Het Nationale Ballet presenteert

Hans van Manen Variations Livestreams

Voorstelling voorbij

Juwelen uit het oeuvre van Nederlands bekendste choreograaf

Tijdsduur 1 uur en 40 minuten

Via twee livestreams en twee herhalingen presenteert Het Nationale Ballet eind februari en begin maart zes juwelen uit het omvangrijke, rijkgeschakeerde oeuvre van Nederlands bekendste choreograaf: Hans van Manen. Twee verschillende danserscasts vertolken in Hans van Manen Variations zowel wereldwijd uitgevoerde ‘evergreens’ als recentere en daardoor voor velen wellicht nog onbekende(re) creaties van de meesterchoreograaf.

Krijg het luxe programmaboek cadeau

Herhalingen livestreams

Op veler verzoek gaan we Hans van Manen Variations twee keer herhalen! De livestreams van 27 en 28 februari zijn op donderdag 4 maart en vrijdag 5 maart om 20:15 nog één keer te zien. Een mooie kans om (nog een laatste keer) de kamer om te toveren tot theater en te genieten van deze prachtige voorstelling!

Herhaling 5 maart

 

Solisten

Tijdens de herhalingen op 4 en 5 maart ziet u de solistencasts van 27 en 28 februari. Bekijk: 

Solistencast 4 maart      Solistencast 5 maart

Uw ticketaankoop stap voor stap

Wilt u het Hans van Manen Variations live bij u thuis meemaken? Koop dan een ticket volgens het volgende stappenplan:
  • Klik in de ticketbalk op de voorstelling of hierboven op de button ‘Ik wil toegang’ en vervolgens nog een keer om het Hans van Manen Variations voor slechts €12,50 te kunnen zien.
  • We vragen u om een eenmalige registratie. Dit duurt minder dan 1 minuut en kan direct met uw Gmail- of Facebook-account. U kunt ook een account aanmaken met uw eigen emailadres. 
  • Let op: U kunt niet inloggen met het account dat u normaal gebruikt voor de aanschaf van kaarten voor voorstellingen in het theater. U moet u eenmalig opnieuw registreren.
  • Onthoud goed met welk account u zich heeft geregistreerd: deze informatie heeft u weer nodig als u de voorstelling gaat bekijken. 
  • Nadat u een account heeft aangemaakt wordt u doorgestuurd naar de betaalmodule.
  • Kies in de betaalmodule met welk betaalmiddel u wilt betalen: iDeal of Creditcard. Vul de gegevens in, en klik op ‘Betaal’. Wanneer de betaling is geslaagd, wordt u teruggeleid naar de website van Nationale Opera & Ballet en ziet u de tekst 'Succes!' onderin het betaalscherm staan. Vervolgens wordt u teruggeleid naar de video-player.
    Belangrijk: als u met een vouchercode "betaalt" wordt u niet automatisch teruggeleid naar de video-player en dient u na de "betaling" op 'Ga naar de video' te klikken.
  • Als u in de video-player niet direct de tekst 'Je hebt deze video aangeschaft' op de plek van 'ik wil toegang' ziet staan, ververs/herlaad dan de pagina. Het verversen van de pagina kunt u bijvoorbeeld doen met behulp van de toets 'f5'.
 

Aankoop gelukt?

U kunt op 27 of 28 februari, of 4 of 5 maart genieten van het Hans van Manen Variations. Log opnieuw in op deze pagina en bekijk de online voorstelling. Onze online deuren zijn vanaf een uur voor aanvang geopend. Start de voorstelling op tijd en geniet van het Hans van Manen Variations bij u thuis!
 
Let op! Deze voorstelling is een livestream en blijft na afloop niet beschikbaar.
 
 

Veelgestelde vragen

Komt u er niet uit? Veelgestelde vragen zijn bijvoorbeeld:
Hoe krijg ik toegang tot een betaalde online voorstelling?
Hoe kan ik de voorstelling op mijn televisie bekijken?
Mijn beeld hapert. Wat nu?

Bekijk hier alle vragen en antwoorden

Staat uw vraag er niet tussen? Klik hier voor technische ondersteuning, voor overige vragen stuur een mail naar video.support@operaballet.nl of bel 020 5518 044. Het supportteam is telefonisch en per mail beschikbaar vanaf een uur voor aanvang. Tot een halfuur na de stream kunt u nog mailen met ons supportteam.

De kassa is bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 12:00 tot 18:00 uur en zaterdag van 12.00 tot 15.00Op zon- en feestdagen zijn wij niet in de gelegenheid om vragen te beantwoorden. 

Vragen over streaming via uw televisie? Raadpleeg onze Technical Support: 

Technical support

Wilt u Het Nationale Ballet steunen? Meer geven mag altijd via de volgende button:

 

Uitlooptijd

Mocht u technische problemen ervaren tijdens het opzetten of afspelen van de stream, of bent u iets later pas beschikbaar, dan is er geen man overboord! Ons Support Team zit tijdens de stream voor u klaar om eventuele vragen te beantwoorden. Onze online deuren gaan vanaf 1 uur voor aanvang open en tot 1 uur na het eindigen van de stream, kunt u de voorstelling nog bekijken.

Adagio Hammerklavier © Altin Kaftira
Déjà vu © Altin Kaftira
Sarcasmen © Altin Kaftira

Hans van Manen Variations behind the scenes

Choreografische schatkist

Het oeuvre van Hans van Manen neemt een zeer belangrijke plaats in binnen het repertoire van Het Nationale Ballet. Van Manen maakte meer dan dertig balletten speciaal voor ons gezelschap, maar daarnaast is ook een groot aantal van de werken die hij elders creëerde inmiddels aan ons repertoire toegevoegd. Met elkaar vormen zij een choreografische schatkist waarop wij buitengewoon trots zijn en waaruit wij steeds weer kunnen putten. Eind februari doen wij dat opnieuw, met twee livestreams van Hans van Manen Variations, een veelzijdig programma dat u de kans biedt om (hernieuwd) kennis te maken met maar liefst zes juwelen uit deze schatkist.

Unieke beelden! Kijk mee hoe de dansers zich voorbereiden op Adagio Hammerklavier.

 

Het programma

Een van de internationaal meest gedanste Van Manen-balletten is ongetwijfeld Adagio Hammerklavier. In Hans van Manen Variations wordt deze ‘klassieker van de twintigste-eeuwse danskunst’ gecombineerd met vier iconische werken uit Van Manens beroemde reeks ‘balletten voor twee’. Het programma besluit met Variations for two couples, dat hij begin 2012 creëerde ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van Het Nationale Ballet, en dat met de ‘Oscar van de dans’ werd bekroond.

Adagio Hammerklavier
Geïnspireerd door een extreem langzame uitvoering van Beethovens Pianosonate nr. 29 onderzocht de meesterchoreograaf in zijn Adagio Hammerklavier hóe langzaam een beweging kan zijn. Zelf noemde Van Manen het ballet voor drie paren een ‘ode aan de vertraging’, waarbij hij het resultaat vergeleek met ‘een hoepel die, na een zet, nog nét loopt, nog nét niet omvalt’. De choreografie blinkt daarbij uit door haar klassieke allure en ontroert door de schoonheid van de pure bewegingsconstructie, zonder opsmuk of tierelantijnen.

Sarcasmen
Een onbetwist hoogtepunt in Van Manens carrière is ook Sarcasmen. Het werd in 1981 gemaakt voor Rachel Beaujean en Clint Farha. Zoals altijd bij Van Manen staan de menselijke relaties centraal in dit ballet voor twee én een pianist. Sarcasmen gaat over provoceren, elkaar uitdagen, treiteren zelfs, maar nooit ‘over de top’ – dat zou tenietdoen aan de geraffineerde chic en erotiek van de choreografie. Het wereldwijd bejubelde duet betekende de doorbraak voor Beaujean, die na de première werd bevorderd tot tweede soliste.

Trois gnossiennes
Trois gnossiennes, op de gelijknamige muziek van Erik Satie, was oorspronkelijk het laatste deel van Hans van Manens Five Short Stories (1982). Later maakte de choreografie – samen met Sarcasmen – deel uit van het programma Pianovariaties, handelend over de (vaak conflictrijke) verhouding tussen man en vrouw. Na de vileine spot van Sarcasmen (Pianovariaties II) lijkt in Trois gnossiennes (Pianovariaties III) een voorlopige wapenstilstand tussen de seksen bereikt. Is er in het begin nog sprake van onderhuidse spanning, geleidelijk gaat de sfeer over in die van overgave en harmonie: de partners hebben een vanzelfsprekend vertrouwen in elkaar en vullen elkaar perfect aan. Ook in dit werk maakt de pianist een wezenlijk onderdeel uit van de choreografie.

Déjà vu
‘Déjà vu’. Die woorden doken in het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw op in een aantal recensies van de balletten van Hans van Manen. Hoeveel lof er óók was voor het werk van de meesterchoreograaf, volgens enkele scribenten zou hij zichzelf te veel herhalen. De kritische noot was niet aan dovemansoren gericht: Van Manen sloeg genadeloos terug met een subliem en virtuoos duet waarin hij de essentie van de menselijke relaties als geen ander vlijmscherp in dans wist te vatten. In een tijdsbestek van slechts twaalf minuten schetst hij een adembenemend spanningsveld tussen machtsstrijd en innige verbondenheid.

Two Pieces for HET (opgedragen aan Rachel Beaujean)
Two Pieces for HET maakte oorspronkelijk deel uit van Three Pieces for HET, waarmee Van Manen in 1997 na tien jaar een succesvolle comeback bij Het Nationale Ballet maakte. Inmiddels staan de laatste twee delen van de choreografie op zichzelf en vormen ze samen een van de topstukken uit Van Manens veelgeprezen serie balletten voor twee. Het eerste, wervelende deel wordt in een halsbrekend hoog tempo uitgevoerd. Het tweede is een verstild adagio dat gaandeweg in bewegingsdichtheid afneemt. Zelf zei Van Manen hierover: “Ik heb een breiwerk uitgetrokken in plaats van gebreid”.

Variations for two couples
Nadat Van Manen eerder al een Benois de la Danse Lifetime Achievement Award ontving, kreeg hij voor zijn in 2013 gemaakte Variations for two couples de ‘Benois’ voor beste choreografie, ook wel beschouwd als de ‘Oscar van de dans’. Tijdens het creatieproces liet Van Manen zich inspireren door twee danskoppels met ieder een heel eigen specialiteit: het eerste lyrisch en ingetogen, het tweede vlammend virtuoos. “Maar het is beslist geen wedstrijd”, benadrukte de choreograaf aan de vooravond van de première. “Het gaat me om de persoonlijkheden van de dansers, die wil ik belichten.”

Sarcasmen ©Hans Gerritsen
Sarcasmen ©Hans Gerritsen
Trois Gnossiennes ©Stephanie Pistel
Two Pieces for HET ©Angela Sterling
Variations for two couples ©Angela Sterling
Variations for Two Couples ©Angela Sterling
Déjà Vu ©Hans Gerritsen
Déjà Vu ©Hans Gerritsen
Adagio Hammerklavier

MUZIKALE BEGELEIDING

Het Balletorkest
Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een uniek karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest.

Het orkest beheerst een rijk repertoire, met daarbinnen een prominente plaats voor de parels uit de ballet-geschiedenis, zoals Tsjaikovski’s Notenkraker, de Sacre du Printemps van Stravinsky en Romeo en Julia van Prokofjev. Dit repertoire wordt steeds weer aangevuld met de beste werken van hedendaagse componisten, geselecteerd door de toonaangevende choreografen van vandaag. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen meerdere (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH. 

Het Balletorkest

 

Hans van Manen

Vaste choreograaf

Hans van Manen heeft het moderne ballet - als een combinatie van academische ballettechniek met moderne dans en bewegingstechnieken - bij een groot publiek populair weten te maken.