Speeldata

25-28 juni 2025

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Grote zaal

Duur

n.n.b.

Tickets

Vanaf € 17

Drie dansers
Foto: Hugo Thomassen

In C

In C van Sasha Waltz houdt het midden tussen improvisatie en choreografie. Voor dit ballet creëerde ze verschillende bewegingsreeksen waarmee de dansers kunnen experimenteren. Waltz: “Daardoor is elke voorstelling anders en is elke danser tegelijkertijd ook choreograaf.”

Een positief virus

In C is het resultaat van een gedurfd en innovatief project dat de beroemde Duitse choreograaf Sasha Waltz (in ons theater al eerder succesvol met haar Roméo et Juliette) tijdens de coronalockdowns startte. Op Terry Riley’s revolutionaire compositie In C  – ook wel getypeerd als de ‘oerknal’ van de minimalistische muziek –  creëerde ze verschillende bewegingsreeksen waarmee de dansers van haar gezelschap Sasha Waltz & Guests thuis vrijelijk konden experimenteren. Inmiddels heeft het project – “als een positief virus” – een wereldwijde beweging ontketend, want In C is sinds de première in Berlijn in onder meer Oekraïne, Georgië, India, Mexico, New York en diverse West-Europese landen uitgevoerd, door steeds wisselende groepen dansers. 

Elke uitvoering is anders

Componist Terry Riley noemde zijn In C ‘het meest democratische stuk muziek ooit gecomponeerd’. Het in 1964 uitgebrachte muziekstuk omvat 53 korte motieven in C groot en het geheel past op één A4’tje. Riley schrijft geen instrumenten of tijdsduur voor en de compositie kan door vrijwel iedereen gespeeld worden, wat een grote verscheidenheid aan uitvoeringen heeft opgeleverd. Dit alles inspireerde Waltz tot een even speels en variabel choreografisch systeem, bestaande uit 53 bewegingsfiguren met volop ruimte voor – aan regels gebonden – improvisatie. Elke individuele performer krijgt creatieve vrijheid, maar moet zich wel verhouden tot de groep. Een nadrukkelijke verwijzing naar onze huidige maatschappij, want, zo vraagt Waltz zich af: hoe kunnen we onze persoonlijke vrijheid behouden zonder de ander en de samenleving te schaden? 

Credits

Choreografie  Sasha Waltz
Muziek  Terry Riley
Kostuums  Jasmin Lepore
Licht  Olaf Danilsen
Dramaturgie  Jochen Sandig
Repetitoren  Sebastian Abarbanell, Alessandra Defazio

Muzikale begeleiding  Het Balletorkest

Bestel kaarten

Jongeren t/m 35 jaar kunnen voor slechts € 25,00 (incl. boekingskosten) naar deze voorstelling, ongeacht welke rang er wordt besteld.

Prijzen kaarten

Om onze voorstellingen toegankelijk te maken voor iedereen, bieden wij kortingen aan voor specifieke groepen. Bekijk hier of je in aanmerking komt voor korting.

 

Standaard

CJP | Stadspas

Jongeren t/m 35 jaar

Premium

€ 66,00

€ 51,00

€ 23,00

1ste rang

€ 58,00

€ 48,00

€ 23,00

2de rang

€ 45,00

€ 35,00

€ 23,00

3de rang

€ 34,00

€ 24,00

€ 23,00

4de rang

€ 23,00

€ 18,00

€ 18,00

5de rang

€ 17,00

€ 11,00

€ 11,00

Nationale Opera & Ballet hanteert een systeem van dynamische prijzen: gedurende de boekingsperiode kan, afhankelijk van de vraag, de kaartprijs stijgen. Alle prijzen zijn exclusief boekingskosten (€ 2 per kaart).

Studentenkorting en studentalert

Last-minute deal! Wanneer een voorstelling niet is uitverkocht, kunnen studenten op de dag zelf vanaf 13.00 uur online een kaartje kopen voor maar € 19.

Op de hoogte blijven van meer aanbiedingen? Schrijf je dan in voor onze studentalert. Zo word je al eerder geïnformeerd welke voorstellingen je voor maar € 19 kunt bezoeken!

loading Tickets worden geladen...
Sasha Waltz

“Iedereen kan In C dansen”

Choreograaf Sasha Waltz over In C.

Het Balletorkest

Het Balletorkest

Het Balletorkest is hét orkest voor de dans in Nederland. Onder leiding van inspirerende dirigenten zoeken de musici van het orkest iedere voorstelling naar synergie tussen muziek en dans, en creëren zo een betoverende ervaring voor het publiek. Van klassieke balletten tot moderne meesterwerken en van muziekeducatie tot talentontwikkeling – Het Balletorkest beweegt de dans.

Vanaf 1 augustus 2024 is de Vlaamse dirigent Koen Kessels (1961) de nieuwe muzikaal leider van Het Nationale Ballet en artistiek leider en chef­dirigent van Het Balletorkest. Hij nam het stokje over van Matthew Rowe, die deze bijzondere dubbelfunctie vervulde sinds 2013 en die vanaf seizoen 2024 – 2025 zal terugkeren als vaste gastdirigent.

Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse muzikale partner van Het Nationale Ballet en Nederlands Dans Theater. Een belangrijke missie van Het Balletorkest is investeren in de jongste generatie dansers en musici.

Zo organiseerde het orkest in 2023 in samenwerking met Het Nationale Ballet een ‘open call’ voor jonge componisten. Dit resulteerde in een nieuw werk dat werd uitgevoerd tijdens Tien, de jubileumvoorstelling van de Junior Company. Daarnaast werkt Het Balletorkest al enige jaren samen met de Nationale Balletacademie (NBA). In het kader daarvan verzorgt het orkest de muziek bij de jaarlijkse eindejaarsvoorstellingen Dansers van Morgen.

Het Balletorkest ontwikkelt ook regelmatig innovatieve – en prijswinnende – voorstellingen voor families en schoolklassen. Creatures, in samenwerking met ISH Dance Collective, werd bekroond met de internationale Young Audiences Music Award en de voorstelling Hans & Grietje won diverse Musical Awards. Afgelopen seizoen werd deze traditie voortgezet met de voorstelling Belle en het Beest. 

hetballetorkest.nl

Inleiding

Drie kwartier voor aanvang van de voorstelling vindt een inleiding plaats, met achtergrondinformatie die je theaterbezoek kan verdiepen. De inleidingen worden in het Nederlands gegeven en zijn gratis toegankelijk zonder reservering, op vertoon van je kaart voor de voorstelling. De inleidingen worden gehouden in het Souterrain.

De Junior Company wordt mede mogelijk gemaakt door