Speeldata

5-22 april 2025

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Grote Zaal

Duur

2:15, incl. 1 pauze

Tickets

Vanaf € 23

Lady Macbeth

Een duik in het brein van een van Shakespeares meest fascinerende creaties

De Amerikaanse theater- en filmchoreograaf Helen Pickett wordt geroemd als ‘een van de weinige prominente vrouwen in het hedendaagse ballet’. Voor haar Nederlandse debuut duikt ze samen met regisseur James Bonas en componist Peter Salem in het brein van de meedogenloze Lady Macbeth.

Een duik in het brein van een van Shakespeares meest fascinerende creaties

In deze nieuwe, avondvullende productie onthullen Pickett en Bonas als het ware de niet-getoonde, verborgen scènes uit Shakespeares beroemde tragedie Macbeth, gezien door de ogen van Lady Macbeth, een van de meest tot de verbeelding sprekende ‘creaties’ van de zestiende-eeuwse toneelschrijver. Als toeschouwer ervaren we haar angsten en verlangens, haar ongebreidelde zucht naar macht, het hoogtepunt van die macht en, uiteindelijk, haar afdaling in diepe wanhoop. 

Glamour en verval

In een heel eigen, krachtig dansidioom schept Pickett een fascinerende wereld, waarbij zij en Bonas inzoomen op thema’s als controle, glamour, liefde, realiteit en illusie, en de desintegratie van iemands geest wanneer die wereld ineenstort. Net als bij eerdere producties werken ze daarvoor samen met componist Peter Salem. 

Uniek talent

Pickett danste elf jaar bij William Forsythes Ballett Frankfurt en speelde vijf jaar bij de New Yorkse Wooster Group, voordat ze zich tot een spraakmakende choreograaf ontwikkelde. Tot haar recente successen behoren Emma Bovary (naar Gustave Flauberts klassieker Madame Bovary), Camino Real (naar Tennessee Williams’ toneelstuk) en The Crucible, geïnspireerd door het toneelstuk waarin Arthur Miller een zeventiende-eeuwse heksenjacht als metafoor gebruikt voor de Amerikaanse heksenjacht op de communisten in de jaren vijftig. Ted Brandsen daarover: “Deze productie, voor Scottish Ballet, heeft mij echt naar de strot gegrepen. Dat je zo’n ‘talig’ stuk tot zó’n imponerende en energierijke dansproductie kunt bewerken, getuigt van een uniek talent.”

Credits

Choreografie, regie en bewerking  Helen Pickett 
Regie en bewerking  James Bonas 
Muziek  Peter Salem 
Decor en kostuums  Luís Carvalho
Licht  Bonnie Beecher
Video  Anouar Brissel
Assistent van de choreograaf  Sara Hillmer  

Muzikale begeleiding  Het Balletorkest o.l.v. Koen Kessels

Bestel kaarten

Prijzen kaarten

Om onze voorstellingen toegankelijk te maken voor iedereen, bieden wij kortingen aan voor specifieke groepen. Bekijk hier of u in aanmerking komt voor korting.

 

Standaard

CJP | Stadspas | Jeugd t/m 16 jaar

Premium

€ 83,00

€ 68,00

1ste rang

€ 72,00

€ 62,00

2de rang

€ 60,00

€ 50,00

3de rang

€ 47,00

€ 37,00

4de rang

€ 34,00

€ 24,00

5de rang

€ 23,00

€ 19,00

Nationale Opera & Ballet hanteert een systeem van dynamische prijzen: gedurende de boekingsperiode kan, afhankelijk van de vraag, de kaartprijs stijgen. Alle prijzen zijn exclusief boekingskosten (€ 2 per kaart).

Studentenkorting en studentalert

Last-minute deal! Wanneer een voorstelling niet is uitverkocht, kunnen studenten op de dag zelf vanaf 13.00 uur online een kaartje kopen voor maar € 19.

Op de hoogte blijven van meer aanbiedingen? Schrijf je dan in voor onze studentalert. Zo word je al eerder geïnformeerd welke voorstellingen je voor maar € 19 kunt bezoeken!

loading Tickets worden geladen...
Helen Pickett en James Bonas

Het verhaal achter het verhaal

Helen Pickett en James Bonas over Lady Macbeth.

Het Balletorkest

Het Balletorkest

Het Balletorkest is hét orkest voor de dans in Nederland. Onder leiding van inspirerende dirigenten zoeken de musici van het orkest iedere voorstelling naar synergie tussen muziek en dans, en creëren zo een betoverende ervaring voor het publiek. Van klassieke balletten tot moderne meesterwerken en van muziekeducatie tot talentontwikkeling – Het Balletorkest beweegt de dans.

Het Balletorkest

Vanaf 1 augustus 2024 is de Vlaamse dirigent Koen Kessels (1961) de nieuwe muzikaal leider van Het Nationale Ballet en artistiek leider en chef­dirigent van Het Balletorkest. Hij neemt het stokje over van Matthew Rowe, die deze bijzondere dubbelfunctie vervulde sinds 2013 en vanaf seizoen 2024 – 2025 zal terugkeren als vaste gastdirigent.

Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse muzikale partner van Het Nationale Ballet en Nederlands Dans Theater. Een belangrijke missie van Het Balletorkest is investeren in de jongste generatie dansers en musici.

Zo organiseerde het orkest in 2023 in samenwerking met Het Nationale Ballet een ‘open call’ voor jonge componisten. Dit resulteerde in een nieuw werk dat werd uitgevoerd tijdens Tien, de jubileumvoorstelling van de Junior Company. Daarnaast werkt Het Balletorkest al enige jaren samen met de Nationale Balletacademie (NBA). In het kader daarvan verzorgt het orkest de muziek bij de jaarlijkse eindejaarsvoorstellingen Dansers van Morgen.

Het Balletorkest ontwikkelt ook regelmatig innovatieve –en prijswinnende –voorstellingen voor families en schoolklassen. Creatures, in samenwerking met ISH Dance Collective, werd bekroond met de internationale Young Audiences Music Award en de voorstelling Hans & Grietje won diverse Musical Awards. Afgelopen seizoen werd deze traditie voortgezet met de voorstelling Belle en het Beest. 

hetballetorkest.nl

Inleiding

Drie kwartier voor aanvang van de voorstelling vindt een inleiding plaats, met achtergrondinformatie die je theaterbezoek kan verdiepen. De inleidingen worden in het Nederlands gegeven en zijn gratis toegankelijk zonder reservering, op vertoon van je kaart voor de voorstelling. De inleidingen worden gehouden in het Souterrain.

Productiepartner