Naar homepage

De geschiedenis van Het Nationale Ballet

Duik, door deze tijdlijn te bekijken, in de rijke geschiedenis van Het Nationale Ballet. De tijdlijn belicht de hoogtepunten uit het repertoire en geeft een overzicht van de ontwikkeling van het gezelschap sinds zijn oprichting in 1961. Laat je meevoeren door alle verhalen en geniet van de vele, regelmatig niet eerder gepubliceerde archiefbeelden.

7e Symfonie met Young Gyu Choi in het midden

De jaren ’20

21 / 22

60 jaar HNB Erwin Olaf | Foto: Erwin Olaf
Foto: Erwin Olaf

60 jaar HNB

Het Nationale Ballet bestaat dit seizoen 60 jaar. Ter gelegenheid van het jubileum presenteert het gezelschap een rijkgeschakeerd programma dat - trouw aan de geschiedenis van de groep - bestaat uit een combinatie van beroemde klassiekers, hoogtepunten uit de 20ste-eeuwse en recente danskunst én wereldpremières.

60 jaar HNB Erwin Olaf | Foto: Erwin Olaf 60 jaar HNB Erwin Olaf | Foto: Erwin Olaf Open afbeelding in een nieuw tabblad

Wubkje Kuindersma, Shailesh Bahoran, Ernst Meisner, Marta Reig Torres, Juanjo Arqués, Milena Sidorova, Ted Brandsen, Hans van Manen, Toer van Schayk, Rachel Beaujean, David Dawson en Sedrig Verwoert | Foto: Erwin Olaf

60 jaar HNB Erwin Olaf | Foto: Erwin Olaf

60 jaar HNB

Het Nationale Ballet bestaat dit seizoen 60 jaar. Ter gelegenheid van het jubileum presenteert het gezelschap een rijkgeschakeerd programma dat - trouw aan de geschiedenis van de groep - bestaat uit een combinatie van beroemde klassiekers, hoogtepunten uit de 20ste-eeuwse en recente danskunst én wereldpremières. Bijzonder daarbij is dat álle werken speciaal voor het gezelschap gemaakt zijn. Klap op de vuurpijl is de nieuwe avondvullende productie Raymonda (zie hieronder), waarvan de première vanwege de nog altijd geldende coronamaatregelen wordt verplaatst van februari naar april 2022.

Ook het gala ter viering van het 60-jarig bestaan vindt vanwege de coronabeperkingen niet aan het begin maar aan het einde van het jubileumseizoen plaats. Tijdens het gala treden naast Het Nationale Ballet en de Junior Company van Het Nationale Ballet ook het Stuttgarter Ballett (in Hans van Manens Solo), het Pools Nationale Ballet (in Krzysztof Pastors Toccata) en het Staatsballett Berlin (in David Dawsons Voices) op. Het Balletorkest laat speciaal voor de gelegenheid een nieuw muziekstuk componeren door Jacob ter Veldhuis, Lucina Divina, dat het orkest tijdens het gala met veel verve vertolkt. Theaterparadijs schrijft naar aanleiding van de feestelijke avond: "Het jaarlijks terugkerende Gala van Het Nationale Ballet is een van de hoogtepunten uit het theaterseizoen (..) We hebben een wereldgroep om trots op te zijn."

Fotograaf Erwin Olaf portretteert alle choreografen van wie in het jubileumseizoen balletten worden gedanst.

Lucifer Studies - Timothy van Poucke, Martin ten Kortenaar en Nathan Brhane | Foto: Hans Gerritsen

Laatste ballet Toer van Schayk

Ter gelegenheid van de 85ste verjaardag van choreograaf en ontwerper Toer van Schayk presenteert Het Nationale Ballet in september 2021 het programma TOER, bestaande uit Van Schayks meesterwerk 7e Symfonie (dat volgens diverse recensenten beter dan ooit wordt uitgevoerd) en de wereldpremière van Van Schayks (zo heeft hij zelf aangekondigd) laatste choreografie: Lucifer Studies.

Lucifer Studies - Timothy van Poucke, Martin ten Kortenaar en Nathan Brhane | Foto: Hans Gerritsen
Lucifer Studies - Timothy van Poucke, Martin ten Kortenaar en Nathan Brhane | Foto: Hans Gerritsen Lucifer Studies - Timothy van Poucke, Martin ten Kortenaar en Nathan Brhane | Foto: Hans Gerritsen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Lucifer Studies - Timothy van Poucke, Martin ten Kortenaar en Nathan Brhane | Foto: Hans Gerritsen

Lucifer Studies - Timothy van Poucke, Martin ten Kortenaar en Nathan Brhane | Foto: Hans Gerritsen

Laatste ballet Toer van Schayk

Ter gelegenheid van de 85ste verjaardag van choreograaf en ontwerper Toer van Schayk presenteert Het Nationale Ballet in september 2021 het programma TOER, bestaande uit Van Schayks meesterwerk 7e Symfonie (dat volgens diverse recensenten beter dan ooit wordt uitgevoerd) en de wereldpremière van Van Schayks (zo heeft hij zelf aangekondigd) laatste choreografie: Lucifer Studies. Dagblad Trouw schrijft over het nieuwe werk: “Een ‘ingedikte’ en puurder-dan-pure Van Schayk-choreografie, even stijlvast als smaakvol, waarin elke beweging betekenis en zeggingskracht heeft. Het ballet laat zich zien zoals de intens bescheiden Van Schayk zelf ook is: ingetogen, verinnerlijkt. Lucifer Studies onderga je in mysterie.”

Toer van Schayk | Foto: Erwin Olaf
Toer van Schayk | Foto: Erwin Olaf

Toer van Schayk ontvangt eerste Dansspeld

Choreograaf, beeldend kunstenaar en eregast van de Nederlandse Dansdagen 2021, Toer van Schayk, ontvangt in oktober 2021 tijdens het Gala van de Nederlandse Dansdagen de eerste Dansspeld “als teken van erkenning voor de kennis, wijsheid en eigenzinnigheid die hij al decennialang bijdraagt aan het dansveld. Een sieraad van de dans, voor een sieraad voor de dans, als symbool van continuïteit en het markeren van ons cultureel geheugen.”

I feel it too | Foto: Hans Gerritsen
I feel it too | Foto: Hans Gerritsen
17 oktober 2021

Celebrating Diversity

Met het programma Celebrating Diversity nemen Het Nationale Ballet en De Nationale Opera voor het eerst samen deel aan de Black Achievement Month, onder curatorschap van pianist Djuwa Mroivili en choreograaf Sedrig Verwoert. Op 17 oktober 2021 staan verschillende generaties opera-, muziek- en balletkunstenaars samen op het toneel, van aanstormend talent tot gevestigde kunstenaars van kleur.

I Feel It Too | Foto: Hans Gerritsen
17 oktober 2021

Celebrating Diversity

Met het programma Celebrating Diversity nemen Het Nationale Ballet en De Nationale Opera voor het eerst samen deel aan de Black Achievement Month, onder curatorschap van pianist Djuwa Mroivili en choreograaf Sedrig Verwoert. Op 17 oktober 2021 staan verschillende generaties opera-, muziek- en balletkunstenaars samen op het toneel, van aanstormend talent tot gevestigde kunstenaars van kleur. Danseres Sebia Plantefève-Castryck, dit jaar ambassadeur van de Black Achievement Month, danst een nieuwe choreografie van Verwoert, van wie tijdens een aparte voorstelling ook de dansfilm I Feel It Too wordt vertoond.

Hoe ANANSI the Stories of the World bevrijdde - Katia Ledoux en Zwakele Tshabalala | Foto: Bart Grietens
Hoe ANANSI the Stories of the World bevrijdde - Katia Ledoux en Zwakele Tshabalala | Foto: Bart Grietens

Anansi

In november presenteren De Nationale Opera en Het Nationale Ballet samen de kleurrijke familievoorstelling Hoe ANANSI the Stories of the World bevrijdde, naar het verhaal van de mythische spin Anansi, dat zijn oorsprong in Ghana kent en daarna ook in de rest van West-Afrika, in Suriname en op de Cariben bekend werd.

Hoe ANANSI the Stories of the World bevrijdde - Katia Ledoux en Zwakele Tshabalala | Foto: Bart Grietens Hoe ANANSI the Stories of the World bevrijdde - Katia Ledoux en Zwakele Tshabalala | Foto: Bart Grietens Open afbeelding in een nieuw tabblad

Hoe ANANSI the Stories of the World bevrijdde - Katia Ledoux en Zwakele Tshabalala | Foto: Bart Grietens

Hoe ANANSI the Stories of the World bevrijdde - Katia Ledoux en Zwakele Tshabalala | Foto: Bart Grietens

Anansi

In november presenteren De Nationale Opera en Het Nationale Ballet samen de kleurrijke familievoorstelling Hoe ANANSI the Stories of the World bevrijdde, naar het verhaal van de mythische spin Anansi, dat zijn oorsprong in Ghana kent en daarna ook in de rest van West-Afrika, in Suriname en op de Cariben bekend werd. De productie wordt gecreëerd door een even kleurrijk artistiek team: Kenza Koutchoukali (regie), Neo Muyanga (muziek), Shailesh Bahoran (choreografie) en Maarten van Hinte (libretto). “De avonturen van Anansi, gebaseerd op eeuwenoude West-Afrikaanse vertellingen, zijn door De Nationale Opera en Het Nationale Ballet gebundeld tot wervelend en fantasievol muziektheater”, aldus NRC Handelsblad.

Ernst Meisner | Foto: Antoinette Mooy
Ernst Meisner | Foto: Antoinette Mooy

Speciale Prijs voor Ernst Meisner

Stichting Dansersfonds '79 eert Ernst Meisner in november 2021 met de Speciale Prijs. De jury prijst hem om de enorme bijdrage die hij als artistiek leider van de Nationale Balletacademie én artistiek coördinator van de Junior Company levert aan talentontwikkeling binnen de Nederlandse academische dans, en de grote deskundigheid en onuitblusbare werklust en bevlogenheid die hij daarbij tentoonspreidt.

The Two of Us - Anna Tsygankova | Foto: Hans Gerritsen
The Two of Us - Anna Tsygankova | Foto: Hans Gerritsen

Nominaties voor Anna Tsygankova en Timothy van Poucke

Eerste soliste Anna Tsygankova en tweede solist Timothy van Poucke worden in de jaarlijkse Critics' Choice van het Britse tijdschrift Dance Europe beiden genomineerd voor de ‘Dancer of the Year Award’.

The Two of Us - Anna Tsygankova | Foto: Hans Gerritsen The Two of Us - Anna Tsygankova | Foto: Hans Gerritsen Open afbeelding in een nieuw tabblad

The Two of Us - Anna Tsygankova | Foto: Hans Gerritsen

The Two of Us - Anna Tsygankova | Foto: Hans Gerritsen

Nominaties voor Anna Tsygankova en Timothy van Poucke

Eerste soliste Anna Tsygankova en tweede solist Timothy van Poucke worden in de jaarlijkse Critics' Choice van het Britse tijdschrift Dance Europe beiden genomineerd voor de ‘Dancer of the Year Award’. Tsygankova wordt door de jury geprezen voor haar “prachtige tedere, aangrijpende en oprecht aanvoelende vertolking” van Christopher Wheeldons The Two of Us, Hans van Manens Variations for two couples en José Carlos Martinez' Delibes Suite. Van Poucke toonde volgens de jury “bezieling en charisma” in Hans van Manens Sarcasmen en in Prometheus van Wubkje Kuindersma, Ernst Meisner en Remi Wörtmeyer. Het Nationale Ballet wordt door drie leden van de 12-koppige jury genomineerd ‘Company of the Year’ en Ted Brandsen krijgt drie nominaties in de categorie ‘Best Director of the Year’. 

Raymonda - Young Gyu Choi en Maia Makhateli | Foto: Altin Kaftira
Raymonda - Young Gyu Choi en Maia Makhateli | Foto: Altin Kaftira
3 april 2022

Raymonda

Op 3 april 2022 vindt de (vanwege de coronamaatregelen uitgestelde) wereldpremière plaats van een nieuwe productie van Marius Petipa's meesterwerk Raymonda, in een productie van Rachel Beaujean, met medewerking van Ted Brandsen en Grigori Tchitcherine.

Raymonda - Young Gyu Choi en Maia Makhateli | Foto: Altin Kaftira Raymonda - Young Gyu Choi en Maia Makhateli | Foto: Altin Kaftira Open afbeelding in een nieuw tabblad

Raymonda - Young Gyu Choi en Maia Makhateli | Foto: Altin Kaftira

Raymonda - Vito Mazzeo | Foto: Altin Kaftira Raymonda - Vito Mazzeo | Foto: Altin Kaftira Open afbeelding in een nieuw tabblad

Raymonda - Vito Mazzeo | Foto: Altin Kaftira

Raymonda - Young Gyu Choi en Maia Makhateli | Foto: Altin Kaftira
Raymonda - Vito Mazzeo | Foto: Altin Kaftira
3 april 2022

Raymonda

Op 3 april 2022 vindt de (vanwege de coronamaatregelen uitgestelde) wereldpremière plaats van een nieuwe productie van Marius Petipa's meesterwerk Raymonda, in een productie van Rachel Beaujean, met medewerking van Ted Brandsen en Grigori Tchitcherine. De decors en kostuums worden ontworpen door Fransman Jérôme Kaplan (die eerder ook de ontwerpen voor Don Quichot maakte). Bij de premièrevoorstelling danst Maia Makhateli de titelrol, de mannelijke hoofdrollen worden vertolkt door Young Gyu Choi en Semyon Velichko.
De productie wordt alom lovend ontvangen, met onder meer diverse 5-sterrenrecensies. Zoals in Trouw: "Het gezelschap heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om het 'opfrissen' van klassiekers en bereikt met Raymonda een flitsend hoogtepunt (..) Rachel Beaujean bleef dicht bij de bron, de 'balletjuwelen' van Petipa staan centraal. Het libretto daarentegen is op de schop gegaan (..) Deze versie is helemaal van nu én van alle tijden." En in de Volkskrant: "Deze door Rachel Beaujean vernieuwde, 19de-eeuwse balletklassieker is een totaalkunstwerk; ieder palletje moet in het juiste slotje vallen. Van de imponerende bezetting van de veeleisende hoofdrollen en het leger aan bijrollen tot de briljante verzameling van 450 kostuums (..) een waar genot is te zien hoe de expressieve Maia Makhateli als een zelfverzekerde Raymonda haar perfecte balans houdt in alle fysiek uitdagende solo’s, entrees en variaties. Of ze nu vanuit rust beheerste relevé’s op spitzen laat overgaan in een reeks loepzuivere pirouettes of zich in de meest complexe lichaamsposities laat liften door de ijzersterke Young Gyu Choi. Hij vertolkt de rol van Abd al-Rahman met zo’n overtuigende flair dat sprongen en tilwerk hem bijna geen inspanning lijken te kosten."

Olga Smirnova en Victor Caixeta in The Sleeping Beauty
Olga Smirnova en Victor Caixeta in The Sleeping Beauty | Foto: Marc Haegeman

Olga Smirnova, Victor Caixeta en Oekraïense dansers kiezen voor Het Nationale Ballet

De Russische Olga Smirnova, prima ballerina bij het wereldberoemde Bolsjoj Ballet in Moskou, maakt in maart 2022 de overstap naar Het Nationale Ballet, nadat ze zich fel heeft uitgesproken tegen de Russische invasie in Oekraïne. Ook Victor Caixeta, een jonge, rijzende ster van het Marijinski Ballet in Sint-Petersburg, besluit Rusland te verlaten en sluit zich aan bij Het Nationale Ballet. Daarnaast treden diverse jonge Oekraïense dansers toe tot de Junior Company van het gezelschap.

Anatomy of Light - Floor Eimers | Foto: Hans Gerritsen
Anatomy of Light - Floor Eimers | Foto: Hans Gerritsen

Jong choreografisch talent

In een nieuwe editie van Made in Amsterdam presenteert Het Nationale Ballet dit seizoen nieuwe werken van Young Creative Associates Wubkje Kuindersma (Anatomy of Light) en Sedrig Verwoert (Do All Dogs Go To Heaven?). Bij de Junior Company maken Milena Sidorova (de derde Young Creative Associate van Het Nationale Ballet), Peter Leung, Marta Reig Torres en Zoë Greten nieuwe choreografieën voor het tourneeprogramma Shooting Stars.

Anatomy of Light - Floor Eimers | Foto: Hans Gerritsen Anatomy of Light - Floor Eimers | Foto: Hans Gerritsen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Anatomy of Light - Floor Eimers | Foto: Hans Gerritsen

Do All Dogs Go To Heaven? | Foto: Hans Gerritsen Do All Dogs Go To Heaven? | Foto: Hans Gerritsen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Do All Dogs Go To Heaven? | Foto: Hans Gerritsen

Anatomy of Light - Floor Eimers | Foto: Hans Gerritsen
Do All Dogs Go To Heaven? | Foto: Hans Gerritsen

Jong choreografisch talent

In een nieuwe editie van Made in Amsterdam presenteert Het Nationale Ballet dit seizoen nieuwe werken van Young Creative Associates Wubkje Kuindersma (Anatomy of Light) en Sedrig Verwoert (Do All Dogs Go To Heaven?). Bij de Junior Company maken Milena Sidorova (de derde Young Creative Associate van Het Nationale Ballet), Peter Leung, Marta Reig Torres en Zoë Greten nieuwe choreografieën voor het tourneeprogramma Shooting Stars. Het Parool schrijft over Made in Amsterdam: “Het korte maar krachtige programma maakt indruk (..) Kuindersma's Anatomy of Light kan zich uitstekend meten met de muziekballetten van Hans van Manen (..) In Sedrig Verwoerts Do All Dogs Go to Heaven? leveren de zes gekantelde spiegels die neerdalen boven de scène spectaculaire effecten op.”

Campagnebeeld In the Future; verschillende dansers in een cirkel
Campagnebeeld In the Future
14 mei 2022

Educatieproject In the Future

Ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan van Het Nationale Ballet vieren professionals en amateurs in mei 2022 de toekomst van de dans met een speciaal voor de gelegenheid ontwikkeld educatieproject: In the Future. Tijdens een feestelijke voorstelling in Nationale Opera & Ballet tonen negen amateurdansgroepen - gespecialiseerd in werelddans, lindy hop, fusion, moderne, Ierse en Indiase dans - hun eigen choreografie.

Campagnebeeld In the Future; verschillende dansers in een cirkel
14 mei 2022

Educatieproject In the Future

Ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan van Het Nationale Ballet vieren professionals en amateurs in mei 2022 de toekomst van de dans met een speciaal voor de gelegenheid ontwikkeld educatieproject: In the Future. Tijdens een feestelijke voorstelling in Nationale Opera & Ballet tonen negen amateurdansgroepen - gespecialiseerd in werelddans, lindy hop, fusion, moderne, Ierse en Indiase dans - hun eigen choreografie. Daarnaast danst de Junior Company van Het Nationale Ballet het slotdeel van Hans van Manens In the Future. Voorafgaand aan de voorstelling hebben de dansgroepen elkaar en elkaars dansstijlen leren kennen tijdens drie workshopweekenden. Wubkje Kuindersma, Marco Gerris, Raquel Tijsterman en Lucinda Wessels dragen als artistiek team verantwoordelijkheid voor het project.

Hans van Manen 90
Affiche Hans van Manen Festival met Floor Eimers, Hans van Manen en Edo Wijnen

Hans van Manen 90

In mei en juni 2022 staat Het Nationale Ballet uitgebreid stil bij Hans van Manens 90ste verjaardag. In mei vindt een landelijke tournee plaats van Hans van Manen 90, bestaande uit zijn balletten Metaforen, Concertante en Grosse Fuge. In juni vindt voor de tweede keer een uitgebreid Hans van Manen Festival plaats, waarbij Het Nationale Ballet, de Junior Company van Het Nationale Ballet, Nederlands Dans Theater 1 en 2, Introdans, het Wiener Staatsballett, Ballett Am Rhein en het Stuttgarter Ballett in drie weken tijd in totaal 19 werken van de meesterchoreograaf dansen.

Affiche Hans van Manen Festival met Floor Eimers, Hans van Manen en Edo Wijnen Affiche Hans van Manen Festival met Floor Eimers, Hans van Manen en Edo Wijnen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Affiche Hans van Manen Festival met Floor Eimers, Hans van Manen en Edo Wijnen

Affiche Hans van Manen Festival met Floor Eimers, Hans van Manen en Edo Wijnen

Hans van Manen 90

In mei en juni 2022 staat Het Nationale Ballet uitgebreid stil bij Hans van Manens 90ste verjaardag. In mei vindt een landelijke tournee plaats van Hans van Manen 90, bestaande uit zijn balletten Metaforen, Concertante en Grosse Fuge. In juni vindt voor de tweede keer een uitgebreid Hans van Manen Festival plaats, waarbij Het Nationale Ballet, de Junior Company van Het Nationale Ballet, Nederlands Dans Theater 1 en 2, Introdans, het Wiener Staatsballett, Ballett Am Rhein en het Stuttgarter Ballett in drie weken tijd in totaal 19 werken van de meesterchoreograaf dansen.

NRC schrijft na de première van het eerste van de vier festivalprogramma's: "Hans van Manen is ongetwijfeld de meest gelauwerde choreograaf van Nederland, ná zijn negentigste verjaardag kan eigenlijk alleen nog een ster of planetoïde naar hem worden vernoemd." De krant prijst eerste soliste Olga Smirnova vanwege haar uitvoering van Van Manens Frank Bridge Variations: "De oerklassiek gevormde Smirnova lanceert zichzelf als prachtige nieuwe Van Manen-danseres en laadt elke pose met ingehouden spanning en aardse emotionaliteit."

De Volkskrant looft vooral Van Manens perfecte synthese van dans en muziek: "Van Manens klasse lijkt soms zo verraderlijk eenvoudig, maar staat of valt bij de timing van ieders bravoure in geven en nemen. 'Dans gaat over dans en niets anders dan dans', zo muntte hij in 2000 zijn lijfspreuk tijdens een inauguratie in Nijmegen. 'Hans gaat over Hans en niets anders dan Hans': zo precies regisseert de bijna-90-jarige dit sublieme samenspel."

Bij uitgeverij Hannibal verschijnt op 17 juni 2022 Dance in close-up, een fotoboek waarin Erwin Olaf – vanuit het principe ‘the devil is in the detail’ – in circa 45 foto’s inzoomt op de details die een Van Manen-ballet tot een Van Manen-ballet maken. De foto’s zijn gedurende enkele weken tevens te zien in Galerie Ron Mandos in Amsterdam en de NOS zendt in dezelfde periode en onder dezelfde titel een vijfdelige televisiedocumentaire uit, waarin Olaf en Van Manen tijdens de fotosessies worden gevolgd.

Kort na de verschijning van Olafs boek gaat tijdens Cinedans FEST Just Dance the Steps in première, een documentaire waarvoor filmregisseur Willem Aerts Van Manen vijf jaar lang volgde. De documentaire is inmiddels tweemaal uitgezonden door AVROTROS, en ook in een langere versie uitgebracht. 

Locoburgemeester Touria Meliani en artistiek directeur Ted Brandsen
Locoburgemeester Touria Meliani en directeur en choreograaf Ted Brandsen | Foto: Altin Kaftira
30 juni 2022

Ted Brandsen Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw

Voorafgaand aan het gala ter viering van het 60-jarig bestaan van Het Nationale Ballet (zie ook hierboven) wordt directeur en choreograaf Ted Brandsen op 30 juni 2022 benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Hij ontvangt de onderscheiding uit handen van Touria Meliani, locoburgemeester van Amsterdam, voor zijn grote bijdrage aan het internationale succes van Het Nationale Ballet. De Orde van de Nederlandse Leeuw is een van de oudste en hoogste civiele (ridder)orden in Nederland.

Still uit de film Coppelia
Still uit de film Coppelia

Coppelia de film + de app

In juli 2022 beleeft de animatie- en balletfilm Coppelia zijn première in de Nederlandse bioscopen, in een nieuwe choreografie van Ted Brandsen, geïnspireerd op zijn gelijknamige ballet. De regie van de film, waarvoor de opnamen al in 2019 startten, is in handen van Jeff Tudor, Steven de Beul en Ben Tesseur.

Still uit de film Coppelia

Coppelia de film + de app

In juli 2022 beleeft de animatie- en balletfilm Coppelia zijn première in de Nederlandse bioscopen, in een nieuwe choreografie van Ted Brandsen, geïnspireerd op zijn gelijknamige ballet. De regie van de film, waarvoor de opnamen al in 2019 startten, is in handen van Jeff Tudor, Steven de Beul en Ben Tesseur. De hoofdrollen worden vertolkt door voormalig solisten Michaela DePrince en Daniel Camargo en naast veel andere dansers van het gezelschap zijn in de film ook sterren als Igone de Jongh, Irek Mukhamedov en Darcey Bussell te zien.

Coppelia vormt ook de inspiratiebron voor een nieuwe, educatieve digibord-app die dit seizoen geïntroduceerd is. Via de app maken leerlingen van groep 5 en 6 van het basisonderwijs op een vrolijke en actieve manier kennis met dans en met hoe je een verhaal zonder woorden kunt vertellen. Ook krijgen ze werkbladen aangereikt om zelf ideeën voor een ballet te ontwikkelen, decors in een kijkdoos te ontwerpen en hun plannen te pitchen. De app is tot stand gebracht in samenwerking met Uitgeverij Follow a Muse, Het Balletorkest, Ton Meijer en Kajsa Blomberg, met financiële steun van het Fonds voor Cultuurparticipatie, VSB Fonds, Janivo en het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Klik hier voor de trailer van en link naar de app.

22 / 23

De Groene Tafel

Shadows, in tijden van oorlog

Waar Het Nationale Ballet het seizoen 2022/2023 oorspronkelijk zou openen met het programma Celebrate (om te vieren dat het gezelschap na twee 'coronajaren' weer een volledig seizoen kan draaien), wordt vanwege de oorlog in Oekraïne besloten om een aangepast programma uit te brengen onder de titel Shadows. Om in tijden van oorlog een relevant en betekenisvol programma te presenteren, wordt Kurt Jooss' anti-oorlogsballet De Groene Tafel (1932) opnieuw uitgevoerd. Naast dit meesterwerk van de 20ste-eeuwse dansgeschiedenis bestaat Shadows uit de Nederlandse première van Wayne McGregors Yugen en uit de wereldpremière van Regnum van de Oekraïense choreografe Milena Sidorova.

De Groene Tafel | Foto: Michel Schnater
De Groene Tafel

Shadows, in tijden van oorlog

Waar Het Nationale Ballet het seizoen 2022/2023 oorspronkelijk zou openen met het programma Celebrate (om te vieren dat het gezelschap na twee 'coronajaren' weer een volledig seizoen kan draaien), wordt vanwege de oorlog in Oekraïne besloten om een aangepast programma uit te brengen onder de titel Shadows. Om in tijden van oorlog een relevant en betekenisvol programma te presenteren, wordt Kurt Jooss' anti-oorlogsballet De Groene Tafel (1932) opnieuw uitgevoerd. Naast dit meesterwerk van de 20ste-eeuwse dansgeschiedenis bestaat Shadows uit de Nederlandse première van Wayne McGregors Yugen en uit de wereldpremière van Regnum van de Oekraïense choreografe Milena Sidorova.

De Volkskrant noemt De Groene Tafel "een van de indrukwekkendste en tijdloze anti-oorlogsballetten uit de dansgeschiedenis" en prijst danser Giorgi Potskishvili voor zijn vertolking van de rol van De Dood: "Met zijn gespierde benen triomfeert hij beheerst stampend over de vloer, als kordaat antwoord op de expressieve live-vertolking van de twee piano's in de orkestbak. Zijn macht is even hels als koel. Stoer en sereen gaat hij voorop in de beroemde dodendans." NRC schrijft: "De Groene Tafel oogt 90 jaar na de première nog steeds sterk en overtuigend (..) De Dood in Kurt Jooss’ profetische ballet is een ontzagwekkende figuur, in oorlogstijd een onontkoombare vermaler van mensenlevens, maar óók een troostrijke oplossing voor groot leed. Door de fantastische, nieuwe uitvoering van de 21-jarige rijzende ster Giorgi Potskhishvili is het een heerlijk weerzien met deze Dood. Tegelijk is het anti-oorlogsballet pijnlijk actueel – verplichte kost voor politici."

Young Gyu Choi in 7e Symfonie
Young Gyu Choi in 7e Symfonie | Foto: Hans Gerritsen
30 september 2022

Zwaan voor Young Gyu Choi

Eerste solist Young Gyu Choi wordt op 30 september 2022 tijdens het Nederlandse Dansdagen Gala in Maastricht onderscheiden met de Zwaan voor 'Meest Indrukwekkende Dansprestatie'. Hij ontvangt de prijs vooral vanwege zijn imponerende vertolking van Toer van Schayks 7e Symfonie.

Young Gyu Choi in 7e Symfonie Young Gyu Choi in 7e Symfonie Open afbeelding in een nieuw tabblad

Young Gyu Choi in 7e Symfonie | Foto: Hans Gerritsen

Young Gyu Choi in 7e Symfonie
30 september 2022

Zwaan voor Young Gyu Choi

Eerste solist Young Gyu Choi wordt op 30 september 2022 tijdens het Nederlandse Dansdagen Gala in Maastricht onderscheiden met de Zwaan voor 'Meest Indrukwekkende Dansprestatie'. Hij ontvangt de prijs vooral vanwege zijn imponerende vertolking van Toer van Schayks 7e Symfonie. De jury schrijft: "Schijnbaar moeiteloos schakelt Young Gyu Choi tussen de verschillende werelden van moderne klassiekers en eigentijdse balletten en schittert hij in de werken van wereldvermaarde choreografen. Uitzonderlijk is zijn enorme sprongkracht. Maar zijn fenomenale technische beheersing en virtuositeit weet hij nog te overtreffen door het plezier en de vrijheid die hij in zijn dans legt (..) Zo werkt Young Gyu Choi als een magneet op het publiek. Hij is genereus, naar de toeschouwers en naar zijn partners, die hij laat stralen en aansteekt met zijn dansplezier."

Hans van Manen in New York met de cast van Variations for Two Couples
Hans van Manen in New York met de cast van Variations for Two Couples

Succes in New York voor Hans van Manen

Begin oktober neemt Het Nationale Ballet met vier dansers deel aan het Amerikaanse Fall for Dance Festival. Voor het eerst in tientallen jaren presenteert het gezelschap in New York een werk van Hans van Manen. In een tot tweemaal toe uitverkocht New York City Center weten Maia Makhateli, Olga Smirnova, Constantine Allen en Jakob Feyferlik het publiek te betoveren met een vlekkeloze uitvoering van Variations for Two Couples.

Hans van Manen in New York met de cast van Variations for Two Couples Hans van Manen in New York met de cast van Variations for Two Couples Open afbeelding in een nieuw tabblad

Hans van Manen in New York met de cast van Variations for Two Couples

Hans van Manen in New York met de cast van Variations for Two Couples

Succes in New York voor Hans van Manen

Begin oktober neemt Het Nationale Ballet met vier dansers deel aan het Amerikaanse Fall for Dance Festival. Voor het eerst in tientallen jaren presenteert het gezelschap in New York een werk van Hans van Manen. In een tot tweemaal toe uitverkocht New York City Center weten Maia Makhateli, Olga Smirnova, Constantine Allen en Jakob Feyferlik het publiek te betoveren met een vlekkeloze uitvoering van Variations for Two Couples. De grootmeester en de dansers worden overladen met een daverend applaus van een uitzinnig publiek. Broadway World schrijft: "The two couples, with their exquisite partnering, performed the classic dance impeccably with its fascinating romantic and playful elements. It was a joy to witness ballet at it's best with Dutch National Ballet's signature grace and style." En CriticalDance oordeelt: "A finely-crafted, crystalline little ballet that was very well danced by all four of its dancers (..) Van Manen is now 90, and his prolific body of work is well-recognized in Europe. It’s long overdue for his simple but pristine dances to be featured in programs by American companies."

Olga Smirnova portret
Olga Smirnova | Foto: Laura Cnossen

Olga Smirnova uitgeroepen tot 'Dancer of the Year'

Begin oktober 2022 worden eerste solisten Olga Smirnova en Young Gyu Choi in de jaarlijkse Critics' Choice van het Britse danstijdschrift Dance Europe genomineerd in de categorie 'Dancer of the Year', samen met tien andere internationale topdansers. Olga Smirnova komt een maand later als winnaar uit de bus.

Olga Smirnova

Olga Smirnova uitgeroepen tot 'Dancer of the Year'

Begin oktober 2022 worden eerste solisten Olga Smirnova en Young Gyu Choi in de jaarlijkse Critics' Choice van het Britse danstijdschrift Dance Europe genomineerd in de categorie 'Dancer of the Year', samen met tien andere internationale topdansers. Olga Smirnova komt een maand later als winnaar uit de bus. Danscritica Valentina Bonelli, lid van de 12-koppige jury, noemt Smirnova “een van de grootste ballerina's van haar generatie”. Volgens Bonelli toont Smirnova in Rachel Beaujeans versie van Raymonda "haar tere schoonheid, krachtige techniek en intense karakter.” In totaal wordt Het Nationale Ballet in de Critics’ Choice ditmaal beloond met maar liefst 21 vermeldingen in verschillende categorieën, waaronder naast 'Dancer of the Year' ook 'Best Company', 'Director of the Year', 'Best Premiere' en 'Outstanding Performance by a male/female dancer'.

Boekpresentatie Levensdans, met Berend Boudewijn, Han Ebbelaar, Alexandra Radius en auteur Astrid van Leeuwen
Boekpresentatie Levensdans met Berend Boudewijn, Han Ebbelaar, Alexandra Radius en auteur Astrid van Leeuwen | Foto: Antoinette Mooy
10 november 2022

Levensdans - Alexandra Radius & Han Ebbelaar

Op 10 november 2022 is bij Uitgeverij Brandt Levensdans verschenen. In dit rijk geïllustreerde boek tekent Astrid van Leeuwen de memoires op van het beroemdste danspaar dat Nederland ooit gekend heeft: voormalig eerste solisten Alexandra Radius en Han Ebbelaar.

Boekpresentatie Levensdans met Berend Boudewijn, Han Ebbelaar, Alexandra Radius en auteur Astrid van Leeuwen Boekpresentatie Levensdans met Berend Boudewijn, Han Ebbelaar, Alexandra Radius en auteur Astrid van Leeuwen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Boekpresentatie Levensdans met Berend Boudewijn, Han Ebbelaar, Alexandra Radius en auteur Astrid van Leeuwen | Foto: Antoinette Mooy

Boekpresentatie Levensdans met Berend Boudewijn, Han Ebbelaar, Alexandra Radius en auteur Astrid van Leeuwen
Boekomslag Levensdans
10 november 2022

Levensdans - Alexandra Radius & Han Ebbelaar

Op 10 november 2022 is bij Uitgeverij Brandt Levensdans verschenen. In dit rijk geïllustreerde boek tekent Astrid van Leeuwen de memoires op van het beroemdste danspaar dat Nederland ooit gekend heeft: voormalig eerste solisten Alexandra Radius en Han Ebbelaar. In Levensdans praten ze vrijuit over hun jeugd, over de hoogtepunten en beproevingen in hun uitzonderlijk lange carrière, en over hun liefde die al meer dan zestig jaar voortduurt. Verhalen die indirect ook een licht werpen op de geschiedenis en ontwikkeling van de dans in Nederland, en op die van Nederlands Dans Theater en Het Nationale Ballet in het bijzonder.

Alexandra Radius en Jozef Varga
Alexandra Radius en Jozef Varga | Foto: Antoinette Mooy

Prijs van Verdienste voor Jozef Varga

Enkele maanden na zijn afscheid van het danspodium wordt (voormalig) eerste solist Jozef Varga door Stichting Dansersfonds '79 (opgericht door Alexandra Radius en Han Ebbelaar) onderscheiden met de Prijs van Verdienste. "De Slowaakse Jozef Varga was meer dan een alleen fysiek uitstekend functionerend danser – hij was een heel krachtige toneelpersoonlijkheid, bescheiden maar zeer aanwezig", aldus de Dansersfondsjury.

Yuanyuan Zhang en Jakob Feyferlik in The Four Seasons
Yuanyuan Zhang en Jakob Feyferlik in The Four Seasons | Foto: Michel Schnater

Dawson

Tussen twee series van voorstellingen van The Sleeping Beauty in richt Het Nationale Ballet in december 2022 de focus op Associate Artist David Dawson, met een volledig Dawson-programma. Bestaande uit de wereldpremière van Legacy Variations - gecreëerd voor drie mannelijke dansers, ter viering van de lange relatie die Dawson inmiddels met het Nationale Ballet heeft - en de reprise van Dawsons uiterst succesvolle The Four Seasons, op Max Richters herbewerking van Vivaldi's gelijknamige klassieker.

Yuanyuan Zhang en Jakob Feyferlik in The Four Seasons Yuanyuan Zhang en Jakob Feyferlik in The Four Seasons Open afbeelding in een nieuw tabblad

Yuanyuan Zhang en Jakob Feyferlik in The Four Seasons | Foto: Michel Schnater

Yuanyuan Zhang en Jakob Feyferlik in The Four Seasons

Dawson

Tussen twee series van voorstellingen van The Sleeping Beauty in richt Het Nationale Ballet in december 2022 de focus op Associate Artist David Dawson, met een volledig Dawson-programma. Bestaande uit de wereldpremière van Legacy Variations - gecreëerd voor drie mannelijke dansers, ter viering van de lange relatie die Dawson inmiddels met het Nationale Ballet heeft - en de reprise van Dawsons uiterst succesvolle The Four Seasons, op Max Richters herbewerking van Vivaldi's gelijknamige klassieker. In een 5-sterren recensie schrijft de Volkskrant: "In de wereldpremière Legacy Variations brengt David Dawson een hommage aan de Hollandse luchten, én aan Het Nationale Ballet, waar hij als choreograaf zijn eerste kansen kreeg. Het resultaat: geen menselijk bravoure met krachtig tilwerk, maar soepel meegolven in de schoonheid van het luchtruim." En tijdschrift Scènes jubelt met betrekking tot het complete programma: "Wat een geschenk, wat een verwennerij, ballet op hoog niveau, mét de prachtigste livemuziek die je je maar kunt voorstellen."

Luca Abdel-Nour in de voormalige Boekmanzaal
Luca Abdel-Nour in de voormalige Boekmanzaal | Foto: Michel Schnater

Studio Boekman

In maart 2023 start de verbouw van De Boekmanzaal. De voormalige vergader- en presentatiezaal van de Gemeente Amsterdam wordt omgetoverd tot Studio Boekman, een nieuwe kleine theaterzaal die volledig ter beschikking komt van Nationale Opera & Ballet. In deze nieuwe zaal, die in september 2023 opent, wil Nationale Opera & Ballet ruimte bieden aan nieuw talent, experiment en educatie.

Luca Abdel-Nour in de voormalige Boekmanzaal Luca Abdel-Nour in de voormalige Boekmanzaal Open afbeelding in een nieuw tabblad

Luca Abdel-Nour in de voormalige Boekmanzaal | Foto: Michel Schnater

Luca Abdel-Nour in de voormalige Boekmanzaal

Studio Boekman

In maart 2023 start de verbouw van De Boekmanzaal. De voormalige vergader- en presentatiezaal van de Gemeente Amsterdam wordt omgetoverd tot Studio Boekman, een nieuwe kleine theaterzaal die volledig ter beschikking komt van Nationale Opera & Ballet. In deze nieuwe zaal, die in september 2023 opent, wil Nationale Opera & Ballet ruimte bieden aan nieuw talent, experiment en educatie. Algemeen directeur Stijn Schoonderwoerd: “We gaan hiervoor nieuwe samenwerkingen aan en ontwikkelen met jonge makers, choreografen, schrijvers, zangers, denkers en componisten spannende projecten die verkennen wat opera en ballet vandaag de dag kunnen betekenen." Voor de verbouw is een crowdfundingsactie gestart. In de eerste twee weken van de actie is al 40.000 euro bijeengebracht.

Messa da Requiem met in het midden Riho Sakamoto
Messa da Requiem met in het midden Riho Sakamoto | Foto: Michel Schnater

Messa da Requiem

Na Sasha Waltz' Roméo et Juliette (seizoen 2015/2016) en Barbora Horáková's Missa in tempore belli (seizoen 2021/2022) slaan De Nationale Opera en Het Nationale Ballet in februari 2023 opnieuw de handen ineen met het Gesamtkunstwerk Messa da Requiem. De Duitse choreograaf en regisseur Christian Spuck laat in deze productie - oorspronkelijk gemaakt voor Opernhaus Zürich - een imponerende, diep menselijke interpretatie zien van Verdi's beroemde begrafenismis, uitgevoerd door maar liefst 37 dansers, ruim honderd koorleden en vier zangsolisten.

Messa da Requiem met in het midden Riho Sakamoto Messa da Requiem met in het midden Riho Sakamoto Open afbeelding in een nieuw tabblad

Messa da Requiem met in het midden Riho Sakamoto | Foto: Michel Schnater

Messa da Requiem met in het midden Riho Sakamoto

Messa da Requiem

Na Sasha Waltz' Roméo et Juliette (seizoen 2015/2016) en Barbora Horáková's Missa in tempore belli (seizoen 2021/2022) slaan De Nationale Opera en Het Nationale Ballet in februari 2023 opnieuw de handen ineen met het Gesamtkunstwerk Messa da Requiem. De Duitse choreograaf en regisseur Christian Spuck laat in deze productie - oorspronkelijk gemaakt voor Opernhaus Zürich - een imponerende, diep menselijke interpretatie zien van Verdi's beroemde begrafenismis, uitgevoerd door maar liefst 37 dansers, ruim honderd koorleden en vier zangsolisten. Dagblad Trouw schrijft de dag na de première: "En wat werd er mooi gedanst (..) Terwijl sopraan en mezzosopraan het Agnus Dei zongen, dansten Olga Smirnova en Constantine Allen een verpletterende pas de deux. Even later gevolgd door nog eentje tijdens het Libera me. In hun spoor gooiden trouwens alle dansers zich met hart en ziel in Spucks bewegingstaal." In de recensies die volgen zijn de meningen soms verdeeld. Zo oordeelt operamagazine Place de l'Opéra: "Ook na twee keer kijken en luisteren had ik niet het geveol dat de gedanste onderdelen zich emotioneel en inhoudelijk mengden met de gemusiceerde partijen. Met als uitzondering het Agnus Dei." Terwijl de Volkskrant schrijft: "De naadloze interactie tussen opera en ballet levert wonderschone momenten op" en "Wat hebben we zojuist meegemaakt? Een bijzonder fraai memento mori, een heldhaftige opstand tegen onze sterfelijkheid, Verdi's muziek die vleesgeworden is? In elk geval iets onvergetelijk moois."

Campagnebeeld dorian
Campagnebeeld Dorian | Foto: Marta Syrko

Dorian

Na het enorme succes van Narnia en GRIMM creëren choreografen Ernst Meisner en Marco Gerris een derde gezamenlijke productie voor de dansers van de Junior Company van Het Nationale Ballet en ISH Dance Collective. In mei 2023 vindt de première plaats van Dorian, geïnspireerd op The Picture of Dorian Gray, het beroemde boek van Oscar Wilde uit 1891, maar geplaatst in een volledig nieuwe, eigentijdse setting. Ook ditmaal laten Meisner en Gerris daarbij uiteenlopende dansstijlen, van ballet tot hiphop, op verrassende wijze samenvloeien.

Dorian

Dorian

Na het enorme succes van Narnia en GRIMM creëren choreografen Ernst Meisner en Marco Gerris een derde gezamenlijke productie voor de dansers van de Junior Company van Het Nationale Ballet en ISH Dance Collective. In mei 2023 vindt de première plaats van Dorian, geïnspireerd op The Picture of Dorian Gray, het beroemde boek van Oscar Wilde uit 1891, maar geplaatst in een volledig nieuwe, eigentijdse setting. Ook ditmaal laten Meisner en Gerris daarbij uiteenlopende dansstijlen, van ballet tot hiphop, op verrassende wijze samenvloeien. 

De Volkskrant noemt de productie een "overweldigende versmelting van dans, muziek, videokunst en scenografie". Theaterkrant spreekt van "een zinnelijke, wervelende en briljant gedanste versie" van Wilde's roman, en de recensent besluit zijn betoog met " Op zeldzaam knappe wijze vertaalt Dorian literatuur in dans".

Campagnebeeld Forsythe
Campagnebeeld Forsythe | Foto: Marta Syrko

Forsythe

In het Holland Festival 2023 danst Het Nationale Ballet voor het eerst een triple-bill met werken van de Amerikaanse meesterchoreograaf William Forsythe: The Vertiginous Thrill of Exactitude, Pas/Parts 2018 en de Nederlandse première van het internationaal bejubelde Blake Works I. Met dit laatste, in 2016 voor het Ballet de l'Opéra national de Paris gecreëerde werk, keerde Forsythe na zeventien jaren van choreografisch experiment terug naar de klassieke ballettechniek, die ook aan de basis lag van zijn grote successen uit de jaren tachtig en negentig.

Campagnebeeld Forsythe Campagnebeeld Forsythe Open afbeelding in een nieuw tabblad

Campagnebeeld Forsythe | Foto: Marta Syrko

Campagnebeeld Forsythe

Forsythe

In het Holland Festival 2023 danst Het Nationale Ballet voor het eerst een triple-bill met werken van de Amerikaanse meesterchoreograaf William Forsythe: The Vertiginous Thrill of Exactitude, Pas/Parts 2018 en de Nederlandse première van het internationaal bejubelde Blake Works I. Met dit laatste, in 2016 voor het Ballet de l'Opéra national de Paris gecreëerde werk, keerde Forsythe na zeventien jaren van choreografisch experiment terug naar de klassieke ballettechniek, die ook aan de basis lag van zijn grote successen uit de jaren tachtig en negentig.

De pers reageert laaiend op het Forsythe Festival-programma. Zo meldt de Britse Financial Times "Dutch National Ballet goes for broke with exhilarating Forsythe triple bill" en NRC kopt "Humor, schoonheid en vernieuwing: Forsythe biedt het allemaal". Over The Vertiginous Thrill of Exactitude schrijft de NRC-recensent: "Voor de acht betrokken dansers zal het een sensationeel werk zijn om uit te voeren: razendsnel spitzenwerk, wisselende richtingen, extreme beweeglijkheid van tors en schouders, lijnen die tot het oneindige worden opgerekt en soms bruut afgebroken, sprongen en sprongetjes die uiterste precisie vereisen. Maar ook het publiek ligt na elf minuten hijgend in de touwen - overdonderd door de rijkdom van het passenmateriaal dat in turbosnelheid voorbijtrekt, doorspekt met humor en plezier."
 

Na afloop van de presentatie van Gelukskind
Na afloop van de presentatie van Gelukskind | Foto: Marijn Maas
9 juni 2023

Nieuwe biografie Hans van Manen, door Sjeng Scheijen

Op 9 juni 2023 verschijnt bij uitgeverij Prometheus de nieuwe biografie van Hans van Manen, Gelukskind, geschreven door auteur en slavist Sjeng Scheijen, die eerder onder meer indruk maakte met zijn standaardwerk over Sergej Diaghilev. Scheijen had exclusieve toegang tot het archief van Van Manen en sprak uitgebreid met de choreograaf, zijn vrienden en geliefden, en met kunstenaars en dansers met wie Van Manen werkte. De Groene Amsterdammer oordeelt: "Kleurrijk, eigenzinnig en bezield: Sjeng Scheijen geeft Hans van Manen de biografie die hij verdient."

Salome Leverashvili
Danser Salome Leverashvili tijdens een repetitie van 5 Tango's in een van de studio's van Jacob's Pillow | Foto: Rob van Woerkom

Frida in L.A. en historisch debuut op Jacob's Pillow

Na de première van Annabelle Lopez Ochoa's Frida in het begin van 2020 is er al snel internationale aandacht voor haar kleurrijke en meeslepende productie over het leven van de Mexicaanse kunstenaar Frida Kahlo. Dat leidt in juli 2023 tot een Amerikaanse tournee van Het Nationale Ballet, waarbij Frida drie dagen achtereen - en met groot succes - wordt opgevoerd in The Music Center in Los Angeles.

Salome Leverashvili Salome Leverashvili Open afbeelding in een nieuw tabblad

Danser Salome Leverashvili tijdens een repetite van 5 Tango's in een van de studio's van Jacob's Pillow | Foto: Rob van Woerkom

Salome Leverashvili

Frida in L.A. en historisch debuut op Jacob's Pillow

Na de première van Annabelle Lopez Ochoa's Frida in het begin van 2020 is er al snel internationale aandacht voor haar kleurrijke en meeslepende productie over het leven van de Mexicaanse kunstenaar Frida Kahlo. Dat leidt in juli 2023 tot een Amerikaanse tournee van Het Nationale Ballet, waarbij Frida drie dagen achtereen - en met groot succes - wordt opgevoerd in The Music Center in Los Angeles. 

L.A. Dance Chronicle oordeelt: "The Dutch National Ballet gave a love letter to the city of Los Angeles in their presentation of Frida. It was one of the finest examples of heroic artistry and collaboration seen in many years; Columbian-Belgium Choreographer Annabelle Lopez Ochoa’s combination of concept and leadership can only be described as brilliant (..) The dancers were technically amazing with both their versatility and their ability to translate ballet to contemporary movement and drama, making exemplary the powerful undercurrents and aesthetics of Khalo’s life. It was done so boldly, yet gently, as to arrest time from the chaos of our own lives today."

Voorafgaand aan de voorstellingen van Frida treedt Het Nationale Ballet met twee programma's (waaronder een compleet Van Manen-programma) op tijdens festival Ballet Sun Valley, om daarna zijn - historisch te noemen - debuut te maken op het beroemde Jacob’s Pillow-festival in Massachusetts. Het Amerikaanse, online kunsttijdschrift The Arts Fuge schrijft: "While schooled in traditional ballet, the company is notable for having expanded that discipline with bright, complex, demanding contemporary dances that raise the barre: formidable execution is rendered with effortless power and athleticism, leavened with a soupcon of wit (..) The Dutch National Ballet’s first visit to Jacob’s Pillow offered a deep immersion in classical ballet, past and present. On every level it belongs to the top tier of dance in the Berkshires."

23 / 24

Petipa Awards Ted Brandsen
Ted Brandsen ontvangt de Diamond Petipa Award | Foto: Jack Devant
21 september 2023

Diamond Petipa Award voor Het Nationale Ballet

Op zaterdag 21 september 2023 neemt Ted Brandsen, directeur van Het Nationale Ballet, namens het hele gezelschap de Diamond Petipa Award van de Petipa Heritage Foundation in ontvangst tijdens het jaarlijkse Petipa Awards Gala in het Herbst Theatre in San Francisco. De Petipa Awards worden toegekend aan dansers, choreografen, critici en dansinstituten die een betekenisvolle bijdrage hebben geleverd aan het behoud en de voortzetting van het rijke culturele erfgoed van het klassieke ballet.

Petipa Awards Ted Brandsen Petipa Awards Ted Brandsen Open afbeelding in een nieuw tabblad

Ted Brandsen ontvangt de Diamond Petipa Award | Foto: Jack Devant

Petipa Awards Ted Brandsen
21 september 2023

Diamond Petipa Award voor Het Nationale Ballet

Op zaterdag 21 september 2023 neemt Ted Brandsen, directeur van Het Nationale Ballet, namens het hele gezelschap de Diamond Petipa Award van de Petipa Heritage Foundation in ontvangst tijdens het jaarlijkse Petipa Awards Gala in het Herbst Theatre in San Francisco. De Petipa Awards worden toegekend aan dansers, choreografen, critici en dansinstituten die een betekenisvolle bijdrage hebben geleverd aan het behoud en de voortzetting van het rijke culturele erfgoed van het klassieke ballet. 

Ted Brandsen: "We zijn heel blij en zeer vereerd met deze prijs (..) Dat een relatief jong gezelschap als het onze juist ook voor onze bijdrage aan het klassieke ballet een prijs krijgt, laat de geweldige ontwikkeling zien die Het Nationale Ballet heeft doorgemaakt, en het hoge uitvoeringsniveau van onze dansers, die tot de absolute wereldtop behoren.” 
Tijdens het Petipa Awards Gala dansen eerste solisten Maia Makhateli en Giorgi Potskhishvili duetten uit Raymonda en Le Corsaire en bij die gelegenheid ontvangen zij beiden een 'Artistic Excellence Recognition'. 

The Ritual
V.l.n.r. Ranie Ribeiro, Sedrig Verwoert, Alanna Archibald en Isha Forster in The Ritual | Foto: Mark Bolk
15 oktober 2023

Drie werken van Sedrig Verwoert tijdens Black Achievement Month

In het kader van de Black Achievement Month presenteert Het Nationale Ballet op 15 oktober 2023 het programma Dancing Diversity met drie werken van danser/choreograaf Sedrig Verwoert: Slightly Damp in a Misty StreetThe Hard Rocks Will Seem Soft to Us en The Ritual. Verwoert bekleedt sinds 2021 de positie van Young Creative Associate bij Het Nationale Ballet. Onder de optredende dansers zijn Sebia Plantefève-Castryck en Davi Ramos, beiden tijdens eerdere edities al ambassadeur van de Black Achievement Month. 

Giorgi Potskhishvili met Cécile Narin
Giorgi Potskhishvili met Cécile Narinx, die hem de Zwaan overhandigde | Foto: Sjoerd Derine

Prijzen voor Giorgi Potskhishvili en 'Dancer of the Year'-nominaties voor Potskhishvili en Victor Caixeta

In het najaar van 2023 ontvangt de 22-jarige (dan nog) tweede solist Giorgi Potskhishvili twee belangrijke dansprijzen: de Alexandra Radius Prijs en de Zwaan voor 'Meest indrukwekkende dansprestatie'. De VSCD-jury, verantwoordelijk voor de toekenning van de Zwanen, schrijft: "Als door een magneet werd het oog van de jury getrokken door de krachtige aardsheid in Giorgi Potskhishvili’s glasheldere vertolking van de dood in De groene tafel. Onverbiddelijk haalt hij iedereen op die sterven moet; met haast sensuele tederheid, of sluipend vanuit het donker, of met groot vertoon van kracht – maar altijd even ontzagwekkend."

Giorgi Potskhishvili met Cécile Narin Giorgi Potskhishvili met Cécile Narin Open afbeelding in een nieuw tabblad

Giorgi Potskhishvili met Cécile Narinx, die hem de Zwaan overhandigde | Foto: Sjoerd Derine

Giorgi Potskhishvili met Cécile Narin

Prijzen voor Giorgi Potskhishvili en 'Dancer of the Year'-nominaties voor Potskhishvili en Victor Caixeta

In het najaar van 2023 ontvangt de 22-jarige (dan nog) tweede solist Giorgi Potskhishvili twee belangrijke dansprijzen: de Alexandra Radius Prijs en de Zwaan voor 'Meest indrukwekkende dansprestatie'. De VSCD-jury, verantwoordelijk voor de toekenning van de Zwanen, schrijft: "Als door een magneet werd het oog van de jury getrokken door de krachtige aardsheid in Giorgi Potskhishvili’s glasheldere vertolking van de dood in De groene tafel. Onverbiddelijk haalt hij iedereen op die sterven moet; met haast sensuele tederheid, of sluipend vanuit het donker, of met groot vertoon van kracht – maar altijd even ontzagwekkend."

Kort daarna wordt Potskhishvili, evenals eerste solist Victor Caixeta, genomineerd voor de 'Dancer of the Year Award' van het Britse danstijdschrift Dance Europe. In de jaarlijkse Critics' Choice van het blad worden bovendien Het Nationale Ballet en Ted Brandsen vermeld, als respectievelijk ‘Gezelschap van het jaar’ en ‘Directeur van het jaar’. Eén jurylid vat zijn waardering als volgt samen: "The quality of the principals plus impressive growth of young talent ensures excellent performances, also the encouragement of new choreography while sustaining the heritage.”

Tijdens een nieuwe serie voorstellingen van Raymonda die Het Nationale Ballet in december 2024 presenteert, worden zowel Potskhishvili als tweede solist Timothy van Poucke benoemd tot eerste solist. 

Giselle

Eerste klassieke ballet met audiodescriptie

In samenwerking met Stichting Komt het Zien! biedt Het Nationale Ballet in november 2023 voor het eerst live-audiodescriptie aan, en wel bij voorstellingen van Giselle in diverse steden. De productie is daarmee het eerste klassieke ballet dat op deze wijze toegankelijk wordt gemaakt voor toeschouwers met een visuele beperking. De live-audiodescriptie wordt verzorgd door een blindentolk, die via een koptelefoon vanaf alle plaatsen in de zaal te horen is. Tijdens een inleiding vooraf wordt verteld hoe de decors en kostuums eruitzien en bij de voorstelling in Amsterdam is er ook een ‘meet en feel’ georganiseerd.

Giselle | Foto: Altin Kaftira
Joshua Jonker
Joshua Junker tijdens de creatie van Remembrance, 2022 | Foto: Altin Kaftira

Aanmoedigingsprijs Dansersfonds voor Joshua Junker

Stichting Dansersfonds '79 kent haar jaarlijkse Aanmoedigingsprijs in november 2023 toe aan de jonge Nederlandse, in Engeland werkzame danser en choreograaf Joshua Junker, die in het voorjaar van 2023 een overrompelend debuut maakte op de Nederlandse podia met zijn choreografie Remembrance, gecreëerd voor de Junior Company van Het Nationale Ballet. ''In dit werk laat de 25-jarige Junker zien dat hij een dansmaker is die duidelijk weet wat hij wil, en de manier waarop hij het klassieke balletidioom met meer organische bewegingen en hiphopelementen mixt, zorgt - nu al – voor een heel eigen, originele signatuur'', aldus de jury. 

Giselle affiche
Affiche Giselle in de bioscoop

Giselle in bioscopen wereldwijd met Smirnova en Tissi

In samenwerking met Pathé Live wordt in januari en februari 2024 de Giselle-productie van Rachel Beaujean en Ricardo Bustamante (die in november 2023 een reprise-serie in Nationale Opera & Ballet beleefde) vertoond in bioscopen door heel Europa en in diverse landen in Amerika, Azië, Afrika en Oceanië. De hoofdrollen in de filmversie worden vertolkt door eerste solisten Olga Smirnova (Giselle) en Jacopo Tissi (graaf Albrecht), met verder Giorgi Potskhishvili in de rol van Hilarion en Floor Eimers in de rol van Myrtha.

Giselle affiche

Giselle in bioscopen wereldwijd met Smirnova en Tissi

In samenwerking met Pathé Live wordt in januari en februari 2024 de Giselle-productie van Rachel Beaujean en Ricardo Bustamante (die in november 2023 een reprise-serie in Nationale Opera & Ballet beleefde) vertoond in bioscopen door heel Europa en in diverse landen in Amerika, Azië, Afrika en Oceanië. De hoofdrollen in de filmversie worden vertolkt door eerste solisten Olga Smirnova (Giselle) en Jacopo Tissi (graaf Albrecht), met verder Giorgi Potskhishvili in de rol van Hilarion en Floor Eimers in de rol van Myrtha. 

Smirnova's indrukwekkende optreden is voor de jury van de Alexandra Radius Prijs een van de redenen om haar in september 2024 deze prijs toe te kennen. "Haar klassieke puurheid, zuiverheid van lijn en grote muzikaliteit kwamen op het filmdoek nóg duidelijker naar voren, en vooral in de tweede akte van het ballet wist ze, met haar bijna breekbare verschijning, diep te ontroeren", aldus de jury.

Applaus voor de Junior Company (tien jaar)
Applaus voor Junior Company tijdens première van Tien, met o.m. Ernst Meisner (midden), Krzysztof Pastor (3e van l.), balletmeester Caroline Sayo Iura (r. van Pastor) en choreograaf Wubkje Kuindersma (4e van r.) | Foto: Michel Schnater

Tien jaar Junior Company

Met het jubileumprogramma Tien viert de Junior Company van Het Nationale Ballet in februari en maart 2024 haar tienjarig bestaan. De groep werd in 2013 opgericht om een 'brug' te slaan tussen de balletopleidingen - met voorop de Nationale Balletacademie - en de beroepspraktijk. Anno 2024 zijn al meer dan veertig dansers uit de Junior Company doorgestroomd naar Het Nationale Ballet en zijn vier van hen inmiddels uitgegroeid tot eerste solist en nog eens vier tot tweede solist. In het jubileumprogramma brengt de groep maar liefst drie wereldpremières uit - van Wubkje Kuindersma, Joseph Toonga en Kirsten Wicklund -, plus een première voor de groep van Toccata, in 2019 gecreëerd door Krzysztof Pastor.

Applaus voor Junior Company tijdens première van Tien Applaus voor Junior Company tijdens première van Tien Open afbeelding in een nieuw tabblad

Applaus voor Junior Company tijdens première van Tien, met o.m. Ernst Meisner (midden), Krzysztof Pastor (3e van l.), balletmeester Caroline Sayo Iura (r. van Pastor) en choreograaf Wubkje Kuindersma (4e van r.) | Foto: Michel Schnater

Applaus voor Junior Company tijdens première van Tien

Tien jaar Junior Company

Met het jubileumprogramma Tien viert de Junior Company van Het Nationale Ballet in februari en maart 2024 haar tienjarig bestaan. De groep werd in 2013 opgericht om een 'brug' te slaan tussen de balletopleidingen - met voorop de Nationale Balletacademie - en de beroepspraktijk. Anno 2024 zijn al meer dan veertig dansers uit de Junior Company doorgestroomd naar Het Nationale Ballet en zijn vier van hen inmiddels uitgegroeid tot eerste solist en nog eens vier tot tweede solist. In het jubileumprogramma brengt de groep maar liefst drie wereldpremières uit - van Wubkje Kuindersma, Joseph Toonga en Kirsten Wicklund -, plus een première voor de groep van Toccata, in 2019 gecreëerd door Krzysztof Pastor. 

Dagblad Trouw kopt: "Jonge balletpuppy's bruisen van energie in dans vol wervelingen en sprongen" en Het Parool schrijft over Pastors bijdrage: "Atletisch draaiend en springend wervelen de dansers in constant wisselende formaties over het podium (..) muziek, dans én het jubileumprogramma bereiken (met dit werk) een ongegeneerd triomfantelijke climax."

Ernst Meisner
Ernst Meisner | Foto: Erwin Olaf
1 februari 2024

Ernst Meisner benoemd tot adjunct-directeur Talentontwikkeling

Per 1 februari 2024 is Ernst Meisner benoemd tot adjunct-directeur Talentontwikkeling van Het Nationale Ballet. Met deze nieuwe functie geeft het gezelschap een impuls aan talentontwikkeling van zowel balletdansers als choreografen. Meisner is in zijn nieuwe baan onder meer verantwoordelijk voor de Junior Company, de balletprogrammering in Studio Boekman, het creëren en borgen van kansen voor dans- en choreografietalent en de samenwerking met de balletacademies. Naast zijn functie bij Het Nationale Ballet blijft Meisner vooralsnog artistiek leider van de Nationale Balletacademie, met ingang van dezelfde datum bijgestaan door Dario Elia als adjunct-artistiek leider van de school. 

Qian Liu als Antigone met het dameskoor van De Nationale Opera | Foto: Bart Grietens
Qian Liu als Antigone met het dameskoor van De Nationale Opera | Foto: Bart Grietens

Oedipus Rex/Antigone vervangt Wayne McGregors Jocasta's Line

In maart 2024 slaan Het Nationale Ballet en De Nationale Opera opnieuw de handen ineen, dit keer in het kader van het Opera Forward Festival. De oorspronkelijk geplande openingsproductie, Jocasta's Line, moet echter op het laatste moment gecanceld worden, aangezien de Britse regisseur en choreograaf Wayne McGregor zich wegens privéomstandigheden heeft moeten terugtrekken. In plaats daarvan wordt het tweeluik van Stravinsky's Oedipus Rex en Samy Moussa's wereldpremière van Antigone - dat ook het muzikale uitgangspunt vormde voor McGregors productie - door een nieuw, Nederlands artistiek team vormgegeven: Mart van Berckel en Nanine Linning.

Qian Liu als Antigone met het dameskoor van De Nationale Opera Qian Liu als Antigone met het dameskoor van De Nationale Opera Open afbeelding in een nieuw tabblad

Qian Liu als Antigone met het dameskoor van De Nationale Opera | Foto: Bart Grietens

Qian Liu als Antigone met het dameskoor van De Nationale Opera

Oedipus Rex/Antigone vervangt Wayne McGregors Jocasta's Line

In maart 2024 slaan Het Nationale Ballet en De Nationale Opera opnieuw de handen ineen, dit keer in het kader van het Opera Forward Festival. De oorspronkelijk geplande openingsproductie, Jocasta's Line, moet echter op het laatste moment gecanceld worden, aangezien de Britse regisseur en choreograaf Wayne McGregor zich wegens privéomstandigheden heeft moeten terugtrekken. In plaats daarvan wordt het tweeluik van Stravinsky's Oedipus Rex en Samy Moussa's wereldpremière van Antigone - dat ook het muzikale uitgangspunt vormde voor McGregors productie - door een nieuw, Nederlands artistiek team vormgegeven: Mart van Berckel en Nanine Linning. 

Van Berckel ontwikkelde en regisseerde eerder onder meer Ändere die Welt voor het Opera Forward Festival 2023, en Linning - die met deze productie haar debuut bij Nationale Opera & Ballet maakt - is na een succesvolle internationale carrière zojuist benoemd tot artistiek directeur van Scapino Ballet Rotterdam. 

De recensies van hun Gesamtkunstwerk zijnondanks de korte voorbereidingstijd, overwegend positief. Zo schrijft de Volkskrant: "Het drama is gered. Ook al richten alle personages in het tweeluik Oedipus Rex/Antigone zichzelf ten gronde, de openingsvoorstelling van het Opera Forward Festival met de wereldpremière van de Canadese componist Samy Moussa (39) staat fier overeind, dankzij de heldenmoed van de jonge muziektheaterregisseur Mart van Berckel en de ervaren choreografe Nanine Linning." De meeste lof in de recensies gaat uit naar het operakoor en ook de dansers van Het Nationale Ballet ontvangen regelmatig complimenten. "(..) krachtig muziektheater waarbij na een verrassend dramatisch Oedipus Rex het oratorium van Moussa uitmondde in aangrijpend samenspel van het vrouwenkoor met de dansers van Het Nationale Ballet", aldus OpusKlassiek.

Wings of Wax
V.l.n.r. Koko Bamford, Erica Horwood, Nina Tonoli en Kira Hilli in Wings of Wax | Foto: Altin Kaftira

Voor het eerst een werk van Jiří Kylián

Eind maart 2024 danst Het Nationale Ballet, in het programma Dancing Dutch, voor het eerst in zijn geschiedenis een werk van Jiří Kylián, die meer dan dertig jaar het gezicht bepaalde van Nederlands Dans Theater. Met de première van Kyliáns Wings of Wax gaat voor veel Nationale Ballet-dansers een droom in vervulling: eindelijk een werk te kunnen dansen van deze grootmeester, die geldt als een van de belangrijkste choreografen van deze tijd. Voor Wings of Wax - wereldwijd ook nog eens een van de meest succesvolle Kylián-balletten - liet hij zich onder meer inspireren door de beroemde mythe van Icarus, die met de door zijn vader Daedalus gefabriceerde vleugels te dicht bij de zon vloog, waardoor de was van zijn vleugels smolt en hij in zee stortte.

Wings of Wax Wings of Wax Open afbeelding in een nieuw tabblad

V.l.n.r. Koko Bamford, Erica Horwood, Nina Tonoli en Kira Hilli in Wings of Wax | Foto: Altin Kaftira

Wings of Wax

Voor het eerst een werk van Jiří Kylián

Eind maart 2024 danst Het Nationale Ballet, in het programma Dancing Dutch, voor het eerst in zijn geschiedenis een werk van Jiří Kylián, die meer dan dertig jaar het gezicht bepaalde van Nederlands Dans Theater. Met de première van Kyliáns Wings of Wax gaat voor veel Nationale Ballet-dansers een droom in vervulling: eindelijk een werk te kunnen dansen van deze grootmeester, die geldt als een van de belangrijkste choreografen van deze tijd. Voor Wings of Wax - wereldwijd ook nog eens een van de meest succesvolle Kylián-balletten - liet hij zich onder meer inspireren door de beroemde mythe van Icarus, die met de door zijn vader Daedalus gefabriceerde vleugels te dicht bij de zon vloog, waardoor de was van zijn vleugels smolt en hij in zee stortte. 

Theaterparadijs oordeelt: "Dit ballet past de dansers van Het Nationale Ballet als een handschoen, en het vraagt naar meer" en de Volkskrant meent dat er met "de opwindende uitvoering van Wings of Wax een nieuwe toekomst voor Kyliáns oeuvre bij Het Nationale Ballet gloort." 

Dancing Dutch bevat voorts een wereldpremière van Milena Sidorova, Tenzij, de reprise van Hans van Manens Concertante en de Nederlandse première van David Dawsons ANIMA ANIMUS. Het Noordhollands Dagblad schrijft over dit laatste werk: "Het is de waanzinnige uitsmijter van Dancing Dutch en deze sculpturale choreografie is van zo’n ongekende kwaliteit dat je nooit naar het einde ervan zou willen verlangen."

The Fairy's Kiss

Stravinsky Sprookjes

In het Holland Festival 2024 presenteert Het Nationale Ballet een dubbelprogramma met twee balletsprookjes van de Amerikaans-Oekraïens-Russische choreograaf Alexei Ratmansky: Firebird en de Europese première van The Fairy's Kiss, op de fenomenale, gelijknamige composities van Igor Stravinsky (L'Oiseau de feu en Le baiser de la fée). In de pers wordt lovend gereageerd op de nieuwe aanwinst. Zo schrijft Het Parool: "In de fenomenale slotscène bevriest het ensemble in sculpturale poses en geometrische vormen die doen denken aan ijskristallen. Op de verstild uitwaaierende tonen van Stravinsky's slotdeel, kijken de drie vrouwen die hem hebben gevormd - de moeder, de bruid en de fee - toe hoe de jongeman door ijswezens wordt opgenomen in hun midden. Zeer memorabel." En dagblad Trouw oordeelt: "Het ballet eindigt in een droomachtige apotheose waarin de balletkunst als een etagère met verrukkelijke balletpralines wordt opgediend. Hiervoor put Ratmansky uit iconische frases uit de balletgeschiedenis, door het corps de ballet tot epische tableaus aaneengeregen. Een beetje zoet is het wel, maar lékker dat het is."

Stil van de slotscène van The Fairy's Kiss | Foto: Altin Kaftira
Afscheid en welkom
Vooraan v.l.n.r. Young Gyu Choi, Matthew Rowe, Olga Smirnova , Olga Khoziainova, Rachel Beaujean en Anna Ol | Foto: Altin Kaftira

Afscheid muzikaal leider Matthew Rowe en eerste pianist Olga Khoziainova, aanstelling Koen Kessels

Aan het slot van seizoen 2023/2024 legt Matthew Rowe zijn positie als muzikaal leider van Het Nationale Ballet en chef-dirigent van Het Balletorkest neer, na deze dubbelfunctie twaalf jaar lang te hebben vervuld. Tijdens het gala waarmee Het Nationale Ballet het seizoen besluit, wordt uitgebreid hulde gebracht aan Rowe, alsook aan eerste pianist Olga Khoziainova, die na 26 jaar bij het gezelschap te hebben gewerkt met pensioen gaat. Rowe wordt met ingang van augustus 2024 opgevolgd door de Vlaamse dirigent Koen Kessels (die tevens 'Music Director' bij The Royal Ballet is), maar blijft als gastdirigent wel terugkeren bij Het Nationale Ballet/Het Balletorkest.

24 / 25

Hans van Manen
Hans van Manen | Foto: Altin Kaftira

Lifetime Achievement Award voor Hans van Manen en John Neumeier

Het Duitse tijdschrift tanz heeft een Lifetime Achievement Award ingesteld, en bij de eerste toekenning in augustus 2024 meteen twee winnaars aangewezen: John Neumeier (die 51 jaar lang het Hamburg Ballett leidde) en Hans van Manen. Het tijdschrift noemt Van Manen "een van de meest vooraanstaande choreografen van onze tijd" en schrijft voorts: "Hans van Manen heeft het klassieke ballet gemoderniseerd, verfijnd en in een elegante hedendaagse vorm gegoten. Hij wordt geëerd om zijn prachtige, onvergelijkbare creaties, om de minimalistische verhalen met maximale impact waarmee hij de Europese dans heeft vernieuwd."

Rena Butler
Rena Butler | Foto: Altin Kaftira

Nederlands debuut Rena Butler

Voor het seizoen 2024/2025 heeft Het Nationale Ballet een aantal vrouwelijke choreografen (nog altijd in de minderheid in de internationale balletwereld) gecontracteerd, van wie er twee hun Nederlandse debuut maken: de Amerikaanse Rena Butler en de eveneens Amerikaanse Helen Pickett. Butler creëert voor Generation Dance, het openingsprogramma van het seizoen, Persephone. Een korte, intense choreografie, geïnspireerd door het 17de-eeuwse marmeren beel Ratto di Proserpina van Gian Lorenzo Bernini, alsook door een recente, ingrijpende persoonlijke ervaring.

Rena Butler

Nederlands debuut Rena Butler

Voor het seizoen 2024/2025 heeft Het Nationale Ballet een aantal vrouwelijke choreografen (nog altijd in de minderheid in de internationale balletwereld) gecontracteerd, van wie er twee hun Nederlandse debuut maken: de Amerikaanse Rena Butler en de eveneens Amerikaanse Helen Pickett. Butler creëert voor Generation Dance, het openingsprogramma van het seizoen, Persephone. Een korte, intense choreografie, geïnspireerd door het 17de-eeuwse marmeren beel Ratto di Proserpina van Gian Lorenzo Bernini, alsook door een recente, ingrijpende persoonlijke ervaring. 

Theaterparadijs schrijft: "Beklemming, afstoten, aantrekken en over grenzen gaan, dat wordt hier zo verschrikkelijk mooi verbeeld door Floortje Eimers, Giorgi Potskhishvili en Joseph Massarelli (..) Overleven en juist leren van wat je overkomen is, haal ik uit de zeggingskracht van deze ontroerende onderliggende boodschap waarmee Rena Butler hier haar ziel toont."   

Michaela DePrince
Michaela DePrince als Clara in Notenkraker & Muizenkoning | Foto: Altin Kaftira
10 september 2024

Michaela DePrince overlijdt op 29-jarige leeftijd

De internationale balletwereld reageert met grote verslagenheid op het nieuws dat danseres Michaela DePrince op dinsdag 10 september 2024 op 29-jarige leeftijd is overleden. DePrince maakte in 2013 deel uit van de eerste lichting dansers van de Junior Company van Het Nationale Ballet. Een jaar later al maakte ze de overstap naar het hoofdgezelschap, waar ze tot tweede solist uitgroeide en opviel door haar atletische manier van haar dansen, haar grote sprongkracht en haar immer stralende toneelpersoonlijkheid. Tot haar belangrijkste rollen behoren die van Clara in Notenkraker & Muizenkoning (ze was wereldwijd de eerste zwarte danseres die deze rol vertolkte) en die van Zwaantje in zowel de theater- als de filmversie van Ted Brandsens Coppelia. 

Michaela DePrince Michaela DePrince Open afbeelding in een nieuw tabblad

Michaela DePrince als Clara in Notenkraker & Muizenkoning | Foto: Altin Kaftira

Michaela DePrince

Michaela DePrince als Clara in Notenkraker & Muizenkoning

De internationale balletwereld reageert met grote verslagenheid op het nieuws dat danseres Michaela DePrince op dinsdag 10 september 2024 op 29-jarige leeftijd is overleden. DePrince maakte in 2013 deel uit van de eerste lichting dansers van de Junior Company van Het Nationale Ballet. Een jaar later al maakte ze de overstap naar het hoofdgezelschap, waar ze tot tweede solist uitgroeide en opviel door haar atletische manier van haar dansen, haar grote sprongkracht en haar immer stralende toneelpersoonlijkheid. Tot haar belangrijkste rollen behoren die van Clara in Notenkraker & Muizenkoning (ze was wereldwijd de eerste zwarte danseres die deze rol vertolkte) en die van Zwaantje in zowel de theater- als de filmversie van Ted Brandsens Coppelia. 

Ook haar bijzondere levensverhaal trok - internationaal - veel aandacht: DePrince, geboren als Mabinty Bangura, groeide op in het door oorlog geteisterde Sierra Leone, waar ze als vierjarige haar beide ouders verloor en in een weeshuis belandde. Ze werd geadopteerd door de Amerikaanse familie DePrince en realiseerde in Amerika haar droom om balletdanser te worden, ook al werd haar meermaals verteld dat ze daarvoor niet het juiste lichaamstype noch de juiste huidskleur had. 

Haar aangrijpende verhaal werd door haar adoptiemoeder vastgelegd in het boek Ze noemden me duivelskind, waarvan Madonna de filmrechten kocht. Sinds 2016 zette DePrince zich in voor War Child. Ze bezocht projecten van de organisatie in Oeganda en Libanon, maar hielp ook kinderen in azc’s bij het verwerken van hun oorlogstrauma’s. Daarnaast trad DePrince onder meer op in muziekvideo’s van Beyoncé en de Nederlandse band Chef’Special. Van 2021 tot voorjaar 2024 danste ze bij het Boston Ballet.

Kalpana Raghuraman
Kalpana Raghuraman | Foto: Nikol Peckova
1 oktober 2024

Kalpana Raghuraman aangesteld als Creative Associate

De Nederlandse choreograaf en antropoloog Kalpana Raghuraman is per 1 oktober 2024 aangesteld als nieuwe Creative Associate van Het Nationale Ballet (naast Milena Sidorova die vanaf deze datum dezelfde functie bekleedt). In de twee jaar durende verbintenis staan - naast het creëren van producties - samenwerking, onderzoek en uitwisseling centraal. Raghuraman brengt als artistiek leider van gezelschap Kalpanarts Indiase dansvormen samen met urban- en hedendaagse dans en ontwikkelde zo een nieuwe, grensoverstijgende danstaal. Met de aanstelling van Raghuraman is het Young Creative Associate-schap van Wubkje Kuindersma en Sedrig Verwoert naar drie jaar tot een einde gekomen. 

Koningin Máxima opent Nationale Balletacademie
Koningin Máxima opent het nieuwe gebouw van de Nationale Balletacademie | Foto: Patrick van Katwijk
1 oktober 2024

Koningin Máxima opent nieuwe gebouw Nationale Balletacademie

Op 1 oktober 2024 opent Koningin Máxima het nieuwe gebouw van de Nationale Balletacademie aan de Nicolaas Tetterodestraat in Amsterdam-Overamstel. Met de  nieuwbouw zijn voor het eerst sinds vele jaren alle leerlingen en studenten van de academie in één gebouw samengebracht. Een gebouw met fantastische faciliteiten, waaronder zeven grote dansstudio’s, waarvan er een ook als theaterzaal kan dienstdoen. 

Koningin Máxima opent Nationale Balletacademie Koningin Máxima opent Nationale Balletacademie Open afbeelding in een nieuw tabblad

Koningin Máxima opent het nieuwe gebouw van de Nationale Balletacademie | Foto: Patrick van Katwijk

Koningin Máxima opent Nationale Balletacademie
1 oktober 2024

Koningin Máxima opent nieuwe gebouw Nationale Balletacademie

Op 1 oktober 2024 opent Koningin Máxima het nieuwe gebouw van de Nationale Balletacademie aan de Nicolaas Tetterodestraat in Amsterdam-Overamstel. Met de  nieuwbouw zijn voor het eerst sinds vele jaren alle leerlingen en studenten van de academie in één gebouw samengebracht. Een gebouw met fantastische faciliteiten, waaronder zeven grote dansstudio’s, waarvan er een ook als theaterzaal kan dienstdoen. 

“Ons nieuwe thuis zal”, aldus artistiek leider Ernst Meisner, “een plek worden waar ballet op alle mogelijke manieren wordt gevierd en waar iedereen welkom is. Een plek ook waar we naar de toekomst kijken, waar we dingen uitproberen, fouten durven maken en waar we nagaan wat er nodig is om het ballet en balletonderwijs in Nederland nog meer te laten bloeien en nog meer mensen de kans te bieden om met ballet in aanraking te komen.” Tijdens de openingsceremonie dansen de leerlingen en studenten een feestelijk, speciaal voor de gelegenheid samengesteld programma.

Timothy van Poucke met Alexandra Radius tijdens de uitreiking 2024 | Fotograaf onbekend
Timothy van Poucke met Alexandra Radius tijdens de uitreiking 2024 | Fotograaf: Antoinette Mooy
11 november 2024

Timothy van Poucke wint Speciale Prijs van Dansersfonds

Eerste solist Timothy van Poucke neemt op 11 november 2024 de Speciale Prijs van het Dansersfonds in ontvangst. De prijs is hem toegekend omdat hij sinds 1995 de eerste Nederlandse mannelijke danser uit eigen gelederen is die deze rang bij Het Nationale Ballet heeft behaald. De jury zegt over zijn kwaliteiten: "In de afgelopen jaren hebben wij Timothy zien uitgroeien van een begaafde, in het oog springende ‘jonge hond’ tot een allround danser, die zich in de grote klassiekers evenzeer onderscheidt als in het hedendaagse werk van, onder meer, Hans van Manen, Jiří Kylián, William Forsythe, Alexei Ratmansky en Wubkje Kuindersma. Een danser ook die zijn fabuleuze techniek niet als doel op zich ziet, maar altijd paart aan innerlijke bezieling en een groot charisma, en die daarnaast ook nog eens een uitstekende partner is.”

Firebird repetitie - Alexei Ratmansky
Alexei Ratmansky tijdens repetitie van Firebird in de studio | Foto: Altin Kaftira

Alexei Ratmansky benoemd tot Associate Artist

Vanaf november 2024 is de Amerikaans-Oekraïens-Russische choreograaf Alexei Ratmansky, naast David Dawson, de tweede ‘Associate Artist’ van Het Nationale Ballet. De benoeming loopt tot 2027 en houdt onder meer in dat Het Nationale Ballet jaarlijks minimaal één ballet van Ratmansky presenteert. “Met de benoeming haalt Het Nationale Ballet een van de meest gevraagde en geroemde choreografen in het klassieke genre in huis, een magneet voor dansers uit de hele wereld”, schrijft NRC over de verbintenis.


 

Elisabeth Tonev ontvangt Konstanze-Vernon-Preis 2024
Elisabeth Tonev ontvangt Konstanze Vernon Preis 2024 | Foto: Marie-Laure Briane

Belangrijke Duitse dansprijs voor Elisabeth Tonev

Begin december 2024 heeft tweede solist Elisabeth Tonev de Konstanze-Vernon-Preis ontvangen, een van de belangrijkste dansprijzen in Duitsland. De prijs wordt toegekend aan uitzonderlijke dansers die aan het begin van hun internationale carrière staan. Initiatiefnemer van de prijs is Konstanze Vernon (1939-2013), een icoon in de internationale balletwereld en oprichter van de Duitse Heinz-Bosl-Stiftung. Het prijzengeld van 10.000 euro is afkomstig uit de persoonlijke nalatenschap van Vernon, die haar naam daarmee blijvend verbonden heeft aan het bevorderen van uitmuntendheid in de danskunst. De jury (die dit jaar bestond uit Laurent Hilaire, Ivan Liška, Mário Radačovský, Christian Spuck en Ted Brandsen) gaf aan zeer onder de indruk te zijn van het uitzonderlijke talent en de artistieke veelzijdigheid waarmee Tonev zich binnen een breed en divers repertoire heeft onderscheiden.

Ernst Meisner (r) met Ted Brandsen (l) (2020) tijdens repetitie
Ernst Meisner (r) en Ted Brandsen (l) tijdens repetitie Dancing Apart Together (2020) | Foto: Altin Kaftira
18 december 2024

Ernst Meisner benoemd tot opvolger Ted Brandsen

Op 18 december 2024 is bekend geworden dat Ernst Meisner per 1 augustus 2026 Ted Brandsen opvolgt als directeur van Het Nationale Ballet. Samen met Sophie de Lint (directeur van De Nationale Opera) en Stijn Schoonderwoerd (algemeen directeur van Nationale Opera & Ballet) vormt hij vanaf dat moment ook de directie van Nationale Opera & Ballet. Tot die tijd zal Meisner nog werkzaam zijn als adjunct-directeur Talentontwikkeling bij Het Nationale Ballet, artistiek leider van de Junior Company en artistiek leider van de Nationale Balletacademie. Over zijn nieuwe aanstelling zegt hij: “Ik ben bijzonder vereerd met deze benoeming en kijk ernaar uit om met de talentvolle collega’s en directie van Nationale Opera & Ballet samen te werken, maar ook om buiten de organisatie nieuwe verbindingen aan te gaan. Het Nationale Ballet is onder Ted Brandsen uitgegroeid tot een gezelschap van wereldklasse. Het enerzijds verder ontwikkelen van wat is opgebouwd en zorgdragen voor het rijke oeuvre van het gezelschap en het anderzijds samen met de jonge generatie dansers en makers nieuwe wegen inslaan, is een uitdaging waar ik heel veel zin in heb.” 

Lees een interview (18-12-2024) met Ernst Meisner over zijn carrière.

Colofon

Tijdlijn Het Nationale Ballet
 

Tekst:

Astrid van Leeuwen

Beeldselectie:

Henrik Lillin (archivaris)

De geschiedenis van Het Nationale Ballet De geschiedenis van Het Nationale Ballet Open afbeelding in een nieuw tabblad

Main company 1961-1962 | Foto: Bert Sprenkeling

Main company 2022-2023 Main company 2022-2023 Open afbeelding in een nieuw tabblad

Main company 2022-2023 | Foto: Altin Kaftira

De geschiedenis van Het Nationale Ballet
Main company 2022-2023

Colofon Tijdlijn Het Nationale Ballet

Tekst

Astrid van Leeuwen

Beeldselectie

Henrik Lillin (archivaris)

Fotografie

Bert Sprenkeling, Maria Austria, Meindert Visser, D. G. Lanting, Ger J. van Leeuwen, Siegfried Regeling, Joop Gans Jr., Godfried de Groot, Hans van den Busken, Henk Jonker, John de Rooij, Jaap Pieper, Jorge Fatauros, Kors van Bennekom, Robert Cooper, Rob Woerkom, Anthony Crickmay, Tanaquil LeClercq, Peter van der Stap, Leslie Spatt, Joris van Bennekom, Deen van Meer, Ben van Duin, Maria-Pia Kille, Willem Middelkoop, Tza Tza, Joris-Jan Bos, Yvonne Witte, Antoinette Mooy, Jean van Lingen, Angela Sterling, Johan Vigeveno, Bob van Dantzig, Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier, Hans van den Bogaard, Altin Kaftira, Anna van Kooij, Erwin Olaf, Luuk Kramer, Wassik Lundgren, Michel Schnater, Bibi Neuray, Marc Haegeman, Monika Rittershaus, Hans Gerritsen, Jeroen Staats, Robin Utrecht, Kim Krijnen, Piek Kock, Eva Plevier, Lesley Weitjes, Peter Leung, Sebastien Galtier, Nathan Reinds, Bart Grietens, Marta Syrko.

Uitgever

Nationale Opera & Ballet, Amsterdam

Ted Brandsen (directeur Het Nationale Ballet)

Stijn Schoonderwoerd (algemeen directeur)

© Copyright 2023

Nationale Opera & Ballet
Waterlooplein 22, 1011 PG Amsterdam

Rechthebbenden die menen aan deze online publicatie aanspraken te kunnen ontlenen, wordt verzocht contact op te nemen met de uitgever. Niets uit de tijdlijn mag worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt, zonder bronvermelding: Tijdlijn Het Nationale Ballet, Amsterdam, 2023. Voor foto’s: [naam fotograaf], Tijdlijn Het Nationale Ballet.

Bij vragen of opmerkingen over deze tijdlijn, neem contact op met webredactie@operaballet.nl.

Seizoen
21 / 22