Het Nationale Ballet
Toer
WERELD- PREMIÈRE
Speeldata
14-26 sep 2021
Locatie
Nationale Opera & Ballet, Grote zaal
Duur
1:24 uur, geen pauze
Tickets
Niet beschikbaar
Een meesterwerk vol levenslust, dynamiek en vitaliteit
Het Nationale Ballet opent het seizoen waarin het zijn zestigste verjaardag viert met een bijzonder Toer van Schayk-programma. Al vele jaren is deze multigetalenteerde kunstenaar gezichtsbepalend voor ons gezelschap.
Bekijk de trailer
Programma
In dit jubileumprogramma presenteren wij naast Toer van Schayks meesterwerk 7e Symfonie een wereldpremière van zijn hand: Lucifer Studies.
Credits
Choreografie
Toer van Schayk
Muziek Lucifer Studies
Joep Franssens
Muziek 7e Symfonie
Ludwig van Beethoven
Toer van Schayk
Van Schayks naam is onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van Het Nationale Ballet. Al in het oprichtingsjaar 1961 creëerde hij zijn eerste decor- en kostuumontwerpen voor ons gezelschap. Tien jaar lang was hij een geliefd solist, geroemd om zijn indringende, expressieve vertolkingen. Ook maakte hij ruim vijftig eigenzinnige choreografieën, die – samen met het werk van Rudi van Dantzig en Hans van Manen – in belangrijke mate hebben bijgedragen aan de internationale roem die Het Nationale Ballet vanaf de jaren zeventig ten deel viel. Tegelijkertijd heeft hij met zijn ontwerpen, die uitblinken in stijl, klasse en detaillering, zelfs een nieuwe standaard in binnen- en buitenland gezet.
Behind the scenes
TOER - podcast
In deze inleidende podcast over TOER neemt Lin van Ellinckhuijsen u mee naar een repetitie van Lucifer Studies, een mooie herinnering van ex-danseres Jane Lord, een toelichting van Caroline Sayo Iura en een wandeling door het afwisselende leven van Toer van Schayk.
TOER
Muzikale begeleiding: Het Balletorkest
o.l.v. Matthew Rowe
Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland
Danser Timothy van Poucke over TOER
Tweede solist Timohy van Poucke danst mee in TOER en gaf daarover een interview aan Winq.