Speeldata

18-21 juni 2021

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Online

Duur

1:20 uur, geen pauze

Tickets

n.v.t.

Prometheus

Ballet op grootse composities

‘Aan Beethoven kan de danskunst zich maar beter niet wagen, zijn muziek valt niet te choreograferen’, zei choreograaf George Balanchine ooit. Met twee beroemde meesterwerken en een nieuwe creatie op muziek van Beethoven, bewijst Het Nationale Ballet echter dat dit wel degelijk mogelijk is. En hoe!

Let op! Deze voorstelling is een stream. De stream begint op 18 juni om 20.15 en blijft tot maandag 21 juni 23.00 uur beschikbaar. 

Behind-the-scenes

Behind-the-scenes

Cast

Via onderstaande button vindt u de cast die zal dansen tijdens Beethoven. 

Programma

Naast een ballet van Hollandse Meester Hans van Manen ziet u een wereldpremière van een nieuwe, gezamenlijke choreografie van Wubkje KuindersmaRemi Wörtmeyer en Ernst Meisner.

Programma

Grosse Fuge

HANS VAN MANEN

Eén brok samengebalde energie

Van Manens sublieme choreografie Grosse Fuge, op Beethovens gelijknamige strijkkwartet, werd na de première in 1971 uitgeroepen tot ‘meest belangwekkende Europese ballet van het decennium’. Vandaag de dag heeft dit zinderende dubbelkwartet nog altijd niet aan populariteit afgedaan: Grosse Fuge is een van de meest uitgevoerde Van Manen-balletten wereldwijd. ‘Briljant en oogstrelend’, ‘één brok samengebalde energie’, schreef de pers over recente uitvoeringen.

De choreografie voor vier mannen en vier vrouwen bestaat  uit twee sterk verschillende delen, die samen toch een harmonisch geheel vormen. In de fuga zijn de spanningen complex en geladen; in de cavatina worden ze lyrisch omspeeld en opgelost. De mannen dragen in het eerste deel zwarte rokken, ontworpen door Van Manen zelf, die hun bewegingen nog feller en agressiever maken, terwijl de vrouwen eruitzien alsof ze net uit hun avondjurk zijn gestapt.

Prometheus

WUBKJE KUINDERSMA, ERNST MEISNER EN REMI WÖRTMEYER 

Goddelijk vuur

De enige balletcompositie die Beethoven in zijn leven schreef is het allegorische handelingsballet Die Geschöpfe des Prometheus, dat hij in 1801 in opdracht van het Weense Keizerlijke Hof componeerde. De muziek van dit ballet was een groot succes, maar van de choreografie is behalve een korte synopsis – over Prometheus die het vuur van de goden steelt om dat aan twee menselijke gestalten te geven – niets bewaard gebleven. In Beethoven presenteren Wubkje Kuindersma, Ernst Meisner en Remi Wörtmeyer, drie jonge choreografen van naam, de wereldpremière van hun nieuwe, meer abstracte vertaling van Die Geschöpfe des Prometheus. In navolging van de drie ‘Van’s’, die in 1975 gezamenlijk Collective Symphony creëerden, nemen zij ieder een deel van Beethovens ballet voor hun rekening.

 


Grosse Fuge
Grosse Fuge, foto: Hans Gerritsen
Grosse Fuge
Grosse Fuge, foto: Hans Gerritsen
Grosse Fuge
Grosse Fuge, foto: Hans Gerritsen
Prometheus
Prometheus, foto: Hans Gerritsen
Prometheus
Prometheus, foto: Hans Gerritsen
Prometheus
Prometheus, foto: Hans Gerritsen

Credits

Choreografie - Grosse Fuge

Hans van Manen

Decorontwerp - Grosse Fuge

Lichtontwerp - Grosse Fuge

Joop Caboort

Kostuumontwerp - Grosse Fuge

Hans van Manen

Choreografie - Prometheus

Wubkje Kuindersma

Ernst Meisner

Remi Wörtmeyer

Decor- en kostuumontwerp - Prometheus

Tatyana van Walsum

Licht - Prometheus

Carlo Cerri

Dramaturgie - Prometheus

Willem Bruls

Video-designer Prometheus

OOOPStudio

In de media
Lovende reacties

'Grosse Fuge’ veroorzaakt na vijftig jaar nog steeds kippenvel

9 juni

Het krachtvertoon van vier mannen, het serene, bijna behoedzame antwoord daarop van vier vrouwen is ongehoord sexy, speels en swingend (Trouw over Grosse Fuge)

14 juni

Considering it could have looked disjointed – with three creative inputs – this attractive new work has remarkable cohesion and vitality. (Bachtrack over Prometheus)

10 juni
Grosse Fuge
Grosse Fuge

Muziek: Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Ludwig van Beethoven wordt met Bach en Mozart beschouwd als een van de allergrootste componisten uit de muziekgeschiedenis. Op elfjarige leeftijd was hij al in staat om bijna het gehele Das wohltemperierte Klavier van Bach uit zijn hoofd te spelen, en schreef hij zijn eerste composities. Later nam hij in Wenen lessen bij Joseph Haydn en Johann Schenk. Samen met Mozart en Haydn vormde Beethoven de ‘eerste Weense school’. Daarnaast is Beethoven de componist die de brug naar de romantiek heeft geslagen: persoonlijk gevoel uitgedrukt in muziek. Rond 1800 openbaarden de eerste tekenen van doofheid zich bij Beethoven. Hij werd een teruggetrokken, achterdochtige man die zijn laatste, toentertijd vaak onbegrepen werken in volledige doofheid componeerde.

balletorkest

Muzikale begeleiding: Het Balletorkest

o.l.v. Marzio Conti 

Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland

Het Balletorkest

Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een uniek karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest. Het orkest beheerst een rijk repertoire, met daarbinnen een prominente plaats voor de parels uit de balletgeschiedenis, zoals Tsjaikovski’s Notenkraker, Le Sacre du Printemps van Stravinsky en Romeo en Julia van Prokofjev. Dit repertoire wordt steeds weer aangevuld met de beste werken van hedendaagse componisten, geselecteerd door de toonaangevende choreografen van vandaag. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen meerdere (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH. 

Meer over Het Balletorkest