Timothy van Poucke en Salome Leverashvili in Sarcasmen
Foto: Hans Gerritsen

Timothy van Poucke & Salome Leverashvili bevorderd tot tweede solist

12 maart 2021

De Nederlander Timothy van Poucke en de Georgische Salome Leverashvili zijn beiden bevorderd tot tweede solist bij Het Nationale Ballet. Directeur Ted Brandsen promoveerde ze na hun opvallende, recente optredens in de balletten Sarcasmen, onderdeel van het programma Hans van Manen Variations, en Echoes of Tomorrow van Wubkje Kuindersma in het afgelopen Kerstgala



Ted Brandsen: “Beide dansers zijn enorm charismatisch, beschikken over een sterke techniek en hebben een hele goede focus. Het zijn grote talenten die samen, maar ook apart van elkaar, topdansers zijn.”  



Van Poucke en Leverashvili startten beiden hun carrière bij Het Nationale Ballet in 2016 bij de Junior Company van het gezelschap. In 2017 maakten ze de overstap naar het grote gezelschap, en werden sindsdien ieder jaar bevorderd naar een hogere rang. Samen dansten ze de hoofdrollen in onder andere de klassiekers Romeo en Julia (Van Dantzig) in 2019 en Don Quichot (Ratmansky) in 2018. 



Timothy van Poucke – korte biografie

Timothy van Poucke (Woerden, Nederland) startte zijn dansopleiding op tienjarige leeftijd aan de Nationale Balletacademie.

In 2016 werd hij aangenomen bij de Junior Company van Het Nationale Ballet, waar hij al na een jaar, op negentienjarige leeftijd, de overstap maakte naar Het Nationale Ballet.

Als leerling aan de Nationale Balletacademie deed hij al mee in de grote klassieke producties van Het Nationale Ballet; Notenkraker & Muizenkoning, Het Zwanenmeer, Giselle, La Dame aux Camélias en ging hij mee op internationale tournees van de productie Cinderella (Hong Kong, Londen).

In 2017 ontving Van Poucke de aanmoedigingsprijs van Stichting Dansersfonds ’79. In 2018 debuteerde hij in de rol van Basilio in Don Quichot en mede vanwege deze – excellente – vertolking ontving hij later dat jaar, als eerste danser die nog niet de rang van solist bekleedt, de Alexandra Radius Prijs.

Salome Leverashvili – korte biografie

Net als haar vader deed Salome Leverashvili (Tbilisi, Georgië) als jong meisje aan turnen en van haar moeder – die danseres was – leerde ze folkloristische dansen. Ze bleek echter zó flexibel dat verdergaan met turnen niet verantwoord was, en dus richtte ze haar aandacht op de dans.

Ze werd aangenomen op de Staatsballetschool in Tbilisi, waar ze zich ontwikkelde tot een van de meest getalenteerde leerlingen.

Op voorspraak van haar landgenote Maia Makhateli, eerste soliste van Het Nationale Ballet, werd ze in haar laatste studiejaar, 2016, aangenomen bij de Junior Company van Het Nationale Ballet. In 2017 maakte ze de overstap naar Het Nationale Ballet.

In 2019 vertolkte ze, naast Makhateli, de hoofdrol in Frida van Annabelle Lopez Ochoa. Salome won in 2013 de internationale Solo Tanzcompetitie in Berlijn en in 2016 behaalde ze een gouden medaille tijdens de Rigas Pavasariscompetitie in Riga.

De pers over Van Poucke en Leverashvili in Sarcasmen en Echoes of Tomorrow:

“Indrukwekkend was de uitvoering door Timothy van Poucke en Salome Leverashvili van Sarcasmen, het befaamde ‘treiterduet’ waarin de vrouw de man in zijn kruis grijpt. Plagerig als jong geliefden en met erotische spanning pakken de aanstormende talenten elkaar én de toeschouwer in.”

(Het Parool, maart 2021)

“Vooral Kuindersma’s ingetogen duet (…) ontroert, ook door de intense vertolking door (…) Timothy van Poucke en Salome Leverashvili. Van donkere schaduwen transformeren ze tijdens Echoes of Tomorrow in hartstochtelijke mensen van vlees en bloed (…).”

(de Volkskrant, december 2020)



Fotocredit header: Timothy van Poucke en Salome Leverashvili in Sarcasmen van Hans van Manen