Het Nationale Ballet presenteert

Four Seasons David Dawson, Wayne McGregor en Juanjo Arqués

WERELDPREMIÈRE

‘STATE OF THE ART’ IN BALLET

In Four Seasons toont Het Nationale Ballet  ‘the state of the art’ van het ballet met 3 nieuwe creaties van 3 internationaal gevierde choreografen. Zij injecteren de klassieke ballettechniek met nieuwe invloeden en impulsen en bewijzen dat het academische ballet in de 21ste eeuw buitengewoon bruisend, vernieuwend en uitdagend kan zijn.

Yugen: sublieme schoonheid

De eerste première in Four Seasons is het in coproductie met het Britse Royal Ballet geproduceerde Yugen (Japans voor ‘sublieme schoonheid’) van Wayne McGregor. Voor deze nieuwe, begin 2018 in Londen met veel gejuich ontvangen creatie heeft de Britse choreograaf zich laten inspireren door Leonard Bernsteins monumentale Chichester Psalms, een eclectische mix van Hebreeuwse tekst, christelijke koormuziek en Broadway-jazz. McGregor geeft daaraan een indrukwekkende en uitzonderlijk muzikale vertaling, waarbij prachtige lyrische dansscènes afgewisseld worden met krachtige, dynamische groepsdelen.

MANOEUVRE: wereldpremière

Spanjaard Juanjo Arqués, als ‘young creative associate’ verbonden aan Het Nationale Ballet, tekent voor de wereldpremière in Four Seasons. Sinds Arqués zijn danscarrière verruilde voor een bestaan als freelance choreograaf gaat het hem voor de wind: hij krijgt opdrachten van toonaangevende gezelschappen als het Birmingham Royal Ballet, het Moscow Ballet Theatre en Acosta Danza, de groep van voormalig sterdanser Carlos Acosta. Arquès gebruikt voor MANOEUVRE, een nieuwe creatie voor Het Nationale Ballet, de compositie Shaker Loops van John Adams. 

The Four Seasons: atletisch werk

Van ‘associate artist’ David Dawson presenteren wij in dit programma de Nederlandse première van The Four Seasons, in coproductie met het Semperoper Ballett. Max Richters sferische bewerking van Vivaldi’s beroemde Vier Seizoenen inspireerde Dawson tot het maken van een groots en uitgesproken atletisch werk met de levenscyclus als onderwerp. Dawson staat erom bekend dat hij van zijn dansers een totale overgave vraagt, om zo hen én het publiek mee te kunnen voeren naar een andere, poëtische en tegelijkertijd virtuoze realiteit.

Creatieve teams

Voor de choreografen van Four Seasons geldt dat het succes van hun werk – zo zeggen zij zelf – mede te danken is aan de bijzondere, intense samenwerking met componisten en decor-, kostuum- en lichtontwerpers. David Dawson spreekt zelfs van ‘Gesamtkunstwerken’, die hij creëert samen met zijn vaste creatieve team, bestaande uit de Duitse decorontwerper Eno Henze, de Japanse kostuumontwerpster en voormalig eerste soliste van Het Nationale Ballet Yukimo Takeshima en de Nederlandse lichtontwerper Bert Dalhuysen. Henze creëerde voor The Four Seasons een decorontwerp waarbij elk van de seizoenen wordt weergegeven door een andere geometrische figuur. Wayne McGregor werkte voor Yugen onder meer samen met de Britse keramisch kunstenaar van Nederlandse komaf Edmund de Waal en de beroemde Brits-Iraanse modeontwerpster Shirin Guild.

Yugen

Nederlandse première

Choreografie Wayne McGregor
Muziek Leonard Bernstein

MANOEUVRE

Wereldpremière

Choreografie Juanjo Arquès
Muziek John Adams

The Four Seasons

Nederlandse première

Choreografie David Dawson
Muziek Max Richter

Muzikale begeleiding

Het Balletorkest
o.l.v. Matthew Rowe

Het Balletorkest
Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een uniek karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest. Het orkest beheerst een rijk repertoire, met daarbinnen een prominente plaats voor de parels uit de balletgeschiedenis, zoals Tsjaikovski’s Notenkraker, de Sacre du Printemps van Stravinsky en Romeo en Julia van Prokofjev. Dit repertoire wordt steeds weer aangevuld met de beste werken van hedendaagse componisten, geselecteerd door de toonaangevende choreografen van vandaag. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen meerdere (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH. Naast dans- en educatieproducties concerteert het orkest ook op podia in en om Amsterdam, zoals op de Avond van de Balletmuziek in Carré, of op kleinere schaal bij De Hortus en museum de Hermitage.

Meer informatie:

hetballetorkest.nl

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze inleidingen- en educatieruimte. De inleidingen zijn ook vooraf of nadien thuis te beluisteren op deze website.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven
garderobes

    do 31 jan The Guardian, 2018

    ‘(…) revelation of the evening is Yugen, Wayne McGregor’s setting of the earthy, ethereal masterpiece Chichester Psalms.’

    do 31 jan The Guardian over Yugen, 2016

    ‘(…) revelation of the evening is Yugen, Wayne McGregor’s setting of the earthy, ethereal masterpiece Chichester Psalms.’

    do 31 jan The Londonist over Yugen, 2018

    ‘Wayne McGregor’s Yugen is set to Bernstein’s Chichester Psalms and has a wondrous aesthetic as dancers appear silhouetted in luminous boxes before bursting out of them.’

    do 31 jan The Stage over Yugen, 2018

    ‘A generous, beautifully balanced work ending in an harmonious duet’

    do 31 jan The Times over Yugen, 2018

    ‘The dancing is voluptuous and uplifting; so too are the performances of every member of the cast, who seem at times to melt into the hope of Bernstein’s music, sensitively conducted by Koen Kessels.’ ‘The visuals for Yugen are equally stunning. The artist Edmund de Waal has designed a row of giant display cases at the back of the stage, serving, as he says, as “places of refuge and pause” for the 11 dancers who step in and out of them. It’s a simple idea, and gorgeous to look at, while Shirin Guild’s casual red costumes are the perfect complement.’