94

Artifact

Volledige Artifact op het repertoire

Nadat Het Nationale Ballet in 1991 het tweede deel van William Forsythes Artifact uitbracht, wordt dit seizoen het volledige meesterwerk op het repertoire genomen, dat bij de wereldpremière door Ballett Frankfurt in 1984 'als een bom insloeg'. NRC Handelsblad schrijft naar aanleiding van de Nationale Ballet-première : "Het terugzien van Artifact bevestigde Forsythes unieke positie in choreografenland. De rijkdom aan variatie, de wijze waarop hij onderdelen tot op het bot ontleedt en daarna tot nieuwe vormen smeedt, blijft overweldigend, evenals zijn suggestieve en verwarring scheppende theatrale meesterschap". 

Artifact - Rachel Beaujean, Jahn Magnus Johansen, Coleen Davis | Foto: Deen van Meer
Aartsengelen slachten de hemel rood - Rachel Beaujean
Aartsengelen slachten de hemel rood - Rachel Beaujean - tijdens repetitie 1990, choreograaf Rudi van Dantzig | Foto: Deen van Meer

Gouden Theaterdansprijs voor Rachel Beaujean

Tweede soliste Rachel Beaujean wordt in oktober 1993 onderscheiden met de Gouden Theaterdansprijs van de VSCD. Ze krijgt de prijs omdat ze, aldus de jury, diverse stijlen even goed danst en omdat haar aanwezigheid altijd sterk is, of ze nu solo werkt of in de groep. "Wilskracht en overtuiging", aldus het juryrapport, "noemde ze zelf eens de sleutel tot haar danskunst. Toewijding en overgave zouden daaraan kunnen worden toegevoegd".

Afscheid Rudi van Dantzig
Afscheid Rudi van Dantzig | Foto: Deen van Meer

Rudi van Dantzig neemt afscheid als huischoreograaf

Aan het einde van seizoen 1993/1994 neemt Het Nationale Ballet afscheid van Rudi van Dantzig, die na zijn vertrek als artistiek leider in 1991 nog als huischoreograaf was aangebleven. Ter gelegenheid hiervan wordt een hommageprogramma gedanst, bestaande uit zijn debuutchoreografie Nachteiland, de wereldpremières van Van Dantzigs Pleisterplaats en Toer van Schayks De omkeerbaarheid van roest én Collective Symphony van Van Dantzig, Van Manen en Van Schayk.

94 / 95

Lissabon - Artifact | Foto: Deen van Meer

Lissabon Culturele Hoofdstad van Europa

Een hoogtepunt in dit seizoen is het optreden van Het Nationale Ballet tijdens de manifestatie Lissabon Culturele Hoofdstad van Europa 1994. William Forsythes Artifact wordt juichend ontvangen in een driemaal volledig uitverkocht Centro Cultural de Bélem.

Lissabon - Artifact | Foto: Deen van Meer
Even the angels fall ...
Even the angels fall - Kumiko Hayakawa, Alfredo Fernandez, Marieke Simons, Boris de Leeuw | Foto: Deen van Meer

Tweemaal Carré

In oktober 1994 presenteert Het Nationale Ballet twee programma's in Theater Carré. Het eerste bestaat uit de wereldpremière van Even the Angels fall… van het opkomende Frans-Algerijnse choreografietalent Redha Benteifour, in combinatie met Hans van Manens iconische videoballet Live. Het tweede programma behelst de wereldpremière van Toer van Schayks avondvullende Amphitheater, waarin hij, aldus Trouw, "veertig jaar kunstenaarschap samenvat in dans". 

Amphitheater - Jane Lord Amphitheater - Jane Lord Open afbeelding in een nieuw tabblad

Amphitheater - Jane Lord | Foto: Ben van Duin

Even the angels fall ... Even the angels fall ... Open afbeelding in een nieuw tabblad

Even the Angels fall… - Kumiko Hayakawa, Alfredo Fernandez, Marieke Simons, Boris de Leeuw | Foto: Deen van Meer

Amphitheater - Jane Lord
Even the angels fall ...

Tweemaal Carré

In oktober 1994 presenteert Het Nationale Ballet twee programma's in Theater Carré. Het eerste bestaat uit de wereldpremière van Even the Angels fall… van het opkomende Frans-Algerijnse choreografietalent Redha Benteifour, in combinatie met Hans van Manens iconische videoballet Live. Het tweede programma behelst de wereldpremière van Toer van Schayks avondvullende Amphitheater, waarin hij, aldus Trouw, "veertig jaar kunstenaarschap samenvat in dans". 

Gouden Theaterdansprijs 1994 - Jeanette Vondersaar
Gouden Theaterdansprijs 1994 - Jeanette Vondersaar, Merel Laseur | Foto: Deen van Meer

Gouden Theaterdansprijs voor Jeanette Vondersaar

De VSCD kent de Gouden Theaterdansprijs 1994 toe aan eerste soliste Jeanette Vondersaar. "Zij beschikt over een bewonderenswaardige techniek en een enorme hoeveelheid energie. Haar innerlijke drive en sensuele temperamentvolle uitstraling maken haar tot een krachtige vrouwelijke soliste", aldus het juryrapport. Ook ontvangt Vondersaar dit seizoen de Alexandra Radius Prijs, uit naam van de Vrienden van Het Nationale Ballet. 

Quando la terra si rimette in movimento
Quando la terra si rimette in movimento - Valerie Valentine | Foto: Ben van Duin

Jan Fabre

De meest spraakmakende première in dit seizoen is Jan Fabres avondvullende Quando la terra si rimette in movimento, op muziek van de Poolse componist Eugeniusz Knapik. De meningen over de creatie zijn zeer verdeeld, variërend van "Fabre maakt furore met dit danswerk - je zou het exerceren kunnen noemen - maar het blijft machtig mooi" tot "De belangrijkste conclusie is dat Fabre geen choreograaf is (..)  In een eentonig traag tempo huppelen en schuiven de dansers in wisselende formaties over het toneel". 

Blue Field
V.l.n.r. Kumiko Hayakawa, Nicolas Rapaic en Claire Philippart in Blue Field  | Foto: Deen van Meer

Ted Brandsens Blue Field

Met Ted Brandsens nieuwe creatie Blue Field, die op 23 februari 1995 zijn wereldpremière in Amsterdam beleeft, treedt Het Nationale Ballet in mei 1995 op in San Francisco tijdens het United We Dance Festival, georganiseerd door het San Francisco Ballet ter viering van de 50ste verjaardag van de Verenigde Naties.

Etudes - Alexander Gouliaev, Larissa Lezhnina

Solisten verruilen Kirov Ballet voor Het Nationale Ballet

Met Larissa Lezhnina en Alexander Gouliaev is het solistentableau van Het Nationale Ballet sinds dit seizoen uitgebreid met twee voormalige sterren van het befaamde Kirov Ballet (nu: Marijinski Ballet). Op tournee in Amsterdam, in 1992, werden de dansers tijdens een repetitie gespot door artistiek directeur Wayne Eagling, die hen bij die gelegenheid een contract aanbood. 

Etudes - Alexander Gouliaev, Larissa Lezhnina | Foto: Deen van Meer

95 / 96

Boris de Leeuw
Boris de Leeuw | Foto: Deen van Meer

Boris de Leeuw bevorderd tot eerste solist

Als eerste Nederlandse danser sinds Henny Jurriëns wordt de 23-jarige Boris de Leeuw met ingang van seizoen 1995/1996 benoemd tot eerste solist. Hij is daarmee de jongste Nederlandse eerste solist die Het Nationale Ballet sinds zijn oprichting in 1961 heeft gekend. Alleen Olga de Haas was jonger - 19 - toen zij in 1964 tot eerste solist werd bevorderd. De Leeuw ontvangt in januari 1996 de Alexandra Radius Prijs, nadat hij in 1993 al was onderscheiden met de Aanmoedigingsprijs van Stichting Dansersfonds '79. 

Language of letting go - Marieke Simons, Alfredo Fernandez | Foto: Deen van Meer

Prijzen voor Marieke Simons en Rachel Beaujean

De 25-jarige Marieke Simons, coryphée van Het Nationale Ballet, ontvangt de Gouden Theaterdansprijs van de VSCD. De jury noemt haar een "zeer veelzijdige danseres, die technisch perfect en met grote bezieling haar vak uitoefent".

Tweede soliste Rachel Beaujean ontvangt dit seizoen de Prijs van Verdienste van Stichting Dansersfonds '79. 

Language of letting go - Marieke Simons, Alfredo Fernandez | Foto: Deen van Meer
Kraton Surakarta
Kraton Surakarta | Foto: Maria-Pia Kille

Voor het eerst ook niet-Westerse dans in Het Muziektheater

Vanaf dit seizoen haalt de afdeling Gastprogrammering van Het Muziektheater, onder leiding van Pieter Hofman, ook een groot aantal niet-Westerse producties naar Nederland. De spits wordt in april 1996 afgebeten door het Indonesische Ensemble van de Kraton Surakarta. 

96 / 97

Notenkraker & Muizenkoning | Foto: Deen van Meer
13 december 1996

Notenkraker & Muizenkoning

Op 13 december 1996 beleeft Notenkraker & Muizenkoning zijn wereldpremière, in een volledig Hollandse interpretatie van artistiek leider Wayne Eagling en huischoreograaf en ontwerper Toer van Schayk.

Notenkraker & Muizenkoning | Foto: Deen van Meer
Notenkraker & Muizenkoning Notenkraker & Muizenkoning Open afbeelding in een nieuw tabblad

Notenkraker & Muizenkoning - Boris de Leeuw, Jane Lord, Alfredo Fernandez | Foto: Deen van Meer

Notenkraker & Muizenkoning, decorontwerp Toer van Schayk Notenkraker & Muizenkoning, decorontwerp Toer van Schayk Open afbeelding in een nieuw tabblad

Notenkraker & Muizenkoning, decorontwerp Toer van Schayk

Notenkraker & Muizenkoning
Notenkraker & Muizenkoning, decorontwerp Toer van Schayk
13 december 1996

Notenkraker & Muizenkoning

Op 13 december 1996 beleeft Notenkraker & Muizenkoning zijn wereldpremière, in een volledig Hollandse interpretatie van artistiek leider Wayne Eagling en huischoreograaf en ontwerper Toer van Schayk. De avondvullende productie, die al snel zal uitgroeien tot een van de grootste publieksfavorieten in de Nederlandse theatergeschiedenis, zorgt tot op de dag van vandaag voor uitverkochte zalen en is inmiddels door meer dan 325.000 mensen gezien. Ook de pers is bij de première unaniem lovend: "Magnifieke Notenkraker" en "Notenkraker & Muizenkoning is een feest van oogverblindende kleuren, decors en kostuums, dat zijn gelijke in Nederland niet kent". 

Hans van Manen - Three pieces for HET
Hans van Manen - Three pieces for HET - Gaël Lambiotte, Sofiane Sylve | Foto: Deen van Meer

Eindelijk weer een nieuwe Van Manen

Voor het eerst sinds Hans van Manens vertrek in 1987 presenteert Het Nationale Ballet weer een nieuw werk van Nederlands belangrijkste choreograaf: Three Pieces for HET. Het ballet wordt met groot enthousiasme ontvangen, waarbij vooral dansers Sofiane Sylve en Gaël Lambiotte - op dat moment respectievelijk nog grand sujet en coryphée - worden geprezen.

Repetitie Three Pieces for HET - Kumiko Hayakawa, Sjef Annink, Hans van Manen, Marieke Simons Repetitie Three Pieces for HET - Kumiko Hayakawa, Sjef Annink, Hans van Manen, Marieke Simons Open afbeelding in een nieuw tabblad

Repetitie Three Pieces for HET - Kumiko Hayakawa, Sjef Annink, Hans van Manen, Marieke Simons | Foto: Willem Middelkoop

Repetitie Three Pieces for HET - Kumiko Hayakawa, Sjef Annink, Hans van Manen, Marieke Simons

Eindelijk weer een nieuwe Van Manen

Voor het eerst sinds Hans van Manens vertrek in 1987 presenteert Het Nationale Ballet weer een nieuw werk van Nederlands belangrijkste choreograaf: Three Pieces for HET. Het ballet wordt met groot enthousiasme ontvangen, waarbij vooral dansers Sofiane Sylve en Gaël Lambiotte - op dat moment respectievelijk nog grand sujet en coryphée - worden geprezen. "Nieuwe choreografie Van Manen glanzend en verfijnd", kopt NRC Handelsblad. Later zal Van Manen het eerste deel van het ballet schrappen, waarna de choreografie als Two Pieces for HET nog vaak zal terugkeren op het repertoire.

Lamentation - Jeanette Vondersaar | Foto: Deen van Meer
Lamentation - Jeanette Vondersaar | Foto: Deen van Meer

Nieuwe Grahams

Nadat de Amerikaanse Martha Graham Dance Company in het vorige seizoen in Het Muziektheater optrad in het kader van de Gastprogrammering, neemt Het Nationale Ballet dit seizoen opnieuw twee werken van de 'hogepriesteres van de moderne dans' op het repertoire:  Embatteled Garden en Lamentation. In 1999 volgen ook nog Acts of Light en Errand into the Maze.

Rooster - Nicolas Rapaic, Enrichetta Cavallotti
Rooster - Nicolas Rapaic, Enrichetta Cavallotti | Foto: Tza Tza

Rolling Stones

Voor de vierde keer danst Het Nationale Ballet een choreografie waarvoor muziek van The Rolling Stones is gebruikt. Na Visibily… By Chance van Koert Stuyf (1967) en Spoef (1968) en You can't always get what you want (1970) van Robert Kaesen, neemt het gezelschap dit seizoen Rooster van de Britse choreograaf Christopher Bruce op het repertoire. "Het Nationale Ballet gaat op de machotoer (..) Rooster is een ongecompliceerd, puur onderhoudend stuk", aldus de Volkskrant.

Sarcasmen repetitie - Rachel Beaujean, Clint Farha
Sarcasmen repetitie - Rachel Beaujean, Clint Farha | Foto: Kors van Bennekom
19 juni 1997

Rachel Beaujean beëindigt haar danscarrière

Op 19 juni 1997 danst tweede soliste Rachel Beaujean haar laatste voorstelling. Twintig jaar na haar start bij Het Nationale Ballet verruilt ze het podium voor een functie als balletmeester (inmiddels is ze adjunct artistiek directeur van het gezelschap). De danseres die jarenlang een van Hans van Manens belangrijkste muzes was, neemt afscheid met Sarcasmen, Van Manens iconische 'ballet voor twee', dat ze samen met Clint Farha talloze keren vertolkte in binnen- en buitenland. 

97 / 98

Trois grossiennes - Caroline Sayo Iura, Robert Bell | Foto: Deen van Meer
Trois grossiennes - Caroline Sayo Iura, Robert Bell | Foto: Deen van Meer

Programma's gewijd aan Balanchine, Van Manen en Van Schayk

Naast een programma met drie werken van George Balanchine (Apollon musagète, Serenade en Concerto barocco) presenteert Het Nationale Ballet dit seizoen voor het eerst sinds lange tijd weer een volledig Hans van Manen-programma, bestaande uit zijn succeschoreografieën Metaforen, 5 Tango's en Trois gnossiennes en zijn meest recente creatie voor het gezelschap: Three Pieces for HET

Trois grossiennes - Caroline Sayo Iura, Robert Bell | Foto: Deen van Meer Trois grossiennes - Caroline Sayo Iura, Robert Bell | Foto: Deen van Meer Open afbeelding in een nieuw tabblad

Trois grossiennes - Caroline Sayo Iura, Robert Bell | Foto: Deen van Meer

Trois grossiennes - Caroline Sayo Iura, Robert Bell | Foto: Deen van Meer

Programma's gewijd aan Balanchine, Van Manen en Van Schayk

Naast een programma met drie werken van George Balanchine (Apollon musagète, Serenade en Concerto barocco) presenteert Het Nationale Ballet dit seizoen voor het eerst sinds lange tijd weer een volledig Hans van Manen-programma, bestaande uit zijn succeschoreografieën Metaforen, 5 Tango's en Trois gnossiennes en zijn meest recente creatie voor het gezelschap: Three Pieces for HET. 5 Tango's wordt voor het eerst live begeleid door Carel Kraayenhofs Sexteto Canyengue.



Het seizoen wordt besloten met Sonnetten aan een broer, een volledig Toer van Schayk-programma met daarin De omkeerbaarheid van roest, Spiegels bevriezend en de wereldpremière van De bewerking van het stof.

Apollon Musagète - Valerie Valentine
Apollon Musagète - Valerie Valentine | Foto: Deen van Meer

Prijzen voor Valerie Valentine en Caroline Sayo Iura

De Amerikaanse eerste solisten Valerie Valentine en Caroline Sayo Iura worden beiden geëerd. Valentine, die sinds 1973 verbonden is aan Het Nationale Ballet, ontvangt de Gouden Theaterdansprijs van de VSCD voor haar hele oeuvre. Iura, die in 1978 bij de groep kwam, krijgt de Prijs van Verdienste van Dansersfonds '79. De jury noemt haar een "kleine danseres die met haar aanwezigheid een ruimte kan vullen". 

Verschuiven van tonelen - Jane Lord, Alexander Money-Kyrle | Foto: Jorge Fatauros
Verschuiven van tonelen - Jane Lord, Alexander Money-Kyrle | Foto: Jorge Fatauros
18 maart 1998

Danser Alexander Money-Kyrle overlijdt na val tijdens toneelrepetitie

Tijdens een toneelrepetitie van Romeo en Julia komt de Britse danser Alexander Money-Kyrle op 18 maart 1998 op zeer ongelukkige wijze ten val. Twee dagen later overlijdt hij aan zijn verwondingen. In de Mozes en Aäronkerk vindt later een herdenkingsdienst plaats, in aanwezigheid van zijn familie. 

98 / 99

Zero Hour - Gerald Tibbs en Gioconda Barbuto
Zero Hour - Gerald Tibbs en Gioconda Barbuto | Foto: Joris Jan Bos

Succes voor Van Manen in Edinburgh

In augustus 1998 eert het befaamde Edinburgh Festival meesterchoreograaf Hans van Manen met een uitgebreid retrospectief. Het Nationale Ballet presenteert twee programma's gewijd aan zijn werk en ook Nederlands Dans Theater is te gast, met onder meer de wereldpremière van Van Manens Zero Hour. Tijdens het festival ontvangt Van Manen de Archangel, de Edinburgh Festival Critics' Award, ter bekroning van zijn gehele oeuvre.

In the Upper Room - Marisa Lopez | Foto: Deen van Meer
In the Upper Room - Marisa Lopez | Foto: Deen van Meer

All female

Als seizoensopening presenteert Het Nationale Ballet in september 1998 een programma met werk van drie vrouwelijke Amerikaanse choreografen. Nieuw op het repertoire zijn drie creaties van Doris Humphrey, alle gemaakt rond 1930, en Twyla Tharps In the Upper Room uit 1986. Het programma wordt aangevuld met Carolyn Carlsons Slow, heavy and blue - sinds 1984 op het Nationale Ballet-repertoire.

In the Upper Room - Marisa Lopez | Foto: Deen van Meer In the Upper Room - Marisa Lopez | Foto: Deen van Meer Open afbeelding in een nieuw tabblad

In the Upper Room - Marisa Lopez | Foto: Deen van Meer

In the Upper Room - Marisa Lopez | Foto: Deen van Meer

All female

Als seizoensopening presenteert Het Nationale Ballet in september 1998 een programma met werk van drie vrouwelijke Amerikaanse choreografen. Nieuw op het repertoire zijn drie creaties van Doris Humphrey, alle gemaakt rond 1930, en Twyla Tharps In the Upper Room uit 1986. Het programma wordt aangevuld met Carolyn Carlsons Slow, heavy and blue (sinds 1984 op het Nationale Ballet-repertoire). Het Algemeen Dagblad schrijft: "In the Upper Room kreeg een langdurige staande ovatie. De choreografie van Tharp is dan ook een ballet als een wervelstorm, meedogenloos qua dynamiek, tempowisselingen en onverwachte bewegingscombinaties."

Adagio Hammerklavier - Wim Broeckx, Nathalie Caris | Foto: Deen van Meer
Adagio Hammerklavier - Wim Broeckx, Nathalie Caris | Foto: Deen van Meer

Prijs van Verdienste voor Wim Broeckx

Dit seizoen kent het Dansersfonds '79 zijn jaarlijkse Prijs van Verdienste toe aan eerste solist Wim Broeckx, sinds 1982 verbonden aan Het Nationale Ballet. De jury prijst hem vanwege zijn "danstechnische kunnen, zijn doorleefde artistieke invulling van vele rollen, zijn aanstekelijke dansdrift en zijn overduidelijke interesse in collega's". 

Toverfluit - Altin Kaftira, Larissa Lezhnina, Wim Broeckx | Foto: Deen van Meer
Toverfluit - Altin Kaftira, Larissa Lezhnina, Wim Broeckx | Foto: Deen van Meer

Toverfluit

In februari 1999 brengen Wayne Eagling en Toer van Schayk hun tweede gezamenlijke avondvullende productie uit: Toverfluit, gebaseerd op Mozarts beroemde opera Die Zauberflöte. Waar hun Notenkraker & Muizenkoning in 1996 een overweldigend succes is, vinden de meeste critici Toverfluit ronduit teleurstellend.

Toverfluit - Altin Kaftira, Larissa Lezhnina, Wim Broeckx | Foto: Deen van Meer Toverfluit - Altin Kaftira, Larissa Lezhnina, Wim Broeckx | Foto: Deen van Meer Open afbeelding in een nieuw tabblad

Toverfluit - Altin Kaftira, Larissa Lezhnina, Wim Broeckx | Foto: Deen van Meer

Toverfluit - Altin Kaftira, Larissa Lezhnina, Wim Broeckx | Foto: Deen van Meer

Toverfluit

In februari 1999 brengen Wayne Eagling en Toer van Schayk hun tweede gezamenlijke avondvullende productie uit: Toverfluit, gebaseerd op Mozarts beroemde opera Die Zauberflöte. Waar hun Notenkraker & Muizenkoning in 1996 een overweldigend succes is, vinden de meeste critici Toverfluit ronduit teleurstellend. "Gedanste Toverfluit drijft vooral op spektakel", aldus de nog milde recensie in NRC Handelsblad. Heb publiek reageert weliswaar enthousiast op de productie, maar toch keert deze na de eerste serie voorstellingen niet meer terug op het repertoire.

David Dawson - Psychic Whack - Sofiane Sylve, Gaël Lambiotte | Foto: Deen van Meer
David Dawson - Psychic Whack - Sofiane Sylve, Gaël Lambiotte | Foto: Deen van Meer

Debuutchoreografie David Dawson

Met Psychic Whack op muziek van Thom Willems maakt de Britse danser David Dawson, na eerdere workshopchoreografieën, zijn eerste ballet voor het reguliere programma van Het Nationale Ballet. "Een dynamisch, spetterend en abstract dansstuk (..) een aaneenschakeling van flitsende (spitzen)combinaties, met continue felle accenten en benen die tot voorbij de oren knallen", aldus het Algemeen Dagblad.

Toer van Schayk en Clint Farha
Toer van Schayk en Clint Farha in De bewerking van het stof, 1998 | Foto: Deen van Meer

Afscheid Clint Farha

Na 26 jaar verbonden te zijn geweest aan Het Nationale Ballet zet eerste solist Clint Farha een punt achter zijn danscarrière. Zijn grote belang voor het gezelschap - met name in de werken van huischoreografen Rudi van Dantzig, Hans van Manen en Toer van Schayk - wordt in alle landelijke kranten onderstreept.

Toer van Schayk en Clint Farha Toer van Schayk en Clint Farha Open afbeelding in een nieuw tabblad

Toer van Schayk en Clint Farha in De bewerking van het stof, 1998 | Foto: Deen van Meer

Toer van Schayk en Clint Farha

Afscheid Clint Farha

Na 26 jaar verbonden te zijn geweest aan Het Nationale Ballet zet eerste solist Clint Farha een punt achter zijn danscarrière. Zijn grote belang voor het gezelschap - met name in de werken van huischoreografen Rudi van Dantzig, Hans van Manen en Toer van Schayk - wordt in alle landelijke kranten onderstreept.

Trouw: "Farha leek een tot leven gewekt Renaissance-beeld. Bernini of Verrochio zouden hun ogen niet geloofd hebben."

De Volkskrant: "Hij was zo'n danser voor wie je een kaartje kocht, ongeacht wat er op het programma stond."

NRC Handelsblad: "Een uitzonderlijke danser (..) Hij laat een intens dankbaar publiek achter."

99 / 00

Artifact in Edinburgh en Brazilië

Voor het tweede achtereenvolgende jaar is Het Nationale Ballet te gast op het Edinburgh Festival. Ditmaal met William Forsythes Artifact. "(..) it's a journey we willingly, and often wonderingly, undergo and its pleasure is compounded by Dutch National Ballet who perform with an entranced intelligence that makes the work seem very much their own", oordeelt The Guardian. Later in het seizoen is Artifact ook te zien in Rio de Janeiro en São Paulo. In de laatste stad wordt ook een speciale kindervoorstelling gegeven, waarbij de kinderen eerst de bewegingen van de zogeheten 'mud woman' uit het ballet krijgen aangeleerd.

Do not go gentle (Pastor) - Jahn Magnus Johansen, Gaël Lambiotte, Wim Broeckx | Foto: Deen van Meer
Do not go gentle (Pastor) - Jahn Magnus Johansen, Gaël Lambiotte, Wim Broeckx | Foto: Deen van Meer

Stravinsky Festival

In februari en maart 2000 presenteert Het Nationale Ballet een Stravinsky Festival, bestaande uit twee programma's, met daarin Apollon musagète, Symphony in Three Movements en Violin Concerto van George Balanchine, Les Noces van Bronislava Nijinska en de wereldpremières van Wayne Eaglings Sacre du Printemps en Krzysztof Pastors Do not go gentle....

Le Sacre du printemps (Eagling) - Sofiane Sylve, Gaël Lambiotte Le Sacre du printemps (Eagling) - Sofiane Sylve, Gaël Lambiotte Open afbeelding in een nieuw tabblad

Le Sacre du printemps (Eagling) - Sofiane Sylve, Gaël Lambiotte | Foto: Deen van Meer

Do not go gentle - Jahn Magnus Johansen, Gaël Lambiotte, Wim Broeckx | Foto: Deen van Meer Do not go gentle - Jahn Magnus Johansen, Gaël Lambiotte, Wim Broeckx | Foto: Deen van Meer Open afbeelding in een nieuw tabblad

Do not go gentle (Pastor) - Jahn Magnus Johansen, Gaël Lambiotte, Wim Broeckx | Foto: Deen van Meer

Le Sacre du printemps (Eagling) - Sofiane Sylve, Gaël Lambiotte
Do not go gentle - Jahn Magnus Johansen, Gaël Lambiotte, Wim Broeckx | Foto: Deen van Meer

Stravinsky Festival

In februari en maart 2000 presenteert Het Nationale Ballet een Stravinsky Festival, bestaande uit twee programma's, met daarin Apollon musagète, Symphony in Three Movements en Violin Concerto van George Balanchine, Les Noces van Bronislava Nijinska en de wereldpremières van Wayne Eaglings Sacre du Printemps en Krzysztof Pastors Do not go gentle.... "Pastor heeft een prachtige balans gevonden tussen sereniteit en theatraliteit (..) Do not go gentle… is een intelligente, aangename, abstracte en gevoelige choreografie", schrijft NRC Handelsblad.

Bach Pieces - Yumiko Takeshima
Bach Pieces - Yumiko Takeshima | Foto: Deen van Meer

Van Manen opnieuw in Carré

Opnieuw slaan Het Nationale Ballet en Theater Carré de handen ineen: in mei 2000 presenteren zij een Hans van Manen-programma in de piste van Carré, bestaande uit Live, Trois gnossiennes, de Nationale Ballet-première van Black Cake en de wereldpremière van Bach Pieces. Over dit laatste werk schrijft dagblad Trouw: "Samen scheppen de vier dansers die sublimerende, sensuele harmonie (..) In die eendracht proeven zij de vruchten die Van Manen in 45 seizoenen liet rijpen, met adembenemende virtuositeit."

Live - Coleen Davis | Foto: nnb
Live - Coleen Davis | Foto: nnb
9 mei 2000

Afscheidsvoorstelling Coleen Davis

Op 9 mei 2000 neemt eerste soliste Coleen Davis na ruim 23 jaar afscheid van Het Nationale Ballet, in Theater Carré, waar ze het ballet danst waarmee haar carrière 21 jaar eerder een vlucht nam: Live van Hans van Manen. De Volkskrant schreef destijds: "Met het optreden door de prille Coleen Davis (19) werd een ster geboren die een zeldzame, ontroerende schoonheidservaring weet te bewerkstelligen." Een week voor haar afscheidsvoorstelling wordt Davis onderscheiden met de Prijs van Verdienste van Dansersfonds '79. 

Danscombinatie

In april en mei 2000 werkt Het Nationale Ballet samen met Dansgroep Krisztina de Châtel en dansgezelschap Leine Roebana mee aan de eerste editie van de Danscombinatie, een initiatief om, met zeer gevarieerde voorstellingen, een nieuw publiek kennis de laten maken met de Nederlandse dans. Het programma is te zien in 25 merendeels kleinere theaters in Nederland.

A Million kisses to my skin - Sofiane Sylve, Gaël Lambiotte

A Million Kisses to my Skin

In juni 2000 presenteert Het Nationale Ballet een Bach-programma, met daarin, naast het tweede deel van Artifact, de wereldpremières van Krzysztof Pastors In Light and Shadow en David Dawsons A Million Kisses to my Skin. Dawsons creatie - die samenvalt met zijn afscheid als danser bij het gezelschap - betekent zijn internationale doorbraak. Het ballet wordt tot op de dag van vandaag door gezelschappen wereldwijd gedanst, waaronder het Semperoper Ballett, Wiener Staatsballett, Pacific Northwest Ballet, Royal New Zealand Ballet, Singapore Dance Theater en - in 2022 - het Tokyo Ballet.

A Million kisses to my skin - Sofiane Sylve, Gaël Lambiotte | Foto: Deen van Meer
Access all Areas - Véronique Lauwers | Foto: Deen van Meer
Access all Areas - Véronique Lauwers | Foto: Deen van Meer

Access All Areas

Het seizoen wordt besloten met Access All Areas, waarvoor Het Nationale Ballet samenwerkt met Slagwerk Den Haag. Het publiek wordt over een oplichtende loopplank naar het podium geleid, waar de choreografie van Redha Benteifour en Ashley Page zich op verschillende plaatsen op en achter het toneel afspeelt. Recensenten zijn behoorlijk kritisch over de productie. Zo schrijft dagblad Trouw: "In 85 ronduit afschuwwekkende minuten steekt Het Nationale Ballet Holiday on Ice of de MGM-studio's van Hollywood naar de kroon."

00 / 01

Schoolmatinees in Het Muziektheater | Foto: nnb
9 oktober 2000

Eerste schoolmatinee in Het Muziektheater

Op initiatief van artistiek directeur Wayne Eagling vindt op 9 oktober 2000 de eerste schoolmatinee in Het Muziektheater (nu Nationale Opera & Ballet) plaats, en wel van een ingekorte versie van The Sleeping Beauty, gepresenteerd door Yvon Jaspers. Het is nog een proef (circa 500 schoolkinderen zijn aanwezig), maar vanaf dit moment worden basisschoolleerlingen uit Amsterdam en de rest van Noord-Holland regelmatig verrast op speciaal voor hen bewerkte versies van de grote balletklassiekers. Zo bezoeken op 14 september 2001 1000 kinderen Sir Frederick Ashtons Assepoester. Deze voorstelling wordt gepresenteerd door Kasper van Kooten.

 

Schoolmatinees in Het Muziektheater | Fotograaf onbekend
Schoolmatinees in Het Muziektheater | Foto: nnb Schoolmatinees in Het Muziektheater | Foto: nnb Open afbeelding in een nieuw tabblad

Schoolmatinees in Het Muziektheater | Foto: nnb

Schoolmatinees in Het Muziektheater | Foto: nnb
9 oktober 2000

Eerste schoolmatinee in Het Muziektheater

Op initiatief van artistiek directeur Wayne Eagling vindt op 9 oktober 2000 de eerste schoolmatinee in Het Muziektheater (nu Nationale Opera & Ballet) plaats, en wel van een ingekorte versie van The Sleeping Beauty, gepresenteerd door Yvon Jaspers. Het is nog een proef (circa 500 schoolkinderen zijn aanwezig), maar vanaf dit moment worden basisschoolleerlingen uit Amsterdam en de rest van Noord-Holland regelmatig verrast op speciaal voor hen bewerkte versies van de grote balletklassiekers. Zo bezoeken op 14 september 2001 1000 kinderen Sir Frederick Ashtons Assepoester. Deze voorstelling wordt gepresenteerd door Kasper van Kooten.

Voorafgaand aan de schoolmatinees nemen de leerlingen deel aan een uitgebreid educatieprogramma, waarbij hun eigen creativiteit niet alleen met dansworkshops gestimuleerd wordt, maar bijvoorbeeld ook door het maken van affiches, tekeningen of een speciale uitgave met betrekking tot de betreffende voorstelling. Bij iedere productie wordt ook een website ontwikkeld die leerkrachten en leerlingen samen kunnen bekijken. Zie bijvoorbeeld: Lesmateriaal Notenkraker en Muizenkoning  

Jane Lord na haar afscheidsvoorstelling
Jane Lord na haar afscheidsvoorstelling | Fotograaf onbekend
1 november 2000

Prijzen Dansersfonds voor Jane Lord en Krzysztof Pastor

Op 1 november 2000 ontvangt eerste soliste Jane Lord de Prijs van Verdienste van Dansersfonds '79. Dit gebeurt kort na haar afscheidsvoorstelling, waarbij ze de rol van de Seringenfee vertolkt in Sir Peter Wrights Sleeping Beauty. Krzysztof Pastor ontvangt de (eenmalige) Choreografieprijs van het fonds. 

2000 - Erasmusprijs Van Manen - zaal met Koninklijke familie
Hans van Manen met Prins Bernhard en Koningin Beatrix tijdens de uitreikingsceremonie van de Erasmusprijs | Fotograaf onbekend
3 november 2000

Erasmusprijs voor Hans van Manen

Uit handen van Prins Bernhard ontvangt choreograaf Hans van Manen op 3 november 2000 de prestigieuze Erasmusprijs. Met de prijs eert de Stichting Praemium Erasmianum tevens de Nederlandse danskunst als geheel. De Stichting noemt Van Manen "een invloedrijk en inspirerend kunstenaar, die voor de wereld van de dans en voor de dans in de wereld van onschatbare betekenis is". Bij de uitreikingsceremonie in het Koninklijk Paleis op de Dam uit Van Manen fikse kritiek aan het adres van de overheid, bij wie de dans er volgens hem te bekaaid afkomt.

2000 - Erasmusprijs Van Manen - zaal met Koninklijke familie 2000 - Erasmusprijs Van Manen - zaal met Koninklijke familie Open afbeelding in een nieuw tabblad

Hans van Manen met Prins Bernhard en Koningin Beatrix tijdens  de uitreikingsceremonie van de Erasmusprijs | Fotograaf onbekend

2000 - Erasmusprijs Van Manen - zaal met Koninklijke familie
3 november 2000

Erasmusprijs voor Hans van Manen

Uit handen van Prins Bernhard ontvangt choreograaf Hans van Manen op 3 november 2000 de prestigieuze Erasmusprijs. Met de prijs eert de Stichting Praemium Erasmianum tevens de Nederlandse danskunst als geheel. De Stichting noemt Van Manen "een invloedrijk en inspirerend kunstenaar, die voor de wereld van de dans en voor de dans in de wereld van onschatbare betekenis is". Bij de uitreikingsceremonie in het Koninklijk Paleis op de Dam uit Van Manen fikse kritiek aan het adres van de overheid, bij wie de dans er volgens hem te bekaaid afkomt. "Zonder subsidie hadden wij het nooit zo ver kunnen brengen als we het vandaag de dag hebben gebracht. Nu worden we op de subsidie bekort. Wat u zelf mee hebt helpen opbouwen, dat helpt u nu met hartstocht weer om zeep", zo stelde hij.

La Sylphide - Marisa Lopez, Enrichetta Cavallotti, Charlotte Chapelier
La Sylphide - Marisa Lopez, Enrichetta Cavallotti, Charlotte Chapelier | Foto: Deen van Meer

Nieuwe versie La Sylphide

Na de versie van Harold Lander in seizoen 1962/1963 brengt Het Nationale Ballet voor de tweede maal August Bournonvilles La Sylphide uit, een van de vroegste, nog bewaard gebleven choreografieën, daterend uit 1832. Ditmaal in de versie van Bournonville-expert Dinna Bjørn, die het ballet ook instudeert. Toer van Schayk tekent voor de nieuwe decors en kostuums.

La Sylphide - Larissa Lezhnina, Viacheslav Samodurov La Sylphide - Larissa Lezhnina, Viacheslav Samodurov Open afbeelding in een nieuw tabblad

La Sylphide - Larissa Lezhnina, Viacheslav Samodurov | Foto: Deen van Meer

La Sylphide - Marisa Lopez, Enrichetta Cavallotti, Charlotte Chapelier La Sylphide - Marisa Lopez, Enrichetta Cavallotti, Charlotte Chapelier Open afbeelding in een nieuw tabblad

La Sylphide - Marisa Lopez, Enrichetta Cavallotti, Charlotte Chapelier | Foto: Deen van Meer

La Sylphide - Larissa Lezhnina, Viacheslav Samodurov
La Sylphide - Marisa Lopez, Enrichetta Cavallotti, Charlotte Chapelier

Nieuwe versie La Sylphide

Na de versie van Harold Lander in seizoen 1962/1963 brengt Het Nationale Ballet voor de tweede maal August Bournonvilles La Sylphide uit, een van de vroegste, nog bewaard gebleven choreografieën, daterend uit 1832. Ditmaal in de versie van Bournonville-expert Dinna Bjørn, die het ballet ook instudeert. Toer van Schayk tekent voor de nieuwe decors en kostuums. "Het Nationale Ballet blinkt uit in elegantie en precies voetenwerk. Met Larissa Lezhnina vederlicht als Sylphide en Artem Yachmennikov als een flamboyante James", aldus het Algemeen Dagblad.

Nominatie Laurence Olivier Award voor Hans van Manens Live

In mei 2001 geeft Het Nationale Ballet zes voorstellingen in het Sadler's Wells Theatre in Londen. Verdeeld over twee programma's worden werken van George Balanchine, Krzysztof Pastor en diverse choreografieën van Hans van Manen gedanst, waarbij Live in beide programma's het slotballet is.  Enkele maanden later wordt Live genomineerd voor een Laurence Olivier Award.

Kurt Weill - Raphaël Coumes-Marquet, Kumiko Hayakawa
Kurt Weill - Raphaël Coumes-Marquet, Kumiko Hayakawa | Foto: Deen van Meer

Kurt Weill

Met Kurt Weill presenteert danser/huischoreograaf Krzysztof Pastor zijn eerste avondvullende ballet, gezet op een collage van composities van de Duitse componist. De Volkskrant: "Pastor en Weill zorgen een avond lang voor dansgenot (..) Dans, beeld, muziek en zang gaan naadloos samen in dit Gesamtkunstwerk." De productie wordt in 2002 in drie categorieën genomineerd voor een Prix Benois de la Danse, ook wel de 'Oscar van de dans' genoemd.

Kurt Weill - Raphaël Coumes-Marquet, Kumiko Hayakawa Kurt Weill - Raphaël Coumes-Marquet, Kumiko Hayakawa Open afbeelding in een nieuw tabblad

Kurt Weill - Raphaël Coumes-Marquet, Kumiko Hayakawa | Foto: Deen van Meer

Kurt Weill | Foto: Deen van Meer
Kurt Weill - Raphaël Coumes-Marquet, Kumiko Hayakawa

Kurt Weill

Met Kurt Weill presenteert danser/choreograaf Krzysztof Pastor zijn eerste avondvullende ballet, gezet op een collage van composities van de Duitse componist. De Volkskrant: "Pastor en Weill zorgen een avond lang voor dansgenot (..) Dans, beeld, muziek en zang gaan naadloos samen in dit Gesamtkunstwerk." De productie wordt in 2002 in drie categorieën genomineerd voor een Prix Benois de la Danse, ook wel de 'Oscar van de dans' genoemd.

6 juni 2001

Staatsbezoek Rusland

Op 6 juni 2001 verzorgt Het Nationale Ballet de zogeheten contraprestatie tijdens een staatsbezoek van Koningin Beatrix aan Rusland. In aanwezigheid van president Poetin danst het gezelschap in het Maly-theater in Moskou het tweede deel uit William Forsythes Artifact, Hans van Manens Adagio Hammerklavier en het vierde deel van George Balanchines Brahms Schönberg Kwartet.

Reuven Voremberg neemt afscheid | Foto: Yvonne Witte
Reuven Voremberg neemt afscheid | Foto: Yvonne Witte

Reuven Voremberg met pensioen

Na meer dan 40 jaar aan Het Nationale Ballet verbonden te zijn geweest - eerst als danser, daarna als balletmeester en vervolgens als hoofd van de artistieke staf - gaat Reuven Voremberg dit seizoen met pensioen. Het Balanchine-programma dat het gezelschap in september 2000 presenteert, wordt aan hem opgedragen, en bij de premièrevoorstelling wordt Voremberg benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. 

Seizoen
91 / 92