De Nationale Opera presenteert

Tannhäuser Richard Wagner (1813-1883)

Liefde tussen lust en verering

Tijdsduur 4:15

Pauzes 2

Van Richard Wagner

Taal Duits

Boventitels Nederlands en Engels

De ‘romantische Oper’ Tannhäuser van Wagner is een echte ‘zangersopera’, met prachtige koorpartijen. De Duitse regisseur Christof Loy en de Duitse dirigent Marc Albrecht tekenen samen voor een nieuwe enscenering.

Het verhaal van Tannhäuser

Tannhäuser draait om een ridderlijke kunstenaar die niet kan kiezen tussen zinnelijke (Venus) en geestelijke liefde (Elisabeth). Wagner liet ten gerieve van de Parijse Jockey Club de eerste akte beginnen met een opwindend bacchanaal voor dansers.

Tannhäuser voelt zich niet langer thuis bij Venus en keert terug naar Saksen. Tijdens een zangwedstrijd met als thema ‘het wezen der liefde’ prijst hij Venus. Iedereen is verontwaardigd; alleen Elisabeth, de nicht van Landgraf Hermann, beschermt hem.

Om boete te doen gaat Tannhäuser als pelgrim naar Rome waar hij hoopt van de paus vergiffenis te krijgen. Als die hoop niet in vervulling gaat, wil hij weer terug naar Venus. De vrome Elisabeth heeft echter God haar leven aangeboden als zoenoffer, wat leidt tot Tannhäusers verlossing.

synopsis

Van nummeropera naar muziekdrama

Richard Wagner putte voor Tannhäuser evenals voor het latere Lohengrin uit middeleeuwse liederen, sagen en romantische vertellingen. Thematisch concentreerde hij zich hierbij op de rebellie van een kunstenaar, wiens behoefte zich over te geven aan zinnelijke lust hem in conflict brengt met zijn religieus ingestelde verstand. Deze innerlijke tweestrijd wordt belichaamd door de twee vrouwen die hij bemint. Het werk markeert een belangrijke stap in de ontwikkeling van nummeropera naar muziekdrama.

Wagner

Christof Loy

Tannhäuser is de eerste Wagner-opera die Christof Loy voor DNO ensceneert. Met zijn zorgvuldig uitgewerkte producties is hij regelmatig te gast bij de grote Europese operahuizen en festivals. Loy ontving de Musikpreis der Stadt Duisburg, een Laurence Olivier Award voor Tristan und Isolde (bij ROH Covent Garden) en de International Opera Award 2017 als beste regisseur. Hij werd door Opernwelt driemaal uitgeroepen tot regisseur van het jaar. Bij DNO oogstte Loy veel succes met Les vêpres siciliennes, Arabella, Chovansjtsjina en La forza del destino.

 

Marc Albrecht

Chef-dirigent Marc Albrecht voegt na Die Meistersinger von Nürnberg, Parsifal, Lohengrin en Tristan und Isolde een vijfde Wagner-titel toe aan zijn reeks DNO-producties.

 

De zangers

Tannhäuser is Daniel Kirch, een vooraanstaand vertolker van die rol, waarmee hij bij DNO debuteert. Onder de zangers zien we ook bekenden terug: Stephen Milling (Fasolt Das Rheingold) als Landgraf Hermann, Svetlana Aksenova (De legende van de onzichtbare stad Kitesj en Pique Dame) als Elisabeth en Ekaterina Gubanova (Eboli Don Carlo) als Venus.

 

HET NEDERLANDS PHILHARMONISCH ORKEST

Het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest is al meer dan 30 jaar vaste orkestpartner van De Nationale Opera en wordt internationaal gerekend tot de beste operaorkesten. Ieder seizoen spelen de twee orkesten het merendeel van de operaproducties in Nationale Opera & Ballet. Het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest verzorgt in Het Concertgebouw een veelzijdige concertprogrammering en speelt daarnaast in andere Nederlandse concertzalen en op buitenlandse podia en festivals.

Het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest brengt klassieke muziek ook bij mensen voor wie een bezoek aan een concertzaal niet vanzelfsprekend is. Musici trekken eropuit naar klaslokalen om kinderen te laten ervaren hoe leuk het is om een instrument te bespelen en naar klassieke muziek te luisteren. De musici delen hun liefde en passie voor muziek met jong en oud in bijvoorbeeld ziekenhuizen of op festivals. Klassieke muziek wordt zo bereikbaar voor iedereen.

    ma 08 apr Het Parool - Tannhäuser (2019)

    ‘U mag dit niet missen.’ [...] ‘Tannhäuser is een bijna vier uur durende zindering’ [...] 'Dit is een van die zeldzame voorstellingen waarin alle onderdelen elkaar versterken.'

    ma 08 apr NRC - Tannhäuser (2019)****

    ‘Overtuigend wellustige en verfijnde ‘Tannhäuser’ van De Nationale Opera’ [...] ‘Het decor van Johannes Leiacker - een neoklassieke hal die de breedte van het theater slim en fraai uitnut – is een ideaal podium voor het koor van de opera, dat glorieert in zijn monumentale aandeel.’

    di 09 apr Trouw - Tannhäuser (2019) ****

    "Meesterlijke enscenering van Christof Loy brengt antipoden in ‘Tannhäuser’ bij elkaar" "Niemand is immers alleen maar heilige of hoer. Loy’s intelligent uitgewerkte idee levert even later een onwaarschijnlijk ontroerende scène op, die nog lang op het netvlies ­gebrand zal blijven staan." "In de bak zit ondertussen het Nederlands Philharmonisch Orkest, ons meest ervaren Wagner-orkest. En dat hoor je! Marc Albrecht laat zijn musici Wagner spelen alsof ze nooit anders doen. Albrecht, orkest en het fenomenaal zingende Koor van De Nationale Opera vormen de ‘heilige’ drie-eenheid van deze avond en worden heel terecht luid toegejuicht."

    ma 08 apr Place de l'Opera - Tannhäuser (2019)

    “Uitblinkers tijdens de première zaterdagavond waren het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van Marc Albrecht en het Koor van De Nationale Opera, ingestudeerd door Ching-Lien Wu.” [...] “De grote winnaar onder de zangers was bariton Björn Bürger, die een werkelijk fenomenale vertolking van Wolfram ten beste gaf.” [...] “Aksenova wist perfect gestalte te geven aan een complete vrouw die alle soorten liefde wil: eros, philia en agape.” [...] “Het is een feestje om deze prachtige zangeres [Svetlana Aksenova] weer bij DNO te mogen beleven.” [...] "Met deze Tannhäuser heeft DNO een troefkaart in handen om op zoek te gaan naar operahuizen die de productie willen overnemen. Een mooi stuk werk. Dat moet men deze zomer in Bayreuth nog maar zien te overtreffen."

    ma 08 apr De Volkskrant - Tannhäuser (2018) Regie ** Muziek ****

    "[…] het Koor van De Nationale Opera [is] misschien wel beter dan ooit (een levendige, rijke klank, verbazingwekkend zuiver – hoed af voor koordirigent Ching-Lien Wu)."

    do 08 feb Classical Voice America over Daniel Kirch als Tannhäuser,

    ‘His dark tenor voice has ample volume and nice colors, and he is dramatically compelling.'

    vr 15 mrt Theaterkrant over Christof Loy, Chovansjtsjina

    Ga er maar aan staan als regisseur! Christof Loy, hij zorgde bij DNO eerder voor een fascinerende Arabella van Strauss, koos voor een verrassende en slimme aanpak.

Christof Loy

Regisseur

De Duitse regisseur Christof Loy debuteerde in 2010 bij De Nationale Opera met Les vêpres siciliennes.

Marc Albrecht

Chef-dirigent

Marc Albrecht, chef-dirigent van De Nationale Opera en het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest, staat bekend om zijn interpretaties van werken van Wagner en Richard Strauss en van hedendaagse muziek.

 

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding
Marc Albrecht
Regie en choreografie
Christof Loy
Decor
Johannes Leiacker
Kostuums
Ursula Renzenbrink
Licht
Olaf Winter
Dramaturgie
Klaus Bertisch
Orkest
Nederlands Philharmonisch Orkest
Koor
Koor van De Nationale Opera
Instudering
Ching-Lien Wu
Hermann, Landgraf von Thüringen
Stephen Milling
Tannhäuser
Daniel Kirch
Wolfram von Eschenbach
Björn Bürger
Walther von der Vogelweide
Attilio Glaser
Biterolf
Kay Stiefermann
Heinrich der Schreiber
Lucas van Lierop - De Nationale Opera Studio
Reinmar von Zweter
Eric Ander
Elisabeth
Svetlana Aksenova
Venus
Ekaterina Gubanova
Ein junger Hirt
Julietta Aleksanyan - De Nationale Opera Studio
4 Edelknaben
Tomoko Makuuchi, Fang Fang Kong, Elsa Barthas en Itzel Medecigo

INLEIDINGEN

Drie kwartier voor aanvang van elke voorstelling vindt in Nationale Opera & Ballet een inleiding plaats. Deskundigen op het gebied van opera, ballet en dans geven achtergrondinformatie en vertellen interessante details die uw theaterbezoek kunnen verdiepen. De inleidingen zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs. Ze vinden plaats in de Odeonzaal, onze nieuwe inleidingen- en educatieruimte. De inleidingen zijn ook vooraf of nadien thuis te beluisteren op deze website.

Tijd: 45 minuten voor aanvang van iedere voorstelling
Plaats: Odeonzaal; ingang tussen de even en oneven
garderobes

Lezing

Naast de reguliere inleidingen is er op ma 15 april vanaf 20.00 uur een lezing over Tannhäuser. Muziekdramaturg en Wagnerkenner Kasper van Kooten bespreekt de cultuurhistorische context en de actuele zeggingskracht van deze opera.
Lezingen

Podcast inleiding

door Benjamin Rous