Welke balletvoorstellingen zijn er te zien in 2023 - 2024?

Ted Brandsen

De rijkdom van het ballet in al zijn facetten

Interview met artistiek directeur Ted Brandsen

Tekst: Rosalie Overing Foto: Liza Kollau

De rijkdom van het ballet in al zijn facetten

Van Giselle tot Jiří Kyliáns Wings of Wax en van George Balanchine tot Annabelle Lopez Ochoa. Het Nationale Ballet presenteert een seizoen waarin beroemde klassiekers, balletten van hedendaagse iconen en experimentele nieuwe werken elkaar afwisselen. Artistiek directeur Ted Brandsen vertelt over de veelzijdigheid van zijn programmering.

Komend seizoen bestaat de Junior Company van Het Nationale Ballet tien jaar en viert de artistieke leiding – met Ted Brandsen als directeur en Rachel Beaujean als adjunct-directeur – haar twintigjarig jubileum. Ted Brandsen: “Het wordt een heel feestelijk seizoen, vol mijlpalen die we niet alleen vieren door terug te blikken, maar juist ook door naar de toekomst te kijken.”

 

Wereldpremières

Brandsen kijkt dan ook in het bijzonder uit naar de balletten die komend seizoen hun wereldpremière beleven: “Zoals Oedipus Rex / Antigone: dé grote nieuwe productie van dit seizoen. In deze coproductie met De Nationale Opera transformeert Wayne McGregor – een van de meest belangwekkende choreografen van deze tijd – Stravinsky’s meesterwerk tot een stuk voor opera én ballet. Daarnaast ben ik erg benieuwd naar de nieuwe werken van onze Young Creative Associates Milena Sidorova en Wubkje Kuindersma, en van Juanjo Arqués, die deze positie een paar jaar geleden vervulde.”

 

Schatbewaarder

Het sleutelwoord ‘vooruitkijken’ is bovendien van toepassing op de beroemde klassiekers in de programmering. Brandsen: “Net zoals musea mensen op een nieuwe manier naar oude kunstwerken laten kijken, is het aan ons om schatten uit het klassieke repertoire op een frisse en relevante manier te presenteren. Dit seizoen brengen we bijvoorbeeld Giselle en Raymonda terug, beide avondvullende balletten waaraan adjunct-artistiek directeur Rachel Beaujean voor Het Nationale Ballet een interpretatie heeft gegeven die past bij deze tijd. Door zelf nieuwe producties van repertoirestukken te creëren, houden we deze werken levend voor toekomstige generaties. Dit maakt ons gezelschap tot een van de belangrijkste schatbewaarders van het klassieke balletrepertoire.” Het Nationale Ballet voegt komend seizoen ook een nieuw klassiek werk toe aan zijn repertoire. “In het programma Stravinsky Sprookjes presenteren we, naast Alexei Ratmansky's succesvolle Firebird, de Europese première van zijn nieuwe versie van het neoklassieke The Fairy’s Kiss, beide op fenomenale composities van Stravinsky. Ratmansky is op klassiek narratief gebied de belangrijkste choreograaf van dit moment en ik verheug me er enorm op deze ‘double bill’ in ons theater uit te voeren.”

‘We houden de klassieke repertoirestukken levend voor toekomstige generaties’

 

Grote namen van vandaag

Naast Ratmansky passeren hedendaagse grootmeesters als George Balanchine, Hans van Manen en David Dawson de revue. “Er is geen ander gezelschap dat al deze grote namen in één seizoen presenteert. Waar de repertoirestukken een ijkpunt voor ons gezelschap zijn om te laten zien wat we op klassiek gebied in huis hebben, appelleren de werken van deze choreografen aan heel andere kwaliteiten van de dansers, bijvoorbeeld op het gebied van dramatiek. Dit is ook het geval bij het avondvullende ballet Frida, waarin het dans-dramatische aspect echt vooropstaat en choreograaf Annabelle Lopez Ochoa ons een heel nieuwe manier van verhalen vertellen laat zien.” Het Nationale Ballet danst dit seizoen bovendien voor het eerst een werk van de wereldberoemde Jiří Kylián, die bijna 25 jaar lang artistiek directeur was van Nederlands Dans Theater: “Ik kijk er erg naar uit zijn Wings of Wax hier uit te voeren en ik weet dat de dansers dat ook doen. Kyliáns balletten behoren tot de belangrijkste werken van de twintigste en eenentwintigste eeuw, en het is hoog tijd dat wij een van deze werken op het repertoire nemen!”

Behalve een terugkerend thema in de programmering is ‘vooruitkijken’ ook een kernwoord bij de ontwikkeling van Het Nationale Ballet als gezelschap. “Dit seizoen krijgen daarom diverse nieuwe, jonge talenten een kans om zich in hoofdrollen te bewijzen. En dat is belangrijk, want uiteindelijk is het de interpretatie van de dansers die het telkens weer spannend maakt om naar een ballet te kijken.” Brandsen hoopt bovenal een seizoen te brengen waarin ‘zijn’ dansers optimaal tot hun recht komen: “Een seizoen dat de rijkdom van het ballet toont in al zijn facetten, met alle kans voor onze dansers om te schitteren.”